• 0

Zelfde bedrijfsnaam

Wij hebben sinds een week een broodjeszaak in onze woonplaats geopend.

Sinds 2011 is de bedrijfsnaam geregistreerd bij de KvK. Tijdens de registratie bleek dat er op een afstand van circa 15 km een broodjeszaak bestaat met precies dezelfde bedrijfsnaam. Volgens de medewerker van de KvK viel dat buiten de regio en mocht dat geen problemen opleveren.

 

3 dagen na de openstelling ontvingen we een telefoontje van de eigenaar met dezelfde bedrijfsnaam. Ze sommeerde ons de bedrijfsnaam te wijzigen op gronde van:

Naamsverwarring (welke reeds meerdere malen plaatsgevonden zou hebben) bij:

klanten

leveranciers

reclamebureaus

adverteerders

 

een andere reden zou zijn om inkomstenderving of andere onvoorziene dervingen te voorkomen.

 

Zij beroepen zich op artikel 5 van het handelsnaamwet waarin het volgende staat:

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Tot zover haar dringende verzoek om onze handelsnaam te wijzigen. Mochten wij besluiten de naam niet te veranderen dan zien zij zich genoodzaakt verdere stappen te ondernemen.

 

Uit mijn nader onderzoek bleek dat er in Nederland nog meerdere exact of bijna gelijke handelsnamen bestaan.

 

Het verbaast me dat de argumenten die zij noemen; de naamsverwarring bij diverse groepen, niet bij ons heeft plaats gevonden.

 

Onze klandizie bestaat enkel en alleen uit gebruikers uit de zelfde plaats.

Hetzelfde geldt, denk ik, voor de andere partij die in een klein dorp gevestigd is.

 

Ik denk dat het met de verwarringen nogal mee valt en dat het zwaar overdreven is. Sterker nog, ik denk dat het niet aantoonbaar is, net als de gemeende inkomsten derving.

 

Maar die conclusies zijn louter op basis van mijn gezond verstand.

 

Wie heeft er ervaring met zulke zaken of wie kan mij advies geven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt je afvragen of het handig is om dezelfde naam te kiezen als een bestaande zaak in dezelfde branche op betrekkelijk korte afstand. Wanneer een broodjeszaak bijvoorbeeld ook op bestelling levert aan bedrijven in de omgeving, dan is de reikwijdte toch wel wat breder dan het dorp lijkt me. Waarom hebben jullie veiligheidshalve geen andere naam gekozen?

 

Maar als je denkt goede argumenten te hebben om de naam te handhaven (en de belangrijkste argumenten geef je al), dan kun je de brief afwachten en een brief terugsturen met jouw argumenten om niet aan het verzoek te voldoen. Dan zal de andere partij naar de rechter moeten en die zal de kwestie dan afwegen en beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Het verbaast me dat de argumenten die zij noemen; de naamsverwarring bij diverse groepen, niet bij ons heeft plaats gevonden.

 

Waarschijnlijk zijn de opgeworpen bezwaren in overleg met een advocaat besproken. Indien je de naam niet wijzigt dan is de kans groot dat er een rechtszaak zal volgen en dat je die zaak zal gaan verliezen en alle juridische kosten moet gaan betalen. Ik ben geen advocaat, maar volgens mij kun je dit niet winnen. Vandaar dat het beter lijkt om je verlies te nemen en serieus een naamswijziging te overwegen. Beter om je tijd te besteden aan het maken van lekkere broodjes dan te verspillen aan kostbare rechtszaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je iets heel sterks vertellen. Bij mij verderop zitten 2 snacktenten. De 1 heet Cafetaria Noord en de ander heet Broodje Noord. Het zijn allebei gewoon snacktenten, waar je naast de frites, frikandellen, kroketten en milkshakes o.a. ook shoarma en kebab kunt halen. Ze zitten 100 meter van elkaar af. Maar het zijn gewoon concurrenten van elkaar en blijkbaar kan dit gewoon.

 

Ik zet er nog steeds mijn vraagtekens bij.

 

 

Btw: Broodje Noord was er trouwens al een hele tijd eerder.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De 15 kilometer lijkt me voldoende afstand voor een broodjeszaak die alleen lokaal, dus in de zaak, verkoopt. Maar als de zaak ook bedrijven bedient wordt het al een heel ander verhaal. Dan kan 15 km zeker een probleem geven.

 

Zomaar uitgaan van een mening van een KvK medewerker is altijd gevaarlijk omdat ze slechts een inschatting maken waar je geen rechten aan kan ontlenen.

 

Wat je vast moet (laten) stellen is hoe groot het gebied is waar de andere zaak bekend is door te kijken in welke bladen ze adverteren, waar hun klanten zitten enz. En dan in overleg treden met de andere zaak.

 

Zie nu dat mijn antwoord overlapt met eerdere reacties. Ben niet zo'n snelle tikker blijkbaar.

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje praten in de mist zo omdat we geen idee hebben om wat voor naam het gaat.

 

Dus maar even een aanname:

 

2 generieke termen achter elkaar zoals "Broodjesbar Centrum".

 

En eentje zit er dan in Purmerend en eentje in Wormerveer.

 

Dan is er weinig aan de hand. Als je dan zelf die zaak in Wormerveer begint plak je er hooguit voor de veiligheid nog Wormerveer achter.

 

Als die eerste zaak een specifieke naam heeft of een bovenregionale/nationale/internationale status dan heb je een ander verhaal.

 

(als je wil mag je de naam gerust pm-en dan kan ik er een abstract vergelijk van maken)

Link naar reactie
  • 0

ik zal wat gedetailleerder zijn.

We hebben het over onze broodjeszaak in Heerlen (ons bedrijf) en de ander in Nijswiller.

Heerlen is een vrij grote stad met bijna 100.000 inwoners. Nijwiller is een gehucht maar wel in een gebied waar veel wandelaars komen,

We hebben ons bedrijf net buiten de stadskern en onze klanten zijn de 2 middelbare scholen die op weg van hun school naar de stad tegen onze zaak aanlopen en de vele mensen op kantoor. In een straal van 200 meter liggen tevens ook zo'n 200 kantoren / bedrijven.

Wij leveren momenteel alleen in die straal van 200 meter maar zijn wel voornemens om dat uit te breiden naar de aangrenzende industrie gebieden.

Het bedrijf in Nijswiller levert niet.

 

Ik kan me niet voorstellen dat de 2 bedrijven in elkaars vaarwater zitten en ook de genoemde verwarring uit de duim gezogen argumenten zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als mod zie je wat meer dan de bezoekers van higherlevel en ik weet dus ook om welke bedrijfsnamen het gaat.

 

Als ik op diverse verzamelwebsites zoals bijvoorbeeld openingstijden.com en ik zoek op naar broodjes in jullie vestigingsplaats dan worden jullie allebei genoemd in hetzelfde overzicht met exact dezelfde bedrijfsnaam.

 

Omgekeerd, als ik op broodjes zoek in de plaatsnaam van je naamgenoot dan komen zijn als 2e en jullie als 5e resultaat naar voren.

 

Op termijn zal dit vaker gaan voorkomen op andere websites, en google maps en andere online plekken.

 

Reclame maken zullen jullie via dezelfde kanalen gaan doen met exact dezelfde bedrijfsnaam.

 

Al met al snap ik de meneer uit W. wel moet ik zeggen, en vind ik het zacht gezegd niet handig dat je deze naam doorgezet hebt (ondanks de opmerking van de KvK) terwijl je wist dat 12 km verder eenzelfde naamgenoot zit.

 

Morgelijke verwarring lijkt me persoonlijk eenvoudig aantoonbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat de 2 bedrijven in elkaars vaarwater zitten

 

Maar ik kan me goed voorstellen dat de andere partij dat wel zo ziet.

 

en ook de genoemde verwarring uit de duim gezogen argumenten zijn.

 

Waarom zou de andere partij dat doen? Die heeft daar toch geen belang bij, als beide bedrijven inderdaad niet in elkaars vaarwater zouden zitten?

 

Nee, ik denk dat de andere partij redelijke bezwaren heeft. Hoe de afweging bij de rechter zou uitpakken weet ik niet, maar ik zou de bezwaren in ieder geval serieuzer nemen.

Link naar reactie
  • 0

Om er een abstract voorbeeld van te maken, heb ik een vergelijkbare naam gemaakt:

 

pizza's & zo

 

Op de gevel is dat wel een leuke naam, maar qua internet is het natuurlijk lastig. Dat rare &-teken is bij een url lastig. Dus bij gebruik van een goede website die optimaal is gemaakt voor mobiel gebruik door scholieren (kunnen ze alvast een broodje bestellen en betalen) zit je daar altijd mee te hannessen.

 

Een alternatief zou kunnen zijn: Pizza'sEnZo

 

Maar misschien kom je met een betere naam op de lange termijn beter uit de verf. Als jij een topconcept hebt wil je je naam toch niet delen met een ander? (draai het eens om!)

 

(toevallig ken ik de betreffende locatie uit eigen ervaring, in die straat zaten destijds meerdere bakkers, die scholieren lopen sowieso 1x bij je binnen, ben je goed, dan komen ze terug, is het niks, dan zie je ze niet meer, al plak je een michelin-ster op je raam, dus staar je niet blind op een naam)

 

Maak een oproep in: ik zoek een bedrijfsnaam en we helpen je aan een leuke eigen naam.

Link naar reactie
  • 0

Om er een abstract voorbeeld van te maken, heb ik een vergelijkbare naam gemaakt:

 

pizza's & zo

 

Op de gevel is dat wel een leuke naam, maar qua internet is het natuurlijk lastig. Dat rare &-teken is bij een url lastig. Dus bij gebruik van een goede website die optimaal is gemaakt voor mobiel gebruik door scholieren (kunnen ze alvast een broodje bestellen en betalen) zit je daar altijd mee te hannessen.

 

Een alternatief zou kunnen zijn: Pizza'sEnZo

 

Maar misschien kom je met een betere naam op de lange termijn beter uit de verf. Als jij een topconcept hebt wil je je naam toch niet delen met een ander? (draai het eens om!)

 

(toevallig ken ik de betreffende locatie uit eigen ervaring, in die straat zaten destijds meerdere bakkers, die scholieren lopen sowieso 1x bij je binnen, ben je goed, dan komen ze terug, is het niks, dan zie je ze niet meer, al plak je een michelin-ster op je raam, dus staar je niet blind op een naam)

 

Maak een oproep in: ik zoek een bedrijfsnaam en we helpen je aan een leuke eigen naam.

 

Hahaha, onze broodjeszaak zit in het voormalig pand van bakkerij Stevens, voorheen bakkerij de Bruin. Wat goed dat je de situatie kent en dat je zelfs weet dat er een loop van de scholieren is.

Nu, na 1 week geopend te zijn (een week waarin de scholen vakantie hadden en ook veel kantoorpersoneel vakantie hadden), zien we de eerste klanten zelfs dagelijks terug komen :-)

 

Ik vind het alleen zonde dat we moeten overwegen om de naam te wijzigen. alleen al vanwege van de reeds gemaakte kosten.

 

Ik zal je advies opnemen en een oproep voor bedrijfsnaam op het forum zetten.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1448

Ik vind het alleen zonde dat we moeten overwegen om de naam te wijzigen. alleen al vanwege van de reeds gemaakte kosten.

 

Ach ja soms maak je verkeerde inschattingen dat hoort bij ondernemen. je wist vanaf het moment van inschrijven dat er eenzelfde zaak op relatief korte afstand zit, je hebt dat ingeschat als geen probleem en de kvk zag ook niet direct blokkerende bezwaren en hoewel dat geen garantie geeft weegt dat wel mee, waarschijnlijk is de andere ondernemer bij inschrijving (en jij misschien ook) dat dit een generieke naam is die moeilijk te beschermen valt. Maar oordeel niet te licht over de bezwaren van je concurrent, zij kunnen gewoon een rechtzaak aanspannen als ze kwaad willen of denken wel goede argumenten te hebben.

 

Grootste probleem in dit soort zaken dat er geen zwart wit situatie is wie gelijk heeft. Alle feiten,omstandigheden en argumenten moeten worden meegewogen met veel communicatie heen en weer tussen advocaten dat maakt een procedure voeren kostbaar en daardoor het al snel verstandiger, alleen al uit kostenoogpunt, een andere naam te kiezen. Na een paar weken open kan dat redelijk pijnloos omdat je nog weinig naamsbekendheid hebt.

 

Maar er is niets dat je weerhoud om gewoon even een kopje koffie te gaan drinken met de andere ondernemer om even de sfeer te proeven, zijn ze echt boos of vooral geschrokken omdat ze van niets wisten en is er ruimte voor een compromis.

 

zo maar wat voorbeelden van een mogelijk compromis..

- op beide websites meld je ook elkaars site om online zoekers die verdwaald zijn toch snel bij de goede komen.

- Of je zegt toe dat je niet in zijn vestigingsplaats zult bezorgen, de meeste bestel en bezorgsites werken op postcode herkenning dus je kunt prima gebieden uitsluiten.

- In de telefoongids of andere advertenties online en offline werk je met de naam met de toevoeging van de plaats

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het alleen zonde dat we moeten overwegen om de naam te wijzigen. alleen al vanwege van de reeds gemaakte kosten.

 

Ach ja soms maak je verkeerde inschattingen dat hoort bij ondernemen. je wist vanaf het moment van inschrijven dat er eenzelfde zaak op relatief korte afstand zit, je hebt dat ingeschat als geen probleem en de kvk zag ook niet direct blokkerende bezwaren en hoewel dat geen garantie geeft weegt dat wel mee, waarschijnlijk is de andere ondernemer bij inschrijving (en jij misschien ook) dat dit een generieke naam is die moeilijk te beschermen valt. Maar oordeel niet te licht over de bezwaren van je concurrent, zij kunnen gewoon een rechtzaak aanspannen als ze kwaad willen of denken wel goede argumenten te hebben.

 

Grootste probleem in dit soort zaken dat er geen zwart wit situatie is wie gelijk heeft. Alle feiten,omstandigheden en argumenten moeten worden meegewogen met veel communicatie heen en weer tussen advocaten dat maakt een procedure voeren kostbaar en daardoor het al snel verstandiger, alleen al uit kostenoogpunt, een andere naam te kiezen. Na een paar weken open kan dat redelijk pijnloos omdat je nog weinig naamsbekendheid hebt.

 

Maar er is niets dat je weerhoud om gewoon even een kopje koffie te gaan drinken met de andere ondernemer om even de sfeer te proeven, zijn ze echt boos of vooral geschrokken omdat ze van niets wisten en is er ruimte voor een compromis.

 

zo maar wat voorbeelden van een mogelijk compromis..

- op beide websites meld je ook elkaars site om online zoekers die verdwaald zijn toch snel bij de goede komen.

- Of je zegt toe dat je niet in zijn vestigingsplaats zult bezorgen, de meeste bestel en bezorgsites werken op postcode herkenning dus je kunt prima gebieden uitsluiten.

- In de telefoongids of andere advertenties online en offline werk je met de naam met de toevoeging van de plaats

 

 

Kijk daar heb ik wat aan ;D

thanks

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet zo goed snap dat je met gezond verstand dezelfde naam als een ander bedrijf registreert. Zeker niet in dezelfde branche, zelfde product en maar 15 km bij je vandaan. Dat is volgens mij vragen om problemen. Waarom ben je niet uniek?

 

Ook al zegt de rechter dat het geen probleem is uiteindelijk. Je hebt wel de zorgen die je nu hebt en een eventuele rechtzaak. Dit had je met gezond boeren verstand kunnen voorkomen.

 

Ik denk dat je inderdaad eens naar de andere ondernemer moet gaan om de het e.e.a. te bespreken. Wellicht kun je nog samenwerken o.i.d. Je weet maar nooit ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een leuke kans om een unieke naam te bedenken, misschien iets met de historie of je locatie ofzo. Ik weet inmiddels ook om welke naam het gaat (Google) maar je valt totaal niet op in de zoekresultaten. Als de kantoormensen in jouw regio net zo denken als ik zullen ze je naam in Google gooien om een menukaart oid. te vinden dan moet je direct verschijnen, geen misverstanden of een hele lijst van vergelijkbare winkels in andere plaatsen.

 

Zie de situatie dus maar als een kans. :)

Link naar reactie
  • 0

Misschien een leuke kans om een unieke naam te bedenken, misschien iets met de historie of je locatie ofzo. Ik weet inmiddels ook om welke naam het gaat (Google) maar je valt totaal niet op in de zoekresultaten. Als de kantoormensen in jouw regio net zo denken als ik zullen ze je naam in Google gooien om een menukaart oid. te vinden dan moet je direct verschijnen, geen misverstanden of een hele lijst van vergelijkbare winkels in andere plaatsen.

 

Zie de situatie dus maar als een kans. :)

 

Ik moest inderdaad heel diep zoeken in Google! Maar misschien is dit de kan om iets unieks te verzinnen, en daarmee tegelijkertijd te flyeren bij de bovengenoemde zakenmensen zodat ze een flyer op kantoor hebben liggen en dan gewoon voor de makkelijkste optie kiezen. Die jij dus bent? Doe je ook aan bezorgen? Of nog niet?

Consultant voor Riflex

Link naar reactie
  • 0

ik vond volgende info op de website van de KvK:

 

 

U krijgt het recht op een handelsnaam door deze als eerste te gebruiken. Bijvoorbeeld door de naam te vermelden op uw briefpapier, facturen, visitekaartjes, bedrijfswagens, in het telefoonboek en in advertenties. Of door de naam in te schrijven in het Handelsregister, dit is bovendien wettelijk verplicht.

 

Op diezelfde website vind ik een broodjes & Zo in Amsterdam welke inmiddels gesloten is.

Ook is er Sandwichcity in Zwanenburg dat als "sub" bedrijfsnaam Broodjes & Zo lijkt te hebben.

 

Als nu een van die beide bedrijven eerder geregistreerd is dan onze vrienden uit Nijswiller, hebben ze volgens mij geen recht op de aanspraak van deze specifieke handelsnaam.

 

Is dat een juiste conclusie?

 

Link naar reactie
  • 0

ook nog:

Brood & Zo in Rotterdam

 

Naam:   B&B Bed & Brood & Zo

Vestigingsadres:   Wittebroodstraat 14

Vestigingsplaats:   5256EG Heusden

 

Naam:   Brood & Zo

Vestigingsadres:   De Clomp 3126

Vestigingsplaats:   3704KA Zeist

Link naar reactie
  • 0

ik vond volgende info op de website van de KvK:

 

 

U krijgt het recht op een handelsnaam door deze als eerste te gebruiken. Bijvoorbeeld door de naam te vermelden op uw briefpapier, facturen, visitekaartjes, bedrijfswagens, in het telefoonboek en in advertenties. Of door de naam in te schrijven in het Handelsregister, dit is bovendien wettelijk verplicht.

 

Op diezelfde website vind ik een broodjes & Zo in Amsterdam welke inmiddels gesloten is.

Ook is er Sandwichcity in Zwanenburg dat als "sub" bedrijfsnaam Broodjes & Zo lijkt te hebben.

 

Als nu een van die beide bedrijven eerder geregistreerd is dan onze vrienden uit Nijswiller, hebben ze volgens mij geen recht op de aanspraak van deze specifieke handelsnaam.

 

Is dat een juiste conclusie?

 

 

Heb ik hier niet een punt?

Als het filiaal in Amsterdam (dat reeds uitgeschreven is bij de KVK) eerder bestond dan onze vrienden uit Nijswiller, dan hebben ze toch geen recht op de handelsnaam omdat ze niet als eerste waren?????

Link naar reactie
  • 0

Het is iets anders omschreven in de handelsnaamwet:

 

Artikel 5

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Het gaat dus om de kans op verwarring.

 

Zelfde naam mag, mits geen verwarring ontstaat, onder andere als gevolg van de vestigingsplaats.

 

Een broodjeszaak in Zwanenburg is dus geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Het is iets anders omschreven in de handelsnaamwet:

 

Artikel 5

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Het gaat dus om de kans op verwarring.

 

Zelfde naam mag, mits geen verwarring ontstaat, onder andere als gevolg van de vestigingsplaats.

 

Een broodjeszaak in Zwanenburg is dus geen probleem.

 

Wat ik er mee wil zeggen is dat Nijswiller geen aanspraak op de handelsnaam kan maken omdat zij niet de eerste waren. Dat zou je kunnen concluderen op basis van de info op de KVK.

In artikel 5 wordt dat idd niet zo uitgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat niet in op de andere punten die door anderen zijn aangevoerd.

Een zelfde naam als een ander in de regio kan in beide richtingen negatief werken en op die manier ook voor jou nadelig zijn.

 

Momenteel heeft je concurrent een voorsprong in naamsbekendheid. Stel nu eens dat jij de bekendere wordt en daardoor klanten aan hem verliest?

 

Ben benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt.

 

Zoeken naar argumenten waarom je concurrent geen rechten zou hebben lijkt me een kansloze weg en verspilde energie, maar ik ben geen expert.

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.