• 0

Veel Algemeen Nut Beoogde Instellingen waarschuwen op hun website dat bij giften van een BV de gift niet aan de DGA moet worden toegekend. In welk geval zal de belastingdienst dat doen?

Ik wil mijn BV de school van mijn dochter laten sponsoren. Is dat fiscaal een probleem? Bijvoorbeeld als de gift door de school wordt gebruikt als een studiebeurs die mijn dochter kan krijgen?

[Mod edit: verwarrende titel aangepast]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36791-gift-bv-aan-school-fiscaal-probleem/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Verwarrende titel, want dit heeft niets met ANBI te maken. En dan wordt het:

Giften/sponsoring zonder zakelijke belangen zijn niet aftrekbaar voor de VPB.

Als er sprake is van (zakelijke) sponsoring met een tegenprestatie, dan wordt de tegenprestatie in dit geval (studiebeurs) loon in natura voor de DGA (dan wel aftrekbaar).

• 1

Beste rvdb,

Heeft de school wel een ANBI-status, want alleen dan komt een gift aan een school voor aftrek in aanmerking bij de BV. Dit geldt ook voor aftrek als persoonlijke gift in de aangifte inkomstenbelasting.

Als je de gift geeft, zodat de school de gift kan omzetten in een studiebeurs, is er sprake van een direct persoonlijk belang en is er m.i. sowieso geen sprake meer van een gift.

De "gift" is dan in feite een onttrekking door de DGA aan de BV. Fiscaal kan dit op 3 manieren behandeld worden:

- als loon (belast met loonheffing);

- als dividend (belast met 25% dividendbelasting);

- als opname van een lening bij de B.V. In dit geval moet er ook rente betaald worden en is er in principe een aflossingsverplichting.

Succes,

Odeon

• 0

Giften/sponsoring zonder zakelijke belangen zijn niet aftrekbaar voor de VPB.

Ik wil het ook niet perse aftrekken voor de VPB (zou leuk zijn), maar VPB betalen is nog altijd beter dan IB betalen. ;)

@odeon: de school heeft een "Vrienden van" stichting met een ANBI-status. Maar ik begrijp dat als er een persoonlijk belang speelt, dit als onttrekking wordt gezien (dus toch IB of dividend betalen). Dus sponsoren/schenken aan een ongerelateerde ANBI-stichting kan wel, zonder zakelijk/persoonlijk belang?

• 0

Sponsoring en schenking zijn twee verschillende zaken - tegenover sponsoring staat wel degelijk een tegenprestatie (doorgaans naamsbekendheid of reputatie). Het gaat daarbij niet zozeer om hoe je het noemt, maar om wat je feitelijk bedoelt.

De regels voor schenken door een BV aan een ANBI zijn met ingang van dit jaar gewijzigd. Er geldt voor aftrek geen drempel meer en het maximum is verhoogd tot 50% van de winst (maar maximaal 100.000 euro). Ook is er (voor zolang het duurt) een 'multiplier' voor giften aan culturele anbi's.

Zoals Odeon uitstekend uitlegt: een betaling met de bedoeling een studiebeurs te creëren voor de dochter van de aandeelhouder dient slechts het belang van die aandeelhouder. Meest logische optie is dan geen aftrek in de BV en dividenduitdeling aan de aandeelhouder.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar