• 0

Aansprakelijkheid overbruggen

Beste ondernemers,

 

Ik ben al een tijd bezig met het opstarten van een internetbedrijf (geen verkoop, maar inkomsten via affiliate-marketing). Het ondernemersplan is af en ik ben nu bezig met het regelen van de financiën. Ik heb al met veel ondernemers gepraat en ik heb onder andere een lang gesprek gehad op een accountantsbureau. Uit al die gesprekken is gekomen dat ik beter een eenmanszaak kan oprichten dan een BV.

 

Nu komt de clue.

 

Ik ben 16 jaar, en ik kan dus niet zonder ouderlijke toestemming handelen (het mag wel, maar mijn handtekening is niets waard). Het gevolg is dus dat ik feitelijk niet aansprakelijk kan zijn voor schulden. Immers, als mijn ouders tekenen zijn zij aansprakelijk. Het punt is dat zij mij steunen, maar ze willen voor geen cent aansprakelijk staan. Een logische keuze zou dus zijn om een BV op te richten. Het geld dat ik echter voor mijn investeringen nodig heb moet van bedrijven komen (toekomstige zakenpartners). Zij zullen logischerwijs niet hun geld toevertrouwen aan een BV (minder risico voor de eigenaar) gerund door een 16-jarige zonder ervaring. Ik heb er zelf wel 100% vertrouwen in, maar zij willen natuurlijk zekerheid hebben.

 

Wat vraagt zo'n bedrijf dan van mij in het geval van een BV? Een overeenkomst valt dan wel te sluiten als er naast de BV ook een persoon tekent die garant kan staan (dmv. een onderpand bijvoorbeeld). Dit zouden mijn ouders dus zijn.

 

Dit resulteert dan echter in dezelfde situatie als bij een eenmanszaak. Bij achterstallige betalingen verkoop je eerst de bezittingen van het bedrijf, waarna de getekende persoon opdraait (in dit geval ook mijn ouders).

 

Fiscaal gezien is een eenmanszaak voordeliger en aangezien in beide situaties de investeerders een handtekening van mijn ouders verwachten is het dus voordeliger om een eenmanszaak op te richten.

 

Maar mijn ouders gaan dus niet tekenen. Zij willen zoals gezegd voor 0 euro garant staan. Wat te doen? Ik zoek eigenlijk een verzekering of iets dergelijks, zodat mijn ouders niet garant zullen staan. Of iets in de richting van durfkapitalisten. Wat dan ook! heeft iemand suggesties? Alles is welkom!

 

groeten,

 

Maurits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is er op tegen om je concept eerst op de Nederlandse markt te zetten met een eigen database om van daaruit de technische kant verder te ontwikkelen en daarna aan te vullen met populaire bestemmingen in het buitenland?

 

Naast de reeds genoemde voordelen van een eigen database kun je deze ook nog eens zelf onder licentie op de markt zetten waarmee je inkomsten kan genereren om je eigen product verder uit te bouwen.

 

Ik denk persoonlijk dat gezien de huidige economische omstandigheden er meer binnenlands toerisme zal zijn en jouw concept daarin best een kans maakt.

Link naar reactie
  • 0
Dat laatste zal gebeuren als jouw initiatief succesvol wordt. Hoe meer omzet je maakt, hoe meer deals je sluit met touroperators en dergelijke, hoe duurder de licentie zal worden.

 

Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik dacht dat ik zo langzamerhand wel overal rekening mee gehouden had. De licentie betaal ik per jaar, maar ik zal eerst met ze in gesprek gaan of ik de prijs op een zekere manier kan vast stellen.

 

Ik weet wel dat ze een bepaalde prijs voor alle partijen hanteren, dus het hangt niet alleen van mij af. Het blijft natuurlijk altijd verstandig om alles zeker te maken.

 

 

Wat is er op tegen om je concept eerst op de Nederlandse markt te zetten met een eigen database om van daaruit de technische kant verder te ontwikkelen en daarna aan te vullen met populaire bestemmingen in het buitenland?

 

Het hele idee is dat mensen overal een vakantie moeten kunnen boeken, niet alleen de populaire bestemmingen. Ik ga wel even de mogelijkheid onderzoeken om een speciale versie voor Nederland te ontwikkelen. Een database met informatie op kleinere schaal, die geschikt is voor binnenlandse vakantiegangers.

 

Verder laat ik de stedentrip voorlopig zitten. Hiermee wordt de begroting jaarlijks 9000 kleiner. Een aanzienlijk bedrag. Daarnaast was ik niet echt overtuigd van het nut van deze subgroep omdat het aantal opties te beperkt was. Een stedentrip heeft meer met gevoel te maken dan de andere vakanties.

 

Daarnaast heb ik nog een aantal ideeën die ik met een samenwerkingsverband kan realiseren. Dit kost mij niet in het begin, maar het zal me wel een winstpercentage kosten op de lange termijn. Op die manier vergroot ik het aantal bezoekers, maar kan ik mijn investeringskosten constant houden.

 

De nieuwste raming is dat ik 45k nodig heb om het eerste jaar door te komen. Een deel krijg ik later terug (btw), maar ik moet over de liquiditeit beschikken om de investeringen te maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.