Goedemiddag,

Zoals jullie kunnen zien ben ik geheel nieuw hier. Ik heb al wel wat topics meegelezen maar nog nooit iets gepost.

Nu heb ik echter enkele vraagjes. De zoekfunctie leverde mij niet de antwoorden waar ik naar op zoek ben (Of heb ik niet goed gezocht?) maar ik ben ervan overtuigd dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben sinds begin mei geregistreerd als een eenmanszaak. Nu ben ik geheel nieuw in het ondernemen en ook in het behandelen van fiscale zaken. Heb verder geen kennissen die boekhouden o.i.d. dus zal het zelf even uit moeten zoeken.

Na een telefoontje met de Belastingdienst ben ik nog niet veel wijzer geworden omdat ik ze nogal cryptisch vond. ;)

Afijn, hier mijn vragen.

Ik verwacht in mijn eerste jaar niet meer dan pak 'm beet 800 euro te verdienen. Dit is dus incl. BTW e.d. Nou moet ik volgens mij elk kwartaal mijn BTW (19%) per factuur afdragen. Kan ik dit dan later weer terugvragen? Zo ja, doe ik dat dan in mijn jaaropgaaf over 2012 of kan het eerder? Of krijg ik het uberhaupt niet terug?

Ook zal ik wel inkomstenbelasting moeten betalen (30% toch?), ben ik dit daadwerkelijk kwijt? of krijg ik hiervan ook een gedeelte terug?

Wat ik namelijk van de Belastingdienst heb begrepen is dat indien je onder 1345 euro BTW zit je dan in aanmerking komt voor de KOR. En dit dus allemaal terug kunt krijgen.

Zit ik ergens heeeeeelemaal fout of ben ik op het juiste spoor? Ik weet dat er ook voorlichtingsdagen van de KvK en belastingdienst zijn maar de tijdstippen komen voor mij niet uit dus deze voorlichtingen bezoeken zit er helaas niet in.

Iig bedankt voor het lezen van dit verhaal en een eventueel antwoord!

met vriendelijke groet,

Jon Snow

EDIT: Ik las dat het mogelijk was om eens per jaar BTW e.d. af te dragen, klopt dit?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36732-vragen-of-belasting-kor/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor de BTW heb je een aparte aangifte. Per kwartaal kan je rekening houden met de KOR en daar dus een voorschot op nemen. In de Q4-aangifte maak je de eindafrekening.

In de IB aangifte tel je het KOR voordeel bij je winst. Omdat je verwacht zo weinig te verdienen neem ik aan dat je andere inkomsten hebt. De winst geef je dan op je aangifte (voor particulieren) aan bij overige inkomsten.

• 1

Les 1: de ene belasting is de andere niet. Je moet per belastingsoort uitzoeken wat de gevolgen zijn.

Btw: Bij een omzet van 800 euro kun je de KOR toepassen. Aandachtspunten daarbij zijn o.a.:

- de KOR ziet op het verschil tussen af te dragen en terug te vorderen omzetbelasting. Af te dragen btw is de btw die je zelf aan je afnemers in rekening hebt gebracht, terug te vorderen btw is de btw die op de facturen staat die je in het kader van je onderneming hebt betaald;

- bij grensoverschrijdende transacties gelden bijzondere regels;

- Als je btw terugkrijgt omdat je meer btw terug te vorderen hebt dan af te dragen, dan pas je de KOR niet toe.

IB: Ben je ondernemer of resultaatgenieter? Als je verder geen inkomsten hebt, zul je geen IB hoeven betalen. Wel is het van belang je aangifte goed in te vullen en na te gaan of je niet toevallig op een verlies uitkomt. Dat verlies kun je namelijk mogelijk met andere jaren verrekenen.

Uiteraard is dit een sterk vereenvoudigde uitleg, voor meer concrete antwoorden zul je specifieker moeten zijn in de vraagstelling en de feiten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Dankjewel voor jullie antwoord Ronaldinho en mmint!

Gister is mijn eerste factuur de deur uit gegaan. Als ik elke week een dergelijk klusje heb kom ik uit op zo'n 300 euro BTW.

Als ik er dan mijn uitgaven aftrek kom ik ongeveer op 250 euro BTW. Dit is nog niet veel, maar aangezien ik net begonnen ben ga ik uit van deze schatting.

Mijn vraag is, mag ik dit dan houden?

Wat betreft de IB, ik heb begrepen dat ik tot €6000 euro zonder af te hoeven dragen, althans niet de volle mep. Dit kan ik weer berekenen met een voorlopige aanslag 2012 (tip van belastingtelefoon).

Wel moet ik 5% afdragen aan de ZVW, is dit 5% van de netto omzet?

Ja, ik ben een n00b! :$

• 0

Veel van je vragen worden beantwoord op de website van de belastingdienst.

Mijn tip: zoek altijd eerst daar voordat je hier je vragen stelt of aan de mensen van de belastingtelefoon. Daar leer je namelijk veel meer en al lezende kom je vaak ook meer te weten over onderwerpen waar je eerst misschien nog niet eens het bestaan van kende. Van mij dus geen direct antwoord op je laatse vragen, maar een aansporing om je te verdiepen.

(Je wilt immers geen noob blijven toch ;-)

• 0

Als je iets zeker wilt weten, dan moet je naar de bron. Vragen op een forum is vragen om verschillende antwoorden die niet altijd met bronvermelding worden geplaatst.

Neem als voorbeeld deze vraag:

- Wel moet ik 5% afdragen aan de ZVW, is dit 5% van de netto omzet?

Waar heb je over deze 5% gelezen? (geef een link naar de bron)

Wat staat er op die bron vermeld over die 5%?

Hoe kom je tot de gedachte dat het hier om 5% van de netto omzet zou gaan?

Kun je zelf geen bron met link noemen (bv. omdat het een vaag onthouden antwoord van een belastingtelefoon is), ga dan zelf verder zoeken. Gebruik google en bezoek de websites die je het meest als autoriteit kunt zien.

Is de autoriteit niet duidelijk genog voor jou, zoek dan vervolgens op dezelfde wijze naar de verschillende interpretaties van de de betreffende regelgeving totdat je wel overtuigd bent van wat deze inhoudt.

• 0

5% komt van:

Link naar belastingdienst

Uw bijdrage-inkomen is het totaal van wat u ontvangt aan belastbare winst uit onderneming

En dan ondernemer. Info over 5% kreeg ik van de Belastingtelefoon over de vraag wat ik achteruit moest houden. Omdat ik niet voor verrassingen wou komen te staan. Dus ik ging ervan uit dat het over de netto omzet ging.

Kan je trouwens mijn vraag over de BTW beantwoorden? :$

OFF TOPIC:

Kan ik het forum ook instellen op resolutie? Moet nu namelijk helemaal naar rechts scrollen.

• 1
5% komt van: ...

Uw bijdrage-inkomen is het totaal van wat u ontvangt aan belastbare winst uit onderneming

Dat is dus het antwoord op je vraag. Niet over je netto-omzet, maar je belastbare winst. Zo zie je maar, goed lezen en geen vrije interpretaties ter validatie op een forum plaatsen.

Dat scrollen heb je zelf veroorzaakt door enorm lange links te plaatsen. Beter is om de link achter een kort woord te zetten, zoals ik heb gedaan met mijn link naar google. Bij de meeste browsers kun je uitzoomen als je niet wilt scrollen.

Dan je vraag over btw:

- Gister is mijn eerste factuur de deur uit gegaan. Als ik elke week een dergelijk klusje heb kom ik uit op zo'n 300 euro BTW.

Als ik er dan mijn uitgaven aftrek kom ik ongeveer op 250 euro BTW. Dit is nog niet veel, maar aangezien ik net begonnen ben ga ik uit van deze schatting. Mijn vraag is, mag ik dit dan houden?

Zoals eerder vermeld door ronaldinho kun je (bij lage omzetten) de KOR toepassen. Volgende huiswerk-opdracht voor jou is dus op te zoeken wat de KOR inhoudt, wat daar de voorwaarden van zijn en wat dit voor jou betekent. In mijn eerste antwoord gaf ik daar trouwens al beknopt antwoord op:

Voor de BTW heb je een aparte aangifte. Per kwartaal kan je rekening houden met de KOR en daar dus een voorschot op nemen. In de Q4-aangifte maak je de eindafrekening. In de IB aangifte tel je het KOR voordeel bij je winst.

• 1

Ik heb genoeg huiswerk te doen, dat weet ik ;)

Ik merk inderdaad dat het door mijn giga links komt, zal ze volgende keer ff verpakken in een woordje.

Huiswerk:

KOR inhoudt (al uitgezocht, ja dus)

Wat is mijn winst? (nu uitzoeken)

Kort gezegd: winst = opbrengsten minus kosten

e belastbare winst uit onderneming wordt berekend door de winst (naar fiscale maatstaven berekend) te verminderen met de ondernemersaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Huiswerk:

MKB Winstvrijstelling

Ondernemersaftrek (welke gelden voor mij)

Bedankt dat jullie mij zo op weg helpen, waardeer ik echt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar