• 0

Hoe werkt een betaling naar de USA per post ?

Laat ik me eerst even voorstellen: ik ben Floor en ik ben een paar maanden geleden een high tech bedrijf gestart met een paar wetenschappers.

 

Dan mijn vraag: voor de betaling van een licentie-bedrag voor een patent dien ik een bedrag over te maken per post naar een bedrijf in de USA. In het contract staat het als volgt:

 

Payments to Bedrijfsnaam shall be mailed to;

Bedrijfsnaam

Accounts Receivable

< post adres>.

Ik heb via mijn indirecte contactpersoon in de USA proberen na te vragen of ik niet gewoon de bankgegevens (BIC IBAN etc) kan krijgen voor een wire transfer, maar dan schijnt dus niet te kunnen.Dit antwoord kreeg ik van hem:

 

Please send the portion of all payments designated to Bedrijfsnaam to the address provided by them in the cover letter (the address labeled “Accounts Receivable”). Since this is what they told me is their preferred method of receiving payment, I don’t have any bank information for them to facilitate a bank wire transfer.

 

Heeft iemand enig idee wat er bedoeld wordt met geld per post overmaken en of dat kan vanuit Nederland? Ik heb mijn bank al gebeld, maar die wisten ook nergens van. En cash in een envelop lijkt me niet the way to go..

 

Alvast dank!

FLoor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

lol. In Amerika worden personal of business checks gebruikt. Hier een check, dan weet je meteen hoe het eruit ziet.

 

Een bank check kan ook gebruikt worden, dat is hetzelfde maar dan uitgegeven door een bank. Deze kosten wat. Niet veel, maar wat. Tja, het is een bank. :-)

 

Bij de ABN/AMRO en de ING kennen ze het toch wel, ik heb ze zelf geregeld in het verleden. Misschien had je de verkeerde aan de lijn? Of wist je niet waar je naar moet vragen?

 

Bij MasterCard kunnen ook business checks aangevraagd worden, ik weet niet in hoeverre Eurocard dit doet. Amex doet het ook uiteraard. En het zou kunnen, ik heb niet gekeken, dat zoiets door PayPal of een soortgelijke dienst geregeld kan worden.

 

Als je iemand kent met een dollar account, die kunnen het ook online regelen.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Amerikaanse bedrijven en personen betalen alles met een cheque. Die schrijf je uit, stuur je naar de begunstigde, die stuurt 'm naar z'n bank, die stuurt 'm naar jouw bank, en die maakt dan het geld over. Als ze jou hun bankrekeningnummer geven en de correspondentgegevens van hun bank, dan kun je het gewoon met internet bankieren overmaken. Alleen, Amerikanen begrijpen niet dat dat kan, dus geven ze niet je banknummer. Ik had een Wells Fargo account in de VS, ik had gewoon internet bankieren, alleen de meeste bedrijven wilden dat niet, die wilden dat ik een cheque opstuurde want dat kennen ze tenminste. Zelfs salarissen gaan zo.

Dus even aanhouden, zeggen dat je een "wire transfer" gaat doen ("No,I can't send you a check, my bank doesn't do that, Holland abandoned checks 50 years ago"), dat je hun bankrekeningnummer daarvoor nodig hebt en de naam/vestigingsplaats van hun bank. Met dat laatste kun je dan in internet bankieren gewoon het bedrag aan ze overmaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de adviezen!

 

Ik ga nog even kijken of ik me hier in bochten ga wringen of dat ik doe of mn neus bloedt om hun account nr alsnog los te peuteren

:)

 

Ik had denk ik inderdaad niet de goede persoon van de Rabo aan de lijn...niet de eerste keer dat ze me met een kluitje in het riet sturen daar.

 

Maar goed, ik weet nu in ieder geval wat de opties zijn!

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat de systemen hetzelfde zijn, met alleen een gekke beslissing aan de andere kant van de Atlantische Oceaan dat ze het leuker vinden om te blijven schrijven op papier. De systemen wijken van elkaar af, onder andere mbt de acceptatie van negotiable instruments (sorry, weer is mijn woordenschat niet voldoende).

 

Als een bedrijf of instantie in de VS niet veel met buitenlandse betalingen te maken heeft, werkt het doen of je neus bloedt averechts. Je ziet al hier in deze draad, als er "niet normaal" gedaan wordt, dan komt meteen de vraag op: "is de ander wel betrouwbaar"?

 

Ook heb je te maken met het feit dat wire transfers vanuit de buitenland laatst in de pers in de VS vaak komen opduiken in verband met allerlei duistere praktijken en terroristen enzo, er komen er toch verkiezingen. :-)

 

Gezien dat je je licentie nergens anders kan krijgen, en dat je al door een bemiddelaar werkt (die hiermee blijkbaar ook niet op de hoogte is) zou ik zelf heel erg oninteressant en saai worden, en gewoon een betaling door eigen bank of een derde partij regelen. Is er een reden dat de bemiddelaar het niet kan regelen?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Amerikaanse bedrijven en personen betalen alles met een cheque. Die schrijf je uit, stuur je naar de begunstigde, die stuurt 'm naar z'n bank, die stuurt 'm naar jouw bank, en die maakt dan het geld over.

 

Het heeft me altijd verbaasd, en het is blijbaar nog steeds het geval!

 

Wat me nog het meest bevreemde is dat internetbedrijven het ook doen... gewoon een papieren cheque opsturen met de post, ter betaling van online advertentieruimte! Beetje jammer dat het dan ook bij iedere betaling een paar tientjes kost om het bedrag op die cheque daadwerkelijk op je rekening te krijgen.

 

Bij je bank kun je dergelijke cheques laten maken, en dan inderdaad per snail mail naar de VS sturen om voor je licentie te betalen. Kost ook een paar tientjes en twee weken tijd, maarja, de VS... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Het heeft me altijd verbaasd, en het is blijbaar nog steeds het geval!

 

Wat me nog het meest bevreemde is dat internetbedrijven het ook doen... gewoon een papieren cheque opsturen met de post, ter betaling van online advertentieruimte! Beetje jammer dat het dan ook bij iedere betaling een paar tientjes kost om het bedrag op die cheque daadwerkelijk op je rekening te krijgen.

 

Bij je bank kun je dergelijke cheques laten maken, en dan inderdaad per snail mail naar de VS sturen om voor je licentie te betalen. Kost ook een paar tientjes en twee weken tijd, maarja, de VS... ;)

 

In de meeste gevallen (in de VS) betalen ze de rekeningen ook online. Als je bedrijf niet bekend is bij de bank, print de bank een check uit namens de betaler en stuurt het op.

 

Als jouw bank het toelaat, kan het ook zonder deze tussenstap; maar hoogstwaarschijnlijk doen ze dat niet. Ook tegenovergesteld niet. Want de systemen zijn niet hetzelfde.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van alles zien langskomen... bedrijven die het wel via wire transfer, of paypal, doen, maar ik denk dat de meerderheid toch echt van de papieren cheques was.

 

Overigens ging het daarbij om cheques van hen aan mij, dus ik sluit niet uit dat ze de vertraging bij het cashen van cheques gebruikten als een verkapte kredietfaciliteit - het duurt soms toch wel een maand tussen de cheque op de post gooien en het ontvangen van het geld.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van alles zien langskomen... bedrijven die het wel via wire transfer, of paypal, doen, maar ik denk dat de meerderheid toch echt van de papieren cheques was.

 

Overigens ging het daarbij om cheques van hen aan mij, dus ik sluit niet uit dat ze de vertraging bij het cashen van cheques gebruikten als een verkapte kredietfaciliteit - het duurt soms toch wel een maand tussen de cheque op de post gooien en het ontvangen van het geld.

 

Ja, hoor. Ook al heb ik het gezien dat het 3 dagen duurde om een brief vanuit NL naar de VS te krijgen, ik heb het ook gezien dat het 6 weken duurde. Maar dat terzijde, er zijn er veel mogelijkheden wat dat betreft...Ik had een klant die regelmatig de verkeerde check opstuurde -- dus bv. de check voor jouw naar mij toe en de mijne naar jouw toe -- waarbij hij een extra week ofzo bij kreeg. Ook het verwisselen van getallen met het invullen komt vak voor. Het kan altijd gebeuren maar dan als het altijd in een lagere hoeveelheid resulteert...

 

Ik hou nooit op met bewonderen over de creativiteit van de mens. :-).

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.