Jump to content
Belleman

zakelijke auto verhuren

Recommended Posts

Ik heb al heel veel berichten op dit forum gelezen over verhuurconstructies om bijtelling te voorkomen zoals verhuur aan fiscale partner en eigen bv's. Toch heb ik mijn situatie nog niet kunnen vinden.

Ik heb een eenmanszaak en heb een knappe representatieve auto die ik niet prive rijdt vanwege de enorme hoge bijtelling.

Voor mijn werk zit ik de helft van de tijd in het buitenland en staat de auto dus stil en dat is zonde. Nu heb ik genoeg collega's en kennisen die de auto tijdens mijn afwezigheid willen gebruiken. Ik denk erover om de auto te verhuren tegen een markconform huurtarief en ze daar netjes een factuur voor te sturen. Dit lijkt mij geen fiscaal geen probleem, ik verhuur de auto zakelijk en verdien hier geld mee waar ik netjes belasting over afdraag. Op de factuur komt de km uit en in te staan en het verschil zet ik in mijn km administratie als verhuurt. Ik wil verhuren aan zakelijke collega's maar ook aan particulieren die geen of een te kleine auto hebben.

Uiteraard zitten er verzekeringstechnisch nog wat haken en ogen aan maar hier verwacht ik wel uit te komen, alles valt te verzeken.

 

Verwachten jullie problemen voor mijn bijtelling?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verwachten jullie problemen voor mijn bijtelling?

 

Ik ben geen fiscalist, het zou best kunnen werken, maar geheel afgezien van het bijtellingsissue vraag ik mij af of dit soort verhuurconstructies met 1 auto wel realistisch zijn, of uberhaupt kostendekkend te krijgen zijn.

 

Ik denk dat de tarieven voor de verzekering van 1 knappe representatieve auto die wordt verhuurd door een bedrijf met 1 auto zonder kennis en ervaring in/met de verhuurbranche je nog vies zullen gaan tegenvallen. Reken op een paar duizend euro per jaar via Rialto, met een stevig eigen risico.

(Ter indicatie: een bedrijf dat wilde gaan starten met de verhuur van luxe middenklassers (D en E segment, BMW 5, Audi A6-S6 etc) kreeg verzekeringspremies aangeboden van meer dan € 4.000,- per voertuig per jaar. )

 

Weet je hoeveel bezetting/verhuur je moet realiseren om uit de kosten te komen - nog even afgezien van alle rompslomp en het gedoe bij pech, beschadiging et cetera aan de auto terwijl jij in het buitenland zit? Lijkt me een hele hoop gedoe eerlijk gezegd. En collega's en kennissen zitten meestal niet te wachten op "marktconforme" tarieven

 

Mijn gevoel: besparen op kosten is altijd goed, maar ga je nu niet een hoop tijd en energie steken in iets dat niet je core business is?


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Norbert,

 

Bedankt voor je reactie. Het is absoluut niet mijn bedoeling om een renderend verhuurbedrijf op te zetten. Ik ben het met je eens dat dit met 1 auto onhaalbaar is.

Waar het mij om gaat is dat er collega's en vrienden zijn die af en toe die auto willen gebruiken, met name voor lange ritten (luxe A6 station). Wat mij betreft mogen ze die auto tegen kostprijs gebruiken maar ik moet geen bijtelling krijgen. Daarom wil ik het zakelijk aanpakken.

Wat betreft die verzekering denk ik dat het wel mee gaat vallen, het gaat om incidentele ritten door betrouwbare personen, lijkt me dat ik dit als goede klant met de verzekering moet kunnen regelen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft die verzekering denk ik dat het wel mee gaat vallen, het gaat om incidentele ritten door betrouwbare personen, lijkt me dat ik dit als goede klant met de verzekering moet kunnen regelen.

Dat laatste ziet de verkeringsmaatschappij waarschijnlijk anders, aangezien verhuur doorgaans (altijd?) uitgesloten wordt in de polis. Dus juist je formele aanpak crëeert hier een barriere die je niet zou hebben als je je auto aan een buurman mee geeft voor een ritje.

 

Ik herken je denkwijze wel trouwens. :) Betrap me zelf ook wel eens op dat soort constrcties, meestal moeten anderen je er dan even op wijzen dat het niet haalbaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die formele aanpak wordt mij opgelegd door de fiscus met hun absurde regelingen. Als 1% van de kilometers die ik maak prive zouden zijn krijg ik een bijtelling van 25.000 euro aan m'n broek. De bijtelling kan niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die 15.000 euro bedragen. Dus per saldo gaat die 1% privegebruik mij dus ongeveer 7.500 euro kosten.

Ik moet die auto dus van de fiscus zakelijk opvoeren(overwegend zakelijk gebruik) maar mag 'm vervolgens volledig prive betalen. Ietwat kromme regel toch?

Dus heb ik het hele jaar een oude, enorm vervuilende en energieverslindende auto voor m'n deur staan die ik prive gebruik terwijl mijn schone moderne diesel stilstaat. Is dit dan wat ze willen?

 

Maar blijft de vraag, is de constructie fiscaal gerechtvaardigd?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is nog veel simpeler. Mag je als bedrijf een auto verhuren?

 

Antwoord. Ja, dat mag.

 

 

Ik zou wel even het "verhuren van roerende goederen" toevoegen bij je bedrijfsactiviteiten in je inschrijving v/h Handelsregister.

 

(alle zinvolle niet-fiscale argumenten om het niet te doen zijn je inmiddels bekend, dus verder hoef je niet meer gewaarschuwd te worden)


In het echt blijk ik heel aaibaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die formele aanpak wordt mij opgelegd door de fiscus met hun absurde regelingen. Als 1% van de kilometers die ik maak prive zouden zijn krijg ik een bijtelling van 25.000 euro aan m'n broek. De bijtelling kan niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die 15.000 euro bedragen. Dus per saldo gaat die 1% privegebruik mij dus ongeveer 7.500 euro kosten.

Ik moet die auto dus van de fiscus zakelijk opvoeren(overwegend zakelijk gebruik) maar mag 'm vervolgens volledig prive betalen. Ietwat kromme regel toch?

Dus heb ik het hele jaar een oude, enorm vervuilende en energieverslindende auto voor m'n deur staan die ik prive gebruik terwijl mijn schone moderne diesel stilstaat. Is dit dan wat ze willen?

 

 

En wat kost rondrijden in die benzine slurpende roestbak van jou op jaarbasis? Voor max. € 12.500,00 per jaar kun je onbeperkt in een luxe Audi A6 station rondrijden, onbeperkt brandstof en onderhoud zakelijk opvoeren en de wegenbelasting, verzekering en (gedeeltelijk) BTW aftrekken. Afhankelijk van de versie van de A6 ben je dat ook al snel kwijt om zo'n bak te leasen, en dan wordt je ook nog n's ieder jaar afgerekend op kilometers. Ik vind het eigenlijk een hele goede deal ;)

 

Voor je het weet: penny wise, pound foolish...

 


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je punt niet helemaal? Ik had het over een verschil van 7500 euro per jaar. Voor die 2000 km prive die ik rijd per jaar worden het dure kilometers als ik de audi pak. Wat is het goede aan de deal?

Mss weer terug naar het oorspronkelijke topic?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk of niet, rechtvaardig of niet (gevoelsmatig): de fiscale regels zijn zoals ze zijn. Binnen de wet- en regelgeving kun je je eigen (verantwoorde) keuzes maken. Er zijn hier wel vaker vragen gesteld over dit onderwerp.

Als je de auto "zakelijk" verhuurt om bijtelling te ontlopen en het zakelijke karakter van die verhuur gedegen kunt onderbouwen ontloop je de bijtelling maa betaal je wel belasting over de inkomsten uit zakelijke verhuur (die dus ook een zakelijk verantwoord bedrag inhoudt), nog los van de extra kosten van verzekering.

 

Komt de vraag op: wie is bereid een zakelijke prijs te betalen om jouw auto te huren en waarom zouden ze dit dan niet gewoon bij een verhuurbedrijf doen (tegen dezelfde zakelijke vergoeding) ?


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

    Bring your business plan to a higher level!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept