Hallo allemaal,

Mijn collega en ik willen een BV oprichten waarvan we elk voor 50% aandeelhouder in zijn. Mijn collega wil de BV oprichten vanuit zijn eenmanszaak om te kunnen genieten van de fiscale voordelen en stuurt deze werk BV elke maand een factuur voor de managements fee.

Ik ben al in het bezit van een eigen holding BV die weer voor 1/3 eigenaar is van de aandelen in een andere BV en overweeg om ook een eenmanszaak te stichten die weer 50% eigenaar is van de BV met mijn collega om ook gebruikte kunnen maken van de fiscale voordelen. Natuurlijk kan ik dit ook vanuit mijn holding doen maar dan loop in de fiscale voordelen mis omdat de winst ruim onder de 120 k euro zal blijven.

Is it en gebruikelijke en door de fiscus geaccepteerde contructie of kan ik én mijn collega beter de gezamenlijke BV oprichten vanuit lk ons eigen holding?

Dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36722-eenmanszaak-met-een-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
Mijn collega en ik willen een BV oprichten waarvan we elk voor 50% aandeelhouder in zijn. Mijn collega wil de BV oprichten vanuit zijn eenmanszaak om te kunnen genieten van de fiscale voordelen en stuurt deze werk BV elke maand een factuur voor de managements fee
.

Wat jouw collega wil, kan niet, om meerdere redenen.

Jouw collega en jij moeten even een uurtje of 2 om tafel met een fiscalist. Investering van een paar honderd euro voorkomt grote fiscale drama's: in dit geval ten onrechte gebruikmaken van de fiscale voordelen van de eenmanszaak en/of het ontlopen van het minimale DGA salaris en/of het dubbel betalen van belasting (over EMZ omzet én alsnog over verplichte DGA salaris)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
en fiscalist opsnorren.

Zonder de rest of iedere fiscalist actief op HL die ik nu niet noem tekort te doen: er zijn een paar hele goede actief op dit forum. o.a. JanTax, Joost Rietveld (op dit moment op vakantie) en Ronaldinho

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar