• 0

100% zakelijk gebruik mobiel

Ik ben al heel de middag op zoek geweest naar antwoorden voor mijn vraag, maar ik heb geen antwoord gevonden die gelijk is.

Het gaat erom dat ik een abonnement voor een mobiele telefoon wil aanschaffen voor 100 % zakelijk gebruik voor mijn VOF. Het mobieltje kost bijvoorbeeld €100,00 en de abonnementskosten zijn 20 euro per maand inclusief btw.

 

[*]item 1 Ik neem aan dat ik de BTW op de maandelijkse €20,00 gewoon bij de omzetbelasting aan kan geven en deze zo terug kan vragen. Kan ik dit ook doen met de BTW op het toestel van €100,00?

 

[*]item 2 Kan ik de €100,00 ook van mijn belastbaar inkomen aftrekken? Hij valt niet onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek aangezien hij goedkoper is dan 450 euro. Ik denk dat het antwoord NEE is, maar ik wil graag zekerheid.

 

[*]item 3 Als mijn belastbaar inkomen op 0 uit komt het eerste jaar (door de zelfstandigenaftrek en startersaftrek) kan ik de €20,00 per maand abonnementskosten doorrekenen naar het jaar daarna? Of is het een mogelijkheid dat ik het zelfstandigenaftrek doorschuif naar komende jaren (9 opvolgende jaren mag dit volgens mij). Zodat ik wel mijn maandelijkse

€20,00 abonnementskosten kan aftrekken van mijn belastbaar inkomen...

 

Het zou super zijn als iemand deze vragen zou kunnen beantwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn gewoon kosten als alle andere bedrijfskosten. De btw vraag je terug, de netto prijs tel je op bij je bedrijfskosten. Kosten mag je niet naar believen doorschuiven naar een ander jaar.

 

Ga je snel met belangrijkere dingen bezighouden dan het fiscaal optimaliseren van een paar tientjes kosten hier en daar.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik dus begrijp valt en de aanschafwaarde van de telefoon en de maandelijkse abonnementskosten onder bedrijfskosten en kunnen exclusief BTW van het belastbaar inkomen worden afgetrokken?

Kan ik de zelfstandigenaftrek wel doorschuiven naar een opvolgend jaar, zodat ik de bedrijfskosten zoals de aanschafkosten van de mobiel, en maandelijkse abonnementskosten wel kan afschrijven?

(Ik weet dat het om niet veel geld gaat, maar als ik een mobiel met de maandelijkse abonnementskosten van €50 euro exc. BTW aanschaf, dan kan ik wel ongeveer 200 euro in een jaar besparen (50 *12 = 600 * 33 %= 200 euro)

Link naar reactie
  • 0

Als je het toestel alleen zakelijk gebruikt kun je de kosten op precies dezelfde manier boeken als bijvoorbeeld de aanschaf van een computer of soortgelijke kosten. Dat geldt zowel voor het toestel als het abonnement. Gezien het ding minder dan 450 euro kost kun je hem afschrijven in het jaar van aanschaf, simple as that.

 

Of je het inkomen mag middelen over meerdere jaren is een geheel andere kwestie, en dat gaat dan over de gehele winst/verlies situatie, niet specifiek over mobiele telefoons.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.