• 0

Crowdfunding campagne : Vragen om $ 100k , $ 9,600,000 ophalen...

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Happy Feet,

 

Bedankt voor deze geweldig leuke venture!

 

Is dit de moderne versie van wat in de Godfather een "offer you can't refuse" wordt genoemd? LOL

 

Serieus: ik geloof in crowdfunding. Als je succesvol geld aan wilt trekken moet je een onweerstaanbaar aanbod hebben. Iedereen maar vooral de startende ondernemer kan daar iets van leren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Heel toevallig kreeg ik gister een advertentie te zien met mooie horloges, dacht eerst dat het die luna-tic's waren die ook zo'n enorm succesvol waren met crowdfunding. Maar dit waren andere "smartwatches", maar zeg nou zelf: ze lijken wel op elkaar

 

http://www.imwatch.it/nl-en/

 

De site vond ik een beetje "wazig"...

Je kunt naar de shop, een bestelling doen, maar WAT koop je nu eigenlijk??? Dat staat dan heel klein in een hoekje...

 

Ziet er wel "smashing "uit !

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ties... crowdfunding is een zeer interesant concept. heb me er enige tijd terug ook wat in verdiept, maar tot de conclusie gekomen dat het binnen Nederland nog bijna niet mogelijk is zoiets succesvol te krijgen.

 

In buitenland en zeker met creatieve concepten is dat wel mogelijk zoals vele voorbeelden op kickstarter bewijzen.

 

Er jammer dat dit in Nederland niet al veel verder is, hier ben je bij crowdfunding project voor 75% afhankelijk van vrienden en familie, maar als die bereid zouden zijn had je crowdfunding eigenlijk al niet meer nodig.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Er jammer dat dit in Nederland niet al veel verder is, hier ben je bij crowdfunding project voor 75% afhankelijk van vrienden en familie, maar als die bereid zouden zijn had je crowdfunding eigenlijk al niet meer nodig.

 

Klopt helemaal! De campagnes die ik ken die succesvol waren zijn inderdaad voor deze percentages binnen eigen kring gefund.

 

Wat wel een bijkomend voordeel is dat je toch exposure krijgt van je campagne. Wij hebben helaas ook geen succes met de campagne gehad en daardoor starten we wat kleiner helaas. MAAR zijn we wel in gesprek met 3 grotere retailketens om onze producten te leveren. Ook nu we online zijn komen er door de crowdfundcampagne interview verzoeken vanuit media. Dus echt zonder resultaat is het nooit denk ik.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

In Nederland heerst er een cultuur van als je geld nodig hebt dat je naar de bank moet gaan en als je geld hebt dat het veilig op de bankrekening staat. Net zo goed dat er bijna nooit aan successieplanning wordt gedacht.

Laat ik het beter zeggen, de Nederlanders want er zijn genoeg culturen in Nederland die het wel doen.

 

Dat de bank als veilig wordt gezien (nog steeds vreemd genoeg), is al niet waar gebleken. Helaas betalen we daar nog steeds voor. Ik denk dat het probleem in Nederland is dat ze initiatieven die in handen zijn van 1 persoon niet vertrouwen. Helaas is vaak genoeg ook gebleken dat het dan fout gaat.

 

Eigenlijk is het jammer dat de overheid de tante agaathregeling (om het nog maar eens zo te noemen) heeft uitgekleed. Deze is naar mijn mening echter nog steeds interessant. Veel Nederlanders hebben moeite om zaken te doen met familie en vrienden, maar laten we wel zijn, zijn vreemden wel te vertrouwen?

Neem een voorbeeld aan Chinezen (tenminste voor zover ik die kan beoordelen dan). Die zijn wat dat betreft precies tegenovergesteld aan de Nederlanders.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen jaren heb ik met diverse mensen om tafel gezeten die bezig waren met crowdfundingsplatforms.

 

Vaak dachten zij vanuit de applicatie om daar vervolgens een community omheen te bouwen.

Wij (InnoSquad) adviseerden hen dan om aansluiting te zoeken bij een bestaande community en samen met hun crowdfunding aan te bieden aan de bestaande community.

 

Het tweede waar je tegenaan loopt is de grootte van ons taalgebied.

Bij crowd funding draait het om massa, en dan verliezen wij het opnieuw van het Engelse taalgebied.

Het is in Nederland veel moeilijker op het tipping point te bereiken waarbij een crowd funding platform meer dan genoeg deelnemers met een groot netwerk heeft. Het blijft relatief allemaal nog wat kleinschalig en dan is de aanlooptijd naar een succesvol platform gewoon langer.

 

Wat ik trouwens mis bij crowdfunding platforms is een mogelijkheid om een app (zoiets als een twitterfeed) op je eigen site te plaatsen die laat zien waar jij funding voor ophaalt en wat de actuele stand van zaken is. Vooral de vele organisaties die met donaties en dergelijke werken zouden veel baat hebben bij een dergelijke oplossing omdat het ze helpt transparanter te zijn over de binnenkomende fondsen en wat ze er vervolgens mee doen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag bij zoiets is inderdaad ook, wanneer en hoe krijg je dan als backer je geld terug? Want eigenlijk geef je een lening toch? Of krijg je shares?

 

Ja, die vraag leek mij dus ook doorslaggevend voor het hele concept van crowdfunding.

 

Het schijnt zo te zijn dat je er niet vanuit moet gaan dat je je geld terugkrijgt. Wat je terugkrijgt is het product dat de bedenker(s) wilde(n) maken en waarvoor vooraf financiering nodig was. Crowdfunding is zo dus eigenlijk een soort voorafbetaling.

 

Als het goed is tenminste, want er schijnt geen controle te zijn dat je als backer iets krijgt en de kapitaalvrager krijgt ook geen sanctie aan zijn broek als die het laat afweten.

 

Verder is het ook bij Kickstarter zo dat de backers voornamelijk vrienden en familie zijn. Daarin verschilt het dus niet van Nederlandse platforms. Doordat het Engelse taalgebied groter is, zijn er natuurlijk wel 40 keer zo veel voorbeelden van successen te melden.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag bij zoiets is inderdaad ook, wanneer en hoe krijg je dan als backer je geld terug? Want eigenlijk geef je een lening toch? Of krijg je shares?

 

Dat is lang niet altijd even duidelijk dus van te voren goed de deelname voorwaarden lezen.

 

Een van de meest opmerkelijke zaken die mij is bijgebleven van de gesprekken met oprichters van een crowd funding platform is dat een van de gesprekken op een goed moment ging over hoe een deelnemer te sommeren te betalen als de betalingen stoppen.

Die gedachtegang gaf op dat moment in mijn ogen aan dat zelfs de mensen achter de platforms niet altijd even goed snappen dat als je een risico investering doet het kan gebeuren dat de deelnemer niet succesvol is en hij dus de inleg niet terug kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag bij zoiets is inderdaad ook, wanneer en hoe krijg je dan als backer je geld terug? Want eigenlijk geef je een lening toch? Of krijg je shares?

 

er zijn verschillende manieren van crowdfunding. 1 daarvan is dat je je geld terugkrijgt inclusief rente.

Een andere veel voorkomende zoals bij creatieve producten (zie ook het voorbeeld in de eerste post) is dat je een exemplaar van dat nieuwe product krijgt, (of meerdere en gepersonaliseerde enz.). je krijgt daarbij dus niet ook nog eens je geld terug.

Link naar reactie
  • 0

Nederlandse taalgebied is inderdaad een groot struikelblok.

Wil je echt iets doen waarvoor je meer geld wil ophalen als een paar duizend euro zal je je dus al op het buitenland moeten gaan focussen.

 

Aansluiten bij een communitie en daarop de crowdfuncing aanbieden heb je al snel hetzelfde probleem in dit land, ook communities zijn hier niet echt groot.

 

Blijft dus dat het in nederland vrij kansloos is.

is ook de reden dat wij het helaas voorlopig afgeblazen hebben en pas mee verder gaan als we het internationaal kunnen aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Gosh, en ik maar denken dat we één Europa hebben met open grenzen en een binnenlandse markt van 500mjn individuen. Voor de goede orde, dat zijn er bijna 200mjn meer dan in de VS. Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom crowdfunding in de EU niet zou kunnen werken.

 

Als je je beperkt tot het Nederlandse taalgebied beperk je je markt rigoreus. Voor een aantal producten zal over de landsgrenzen niet zoveel animo zijn. Maar volgens mij is juist het kenmerk van de succesvolle producten op kickstarter dat de doelgroep niet beperkt is tot een beperkt geografisch gebied maar dat heel veel mensen ze mooi vinden en ze willen hebben.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Gosh, en ik maar denken dat we één Europa hebben met open grenzen en een binnenlandse markt van 500mjn individuen. Voor de goede orde, dat zijn er bijna 200mjn meer dan in de VS. Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom crowdfunding in de EU niet zou kunnen werken.

Ja en nee, de taalbarrière is reeds genoemd en vormt wel degelijk een belangrijk punt van verschil tussen de EU en de VS.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gosh, en ik maar denken dat we één Europa hebben met open grenzen en een binnenlandse markt van 500mjn individuen. Voor de goede orde, dat zijn er bijna 200mjn meer dan in de VS. Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom crowdfunding in de EU niet zou kunnen werken.

Ja en nee, de taalbarrière is reeds genoemd en vormt wel degelijk een belangrijk punt van verschil tussen de EU en de VS.

Maar er is toch geen enkele beperking om een Europees platform voor crowdfunding te maken? Waar in iedere landstaal bediend wordt. Als je ziet wat er nu al op platformen als bijvoorbeeld Wikipedia mogelijk is in zoveel verschillende talen moet dit ook wel een haalbare kaart zijn voor crowdfunding. Het moet alleen gedaan worden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel: Je schrijft een pitch, die zou je dan dus in het Nederlands, Frans, Spaans etc. moeten schrijven. Mensen gaan daarop reageren maar die verstaan elkaar niet etc etc. Er is dus wel degelijk een verschil. Je zet 1 groot land tegenover een groep diverse landen die samen verbonden zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Maar er is toch geen enkele beperking om een Europees platform voor crowdfunding te maken? Waar in iedere landstaal bediend wordt. Als je ziet wat er nu al op platformen als bijvoorbeeld Wikipedia mogelijk is in zoveel verschillende talen moet dit ook wel een haalbare kaart zijn voor crowdfunding. Het moet alleen gedaan worden

dat klopt, maar dan nog is de vraag in hoeverre eventuele crowdfunders (of hoe noem je de mensen die voor het crowdfunding kapitaal zorgen?) geintereseerd zijn in projecten die gericht zijn op lokale markten.

dus waarom zouden Duitsers geintereseerd zijn in een specifiek nederlands crowdfunding traject?

 

Niet alle projecten zijn geschikt voor internationale crowdfundings.

Een project met een tastbaar product zoals het horloge zijn dat wel, maar diensten projecten zijn dat vaak weer niet.

 

Ons eigen project b.v. richt zich nu nog grotendeels op Nederland, maar zijn wel bezig om de overstap naar Duitsland en Engeland te maken en daarvoor zou crowdfunding zeer welkom zijn.

Wij bieden echter geen tastbaar product en dat maakt het dus erg lastig daarvoor mensen warm te laten lopen.

 

1 van de adviezen die wij dan ook gekregen hebben is dat we niet met het project dat we eigenlijk willen uitvoeren de markt opgaan voor crowdfunding maar dat we een nieuw tastbaar product verzinnen (in de tarnt van producten die we nu juist verkopen) en voor dat product opzoek gaan naar crowdfunding om te pogen daar zoveel geld mee op te halen dat we naast dat fysieke product ook gelijk voldoende geld ophalen om het niet tastbare project te realiseren.

Maar daarvoor moeten we dus de overstap maken van een verkopend bedrijf naar een ook zelf ontwerpend en producerend bedrijf. en dat is een flinke omschakeling.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zie is dat de meest succesvolle producten op kicklstarter zichzelf verkopen. Dat zit hem echt niet in het praatje, dat zit hem in de kwaliteit van het design, de prijs van het product en de "wil ik ook"-factor. Heb je deze elementen niet dan zul je in de VS, in Nederland en in Europa niet meer dan een paar duizend euro ophalen. Voldoet het product aan deze elementen dan is enkel basisinformatie nodig voor mensen om in te stappen.

 

Als je je alleen al zou beperken tot de grootste taalgebieden (Duits, Engels, Italiaans en Frans) heb je een markt van ruim 280mjn individuen. Dat zouden dus maar maximaal vier vertalingen zijn, een geringe investering t.o.v. het potentiële resultaat. Maar misschien denk ik wel te positief over onze eenwording ;D

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis

 

Het is niet de techniek die bepalend is, het zijn de sociale netwerken en hun bereik die bepalend zijn.

Technisch kun je het systeem gewoon meertalig maken, alleen een Zweed die een leuk product post zal dat in het Zweeds en mogelijk in het Engels nog wel kunnen omschrijven. Maar dan houdt het qua talen wel een beetje op.

De realiteit is dat we in Europa niet één voertaal hebben, Engels ligt vanuit onze Nederlandse beleving voor de hand maar wordt maar door een zeer klein deel echt gesproken en begrepen.

 

Neem Teeakers.net, als daar een leuk Nederlands idee wordt gelanceerd dan blijft het ook binnen onze grenzen.

Aan Grieken, Noren, Portugezen enz gaat dat compleet voorbij.

 

Als in Amerika een van de grote tech-blogs iets oppikt dan lezen vele Engelstalige mensen dit.

Als er op Tweakers iets interessants staat dan lezen alleen de Nederlanders erover.

 

Om een Europees platform op te zetten dat ook de naam krijgt zoals Kickstarter, dan heb je gewoon een veel langere adem nodig. Onderhand loop je wel de kans door een platform van Engels/Amerikaanse origine voorbijgestreefd te worden.

Link naar reactie
  • 0

Als je je alleen al zou beperken tot de grootste taalgebieden (Duits, Engels, Italiaans en Frans) heb je een markt van ruim 280mjn individuen. Dat zouden dus maar maximaal vier vertalingen zijn, een geringe investering t.o.v. het potentiële resultaat. Maar misschien denk ik wel te positief over onze eenwording

 

Niet alleen taal zijn van invloed, ook sociaal culturele verschillen spelen mee.

Opmerkingen van Wilders over MOElanders zullen mensen afkomstig uit die regio minder snel overhalen om te investeren in een NL start up. Dit soort sentimenten maakt dat we nog lang geen eenheid zijn.

 

Maar goed, de bottom line is natuurlijk, als je iets heel cools bedenkt wat mensen echt hebberig maakt dan kom je er toch wel.

Link naar reactie
  • 0

Het schijnt zo te zijn dat je er niet vanuit moet gaan dat je je geld terugkrijgt. Wat je terugkrijgt is het product dat de bedenker(s) wilde(n) maken en waarvoor vooraf financiering nodig was. Crowdfunding is zo dus eigenlijk een soort voorafbetaling.

 

Bij het horloge is dat inderdaad het geval, feitelijk is het gewoon een 'group buy', met het verschil dat het product nog gemaakt moet worden nadat er genoeg geinteresseerden zijn. Iets dergelijks zie je wel vaker, ook met reeds bestaande producten die alleen in grote hoeveelheden te koop zijn (denk bijvoorbeeld aan electronische componenten die alleen per reel van 5000 uit de fabriek komen).

 

Het is dus geen kwestie van $100k vragen en $10M ophalen, voor die $10M moeten ook ~70.000 van die horloges geleverd worden. Het succes van de actie zou niet echt groter zijn als men bijv $20M had opgehaald en daarvoor 140.000 stuks moet produceren.

Link naar reactie
  • 0

Bij discussies rond crowdfunding wordt vaak verwezen naar die enkele crowdfunding campagnes die >$1.000.000 hebben opgehaald in Amerika. Hier kun je zien dat zelfs in de meeste categorien op Kickstarter het meest succesvolle project slechts enkele 10-duizenden euros heeft opgehaald: http://www.kickstarter.com/discover/most-funded Op Kickstarter halen campagnes gemiddeld enkele duizenden dollars op: http://www.kickstarter.com/blog/2011-the-stats

 

De kern van crowdfunding is geld ophalen bij mensen die "dichtbij" jou of je product staan. Dit kan geografisch zijn (buren, vrienden, klanten, etc) maar bijvoorbeeld ook dat je je verbonden voelt bij het product/dienst of je een fan bent van de artiest/kunstenaar.

 

Daarom ben ik het er niet mee eens dat er geen succesvolle crowdfunding platformen of campagnes gevoerd worden. In veel verschillende sectoren zijn succesvolle voorbeelden te noemen, zoals platformen in de kunst en cultuur (www.voordekunst.nl - 800K opgehaald bij grotendeels nieuw publiek), ontwikkelingssamenwerking (www.1procentclub.nl - >10.000 donateurs), boeken (www.tenpages.com), maar ook voor bedrijven (www.symbid.nl en www.crowdaboutnow.com). Een case op Symbid is bijvoorbeeld SellAnApp die 150.000 euro heeft opgehaald: http://www.symbid.nl/ideas/602-sellanapp

 

Crowdfunding is echter niet geschikt voor iedereen en voor elk idee. Het moet een concreet en haalbaar doel zijn wat je wilt bereiken, je moet goede rewards teruggeven (financieel, producten of ludieke diensten), urgentie aangeven en bovenal een goed communicatieplan hebben. Alle succesvolle campagnes zorgden er voor dat ze al voor de start er zich van verzekerd hadden van goede (media) aandacht en waren gedurende hun crowdfunding campagne full-time (soms 16 uur per dag) met de campagne bezig.

 

Crowdfunding is dan ook geen "makkelijk geld"!

 

Er zijn inderdaad verschillende vormen van crowdfunding die je in kunt zetten. Donaties (geen rewards), support (kleine cadeautjes of het compleet voorfinancieren van de productie) of het uitschrijven van een lening of investering in je bedrijf. Het is afhankelijk van je wensen als ondernemer en je potentiele investeerders welk model je kiest.

 

Op dit moment zijn er enkele 10-tallen platformen in Nederland waar je je project op kunt plaatsen, maar sommige ondernemers zetten een eigen crowdfunding campagne site op, vanwege de kosten die je aan een platform kwijt bent (vaak ca. 5-10% van de donaties). Hier krijg je echter wel de support en kennis van de platformen voor terug, dus het kan goedkoop advies zijn. Het is echter wel belangrijk om rekening mee te houden dat wanneer je je project op een platform zet, je zelf nog steeds verantwoordelijk bent voor het halen van traffic en investeerders naar je projectpagina. Alleen op de site staan is geen garantie voor succes. Sterker nog, als je niets doet en alleen je projectinformatie en foto/video op de site plaatst, zal er ook niemand "zomaar" investeren in je idee. Als een algemene regel houdt ik altijd aan in mijn gesprekken met personen die gaan crowdfunden, dat ze ca. 50% van hun bedrag moeten inzamelen uit hun "friends, family, fools, fans en followers"-netwerk. Als je inschat dat dat niet haalbaar is, dan moet je je bedrag naar beneden bijstellen of niet gaan crowdfunden.

 

In de afgelopen jaren hebben wij via onze software ca. 2 miljoen euro opgehaald voor Nederlandse crowdfunding campagnes, waarbij er ruim 350 succesvol zijn afgerond. Deze aantallen verdubbelen elk jaar, dus ik zie zeker veel potentie voor crowdfunding in de komende jaren. Het is vooral belangrijk om een goed verhaal & product te hebben en hier transparant over naar buiten durven te treden.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.