• 0

Een container exporteren..simpel?....ik word gek

Hallo Allemaal,

 

Wie kan mij advies geven over het volgende:

 

Ik begin een bedrijf buiten de EU 50/50 met een zaken partner

Samen leggen we de investering neer en ik koop de goederen in Nederland bij twee verschillende bedrijven.

 

Omdat de goederen worden ge-exporteerd buiten de EU gaan de bedrijven er uiteindelijk akkoord mee (na veel gestengel) geen BTW in rekening te brengen indien ze een copie van de Bill of Lading krijgen als bewijs voor de belastingdienst dat de goederen het land hebben verlaten.

 

De goederen zijn nu gekocht en staan opgeslagen in een container te wachten op export.

 

Nu zegt onze transporteur dat ze van beide bedrijven een machtiging voor directe vertegenwoordiging nodig hebben voor de douane (nultarief). Verder zeggen ze dat alleen de eigenaar van de goederen kan exporteren...(shipper) en deze kan niet hetzelfde zijn als de ontvanger (consignee)

 

Ze suggereren dat de container op naam van beide bedrijven moet worden ge-exporteerd omdat zij de goederen hebben verkocht aan een bedrijf buiten de EU. Dat betekend ook dat we twee verschillende Bill of Lading nodig hebben. Dit lijkt ons wel heel raar...Als ik van 20 verschillende bedrijven had gekocht had ik dan 20 x een B/L nodig?

 

Hoe moeten we de container nu uitvoeren?, op naam van ons bedrijf gaat dat blijkbaar niet omdat deze hetzelfde is als de ontvanger, de facturen zijn gericht aan ons bedrijf buiten de EU. Wij hebben geen bedrijf in Nederland. Wij zijn de eigenaar van de goederen en hebben betaald, waarom kan de shipper en consignee niet hetzelfde zijn?

 

Ik wist niet dat het allemaal zo ingewikkeld zou worden.

 

Wie zou wat licht in de duisternis kunnen werpen?

 

Alvast hartelijk dank

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PJ,

 

Wij hebben daar een Ltd company opgericht.

Het is allemaal officieel, niets louche aan!!

 

Ik hoef geen belasting voordeel als ik daar geen recht op heb

Ik wil gewoon goederen van A naar B transporteren.

 

M.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste PJ,

 

Wij hebben daar een Ltd company opgericht.

Het is allemaal officieel, niets louche aan!!

 

Ik hoef geen belasting voordeel als ik daar geen recht op heb

Ik wil gewoon goederen van A naar B transporteren.

 

M.

 

 

Nou, dan is de verzender toch niet dezelfde als de ontvanger? Of wordt er moeilijk gedaan om het feit dat jij zowel dezelfde contactpersoon bent als verzender en ontvanger?

Link naar reactie
  • 0

Je opmerking over het suggereren door de vervoerder komt me niet bekend voor. Jij exporteert van A naar B buiten de EU. Een ander bedrijf en de goederen worden daar daadwerkelijk aangeleverd. Dan zou ik maar eens een goede vervoerder zoals b.v. Bosman bellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenaar (50/50) van het bedrijf en dus ontvanger van de goederen.

Tegelijkertijd verscheep ik de goederen uitnaam van ditzelfde bedrijf.

Dan is de shipper toch hetzelfde als de consignee?

 

Overigens moet volgens de transporteur dus de bedrijven die de goederen hebben verkocht optreden als shipper. Mijn vraag is kan dat niet simpeler zonder de bedrijven weer te benaderen?

Link naar reactie
  • 0

Je opmerking over het suggereren door de vervoerder komt me niet bekend voor. Jij exporteert van A naar B buiten de EU. Een ander bedrijf en de goederen worden daar daadwerkelijk aangeleverd. Dan zou ik maar eens een goede vervoerder zoals b.v. Bosman bellen.

 

Dat is een goeie...die transporteur gebruik ik dus..maar volgens mij is dat een jonge vent die het zelf ook niet helemaal snapt

Link naar reactie
  • 0

De bedrijven die exporteren moeten kunnen aantonen dat ze exporteren om tegen 0% tarief te mogen leveren.

Jij hebt een regeling verzonnen waarbij je Ex-Works inkoopt en dan zelf exporteert. Dat kan gewoon niet zonder dat je een eigen bedrijf hebt binnen de EU en btw financiert en weer terug vraagt.

 

Er moeten wel regelingen zijn met bonded warehouses waarbij je leveranciers aan een speciale loods in de haven leveren die "achter" de douane staat. Daar zou je dan de container kunnen laden en exporteren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tonio,

Bedankt voor je reactie.

Dus ik kan geen container exporteren zonder een eigen bedrijf te hebben binnen de EU?

Hoe doet een bedrijf buiten de EU die zaken wil importeren dit dan?

Dit bedrijf hoeft toch ook geen BTW te betalen?

In principe is dit het geval, ons bedrijf wil importeren en ik heb alles hier in de container geladen,

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn?

 

Alvast bedankt,

Michiel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje vreemde situatie. Het moet natuurlijk gewoon kunnen om als 'buitenlander' ex-works in te kopen om het daarna zelf te verschepen naar een buitenlandse bestemming. Dat de verkoper vraagt om een bewijs van export lijkt me logisch maar is ook geen enkel probleem.

 

Dit lijkt me toch echt iets wat Bosman voor je regelt en op moet lossen. Kan me zelfs voorstellen dat Bosman als exporterende partij op de documenten komt te staan.

 

Je bent echt niet de eerste die zelf inkoopt / exporteert / importeert.

Link naar reactie
  • 0

Een expediteur (of dat nu bo.man is of een andere) op het b/l als shipper doen hij alleen wanneer hij de lading in de laadhaven kan toeschuiven naar zijn eigen agent want anders kleven daar voor hen te veel risico's aan.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een beetje helderheid krijgen over de voornaamwoorden.

 

Er bestaat een persoon, laat ons het LTD noemen. Deze is een rechtspersoon maar dat neemt niet weg dat het een persoon is. :-) Er zijn er ook twee particulieren, laten wij ze NL en Elders noemen. NL en Elders zijn dus eigenaren van LTD.

 

Maar het punt van een rechtspersoon is onder andere een scheiding te maken tussen eigendom en beheersing.

 

Van deze personen:

 

Wie heft de goederen gekocht? NL of LTD?

Wie wil ze op een boot zetten? NL of LTD?

Wie gaat ze ontvangen? Elders of LTD?

 

Er is een verschil tussen goederen exporteren en goederen binnen dezelfde bedrijf verplaatsen.

 

Het is mijn ervaring dat een logistiek bedrijf met een vestiging in alle landen die erbij komen kijken het makkelijkste is. Zelf heb ik Cavalier met grote tevredenheid gebruikt; maar mijn ervaring is berperkt tot NL - VS.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michiel,

 

Zoals deze expediteur voorstelt is toch niet ingewikkeld?

Machtiging direct vertegenwoordiger is een simpel formulier dat de expediteur machtigt om namens de verkoper de uitvoeraangifte bij de douane te maken.

Met deze uitvoeraangifte kan je ook bewijs van uitvoer krijgen, zodat jouw leveranciers zeker weten dat ze met 0% BTW mogen verkopen.

Ze hoeven dan ook geen kopie Bill of Lading meer te hebben en het is dan ook niet nodig om twee Bills of Lading te maken.

Overigens is het ook mogelijk dat de expediteur namens jullie optreedt als direct vertegenwoordiger en op die manier de uitvoerdocumenten maakt. Maar dan missen jouw leveranciers wel hun bewijs van uitvoer.

Succes.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wou jullie nog even bedanken voor jullie reacties,de container komt morgen aan op bestemming

 

Merchant logistics heeft mij zeer goed geholpen en begreep precies mijn probleem

Een groot bedrijf als Bosman kan en wil gewoon geen maatwerk leveren voor kleine ondernemers.

 

Dus vanaf nu als je iets anders dan normaal wilt, gewoon Merchant logistics bellen!!!!!

 

Groeten,

Michiel

 

Link naar reactie
  • 0

..... waarbij je Ex-Works inkoopt en dan zelf exporteert. Dat kan gewoon niet zonder dat je een eigen bedrijf hebt binnen de EU en btw financiert en weer terug vraagt.....

 

dat is overigens niet waar... alleen de verkoper neemt dan een risico (in geval er geen uitvoer/export documenten retour komen)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.