Ik wil mijn lege BV liquideren. Er is een rekeningcourant van 60.000 euro en een pensioenvoorziening van 25.000 euro. Hoe kan ik het beste mijn pensioenvoorziening veilig stellen? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo min mogelijk belasting hoef af te dragen? Waar kan ik het beste de pensioenvoorziening in investeren? Heeft er iemand tips?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36782-pensioenvoorziening-bij-liquidatie-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Oja nog een vraagje? Moet je het van de belastingdienst in een keer storten of mag het ook in 5 jaar betaald worden aan de verzekeringsmaatschappij. Of op papier voor de belastingdienst en dat je het per jaar stort bij de verzekeringsmaatschappij Weet iemand dit?

• 0

Hoi Tsoula,

De pensioenvoorziening moet je in 1 keer afstorten. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de premie die je aan een verzekeraar moet betalen een stuk hoger is dan de fiscale voorziening. Vaak het dubbele!

Verder heb je het over een rekening-courant van € 60.000. Is dit een vordering of een schuld?

Als de BV een vordering in rekening-courant heeft van € 60.000, zou de fiscus zich wel eens op het standpunt kunnen stellen dat je je pensioen al lang geconsumeerd hebt, met alle gevolgen van dien.

Odeon

• 0

Omdat de fiscale regels beperkingen opleggen.

Zo mag je fiscaal bv geen rekening houden met na-indexatie (jaarlijkse stijging van pensioenuitkering ten gevolge van inflatie) en met leeftijdsterugstelling (als gevolg van de toenemende levensverwachting.)

Daarnaast moet je fiscaal rekening houden met een vast rekenrente van 4%, terwijl de marktrente waar verzekeraars mee rekenen veel lager is.

Deze problemen heb je trouwens niet als je pensioen in eigen beheer is gebaseerd op een beschikbare premie-regeling, maar in de praktijk kiezen de meeste DGA's nog steeds voor een eindloonregeling, terwijl dit eigenlijk in de meeste gevallen onhaalbaar is.

• 0

Het punt is dat je pensioenovereenkomst waarschijnlijk niet zegt 'je hebt recht op € 25.000' maar meer 'je hebt recht op (bijvoorbeeld) € 2.000 per jaar voor de rest van je leven, vanaf leeftijd 65'.

De waardering op de balans geeft dan aan wat de BV denkt hiervoor nodig te hebben. Om dit te berekenen spelen er veel variabelen een rol zoals sterftekansen, de duur tot leeftijd 65 en rente uiteraard. Deze waardering wordt gedaan naar fiscale grondslagen waar, zoals odeon al aangeeft, bepaalde variabelen zelf in te vullen zijn, of aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Echter, als je besluit de pensioenverplichting af te storten, stort je dus niet zomaar die € 25.000 af die de BV zelf heeft berekend als benodigd bedrag om jou die € 2.000 per jaar vanaf je 65ste te doen. Jouw pensioenrechten als werknemer mogen niet aangetast worden dus de BV dient bij de verzekeraar een bedrag af te storten dat de verzekeraar nodig heeft om jou diezelfde belofte te kunnen doen van € 2.000 per jaar vanaf je 65ste. Een verzekeraar hanteert natuurlijk zijn eigen, commerciele tarieven. Die kunnen erg verschillen van de waardering die een BV doet indien deze de waardering altijd deed op fiscale minima.

• 0

Ik wil iedereen nogmaal hartelijk danken voor jullie antwoorden. Mijn vriend van wie het bedrijf is,is het nu allemaal duidelijk geworden hoe het zit.

Bedankt voor het compliment, maar ik betwijfel of je vriend nu helemaal op de hoogte is. In dit draadje zijn slechts summiere antwoorden gegeven. Laat je vriend in ieder geval niet zelf rommelen met zijn pensioen in eigen beheer, maar laat hem een deskundige adviseur inschakelen. Pensioen is een terrein vol fiscale voetangels en -klemmen, dus nooit zomaar wat aanrommelen, wat dan krijg je (fiscale) brokken.

Succes.

Odeon

• 0

Odeon Dat was hij ook van plan hoor . Ondanks dat het misschien summier is heeft hij er toch wat aan. Hij heeft eindelijk begrepen hoe het zit. Je weet wat een advies kost bij een prof. Maar tot zover moest ik iedereen even bedanken van hem.

Ok, dan is het goed ;).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar