• 0

Deelnemen aan een Belgische Comm.V.

Mijn pa in woont in Belgie, en ik woon in Nederland. Hij wilt vanwege fiscale redenen een Belgsiche 'gewone commanditaire vennootschap' (Comm.V. of GCV) starten, puur voor hemzelf alleen, waarbij zeer incidenteel dividenten worden uitgekeerd (eens in de 3 jaar?). Echter is het niet mogelijk om in zijn eentje een Comm.V. te starten, maar moeten er minimaal twee personen betrokken zijn: de beherende/werkende vennoot en de stille vennoot. Dus vraagt hij mij of ik de stille vennoot wil zijn, waarbij hij dus de beherende/werkende vennoot zal zijn. Ik zal dan deelnemen voor een minimaal bedrag van iets van 10 euro.

 

Voordat ik deel ga nemen, heb ik de volgende eisen:

1) het moet fiscaal gezien legaal zijn

2) ik wil niet aanschrakelijk zijn voor wat dan schade dan ook (alleen voor een max van 10 euro)

3) mijn Nederlandse belasting aangifte moet niet veel complexer worden

4) mijn informatie (dus dat ik deelneem aan de Comm.V.) moet niet in een openbaar database terecht komen.

 

Kan iemand bevestigen of mijn eisen standaard het geval zijn bij het starten van een Comm.V. in deze situatie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Delta,

 

Misschien dat het Bureau Belgische Zaken te Breda antwoord heeft op je vragen ?

 

http://www.svb.nl/int/nl/bbz/

 

Ik denk echter dat je je eerst nog eens moet beraden of je wel deel wenst te nemen in de C.V.

Je vragen c.q eisen geven namelijk de indruk dat je in het geheel geen vertrouwen hebt in de onderneming van je Vader en dan kun je er wellicht beter van afzien.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Delta,

 

1. De Comm. V. is een bestaande (Belgische rechtsvorm), dus deelname is fiscaal volkomen legaal.

2. Als commandiet ben je aansprakelijk tot hooguit je inleg, tenzij je je actief bezig houdt met het bestuur.

3. Dat valt wel te overzien. De Belgische Comm.V. is een rechtspersoon, dus fiscaal wordt je op dezelfde wijze behandeld als een aandeelhouder in een B.V.

4. Er is geen openbaar register van commandieten, maar je moet uiteraard wel aan de fiscus opgeven dat je commandiet bent.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.