• 0

(Internationaal) verrekenbaar verlies

Goedenavond,

 

Voordat ik mijn vraag stel zal ik eerst wat feiten op een rijtje zetten;

 

Ik had eenmanszaak gevestigd in nederland

Ik zelf was/ben woonachtig in belgie

Mijn eenmaanszaak is begin 2012 failliet gegaan

Ik ben snel op zoek gegaan naar inkomsten en heb nu in belgie, in loondienst een baan.

Ik woon en werk nu dus in belgie.

Mijn vriendin woont in belgie en werkt in nederland. Wij zijn fiscaal partners.

 

Ik heb vanuit mijn failliete eenmanszaak in (nederland) nog € 230k verrekenbaar verlies.

 

Is het mogelijk om dit verrekenbaar verlies te verekenen met mijn huidige inkomsten in belgie? Ik betaal momenteel via mijn werkgever in belgie belasting. Moet ik over 2012 mijn aangifte in belgie of nederland doen om het verrekenbaar verlies te kunnen verrekenen?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Peter,

 

Je zegt dat je eenmanszaak failliet is, maar een eenmanszaak kan in principe niet failliet gaan. Je kunt wel zelf als privé persoon failliet gaan. Als er sprake is van een (persoonlijk) faillissement, kunnen de schuldeisers van je eenmanszaak dus ook loonbeslag leggen op je inkomen in België.

 

De nog te verrekenen verliezen van de eenmanszaak kunnen alleen verrekend worden met inkomsten vanuit Nederland. Je kunt ze dus niet verrekenen met inkomsten die zijn toegewezen aan België.

 

Als je geen inkomsten in Nederland meer hebt, hoef je in principe geen aangifte meer te doen in Nederland.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op je voorgaande topics is uiteindelijk niet meer geantwoord ondanks vele adviezen van zowel ondernemers als ook advocaten. Wellicht kan je uitleggen hoe het nu echt zit voor je een vraag gaat stellen over een mogelijk verrekenbaar verlies? Op basis van geen of weinig informatie is een goed antwoord geven, zeker in zo'n complexe situatie, vrijwel onmogelijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Je stelt op een Nederlands forum een vraag over de mogelijkheid van verliesverrekening in België. Dat houdt in dat de kans dat je hier een antwoord vindt op je vraag. In zijn algemeenheid: je bent inwoner van België en dus aldaar belast voor je inkomsten, waar ook ter wereld verdiend. In beginsel kun je dus ook de negatieve, Nederlandse resultaten in aanmerking nemen. Echter, het belastingverdrag wijst heffing over de ondernemerswinsten aan Nederland toe. In de omgekeerde situatie zou Nederland verrekening van het Belgische verlies toestaan. Of België ook een dergelijke regeling kent, is mij niet bekend. Op grond van Europees recht (meer specifiek de vrijheid van vestiging) zou je dat wel mogen verwachten. Maar dat zul je dus in België na moeten gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als in het verleden door de Belgische fiscus een verlies is vastgesteld, kun je dat uiteraard in België verrekenen, maar je kunt niet het verlies dat door de Nederlandse fiscus is vastgesteld exporteren naar België. In de omgekeerde situatie is dat ook niet het geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.