• 0

Klanten werven webdesign bureau

Hallo allemaal,

 

Ik lees al een behoorlijke tijd mee op dit forum, en heb al behoorlijk wat goede (fiscale) tips opgedaan voor mijn onderneming. Ik heb sinds December vorig jaar een webdesign bureau (VOF) samen met mijn zakenpartner. Wij hebben al behoorlijk wat ervaring met het ontwerpen en bouwen van maatwerk websites/webshops, aangezien we dit ook nog (tijdelijk) in (parttime) loondienst doen bij een werkgever. Wij zijn dus geen beginners en leveren hoge kwaliteit webshops en websites die we geheel zelf ontwerpen en bouwen. Geheel met een unieke uitstraling, en daar onderscheiden we ons ook in vergeleken met andere webdesigners.

 

We hebben zelf al een leuk pakket samengesteld voor andere (beginnende) ondernemers en kunnen een totaalpakket aanbieden voor een website/webshop/huisstijl. Qua prijs zitten we in het midden van de webdesign markt. We hebben voordat we zijn begonnen, onderzoek gedaan naar wat andere (maatwerk) webdesign bureau's (zowel grote als kleinere bureau's) vragen voor deze diensten, en zitten daar in de meeste gevallen zelfs onder.

 

Sinds onze start vorig jaar, hebben we al wat leuke opdrachten gedaan, en hebben inmiddels de noodzakelijke opstart kosten voldaan, zodat we ons nu kunnen gaan richten op winst maken.

 

Het probleem waar we mee zitten is het werven van klanten. Er is natuurlijk mega veel concurrentie en tegen de grote partijen die al lang actief zijn in deze branch valt moeilijk tegen op te boksen. We hebben inmiddels een product/dienstverlening waar we geheel achter staan, maar nu moeten we deze nog aan de man brengen. Alle opdrachten die we nu hebben gedaan zijn gegaan via mond op mond reclame, en via kenissen die wisten dat we bezig zijn met webdesign. Deze mond op mond reclame molen is nog erg traag, en zal ook zeker nog een behoorlijke tijd nodig hebben voordat we daar wat meer opdrachten uit halen.

 

Voor het binnen halen van nieuwe orders komt natuurlijk een stukje marketing bij kijken, en daar hebben wij nog niet zo veel kaas van gegeten. We hebben ons wel behoorlijk verdiept via het internet in allerlei mogelijkheden, en hebben ook al de nodige acties gedaan :

 

- Adverteren via Google Adwords : zeer hoge kosten (veel concurrentie), en levert ons hooguit een enkele opdracht per maand op. Wel meerdere offerte aanvragen gehad, maar op de prijs haken ze meestal af.

- SEO expert ingeschakeld om onze eigen site aan te passen qua teksten, om zo hoger te komen in Google, inclusief wat linkbuilding op diverse websites. Op enkele woorden staan we nu wel op de eerste pagina, maar daar wordt te weinig op gezocht. Gemiddeld aantal unieke bezoekers per dag is hierdoor wel gestegen van 0-3 naar 5-15.

- Advertentie in de KVK magazine : Nog duurder dan Adwords, en geen respons / stijging in bezoekers. Hebben met 2 advertenties slechts 1 offerte aanvraag gehad.

- Flyers (1000 stuks) achter gelaten in diverse winkels (heeft ons 1 opdracht opgeleverd)

- Directe mailing gedaan (inclusief flyer) naar beginnende ondernemers, enkele respons, maar haakten af op de prijs (terwijl die helemaal niet zo hoog is).

 

Bovenstaande heeft ons dus wel wat opdrachtjes opgeleverd, maar lang niet voldoende om van te kunnen leven. We hebben momenteel 1 a 2 opdrachten per maand, maar investeren een deel van deze inkomsten weer in marketing (zie hierboven). We hebben minimaal 2 website, en 2 webshop opdrachten per maand nodig om rond te komen, en kunnen maximaal 4 websites, en 4 webshops verwerken per maand (in dit geval hebben we nog een aantal freelancers achter de hand waar we mee kunnen samenwerken).

 

Nu is de grote vraag, hoe werven we klanten om deze 4 tot 8 opdrachten per maand te kunnen doen ? Iemand tips of advies ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Prijs verlagen en minder aan reclame doen?

 

Hoe zou dat meer opdrachten moeten opleveren ? Als we minder aan reclame zouden doen, dan hebben we dus nog minder bezoekers/aanvragen. Als we daarbij nog een lager bedrag zouden rekenen voor een website, dan zijn we alleen maar slechter af lijkt me ?

 

Daarbij zijn de prijzen al aan de lage kant. Wij vragen 60,- euro per uur wat vrij laag is voor een ervaren webdesigner.

Link naar reactie
  • 0

Probeer je bedrijf te plaatsen op marktplaats en/of soortgelijke platformen (druk bezochte platformen). Daar wordt een hoop op gezocht naar vakmensen/webdesigners. Bouw je ook meteen je klantfeedback op.. (zoek de drukte op en plaats daar je bericht/bedrijf enz. op).

 

Als je op een specifieke marketing onderdeel veel geld investeert en weinig tot geen respons krijgt dan zou ik op dat vlak asap ermee kappen. Ik zou zeggen zoek de drukte op. Marktplaats, Elance enz.. De bijenkorf van zoekers/seekers....daar moet je zijn. En ik zou zeggen schrik mensen niet af met € 60,- per uur, men weet niet hoeveel uur er in gaat bij het bouwen van een website 10? 20, 50 uur????. Dat schrikt mensen af. Tegenwoordig lezen mensen ook dat er voor een schamele € 200,- of minder ook een website gebouwd kan worden. Probeer ook pakketen te introduceren en vermeld er ook in wat je allemaal mee krijgt en wat niet. En op elke extra onderdeel een prijskaartje.. ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarbij zijn de prijzen al aan de lage kant. Wij vragen 60,- euro per uur wat vrij laag is voor een ervaren webdesigner.

De wereld voor ons dienstverleners is niet meer als dat het was. Er zijn vele aanbieders.

 

Laat ik het anders zeggen. Hoe ga je zelf te werk als jij een bedrijf zoekt?

Stel een administratiekantoor.

Een uurtarief van € 80,- is niet bijzonder hoog. (autobedrijven vragen het ook).

Maar neem jij zo iemand, of ga je liever voor een vaste lage prijs?

Kwaliteit?

Dat is voor jou of mij niet meetbaar, want je kent de aanbieder niet.

 

En laten we wel zijn. Met het internet van tegenwoordig kan iedereen websites maken. (of administraties verzorgen).

Snap je wat ik bedoel?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eind vorig jaar na 6 jaar aanmodderen juist gestopt met het bouwen van websites, omdat ik er eindelijk achter was dat er geen heil in valt te halen door de enorme vijver waarin ik moet vissen samen met talloze andere concurrenten.

 

Ik focus me nu helemaal op software ontwikkeling en dat is veel lucratiever en kan ik er helemaal mijn ei in kwijt.

 

Geloof me, ik heb echt alle soorten van marketing geprobeerd, maar het heeft niet mogen baten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Prijs verlagen en minder aan reclame doen?

 

Hoe zou dat meer opdrachten moeten opleveren ? Als we minder aan reclame zouden doen, dan hebben we dus nog minder bezoekers/aanvragen. Als we daarbij nog een lager bedrag zouden rekenen voor een website, dan zijn we alleen maar slechter af lijkt me ?

 

Daarbij zijn de prijzen al aan de lage kant. Wij vragen 60,- euro per uur wat vrij laag is voor een ervaren webdesigner.

 

Je geeft zelf aan dat veel klanten afhaken bij het zien van de offerte. Dat kan een paar dingen betekenen:

 

- Je trekt de verkeerde doelgroep aan.

- Je prijs is te hoog.

- Je verkoopt je product niet overtuigend genoeg.

 

Bovenstaande punten kun je op meerdere manier aanpakken. De vraag is wat voor jou belangrijk is. Als jij niet wilt zakken met je prijs, moet je klanten gaan werven in het hogere segment. Deze klanten komen niet binnen via Adword, die zul je binnen moet 'netwerken'. Ga gesprekken aan met prospects waarin je je producten kunt verkopen. De offerte die je na afloop stuurt, is dan een samenvatting en akkoordverklaring op wat je al eerder met de klant besproken hebt.

 

Als je in deze branch wilt winnen in de offerte-oorlog zul je bodemprijzen moeten voeren. Ik heb het gevoel dat dat niet jouw ding is, en daarom zul je zoveel mogelijk moeten verkopen zonder alleen maar op die offerte te vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Probeer je bedrijf te plaatsen op marktplaats en/of soortgelijke platformen (druk bezochte platformen). Daar wordt een hoop op gezocht naar vakmensen/webdesigners. Bouw je ook meteen je klantfeedback op.. (zoek de drukte op en plaats daar je bericht/bedrijf enz. op).

 

Als je op een specifieke marketing onderdeel veel geld investeert en weinig tot geen respons krijgt dan zou ik op dat vlak asap ermee kappen. Ik zou zeggen zoek de drukte op. Marktplaats, Elance enz.. De bijenkorf van zoekers/seekers....daar moet je zijn. En ik zou zeggen schrik mensen niet af met € 60,- per uur, men weet niet hoeveel uur er in gaat bij het bouwen van een website 10? 20, 50 uur????. Dat schrikt mensen af. Tegenwoordig lezen mensen ook dat er voor een schamele € 200,- of minder ook een website gebouwd kan worden. Probeer ook pakketen te introduceren en vermeld er ook in wat je allemaal mee krijgt en wat niet. En op elke extra onderdeel een prijskaartje.. ;D

 

 

 

 

Ok bedankt voor de tips wat betreft Marktplaats, daar hebben we nog niet naar gekeken eerlijk gezegd. Wat de prijs betreft, ik snap zelf ook wel dat € 60,- per uur wellicht kan afschrikken, maar voor een loodgieter betaal ik ook al € 50,- per uur, zelfs als deze alleen komt kijken (voorrij kosten). Bij de auto dealer betaal ik € 75,- per uur voor een monteur, en mijn boekhouder vraagt € 80 euro, per uur. De webdesign concurrentie vraagt gemiddeld tussen de 70,- en 90,- euro per uur. Dus dan lijkt mij € 60,- per uur voor een ervaren designer/developer niet veel.

 

Er zijn natuurlijk ook schoolverlaters/studenten die voor 500 euro of minder een website in elkaar zetten, maar je kan je afvragen wat je daar voor krijgt en hoe het zit met de continuiteit van je website. Een gemiddelde website, inclusief het op maat ontwerpen, bouwen, intakegesprek en opleveringsgesprek zit al gauw op 16 tot 24 uur. Dat is 960,- tot 1440,- euro voor een complete unieke (maatwerk) website, inclusief CMS, Social Media integratie etc. Dat is een vrij gangbare prijs voor een maatwerk website.

Link naar reactie
  • 0

Je moet je tarief niet bepalen aan de hand van wat je tandarts of loodgieter kost, maar op basis van wat je concurrenten doen. Ik weet niet of je onderzoek naar hun tarieven klopt, maar met 60 euro zit je nog niet direct aan de onderkant van de markt. Zelf heb ik mijn website laten doen bij een onderneming die al een paar jaar draait, man of 6 in dienst, mooi portfolio en die rekende 50 euro. Niet dat ik ze op prijs geselecteerd heb trouwens, noem het alleen even ter referentie.

 

En aangezien je een plek wilt verwerven in een markt die helemaal verzadigd is, zul je al snel op prijs moeten concurreren. Juist als je zoals jullie nu volume wilt maken.

Link naar reactie
  • 0

Aanhakend op Sabra:

 

Heb je:

- goed nagedacht over jouw onderscheidend vermogen t.o.v concurrentie? Uberhaupt over positionering met jouw propositie t.o.v. concurrentie en marktsegmenten?

- ervaring met acquisitie?

- een ondernemings- c.q. marketingplan?

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

[Dat is 960,- tot 1440,- euro voor een complete unieke (maatwerk) website, inclusief CMS, Social Media integratie etc. Dat is een vrij gangbare prijs voor een maatwerk website.

Haal van dit (voor jouw gangbaar) bedrag de kosten af van de reclame. Je zegt namelijk zelf dat allerlei reclame-activiteiten 1 opdracht heeft opgeleverd.

Wat is dan de opbrengst?

Probeer dan eens je diensten aan te bieden voor een (vast) bedrag wat daar net boven ligt. Wedden dat er minder potentiële klanten afschrikken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

De wereld voor ons dienstverleners is niet meer als dat het was. Er zijn vele aanbieders.

 

Laat ik het anders zeggen. Hoe ga je zelf te werk als jij een bedrijf zoekt?

Stel een administratiekantoor.

Een uurtarief van € 80,- is niet bijzonder hoog. (autobedrijven vragen het ook).

Maar neem jij zo iemand, of ga je liever voor een vaste lage prijs?

Kwaliteit?

Dat is voor jou of mij niet meetbaar, want je kent de aanbieder niet.

 

En laten we wel zijn. Met het internet van tegenwoordig kan iedereen websites maken. (of administraties verzorgen).

Snap je wat ik bedoel?

 

Als ik zelf zou zoeken naar een bedrijf die voor mij een website zou bouwen, dan zou ik kijken naar de portfolio van de onderneming, en daarbij ook naar de communicatie met het bedrijf. Dat is voor mij persoonlijk zeer belangrijk. Ik snap ook wel dat iedereen websites kan maken met websitemaker programma's, maar er is wel degelijk een verschil tussen een website die is gemaakt door een hobbyist/beginner of door een ervaren designer die het ontwerp doet, en een ervaren developer die de code schrijft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probeer je bedrijf te plaatsen op marktplaats en/of soortgelijke platformen (druk bezochte platformen). Daar wordt een hoop op gezocht naar vakmensen/webdesigners. Bouw je ook meteen je klantfeedback op.. (zoek de drukte op en plaats daar je bericht/bedrijf enz. op).

 

Als je op een specifieke marketing onderdeel veel geld investeert en weinig tot geen respons krijgt dan zou ik op dat vlak asap ermee kappen. Ik zou zeggen zoek de drukte op. Marktplaats, Elance enz.. De bijenkorf van zoekers/seekers....daar moet je zijn. En ik zou zeggen schrik mensen niet af met € 60,- per uur, men weet niet hoeveel uur er in gaat bij het bouwen van een website 10? 20, 50 uur????. Dat schrikt mensen af. Tegenwoordig lezen mensen ook dat er voor een schamele € 200,- of minder ook een website gebouwd kan worden. Probeer ook pakketen te introduceren en vermeld er ook in wat je allemaal mee krijgt en wat niet. En op elke extra onderdeel een prijskaartje.. ;D

 

 

 

 

 

 

Ok bedankt voor de tips wat betreft Marktplaats, daar hebben we nog niet naar gekeken eerlijk gezegd. Wat de prijs betreft, ik snap zelf ook wel dat € 60,- per uur wellicht kan afschrikken, maar voor een loodgieter betaal ik ook al € 50,- per uur, zelfs als deze alleen komt kijken (voorrij kosten). Bij de auto dealer betaal ik € 75,- per uur voor een monteur, en mijn boekhouder vraagt € 80 euro, per uur. De webdesign concurrentie vraagt gemiddeld tussen de 70,- en 90,- euro per uur. Dus dan lijkt mij € 60,- per uur voor een ervaren designer/developer niet veel.

 

Er zijn natuurlijk ook schoolverlaters/studenten die voor 500 euro of minder een website in elkaar zetten, maar je kan je afvragen wat je daar voor krijgt en hoe het zit met de continuiteit van je website. Een gemiddelde website, inclusief het op maat ontwerpen, bouwen, intakegesprek en opleveringsgesprek zit al gauw op 16 tot 24 uur. Dat is 960,- tot 1440,- euro voor een complete unieke (maatwerk) website, inclusief CMS, Social Media integratie etc. Dat is een vrij gangbare prijs voor een maatwerk website.

 

Ik vind de reactie van HeRaFin hier op zijn plaats. Tevens kunt jij je prijzen niet vergelijken met andere practices. Het gaat namelijk om vraag en aanbod, en wat is de life cycle van jou product/dienst bij een koper..!!! Je noemt zelf dat er schoolverlaters zijn die een website bouwen voor € 500,. Nou wat dacht je van bedrijven die websites bouwen voor de helft van de genoemde prijs. Of kant&klare websites voor nog geen paar tientjes. Plus de overloaded aanbod aan webdesigners die zichzelf ook high profile noemen. Ik denk dat het ook handig kan zijn als je verschillende pakketen kunt aanbieden. Kant en klare pakket, of maatwerk. dan kunnen de mensen in ieder geval die jij benadert een keuze geven. En niet meteen met de deur in huis vallen met € 60,- per uur. Zelfs een monteur of een boekhouder geeft naast zijn uurtarief aan hoeveel uur hij/zij met het werk/opdracht bezig zal zijn. Maar met websites bouwen is het een wazige beeld voor de opdrachtgever.

 

Ik heb enkele maanden geleden ook een paar offertes gevraagd bij verschillende webdisgn bureau's voor een website en schrok inderdaad van de extreme prijsverschillen. Uiteindelijk ben ik voor de goedkoopste gegaan en om bij al was het oke.

Link naar reactie
  • 0

De wereld voor ons dienstverleners is niet meer als dat het was. Er zijn vele aanbieders.

 

Laat ik het anders zeggen. Hoe ga je zelf te werk als jij een bedrijf zoekt?

Stel een administratiekantoor.

Een uurtarief van € 80,- is niet bijzonder hoog. (autobedrijven vragen het ook).

Maar neem jij zo iemand, of ga je liever voor een vaste lage prijs?

Kwaliteit?

Dat is voor jou of mij niet meetbaar, want je kent de aanbieder niet.

 

En laten we wel zijn. Met het internet van tegenwoordig kan iedereen websites maken. (of administraties verzorgen).

Snap je wat ik bedoel?

 

 

 

Als ik zelf zou zoeken naar een bedrijf die voor mij een website zou bouwen, dan zou ik kijken naar de portfolio van de onderneming, en daarbij ook naar de communicatie met het bedrijf. Dat is voor mij persoonlijk zeer belangrijk. Ik snap ook wel dat iedereen websites kan maken met websitemaker programma's, maar er is wel degelijk een verschil tussen een website die is gemaakt door een hobbyist/beginner of door een ervaren designer die het ontwerp doet, en een ervaren developer die de code schrijft.

 

 

 

Je moet niet vergeten dat iemand die een website wilt laten bouwen niet zo'n kijk heeft als een prof of een kenner van het vak. Men kijkt naar inzicht in het vak maar ook naar zijn portemonnee. En met de overzadidge markt zul je toch jezelf anders moeten profileren/positioneren..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me speciaal aangemeld om hier op te reageren.

 

Je vraag is: Hoe werf ik klanten ?

 

De vragen zouden moeten zijn:

 

Hoe werf ik klanten die mijn prijs willen betalen?

Hoeveel van dat soort klanten (in het hoger segement zoals iemand al zei) zijn er ?

Wat zoeken deze klanten in een webdesigner ?

Hoe kom ik met hen in contact ?

Hoe zit het met de concurrentie ?

Loont het de moeite ?

Hoe graag wil ik dit ?

 

En het allerbelangrijkste is dat jullie eens creatief gaan zitten nadenken over hoe je dat gaat bereiken.

 

Ik ken je markt natuurlijk niet maar misschien heb je hier wat aan:

 

Ga online zoeken naar websites van grote tot middelgrote bedrijven ( die dus duidelijk wat te besteden hebben)

Als hun website er niet uit ziet, maak dan een aantal voorbeeld /sketch (niet alle screens natuurlijk) van wat jullie voor ze zouden kunnen ontwerpen en geef dit document aan de JUISTE persoon in de organisatie. Niet iedereen zal happen natuurlijk maar ik denk dat er toch een aantal managers zijn die er toch wel voor zouden gaan.

 

Wie weet levert dat wat op???

 

Wat jullie ook zouden kunnen doen:

Is zelf een website gaan bouwen voor alle webdesigners en daar dan alle info keurig en duidelijk een rangschikken.

Er zijn diverse (vooral creatieve) beroepen waar er de afgelopen jaren wildgroei heeft plaats gevonden. Het gevolg daarvan is dat er nu iniatieven opkomen voor keurmerken in bepaalde disiplines. Volgens mij is er nog niet echt een duidelijk voor webdesigners.

 

Ik ben zelf ook opzoek naar een webdesigner en ik vind het zo chaotisch en on overzichtelijk allemaal.

Er is een duidelijk onderscheid nodig in het opleidingniveau, ervaring, portfolio en tarieven !!

 

.Dat van die keurmerken is trouwens voor interieur hier is de site. : http://www.keurmerkstylist.nl/pages/16/Ik-ben-stylist/Het-Keurmerk.html

 

Je moet je als echte "stylist bijv 700 euro betalen voor accreditatie.

 

Veel succes iig.

Link naar reactie
  • 0

@ Sabra : bedankt voor je bericht, shoppen in het hogere segment is wellicht wel een optie. Als we kijken naar onze huidige opdrachtgevers (die overigens veel meer hebben betaald dan de eerder genoemde bedragen), zijn dat ook veelal bestaande ondernemers die al genoeg omzet/winst hebben om zich een "duurdere" website te kunnen veroorloven.

Prijs verlagen is echt geen optie voor ons.

 

@ J H (Hans) van den Bergh : Ondernemingsplan hebben we, maar geen marketingplan. Ons onderscheidend vermogen is het unieke design van onze websites zelf, met daarbij een vlotte open en informele communicatie toe naar de klant. Er zullen ongetwijfeld meerdere webdesigers zijn die hetzelfde zeggen, maar hier staan wij wel voor, en echt onderscheidend kun je niet meer zijn in deze branche (zelfs niet met lage prijzen want daar zijn er ook genoeg van). Ervaring met acquisitie hebben we niet echt.

 

@ L.A. : Vergeet niet dat veel webdesigners lage uurtarieven berekenen, maar gewoon meer uur schrijven voor een website. Wij kunnen ook a 30,- euro per uur werken, en dan doen we er in plaats van 16 uur, 32 uur over. Eindbedrag blijft hetzelfde, alleen geeft het wellicht een goedkopere indruk naar de klant toe.

 

Het aanbieden van "budget" pakketten voor een lager bedrag is overigens wel een goed idee. We zullen even moeten bekijken hoe we dat kunnen gaan aanbieden. We bieden overigens al onze klanten ook de optie om een website te leasen/huren voor een laag bedrag per maand, maar daar is echt totaal geen animo voor. Dat leek ons eigenlijk ideaal voor de beginnende ondernemer zonder een groot startkapitaal.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je jezelf toch wel apart moet gaan zetten, webdesigners stuikel je overheen tegenwoordig.

Online marketingbureau's tegenwoordig ook, maar is daar niet meer vraag naar?

Een prachtige website is een leuke egostreling voor een bedrijf, maar als het verder geen doel heeft houdt het ook snel op. Miss is het mogelijk om meer personen met bruikbare kennis/vaardigheden in het bedrijf te betrekken, waardoor het totaal product meer waard wordt? Je zou er zelfs een complete starters opleiding van kunnen maken, marketingadvies, managementadvies, goede website etc.

 

Opzoek gaan naar slechte websites zou ik sowieso niet doen. Klinkt leuk, maar niemand zit te wachten op ongevraagde kritiek, je zeikt wel iets af waar diegene zijn/haar ja woord aan heeft gegeven. En mogelijk werkt de website juist perfect voor hun doel. Daarnaast is in deze tijd een lelijke website een goed teken dat het ze niets kan schelen. En iemand die er ongevraagd commentaar op gaat geven zal iemand zijn die om welke reden dan ook zeer verlegen zit om werk.

 

Link naar reactie
  • 0
@ J H (Hans) van den Bergh : Ondernemingsplan hebben we, maar geen marketingplan. Ervaring met acquisitie hebben we niet echt.
Dan lijkt het mij dat je genoeg te doen hebt: marketingplan opstellen, daarin opgenomen een verkoopplan en in ieder geval een actie om jezelf te bekwamen in acquisitie.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@ zatenhaar : bedankt voor je reactie.

 

@ L.A. & HeraFin : ik heb nog even zitten nadenken over jullie optie om de kosten van eventuele reclame af te trekken van de prijs, maar ik zie nog steeds niet in hoe dat meer klanten/opdrachten kan opleveren.

 

Stel we bieden een website aan voor 1000 euro. Adwords kost ons 500 euro per maand om deze opdracht binnen te halen. Als we dan de prijs zouden verlagen naar 500, of zelfs 50 euro, en geen reclame zouden gaan maken, dan krijgen we toch ook geen nieuwe offerte aanvragen ? Geen reclame = geen nieuwe opdrachten. Of zie ik dat verkeerd ?

 

Weet iemand overigens of er bedrijven zijn die op comissie basis (webdesign) opdrachten kunnen aanleveren ?

Link naar reactie
  • 0

@waterman

 

Ik wil je afraden in zee te gaan met bedrijven die leads aanleveren.

Ik heb opdrachten geworden voor een mijn Indiaase Webbouwer; dit waren complexe databasegestuurde sites.

Ik had mij geabonneerd op Tellus en Multi-offerte. Een kennismaking met Companeo is door mij geannuleerd omdat er geen garantie was voor leads en ze exorbiant prijzig waren. Achteraf maar goed ook, want ze bleven spammen...

 

Bij die andere 2 betaalde je voor iedere lead die je kreeg. Bij Tellus werden de leads naar max. 5 bedrijven gestuurd.

Er zaten mooie opdrachten tussen, maar het kostte mij heel veel tijd. Ik moest alles nabellen; gewoon omdat er te weinig info gegeven werd. Vaak was telefonisch contact moeilijk of onmogelijk (mensen werken overdag of telef. klopte niet).

Op de meeste offertes kreeg ik geen reaktie; ik had daarom ook het idee dat men meer uit was op een prijsvergelijking dan een daadwerkelijke aankoop. Heeft me veel geld gekost, niks opgeleverd. Zelfs geen naamsbekendheid :-)

 

Ik denk dat je moet gaan netwerken, contacten leggen met webbouwers wiens core-business programmeren is. Veel webbouwers besteden namelijk designwerk uit.

 

Ik was echter ooit ook zo gek om voor een homepage design (Photoshop) 70 eur per uur te betalen. Dit waren echter wel professionals van de kunstacademie. Mooi ontwerp, maar ik laat mijn templates nu bouwen in India voor30-40 usd per pagina. Incl. slicing/basing als dat nodig is. Maar dan kan ik tenminste ook nog eens een fooi geven als blijk van tevredenheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk heb je het nog niet voor elkaar dat je regelmatig een telefoontje krijgt of je tijd hebt om iets te maken.

 

Dan heb je 3 "problemen":

- je marketingpositie voor de lange termijn is niet op orde > oplossing marketingplanning > aanpak zie hans

- er komt te weinig geld binnen, daardoor krijg je op den duur knikkende knieën > je durft of kunt niet meer investeren in je bedrijf.

- je hebt nu tijd over, het nadeel daarvan is: die tijd komt nooit meer terug > de oplossing voor de korte termijn zit wel hierin > ga je tijd nuttig gebruiken, hoe?

 

Wat zijn je mooiste websites, je meest tevreden klanten?

Ga eens met ze praten (aan tafel). Welke mogelijkheden zouden ze graag aan hun website toegevoegd zien? Dat levert op korte termijn werk op. Vraag eens aan hun bij het 2e kopje koffie of flesje bier, welke relatie van hun een rammelende website heeft die eigenlijk wel een goede beurt kan gebruiken. Vraag vervolgens of ze je bij hun wil introduceren. Beloon deze hulp met een "warm cadeau" (kaartjes voor een favoriete band van je klant, of 4 entreebewijzen voor de efteling als je weet dat ze 2 kinderen hebben).

 

Mis je de vaardigheden om dit soort gesprekken te voeren ga dan de overtollige tijd nu gebruiken om als de wiedeweerga je gereedschapskist te vullen met acquisitie en netwerkvaardigheden.

 

Het is net als in de hondenfokbusiness: soms moet je je tanden laten zien, soms je ballen!

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

@ Driehuis : Bedankt voor de info. Maar wat je zegt, wij kunnen het design werk ook wel uitbesteden naar "goedkope" landen, maar de kracht van ons bedrijf is juist de unieke ontwerpen die mijn zakenpartner maakt. Naast webdesigner is hij ook afgestudeerd grafisch vormgever, en art director. Ik kan zelf ook redelijk goed vormgeven maar mijn designs zien er heel anders uit dan die van hem.

 

@ Thor : De 3 problemen die je nu schetst zijn nog niet geheel aan de orde.

Nr 1 klopt zeker, op de lange en korte termijn is onze marketing niet in orde. Dat is het punt wat we nu ook willen aanpakken.

Nr 2 is niet geheel waar, wij hebben nu al een aardige omzet voor een bedrijfje zonder ondernemerservaring en wat pas in december vorig jaar begonnen is. En we doen dit beiden nog parttime dus kunnen nu nog veel investeren (doen we ook zeker). Vergeet niet dat bijvoorbeeld webshops veel meer opleveren dan websites. We hebben nu bijvoorbeeld een webshop opdracht van 7400,- euro. De inkomsten zijn nu nog heel variabel, en dat proberen we met wat meer opdrachten per maand stabieler te maken.

Nr 3 is ook nog niet aan de orde, we hebben nu gemiddeld 1 a 2 webdesign opdrachten per maand, naast onze parttime baan, en we doen ook veel met vormgeving zoals logo/huisstjil ontwerp, verpakkingsontwerp, hebben onlangs zelfs een hele winkel (geen webwinkel!) gedesigned, etc. Dus hebben het momenteel druk genoeg.

 

Alleen als we straks met onze parttime baan willen stoppen, willen we het aantal webdesign opdrachten verhogen naar minimaal 4 per maand om rond te kunnen komen. Nu hebben we nog geen kosten die we moeten maken (op de verzekeringen, telefoon en reiskosten na) maar we willen op den duur ook een kantoor, lease auto, etc.

 

Wel een goede tip wat betreft de huidige webdesign klanten aanspreken over mogelijke toevoegingen voor hun huidige website. Dat doen we nu nog niet en dat kan zeker wel wat opleveren. We geven overigens wel bij elke klant aan dat als ze iemand anders aanleveren voor een website/webshop, dat ze van ons een vergoeding krijgen. (100 euro voor een website, 250 euro voor een webshop). Een kado is misschien wel een leuker idee, alleen denk zelf dat klanten liever een geldbedrag zien dan een kado.

 

Iedereen erg bedankt voor de tips totzover, we gaan daar mee aan de slag. En mocht het daarna nog steeds niet harder gaan lopen qua opdrachten, dan denken we erover om een marketingbureau in te schakelen die ons wellicht kan helpen. Heeft iemand daar goede ervaringen mee ?

Link naar reactie
  • 0
Iedereen erg bedankt voor de tips totzover, we gaan daar mee aan de slag. En mocht het daarna nog steeds niet harder gaan lopen qua opdrachten, dan denken we erover om een marketingbureau in te schakelen die ons wellicht kan helpen. Heeft iemand daar goede ervaringen mee ?

Ik denk dat je als startende onderneming dit echt op eigen kracht zou moeten doen. Als je niet in staat bent om meer dan twee opdrachten per maand binnen te halen dan is je basis nog niet goed. Het klinkt misschien niet zo opbeurend, maar als je niet in staat bent om passende en voldoende klanten binnen te halen en ook niet in staat bent om je aanpak bij te sturen, moet je dan niet gewoon in loondienst blijven werken? Wat is het dan wat je precies aanspreekt in het ondernemer zijn? Wat doen jullie beter of succesvoller dan je werkgever nu doet?

Link naar reactie
  • 0

 

Negeer al die zeikers maar. Prijs is helemaal het probleem niet. Verdubbel die maar. En maak af en toe es iets heel bijzonders voor niks. Gewoon om naam te maken. Steek daar je tijd en geld maar in.

 

Op de bodem van de markt is het al druk genoeg.

 

En anders laat je je toch omscholen tot boekhouder? ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je als startende onderneming dit echt op eigen kracht zou moeten doen. Als je niet in staat bent om meer dan twee opdrachten per maand binnen te halen dan is je basis nog niet goed. Het klinkt misschien niet zo opbeurend, maar als je niet in staat bent om passende en voldoende klanten binnen te halen en ook niet in staat bent om je aanpak bij te sturen, moet je dan niet gewoon in loondienst blijven werken? Wat is het dan wat je precies aanspreekt in het ondernemer zijn? Wat doen jullie beter of succesvoller dan je werkgever nu doet?

 

Wij zijn nog geen half jaar bezig, en we hebben al behoorlijk wat kleinere opdrachten voor vormgeving en daarbij 1 a 2 opdrachten voor webdesign per maand, dus het gaat wel goed alleen willen we meer webdesign opdrachten binnenhalen. Dus ik snap niet waarom wij dan beter in loondienst zouden moeten blijven ? Niet elke onderneming is gelijk succesvol vanaf het begin, dat moet groeien.

 

@ TwaBla : bedankt voor je reactie ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.