• 0

ondernemingsplan afgekeurd

hallo

 

wij willen een slijterijtje beginnen in een nieuwe woonwijk met een nieuwe winkelcentrum

een gouden kans

 

nu vinden de banken mn ondernemingsplan te mager

 

Ons advies is daarbij vooral te letten op de volgende onderdelen:

 

- Het marketingplan inclusief SWOT analyse

 

- De gebruikte structuur van uw ondernemingsplan

 

 

 

wie o wie kan/wil helpen

Ondernemingsplanslijterijproef.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Begin eerst eens met alle verkleiningswoorden eruit te halen, dus geen feestjes en slijterijtje maar feesten en slijterij etc.

 

Daarna moet je nog eens kritisch naar kijken want het is zoals de bank al aangaf erg magertjes, je zal je beter moeten richten op de marketing daar het voor een kleine winkel één van de belangrijkste zaken is zich te profileren.

 

De overlevingskansen voor een kleine slijterij zijn zo-ie-zo slecht, alleen met een groot assortiment kan men nog concurreren met de supermarkt.

 

Wat mij brengt op mijn vraag; Omdat de aanwezige supermarkt meestal ook de eigenaar is van het hele winkelcentrum is het verstandig eerst te informeren of zij wel toestemming geven voor een slijterij.

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

we krijgen alle medewerking van de supermarkt. die jucht het juist toe dat we een slijterij willen beginnen,

het verklein woord komt omdat de ruimte maar 64m2 is.

we hebben al met 2 groothandels gesproken en die zien het ook zitten.

We hebben geen conurrentie in de buurt zitten, hoewel ik een mitra of een gall en gall ook niet als een concurent zie.

Verder kunnen we tegen een zeer lage prijs inkopen en hebben dus verder niets te maken met fee of wat dan ook.

dit alles hebben we ook duidelijk proberen te maken in ons ondernemingsplan. En wat betreft magertjes. alles staat er in beschreven lokatie, reclame etc.

Heb al eerder een ondernemersplan gemaakt en die had de bank afgekeurd omdat die te magertjes zou zijn. Ik heb toen gebeld en heb met deze adviseur een gesprek gehad. alles wat ik toen aangaf moest ik maar in het ondernemersplan schrijven. Heb toen gezegd dat het er in stond, ben met hem het hele ondernemersplan doorgelopen kreeg ik daarna te horen. tja dat heb ik allemaal niet gelezen. Heb het ondernemersplan aangepast nog meer uitgebreidt en nu nog steeds te magertjes dus vandaar, wat nu met invullen.

Hoef toch nl niet bij elke vraag bijna hetzelfde weer in te vullen of elke keer weer in herhaling te vallen

Link naar reactie
  • 0

De verkoop van gedistilleerde dranken neemt geleidelijk af (Brancheinformatie Rabobank, of zie bijvoorbeeld hier).

Mitra heeft vorig jaar wegens dalende omzet al 40 vestigingen gesloten.

Er wordt verwacht dat over tien jaar het aantal slijterijen in Nederland gehalveerd is.

 

Jumbo Euroborg verkoopt ook sterke drank, als de Reitdiephaven dat ook gaat doen, is het einde verhaal, vrees ik…

 

Waarom is het voor jou nu toch een goed moment een slijterij te beginnen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben geen conurrentie in de buurt zitten, hoewel ik een mitra of een gall en gall ook niet als een concurent zie.

Je wil een slijterij beginnen en je ziet mitra en gall en gall niet als concurrent?

 

Geschikt

Ongeschikt

 

Dan maakt het niets meer uit wat je in je ondernemingsplan zet, dan is het raadzaam om eerst even terug te komen op aarde.

 

(ik krijg dat bestand overigens niet geopend, maar eigenlijk heb ik aan deze ene regel voldoende)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even begonnen met lezen en raak het spoor al snel bijster. Bijvoorbeeld als je zegt dat je een slijterij wilt beginnen "vooral voor de sterke drank en een kleine wijn pakket" en het vervolgens bij je doelgroep alleen hebt over "gekoelde bierfustjes" en een "tapinstallatie met een party tent". Dat valt in mijn optiek in een andere categorie. Bij het gedeelte over concurrentie zeg je dan weer dat je "voor de sterke drank en de likeuren" gaat. Maar in je SWOT gaat het dan weer over "verhuur van tap en tent".

 

Die onduidelijkheid blijft terugkomen, bijvoorbeeld als je zegt dat je geen concurrentie hebt voor bier, terwijl je naast een supermarkt zit. Ik denk dat je qua profilering en positionering dus nog wat mag sleutelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even begonnen met lezen en raak het spoor al snel bijster. Bijvoorbeeld als je zegt dat je een slijterij wilt beginnen "vooral voor de sterke drank en een kleine wijn pakket" en het vervolgens bij je doelgroep alleen hebt over "gekoelde bierfustjes" en een "tapinstallatie met een party tent". Dat valt in mijn optiek in een andere categorie. Bij het gedeelte over concurrentie zeg je dan weer dat je "voor de sterke drank en de likeuren" gaat. Maar in je SWOT gaat het dan weer over "verhuur van tap en tent".

 

Die onduidelijkheid blijft terugkomen, bijvoorbeeld als je zegt dat je geen concurrentie hebt voor bier, terwijl je naast een supermarkt zit. Ik denk dat je qua profilering en positionering dus nog wat mag sleutelen.

Als ik dit zo lees heeft die bank zijn maatschappelijke plicht goed uitgevoerd. Gewoon geen bedrijf beginnen met geleend geld. Kijk als je gisteren 300000 euro hebt gewonnen in de staatsloterij moet je gewoon lekker dat winkeltje beginnen. Maar als jouw gedachte over zo'n onderneming niet verder gaan dan wat hier beschreven staat, kun je er beter niet aan beginnen. Het kan ook zijn dat je ideeën over je onderneming goed zijn, maar dat je het niet op papier gezet krijgt. Maar eerlijk gezegd twijfel ik ook daaraan.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 2

Met grote regelmaat lees ik mee hier op het forum, uit interesse, maar heb verder niet echt de behoefte om me te mengen in discussies of onderwerpen. Soms heb ik wel de prikkels hiervoor, voornamelijk door ‘ondernemers’ die alles voorgekauwd lijken te willen hebben. Bij u dan niet echt het geval, maar na het bekijken van uw ondernemingsplan krijg ik toch de neiging er mijn mening over te geven.

 

Allereerst, uw sterkte- en zwakteanalyse, uw zwakste punt heb ik gevonden: u kent uw eigen zwakke punten niet.

 

Goed, over het/een ondernemingsplan. Veel mensen lijken het idee te hebben dat je een ondernemingsplan voor een bank schrijft. Naar mijn mening niet. Dit schrijf je voor jezelf. Is niet meer dan een weergave van je idee, uitgewerkt en een daarbij passende aanpak en strategie voor de operationele en langere termijn. Zegmaar een uitgebreid plan van aanpak.

 

Bij het voorblad van uw ondernemingsplan gaat het voor mij al mis: ‘Raboproof’ staat er op. Goed om een format te raadplegen, maar maak wel uw eigen verhaal. Vasthouden aan een format levert een ‘invullesje’ op. Dat is bij u dus ook gebeurd.

 

Een ondernemingsplan maken is geen losse antwoorden geven op wat ‘de bank’ vraagt, maar een omschrijving van uw business idee en de wijze waarop u dat denkt te gaan realiseren. Er moet samenhang in het verhaal zitten. Het is als ware een samenvatting van een al eerder gestart traject: namelijk een traject van onderzoek wat de haalbaarheid is van een onderneming. Bovendien, zoals John Bouwmans al eerder schreef, er staan tegenstellingen in uw plan. Dit is het resultaat van het ‘invullesje’ en geeft aan dat u er (nog) niet voldoende over heeft nagedacht.

 

Al met al, ondernemingsplan vind ik in zijn totaliteit niet goed, met alle respect, maar volgens mij heeft u geen idee wat de bedoeling ervan is. Goed dat u daar dus vragen over stelt. Iik wil er even twee concrete zaken uithalen:

 

De marketingmix:

De marketingmix is geen simpel vraag- en antwoordspel waarbij je antwoord geeft als ‘ik ga wijn, bier en sterke drank verkopen’. Het dient als model, welke de leidraad is van het totale aanbod en dus de identiteit van de onderneming. Het dient in balans te zijn en alle keuzes dienen op elkaar afgestemd te zijn (Bovendien, de marketingmix, hoeveel ‘P’s’ kennen we tegenwoordig? Neem de voor u relevante). Bij een exclusief product past ook een bepaalde prijs, vorm van promotie en distributiebeleid (vb Nespresso: exclusief, PC Hooftstraat, personeel heeft een bijzondere rol).

 

De SWOT:

Ook de SWOT is een model, en hoort eigenlijk aangevuld te worden met een confrontatiematrix. Een SWOT beschrijft namelijk alleen maar de bevindingen, in een confrontatiematrix bepaal je de daarop volgende acties. Bovendien haalt u sterktes en kansen door elkaar: “enige in de omgeving”. Is dat een sterke eigenschap van de onderneming? Kijk nog even goed wat er bovenaan de tabel staat. Bij sterktes/zwaktes staat intern, kansen/bedreigingen extern. “Enige in de omgeving”, zegt dat iets over uw onderneming of over factoren van buitenaf?

 

Ik sluit me aan bij de mening van uw bank. Het ondernemingsplan is te mager. Het marketingplan bevat te weinig en wat er staat is niet goed doordacht. Ik mis uw marktonderzoek, demografische gegevens, kengetallen, trends, noem maar op. Hiermee onderbouw je uiteindelijk ook je financiële paragraaf.

Samenvattend, uit uw ondernemingsplan moet het bestaansrecht van uw onderneming blijken. En als de bank toch zo belangrijk is: Zorg dat het overtuigend is, en alles onderbouwd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, als de potentiële slijter nu nog wil beginnen, toont hij zich in ieder geval een doorzetter...

 

Jajo, kun je aangeven wat je precies verstaat onder 'hulp'? Zijn de adviezen die je tot nu toe kreeg het soort hulp waar je naar op zoek was?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

een tikkeltje off topic maar zijn er geen mensen die ondernemings plannen en businessplannen kunnen schrijven voor mensen die wel duidelijke ideeën hebben over hoe en wat ze willen maar dit simpelweg niet op papier kunnen zetten?

 

Als ik voor mezelf spreek kan ik wel hele plannen uitwerken in mijn hoofd maar als ik het op papier zet wordt het meer een soort opsomming van punten maar de verduidelijking / uitwerking van die punten krijg ik nooit goed en helder omschreven..

 

Dat zou topic starter misschien ook erg helpen..

Link naar reactie
  • 0
een tikkeltje off topic maar zijn er geen mensen die ondernemings plannen en businessplannen kunnen schrijven voor mensen die wel duidelijke ideeën hebben over hoe en wat ze willen maar dit simpelweg niet op papier kunnen zetten?

 

Een vers HL-lid, BWC Ondernemingsplan, houdt zich hier mee bezig.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

een tikkeltje off topic maar zijn er geen mensen die ondernemings plannen en businessplannen kunnen schrijven voor mensen die wel duidelijke ideeën hebben over hoe en wat ze willen maar dit simpelweg niet op papier kunnen zetten?

 

Als ik voor mezelf spreek kan ik wel hele plannen uitwerken in mijn hoofd maar als ik het op papier zet wordt het meer een soort opsomming van punten maar de verduidelijking / uitwerking van die punten krijg ik nooit goed en helder omschreven..

 

Dat zou topic starter misschien ook erg helpen..

 

Die zijn er genoeg alleen hebben veel starters daar geen geld voor over.

Inclusief begeleiding bij het bezoek aan de financier kan dit al aardig in de papieren lopen qua uren.

 

Op zich begrijpelijk want ook al ga je samen met een adviseur aan de slag dan is er nog de kans dat het plan wordt afgewezen. Een no-cure no-pay regeling zal beter werken maar daar willen de meeste adviseurs weer niet aan.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

wat ik er mee bedoelde dat ik de mitra en gall en gall niet als concurent zie in wegens het feit, dat ik vrij ben niet aan een formule gebonden zit en kwa inkoop dus zodanig onder hun prijzen kan gaan zitten.

mijn verhaal is goed, heb gisteren nog een gesprek gehad met een groothandel, heel duidelijk het verhaal verteld kort en bondig, maar zoals de laatste het aangaf. het verhaal zoals ik hem in mijn hoofd heb en die ik per telefoon ook aan de adviseur van de bank heb verteld en wat ik ook aan de groothandels heb verteld is goed. kan iedereen op mijn idee mee varen maar om dit op papier te krijgen lukt gewoon weg niet. Het is ook geen groot bedrag wat ik wil lenen, het gaat eigenlijk alleen maar om een bedrag om de eerste paar maanden even wat geld achter de hand te hebben wegens het opstarten. heb nl ook gewoon een gezin en wil niet al mijn geld compleet investeren in de zaak, maar goed de bank heeft nu weer de zaak afgewezen en ik heb echt geen zin om verder ( zo voelt het ) te gaan schooien. Dus nu is het een kwestie van kiezen of delen. Of alles in de zaak gooien of verder zoeken naar weer een gouden kans.

 

de supermarkt wil zelf geen slijterij beginnen en juichte het alleen maar toe dat ik hier een slijterij wil beginnen.

zowel hun als wij zagen het als aanvulling van elkaar.

 

wat we zochten waren echt tips om een goede ondernemingsplan te schrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

mijn verhaal is goed, heb gisteren nog een gesprek gehad met een groothandel, heel duidelijk het verhaal verteld ...

Maar heb je die groothandel nu verteld dat je sterke drank, wijn en likeur wilt gaan verkopen of ook bier?

 

 

... de supermarkt wil zelf geen slijterij beginnen en juichte het alleen maar toe dat ik hier een slijterij wil beginnen.

Zelfde vraag. Heb je die supermarkt verteld dat je ook bier gaat verkopen en dan onder hun prijs wilt gaan zitten?

 

Link naar reactie
  • 0

 

wat we zochten waren echt tips om een goede ondernemingsplan te schrijven.

 

 

Met de weinige informatie is het moeilijk gericht advies te geven dan zou de adviseur b.v. ook eerst zelf moeten kijken naar de markt, buurt, concurrentie etc.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Zoek dan een financieel adviseur / bureau en/of een marketing communicatie adviseur.

Zij kunnen op papier krijgen wat jij in je hoofd hebt. In een vorm zoals de bank het wil lezen.

Inc. liquiditeits begrotingen, marketingplan etc.

Zou je best een paar duizend euro kunnen kosten. Maar dat is de kans een stuk kleiner dat je plan weer afgewezen worden.

Niet te snel opgeven, als jij gelooft dat he een gouden kans is. Ga er dan voor.

Link naar reactie
  • 0

Mitra en Gall & Gall zijn landelijke formules en deze moet u juist als concurrenten zien. Het zijn uw aller belangrijkste en gevaarlijkste concurrenten zelfs! Hoe denkt u als kleine lokale en zelfstandige onderneming op te boksen tegen hun landelijke promoties? Uw redenatie is totaal verkeerd.

 

Maar concurrentie gaat ook verder dan alleen maar een aanbieder van dezelfde productcategorie. Een consument kan zijn of haar geld maar één keer uitgeven, doet hij/zij dat aan een fles whiskey, of aan bijvoorbeel een goede sigaar (behoefteconcurrentie)?

De supermarkt vormt dus wel degelijk een concurrent, de mate hiervan hangt af van wat u gaat aanbieden en hoe u dat in de markt zet. U kunt inderdaad de supermarkt 'aanvullen' en profiteren van de traffic bij zo'n winkel. Echter, het aanbod in supermarkten van bijvoorbeeld wijnen ontwikkeld zich in supermarkten ook sterk, en ook de wijze van advisering wordt steeds completer en afgestemd op de consument. Deze consument verwacht bij u dan wel een bepaalde expertise, wat weet u op dit moment van wijn?

Link naar reactie
  • 0

de groothandels weten dat het alleen maar om de sterke drank gaat, als bijproduct wijn en bier.

1 groothandel verstrekt gratis reclame van de producten die ze die kwartaal in de aanbieding hebben. Wij hebben de keuze of we daar aan mee willen doen ja of nee. Ook hebben we de keuze of we alleen de sterke drank willen doen of dat we die maand misschien ook wel met de wijn mee willen doen.

alles staat strak op papier, verder geen onkosten van reclame etc.

 

de supermarkt weet dat we weinig wijn in ons assortiment hebben. we willen ons wat betreft de wijn die we dan willen gaan verkopen ons onderscheiden. daarbij kiezen voor nederlandse wijntelers. en natuurlijk zullen we ook af en toe gebruik gaan maken van de reclame van de groothandel zoals hierboven beschreven.

verder weet de supermarkt dat we bier gaan verkopen. en ja we zullen soms misschien onder hun prijs gaan zitten maar soms zullen zij goedkoper zijn. wel heeft de klant bij ons de keuze een gekoelde krat bier of 1 gewoon uit de winkel ( dus lauw) en daar zal een prijsverschil tussen zitten.

net als met de wijn. die bij ons ook gekoeld te krijgen is.

 

Link naar reactie
  • 0

de groothandel vind het een zeer goed plan van jou.

En je hebt niet al teveel geld nodig.

Mogelijk dat de groothandel kan en wil investeren in je zaak.

Dat kan door een geld lening maar ook door de eerste voorraden op basis van uitgestelde betaling bij je neer te zetten.

Kan je het geld dat je gereserveerd had voor inkoop dus als die reserve gebruiken.

 

Voor die groothandel bind hij jou aan zijn bedrijf en heeft dus een extra afzet punt.

En aangezien hij het zo positief inziet zou dat wel eens kunnen werken.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een enquette gehouden. hoeveel mensen vinden het wel niet vervelend dat ze hun boodschappen hier bij de supermarkt kunnen halen en voor hun sterke drank nog weer verder moeten rijden.

Ze hebben het liefst alles bij de hand.

doordat ze nu moeten rijden voor hun drank gaan ze ook naar een andere supermarkt terwijl de supermarkt op de hoek van de straat zit en ze hier dus hun vergeten boodschappen als nog halen.

Zo hebben we samen dit ook goed doorgenomen ( de supermarkt en wij). deze mensen die dus nu nog voor hun sterke drank ergens anders heen gaan die halen we dus ook binnen. ( de aanvulling van elkaar)

Link naar reactie
  • 0

ik heb een enquette gehouden. hoeveel mensen vinden het wel niet vervelend dat ze hun boodschappen hier bij de supermarkt kunnen halen en voor hun sterke drank nog weer verder moeten rijden.

Ze hebben het liefst alles bij de hand.

doordat ze nu moeten rijden voor hun drank gaan ze ook naar een andere supermarkt terwijl de supermarkt op de hoek van de straat zit en ze hier dus hun vergeten boodschappen als nog halen.

Zo hebben we samen dit ook goed doorgenomen ( de supermarkt en wij). deze mensen die dus nu nog voor hun sterke drank ergens anders heen gaan die halen we dus ook binnen. ( de aanvulling van elkaar)

 

nog een potentiële financier voor je shop dus.

Als ik het zo lees heeft de supermarkt er belang bij dat je je winkel daar vestigt. Mogelijk dat die ook nog een steentje kunnen bijdragen.

Link naar reactie
  • 0

wat ik er mee bedoelde dat ik de mitra en gall en gall niet als concurent zie in wegens het feit, dat ik vrij ben niet aan een formule gebonden zit en kwa inkoop dus zodanig onder hun prijzen kan gaan zitten.

 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat jouw inkoopprijzen lager liggen dan die van de grote slijters die quantumkorting krijgen.

Als zij het al moeilijk hebben, dan zal het voor jou helemaal zwaar worden als je ook nog eens een lagere verkoopprijs gaat hanteren.

Ik mis in je ondernemingsplan een omzetprognose: hoeveel moet je per dag omzetten om rendabel te zijn? Of heb ik dat over het hoofd gezien?

 

Link naar reactie
  • 0

omzet prognose etc staat in een aparte bijlage speciaal voor de bank.

in de ondernemersplan die we hier neergezet hebben staat dat we uitgegaan zijn van de laagste cijfers van mitra/ gall en gall.

tevens hebben we een bekende die ook in deze branche zit en die heeft ons ook geholpen aan cijfers zodat we een zo riëel mogelijk beeld naar de bank konden schetsen.

 

maar had al begrepen dat banken huiverig zijn om geld aan zzp-ers te lenen.

Link naar reactie
  • 0
maar had al begrepen dat banken huiverig zijn om geld aan zzp-ers te lenen.
Beste Jajo, banken willen zekerheden zien, in jouw plan, in jouw presentatie van het plan en in jouw persoon. Naast het zien van zekerheden, willen ze ook zien hoe je met onzekerheden omgaat.

 

Bij de bank en in dit topic kun je de degens dan wel kruisen met de mensen die jou advies op advies geven, bottom-line ben jij degene die de onderneming wilt en zul jij er dus zelf 110% voor moeten (willen) gaan. Een idee uitwerken naar een concept en dan naar een dichtgetimmerd plan voelt soms (geloof me, ik weet er het nodige van) als een langdurig proces van onderzoeken, overdenken en beredeneren en het zal best nog wel geld, energie en tijd kosten voordat je het voor elkaar hebt, maar maak die investering wel, zo'n plan is van en voor jou! Leer van alle feedback, ook die van de bank, verwerk het in je plannen, het is een kwestie van sturen, bijsturen, 'boetseren', drie stappen voorwaarts en weer twee stappen terug (= wel één stap voorwaarts). Het is zeer in jou te prijzen dat jij je allereest op een ondernemingsplan werpt, laat dat dan ook alleszins de moeite waard zijn!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

laat me ook niet kennen hoor. en ja er zijn zoveel wegen die je moet bewandelen.

maar goed er zijn tenslotte meer wegen die naar rome gaan.

waar ik meer moeite mee heb is dat vanaf het moment dat ik mijn eerste ondernemersplan heb opgestuurd ik de indruk heb gekregen dat wat ik ook zal doen ze gewoon geen geld willen lenen. ook goed maar zeg dat dan direct. vertel niet wat er mist in het ondernemersplan. het feit dat wanneer ik met deze adviseur aan de telefoon zit en ik moet nogmaals vertellen waar de slijterij moet komen. wat voor soort winkels in de omgeving zit en wat er nog komt etc. en die beste man zegt klinkt goed vermeld dat en ik zeg dat het er in staat en vervolgens zegt oja dat heb ik niet gelezen. en zo nog veel meer punten dan denk ik wat willen ze nu.

krijg net een mailtje dat ze vanmiddag even contact met me opnemen. ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

Over de inhoud heb je al veel feedback gekregen, daar moet je wel mee uit de voeten kunnen. Ik wil nog wel even iets kwijt over de vorm en verzorging van je document.

 

Een deel van je tekst staat in 10 punts letter, andere stukken in 12 punts en bepaalde alinea's zijn cursief. De ene kolom heeft nette lijntjes, de andere niet. Zinnen horen (allemaal) te beginnen met een hoofdleter en eindigen met een punt, gevolgd door een spatie. Pas aan het einde van een alinea druk je op enter, niet halverwege. Het programma wat je bedoeld heet Excel en niet exel.

 

Het klinkt misschien een beetje belerend maar zo is het zeker niet bedoeld. In eerste instantie is je bedrijfsplan namelijk het enige waarmee je een indruk kunt achterlaten. Dat daar een scherpe en gemotiveerde ondernemer achter zit weten ze niet. Als de vorm er dan strak uitziet, dan heb je al snel meer krediet. (letterlijk :)) Zoals je zelf ook al schreef gaat het niet alleen om de inhoud, ga er maar gerust van uit dat je document niet woordelijk gelezen gaat worden.

 

Ik denk trouwens dat als iemand een dag besteed aan het herschrijven van je plan, je al een stuk beter uit de verf komt. Dat staan dan natuurlijk los van de inhoudelijke zwakke plekken, zoals je concurrentieanalyse. maar ik zou die hulp zeker zoeken als je dit graag wilt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.