• 0

hulp nodig goederen importen vanuit jaja CHINA...

Hallo mensen,

 

voor mijn baby shop zou ik nu graag eens een aantal artikelen uit China willen importeren omdat de prijs daar veel lager is en (heel belangrijk) ze heel veel verschillende artikelen hebben waar ik al lang naar zocht hier in NL zonder resultaat.

Ik lees al ongeveer 3 weken stilletjes mee en probeer wijzer te worden uit andermans verhalen en avonturen maar goed elke zaak ligt anders. Voordat ik met me billen op de blaren moet zitten en een grote miskoop doe, hoop ik dat jullie me kunnen helpen want zoveel winst maak ik niet dus verlies zal mij de grond in kunnen boren;)

 

Het word door de fabrikant aangeraden om het via schip te laten vervoeren tot aan Rotterdam. Nu woon ik in Denhaag vlakbij dus (20min) en moet dit voor het vervoer niet zo een heel groot probleem qua geld gaan kosten neem ik aan?

 

Dit is wat er in mijn offerte staat :                

                        

1. Packing in export cartons.                           

2. The term: CNF xx Port, Port of Loading: Shantou,China, Port of Destination: xx Port. The shipment to be covered by the sellers                           

3. Date of Boarding at Shantou,China. All goods will be ready On or About                            

4. Terms of payment: by T/T 100% deposit at order confirmation and the balance against copy of B/L after shipment.                            

5. Shipping Mark:SHI                           

6. Document required: Full set of B/L, Invoices,Packing List                           

When you transfer the payment by T/T, Please make it as per the following name and address:                           

The name of Bank:  HSBC Hong Kong                           

 

Mijn verzendskosten bedragen 350 USD. Hoeveel kilo mijn spullen in totaal wegens weet ik niet, het zijn niet heel veel artikelen ong. 20 loopstoeltjes, 20 boxkleden, 20 wipstoeltjes, 20 draagzakken en 5 eetstoelen.

 

Ik vind de verzendskosten redelijk want van door to door kwam ze op 1650 USD met DHL uit, dat zou eerder verlies dan winst geven over me aankop dus dat zal hem niet worden.

 

De term CNF heb ik opgezocht zeer waarschijnlijk begrijp ik deze term, maar ik ben wel 2 verschillende betekenissen tegengekomen dus als iemand deze nog even wilt uitleggen zou het fijn zijn.

 

Goed, de producten worden dan verzonden volgens het bedrijf duurt dit 8 weken via zeevracht. Dan komt het schip aan in Rotterdam met mijn spullen wat nu? Ik kan daar natuurlijk niet zelf geinig gaan staan en me spullen even uitladen en wegwezen. Ik heb vele artikelen gelezen zoals douane, belasting, inklaringkosten maar toch snap ik de volgorde niet helemaal. Kan iemand mij precies vertellen wat er dus moet gebeuren bij aankomst in Rotterdam. Volgens een kennis moet ik uitgaan van 30% over het hele aankoopbedrag, (aankoopbedrag= 3400 USD ). Is die 30 incl het laden , lossen inklaren belasting en gedoe?

 

Bedankt voor de moeite!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met alle zekerheid kan ik niets zeggen want ik heb ze nog niet in het echt gezien, maar uit onderzoek die ik gedaan heb is het een bekende groothandel in baby producten en bestellen er meer mensen wereldwijd bij ze(UK, duitsland etc). Tot nu toe goede revieuws van ze gezien op 1 na waarbij er een verkeerde stekker was geleverd maar dat is te overleven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het uitladen en doen van aangifte komen er inderdaad nog extra kosten bij. Daaroverheen nog eens invoerrechten en BTW.

 

Hoeveel is afhankelijk van de ontvangende agent (vraag op bij de verscheper welke kosten er nog bij komen), aantal artikelen, invoerrecht daarover en nog die 19% btw (ook af te trekken).

Link naar reactie
  • 0

Pas op met z.g. CFR leveringen uit China. Vaak (meestal) betaalt de leverancier helemaal geen vrachtkosten en krijg je bij aankomst in Nederland een enorme rekening voor allerlei 'afhandelingskosten' .

Beter is leveringsconditie EXW (alle vrachtkosten af fabriek voor jouw rekening) of FOB (alle kosten vanaf Chinese haven voor jouw rekening).

Je kunt dan vooraf aan een expediteur in Nederland een offerte vragen zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Succes.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor jullie antwoorden dit bedoelde ik dus, gelukkig even navraag gedaan hier!

Ik zal dan in iedergeval meteen een mail sturen en vragen of het op een andere manier kan zoals FOB of EXW en anders gaat het mooi over .. Als er nog meer punten zijn die jullie kunnen opmerken uit mijn verhaal hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

FOB eb eerst even bellen met Bosman of een andere "Forewarder" die goede connecties hebben daar, zodat je de leverancier door kunt geven waar het in hun haven moet worden afgeleverd. Dan weet je meteen ook de kosten en kom je niet voor verassingen te staan.

Link naar reactie
  • 0

Als je de verscheping aan de Chinezen overlaat dan is FOB zeker de beste oplossing.

Wel zal dan de FOB prijs iets hoger zijn ivm het transport van de fabriek naar de haven en de export afhandeling totdat de goederen aan boord zijn.

Hier zijn de export kosten ongeveer USD 200. Nadeel is dat de afhandlings kosten voor een 20 feet container gelijk zijn aan een paar dozen.

www.king-boats.com Weihai-China

Link naar reactie
  • 0

Als je de verscheping aan de Chinezen overlaat dan is FOB zeker de beste oplossing.

Wel zal dan de FOB prijs iets hoger zijn ivm het transport van de fabriek naar de haven en de export afhandeling totdat de goederen aan boord zijn.

Hier zijn de export kosten ongeveer USD 200. Nadeel is dat de afhandlings kosten voor een 20 feet container gelijk zijn aan een paar dozen.

 

Waar is "hier" en hoe kom je aan $200 exportkosten?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Pas op met al die cijfers die ik hier zie want deze zijn allemaal zo zacht als boter! $200 is hier genoemd maar dat is totaal afhankelijk van waar de goederen vandaan moeten komen, wat voor goederen het zijn enz. enz. Dus 1 cijfer voor alle gevallen is niet te geven! Daar moet je toch meer info voor hebben!

 

Maar FOB kopen is ook zeker iets wat ik zou adviseren!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Oke, na aanleiding van mijn mail waarin ik vroeg liever FOB of EXW kon kreeg ik vandaag dit antwoord.

 

For this bulk-cargo order, I suggest you sincerely EXW is better than FOB. Because the 6 CBM of FOB is far expensive than CNF. Pls confirm the PI again. The Price is EXW. You ask your agent to take delivery of goods when the delivery time comes.

 

Thanks&Best Regards.

 

Ook mijn order is veranderd in

 

Other Condition:       

1. Packing in export cartons.      

2. The term: EXW Chenghai, China      

3. All goods will be ready On or About beginning of June      

4. Terms of payment: by T/T 100% deposit at order confirmation.       

5. Shipping Mark:SHI      

 

 

Ziet het verhaal er nu wat beter uit? En wat bedoeld ze met een agent, moet ik een agent hier in Nederland zoals ''bosman'' wordt genoemd inhuren om het rond te krijgen?

 

Het is nog wel een gedoe hoor dat importeren vanuit China haha, ik zal na al jullie antwoorden even een berekening maken en kijken of er dan nog wel wat winst overblijft..

 

Groetjes babypalace.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik even de draad kwijt. 6 kub m. materiaal dat in een container moet worden gestopt. Dat doet b.v. Ensign in China heel natjes voor je. De vervoerder moet ook bepalen in welke container het komt. De container met inhoud wordt geregistreerd en die kun je op internet volgen. Tenminste als je die gegevens hebt. Nu ben ik benieuwd naar de vrachtkosten naar Rotterdam. Je leverancier kan je toch wel een nette prijs FOB doorgeven, waarna jij zelf kunt kijken wat de vrachtkosten gaan worden en of dat gunstiger is dan wanneer je de goederen door die Chinees naar Rotterdam laat sturen?

 

Ik heb het vermoeden dat je leverancier aan de vracht verdient. Het kan ook zijn dat hij een beetje angstig is dat de zaken niet helemaal goed geregistreerd worden waardoor hij zijn export-fee van 8% kwijt loopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het nu zelf ook niet helemaal meer en heb steeds meer de neiging om er vanaf te zien, maar het blijft aan me knagen dat zij de producten hebben die ik al heel lang wil hebben. Ik zal nog een mail sturen om een nette FOB prijs want ik denk inderdaad dat zij iets in hun voordeel proberen te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Jij bent de koper en jij bepaalt. Je gaat akkoord met een vastgelegde kwaliteit, betalingseisen, verpakking en vervoer. Hier komt nog een andere onzekere factor om de hoek kijken. Hoogst waarschijnlijk heeft die Chinese leverancier/producent wel een exportvergunning maar geen importvergunning. Dat betekent dat je de zending, of een deel daarvan, nooit meer terug kunt sturen als de zaken niet in orde zijn. Ik ben zelf vreselijk op m'n bek gegaan, ondanks het feit dat ik ook in China ben geweest. Daarom adviseer ik je de goederen aan te laten leveren bij b.v. Ensign of een andere Forwarder/transporteur die met een goede NL-transporteur samenwerk, en de goederen door hen op kwaliteit, beschadiging en hoeveelheid te laten inspecteren. De kosten daarvan zijn waarschijnlijk 100 dollar, maar het geeft je wel zekerheid. Pas daarna mag daadwerkelijk export en verscheping plaatsvinden. Bij Ensign zit een betrouwbare Nederlander, die je kunt bellen. PM me voor een naam en tel. nummer als je geïnteresseerd bent.

Link naar reactie
  • 0

Voor dit soort materiaal voor kinderen worden vaak speciale eisen gesteld aan documenten voor de export. De fabriek heeft blijkbaar een manier om via een agent dit makkelijk te kunnen exporteren. Wanneer een andere agent dat zou doen zou het mogelijk veel kosten voor ze opleveren. Vandaar dat ze liever EXW doen en CNF als FOB.

 

Voor dit soort spul zou ik zeker kiezen voor CNF. Dan weet je tenminste zeker dat je de spullen ook echt China uit krijgt (is probleem van fabriek). Houdt wel in de gaten welke lokale kosten in Rotterdam aan zitten (dit moeten zij voor je aan kunnen geven).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Nou.... dat zijn dus twee geheel uiteenleggende adviezen..... Ik heb ervaringsgewijs geleerd dat ik zoveel mogelijk zaakjes zelf in de hand moet houden. Elke leverancier kan een FOB prijs opgeven en evt. een CIF prijs. En elke leverancier DIENT eveneens de HR-codes van de te leveren materialen door te geven. Dat wordt ook vaak al vooraf vergeten te checken bij de NL douane, met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
  • 0

Hoi PJ,

 

Je hebt het over HR codes maar dit zijn HS codes neem ik aan??

 

Groeten,

 

Roy

 

PS iedereen heeft zijn eigen methode maar om een goed (kosten) advies te geven op dit soort zaken moet je meer weten en moet je de verschillende cijfers naast elkaar kunnen leggen.

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat de hele discussie nogal inhoudelijk wordt ingegaan op de transportproblematiek. Ik constateer wel dat een aantal andere zaken niet of nauwelijks aan de orde komen. Ik zal in het kort even uitleggen wat zakendoen met China betekent en wat de verschillen zijn met zakendoen in Nederland. Het spijt me als ik je enthousiasme misschien wat temper maar liever dat dan een probleem achteraf. Niet getreurd er zijn echt wel partijen die je kunnen helpen in dit stadium.

 

Op het moment dat je zaken gaat doen met Chinese partijen is het belangrijk te weten dat dit niet zo eenvoudig is als het lijkt. Dit blijkt al uit het onderdeel transport wat veel vragen en antwoorden oplevert. Dit is slechts een klein onderdeel van het geheel. Het begint bij het product. Ik beschrijf het heel bondig maar er komt uiteraard veel meer bij kijken.

 

- Heb je een goed beeld wat je wilt laten produceren of inkopen?

- Voldoet dit aan de Nederlandse en aan jouw kwaliteitseisen?

- Heb je een beeld met welke fabriek je zakendoet of is dit een Trading agent? Beiden hebben voor- en nadelen.

Je spreekt over fabrikant. Ik kan je met zekerheid zeggen dat dit een Trading agent is.

- Kun jij je vinden in de betalingsvoorwaarden? 100% vooruitbetaling is echt niet gebruikelijk. Dit staat wel in je offerte.

- Heb je een goede kostprijsberekening gemaakt? Naast de transportkosten moeten invoerrechten betaald worden, bankkosten, eventuele samplekosten etc etc

- Heb je ook naar alternatieve “fabrieken” gezocht en vergeleken?

 

Tip. als je LCL gaat transporteren denk om de kwaliteit van de dozen en verpakking!

 

Bedenk dat zakendoen met China betekent dat je moet gaan bouwen aan een relatie. Een Chinese fabrikant is op lange termijn enkel goed mee te werken als er een relatie is opgebouwd. Er zijn regelmatig lezingen in Nederland bij de Kamers van Koophandel omtrent dit onderwerp en komen alle facetten aan bod. Het lijkt me verstandig je eerst te verdiepen hierin alvorens de stap te wagen. Het is tevens verstandig om een vertrouwde relatie in China te hebben die je vanuit daar kan begeleiden.

 

Produceren in China behoort de aankomende jaren echt nog wel tot de mogelijkheden maar het is wel belangrijk voorbereid en met verstand van zaken hiermee aan het werk te gaan. Als je deze kennis niet hebt kun je dit zoeken zoals je nu doet. Er zijn partijen die je kunnen helpen en dit kost dan wat extra maar je leert er van en je kunt een grote ramp besparen.

Eventuele informatie is te vinden bij de Kamer van Koophandel Nederland, Hong Kong Kamer van Koophandel, Gele Draak, Guanxi.nu, en natuurlijk hier bij Higher Level.

 

Succes!

 

NB: Ik importeer al jaren zelf uit China artikelen en heb veel geleerd, fouten gemaakt en ervaren. Voor mij was dit de reden om een eigen kantoor in China te starten waardoor de risico’s beperkt zijn geworden. Ik heb de afgelopen jaren een flink aantal ondernemers dure fouten zien maken doordat ze op eigen houtje en op afstand probeerden zaken te doen met China. Het kan goed gaan…maar ook fout.

 

Danny Hazewindus

Preport International B.V.

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.