• 0

meerdere auto's van de zaak per kalenderjaar en privé km's

Dag,

Als nieuwkomer op het forum, dank voor jullie andere Q&A's. Heb ik al veel aan gehad. Met een specifieke vraag zit ik nog en de zoekfunctie brengt me niet waar ik wezen moet... :-\

In het kalenderjaar 2012 rijd ik achtereenvolgens een drietal auto's op naam van de zaak (IB-onderneming) . Geen extreme luxe hoor maar huidige auto verkocht, auto ter overbrugging en in mei is de nieuwe auto geleverd :)

Auto I van 01-01-2012 tot 01-03-2012, inclusief km adm., privé tot. 30 km (<41 km gem. per maand = 500/12).

Auto II van 01-03-2012 tot 01-05-2012, exclusief km adm, privé meer dan 41 km gem. per maand.

Auto III van 01-05-2012 tot 31-12-2012, exclusief km adm. privé meer dan 41 km. gem. per maand.

Als ik de situatie als casus invoer in het aangifteprogramma IB/Pvv (2011) voor ondernemers dan luidt het eindresultaat: geen bijtelling over Auto I en uiteraard wel of Auto II en Auto III. Dit was ook mijn kennis van zaken tot dat ik al surfend stuitte op een vergelijkbaar voorbeeld bij ADP waarbij expliciet werd gesteld dat als er met een auto meer dan 500km is gereden, de forfaitaire bijtelling over het gehele jaar van toepassing is. Citaat: "De fictie zegt echter, dat het voordeel wordt gesteld op 25% van de prijs van de auto die ter beschikking staat". Dus op alle auto's?! Weliswaar was dit voorbeeld vanuit de loondienst situatie maar dat maakt voor zover mij bekend voor de toepassing niet uit en was de 1ste auto privé gebruikt (>500km) en de tweede niet.

Omdat de cataloguswaarde nogal fors is van Auto I en ik ook stevig verlies het moet nemen maakt het i.c. wel iets uit hoe e.e.a. uitwerkt. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Gr. Raymond

Voor de liefhebbers de integrale casus zoals elders verwoord:

De auto van Peter heeft een catalogusprijs van € 25.000. Het is geen (zeer) zuinige auto. Per maand telt de werkgever van Peter € 520,83 ( 25.000 x 25% : 12) bij het loon omdat Peter de auto voor privé gebruikt. Vanaf 1 augustus heeft Peter een nieuwe auto met een waarde van € 40.000. Peter heeft de eerste leaseauto overgenomen en blijft daar privé in rijden. Met de tweede leaseauto rijdt Peter niet privé.

Toch moet de werkgever over de maanden augustus t/m december € 833,33 bij het loon van Peter tellen. Op jaarbasis is er namelijk meer dan 500 km. privé gereden met een auto van de zaak. Pas vanaf het nieuwe kalenderjaar kan Peter verzoeken om een verklaring geen privé-gebruik. Hier doet zich dan wel het vreemde effect voor dat Peter in het jaar van wisselen van auto belasting betaalt over een auto die hij niet privé gebruikt. De fictie zegt echter, dat het voordeel wordt gesteld op 25% van de prijs van de auto die ter beschikking staat

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

De bijtelling gaat inderdaad op jaarbasis, je kunt niet halverwege het jaar wisselen van wel naar geen privegebruik. Ook niet bij wisseling van auto. Je moet dan per auto de bijtelling berekenen, waarbij je die wel tijdsevenredig mag toepassen, dus alleen voor de periode dat die auto je ter beschikking stond. Heb je twee auto's tegelijk, dan betaal je over beide auto's (maar dat speelt bij jou niet).

Dus 2/12 x de bijtelling voor auto I, 2/12 x de bijtelling voor auto II en 8/12 x de bijtelling voor auto III.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Er is wel jurisprudentie over, maar de arresten van de Hoge Raad zijn te oud, die staan niet op rechtspraak.nl (uiteraard wel in de betaalde literatuur, ook zijn er vergelijkbare situaties met slechts 1 auto, waarmee gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet privé werd gereden). Wel een uitspraak van de rechtbank en een van het gerechtshof. Het handboek loonheffingen zegt overigens hetzelfde.

Ziet allemaal op werknemers, maar voor IB-ondernemers werkt het niet anders.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar