• 0

''Mijn bedrijfje'' als student zijnde

Hallo allemaal,

 

Ik zal beginnen met mijzelf voor te stellen: Ik ben 18 jaar oud en studeer Small Business & Retail Management.

Sinds kort denk ik er over na om een bedrijfje te starten in het verkopen van een horecaproduct aan restaurants. Dit omdat ik erg veel van koken hou en omdat, het product dat ik aanbied nog niet veel aangeboden wordt en niet makkelijk te maken is voor de restaurants zelf. Het enige probleem wat ik heb, is dat ik mijzelf niet kan aanmelden bij de kvk, omdat er dan voldaan moet worden aan verschillende eisen. Denk aan de voedsel waren wet etc, deze keuren een standaard huiskeuken nooit goed, hoe schoon deze ook is. Verder weet ik niet veel van de regelgevingen in Nederland af en voornamelijk op het gebied van belastingen. Ik heb gelezen dat een student ongeveer €13000 in een jaar mag bijverdienen, hoef ik daar dan ook geen belasting over te betalen? Zouden jullie het aanraden om mijn product ''zwart'' aan te bieden in plaats van ''wit'', omdat het gaat om relatief lage bedragen? Hebben jullie misschien tips hoe jullie dit in mijn positie aan zouden pakken? Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor het lezen!:)

 

Vriendelijke groet,

 

Thirteen

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is niet zo dat je pas aan de regels hoeft te voldoen als je je inschrijft bij de KvK. Inschrijven bij de KvK is op zichzelf een regel waar je aan moet voldoen als je zakelijk producten of diensten aanbiedt. En de andere regels gelden ook gewoon.

 

Als je niet aan de eisen van de warenwet kunt voldoen, bedenk dan een ander idee dat je in jouw situatie parallel aan je studie wel kunt uitvoeren.

 

Hoe de belasting werkt kun je vinden op de site van de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Na heel wat jaren in de horeca gewerkt te hebben kan ik u ook melden dat een horeca zaak dit nooit zwart zal kopen.

 

Dit omdat ze geen garantie hebben over de kwaliteit en als ze zelf controle krijgen ze hiermee in de problemen kunnen raken

 

Link naar reactie
  • 0

Zou je het niet mogen produceren in een horecakeuken? Wellicht op rustige uren bij een bevriend restaurant? Of, als het grotere aantallen worden, zou je het kunnen laten produceren?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De bijverdien grens van 13362,53euro geld enkel voor je studiefinanciering. Hierboven moet je je studiefinanciering/OV regeling terug betalen. Je mag zoveel bijverdienen als je wil, maar je moet sowieso belasting betalen.

 

En zoals Djluc al opperde, probeer met een andere partij samen te werken die al beschikt over de nodige papieren en productiemogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties alvast! Daar heb ik erg veel aan en haalt een hoop onduidelijkheden weg. Mijn idee was meer om dat product te verkopen en dat het restaurant dan net doet of die het zelf heeft gemaakt bij wijze van, of moeten zij ook verantwoorden hoe zij dat maken en van welke materialen? Dus dan komt het erop neer dat mijn bedrijfje helemaal niet bestaat voor de buitenwereld. Graag zou ik hier ook nog wat feedback op willen. Alvast hartelijk bedankt.

 

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Je eten zwart verkopen zou ik niet doen. Niemand houdt van aangebakken voedsel.

 

Waarom wil je zo graag dat jouw bedrijf niet bestaat? Zet een goed bedrijf op, huur een keuken voor een middagje in de week en ga aan de bak! Maak er wat moois van! :)

Link naar reactie
  • 0

Haha nee laten we dat maar niet doen ;) Nou, het product moet als verkoopprijs +- €10 gaan worden, de kostprijs is alleen aan ingredienten al €4,- (en dit is redelijk grootschalig ingekocht), dan moet ik die keuken nog huren stel 2 euro per product. Heb ik 4€ aan brutowinst, hierover moet ik dan nog 32% belasting betalen, dat is ongeveer 1.30, dan hou ik €2.70 over per product. In 3 uur kan ik 3 producten maken, maar wanneer ik een order heb van bijvoorbeeld maar 1 product duurt dit ook 3 uur om te produceren. Dat is niet winstgevend genoeg lijkt mij. Iemand nog meer tips? :)

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog meer tips? :)

 

ja, geef een klein beetje meer informatie. Verkoop je een eindproduct wat 1 op1 op

de menukaart kan als gerecht? Een item wat deel uitmaakt van een een menu

(pinguinbiefstuk oid)? Speciale saus?? Als dat bekend is praat een en ander een

beetje makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Ja tuurlijk, het product dat ik wil aanbieden zijn spekkoeken. Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar als je wilt kun je voor het plaatje altijd even googlen ;). Het is een ambachtelijke indische cake die laagje voor laagje gebakken wordt in de oven, omdat het laagje voor laagje gebakken wordt vergt het enige tijd en is het niet eenvoudig om te maken. Wanneer het ene bakblik in de oven is, kan bij het andere bakblik de deeglaag erop gesmeerd worden. Hierdoor ben je voor 1 cake 3 uur kwijt, maar voor 3 caken dezelfde tijdsduur. De bedoeling is dat de cake als nagerecht moet dienen, of voor bij de thee. Uit een cake gaan ongeveer 25 tot 30 plakjes, hierdoor zal het voor een restaurant zeker winstgevend zijn. Stel een restaurant verkoopt 3 plakjes met bijvoorbeeld chocoladesaus voor €6. Hopelijk heb ik je hiermee wat meer geinformeerd;).

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit het zo:

De eerste belastingschijf voor ondernemers is volgens mij 1,85% loonbelasting dat je moet afdragen.

Daarnaast betaal je belasting over je belastbaar inkomen en niet je bruto winst. Denk aan aftrekposten e.d.

Oftewel, volgens mij hoef je je niet zo druk te maken over of je het wit of zwart moet gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Als je een manier vindt waarop je de cakes lang vers kan houden door bijvoorbeeld een goede verpakking, dan kan je bijvoorbeeld ook voor een week of misschien zelfs een maand vooruit bakken. Huur je voor een middag een keuken met flink wat ovens (misschien een kokschool in de avonduren?) en kan je een voorraad aanleggen.

Link naar reactie
  • 0

Ja tuurlijk, het product dat ik wil aanbieden zijn spekkoeken. Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar als je wilt kun je voor het plaatje altijd even googlen ;).

En niet alleen voor het plaatje ....

 

Als jij je product gaat promoten bij restaurants zullen die ongetwijfeld ook even gaan googelen. Dan vinden ze op pagina 1 een bedrijf dat dit product verkoopt in 8 smaken voor 6 euro per stuk. Dan moet die van jou voor 10 euro wel erg lekker zijn ...

Link naar reactie
  • 0

Als jij je product gaat promoten bij restaurants zullen die ongetwijfeld ook even gaan googelen. Dan vinden ze op pagina 1 een bedrijf dat dit product verkoopt in 8 smaken voor 6 euro per stuk. Dan moet die van jou voor 10 euro wel erg lekker zijn ...

 

Als je er een smaakje bij wil is het 12 euro. + verzendkosten = 6 euro. Totaal 18 euro voor een koekje.

 

Bekijk het positief. Nu weet TS dat er een manier bestaat om de koekjes te bewaren. Doe een proefaankoop bij deze concurrent en kijk hoe hij dat doet.

 

IS er echt geen manier om meer koekjes te maken in die 3 uren? Kan je de produktie niet uitbesteden aan een bedrijf in een lageloonland? Garnalen worden toch ook met de hand gepeld. Onbetaalbaar hier maar goed te doen in bvb Marokko.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even per persoon reageren:

 

@Brendboos: Die 4€ is dan toch mijn belastbaar inkomen? Of over welk bedrag moet ik belasting betalen in mijn geval? 1.85? Zo weinig? Ik had namelijk gehoord dat het 32% was, of verwar ik die 32% met iets anders?

 

@Wouter: Lijkt me een goed idee, alleen kunnen de cakes maximaal 5 dagen bewaard worden om de echt verse smaak te waarborgen. Het moet wel een kwaliteit product blijven, daar betaald de klant immers ook voor. Niet voor een cake die al een week in de koelkast ligt, dan kunnen zij net zo goed bij de sligro een diepvries spekkoek van 5 euro kopen.

 

@John: Een cake kost bij hen inderdaad 6 euro, maar daar komt nog is 6.75 euro verzendkosten bij en is de cake 2 cm kleiner.

 

@Paradocx: Hoe bedoelt U dat er nu een manier is om de koeken in te bewaren? Misschien kan ik er 4 maken in 3 uur, maar dat is wel echt de max. Tevens moeten er dan wel 4 besteld worden, want anders heb ik een voorraad die na een aantal dagen al bederft. Over het lageloonlanden produceren: Ik denk eigenlijk niet dat dit werkt, omdat er dan in grote getallen ingekocht moet worden om een rendabele winst te behalen. Ook hier geldt dan het feit dat de restaurant beter een diepvriesspekkoek kunnen inslaan. De meerwaarde van mijn product zou moeten zijn dat het naar origineel oud recept op de traditionele manier wordt gemaakt en het product natuurlijk kakel vers is.

 

Verder wil ik jullie nogmaals bedanken voor het intensief meedenken aan mijn product! Dat waardeer ik enorm!

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je snel kan leveren (dus regelmatig) zodat er geen tot weinig voorraad is kan het product altijd vers zijn. Dat is dus punt 1 wat je moet onderscheiden.

 

Je levert dus een kwaliteitsproduct wat iets duurder is, prima.

 

Nu moet je dus gaan uitzoeken hoeveel afnemers je zou kunnen vinden (je markt) die voor de juiste prijs een x aantal af kunnen nemen. Ik neem aan dat ze je product niet constant op de kaart hebben staan. Daarnaast moeten die afnemers in een regio zitten die je kunt leveren.

 

Als je zo grenzen gaat stellen en gaat kijken wat wel- en wat juist niet kan kom je vanzelf op mogelijkheden. Bijvoorbeeld met meerdere mensen meerdere koeken tegelijkertijd maken en die meteen gaan bezorgen / verzenden etc.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het snelle leveren is in principe geen probleem, zou elke dag wel 3 of meer koeken kunnen bakken. Het probleem is dat ik alleen zo snel kan leveren wanneer ik in mijn eigen keuken kan produceren. Een keuken huren zou misschien kunnen maar deze zou ik maar een keer per week kunnen huren, anders worden de kosten veel te hoog. En hierdoor ontstaat weer voorraadvorming waardoor mijn product weer niet vers is.

 

Het probleem waar ik dus eigenlijk mee zit is, hoe zou ik mijn productieproces (thuis?) kunnen legaliseren zodat deze voldoet aan de voedsel waren wet?

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Je komt er zo qua rekenen toch sowieso niet uit?

 

Je bakt 3 koeken met een bruto winst (10-4) van € 6,-. Nog afgezien van je andere kosten, puur bruto. Daar moet je dan ook nog van "eten" ofwel je uren betalen. Dat houdt dus in dat je voor < 6 euro per uur staat te werken.

 

Kortom, dat schiet toch niet op?

 

Stel dat je een truc kan verzinnen, een creatieve oplossing, waarmee je bijvoorbeeld: Met 2 man 20 koeken in 3 uur kan maken. Dan heb je:

 

20x 6 = 120 euro bruto winst. Je moet 6 uur arbeid betalen (2 personen x 3 uur), zeg: 6 x 15 = € 90. Dan heb je dus nog € 30,- over voor je vaste kosten. Dan heb je tenminste iets van winst gemaakt als je die kosten geheel minimaal houdt.

 

Het blijft heel lastig op deze manier, dus zou ik beginnen bij:

 

- Je inkoop, kan het echt niet lager?

- Je prijs, kan het niet hoger als je het exclusiever maakt? Service, unieke kwaliteit, naamsbekendheid (niet zomaar een spekkoek maar een aparte categorie)

- Je loonkosten per product, kan je niet groter schalen, efficiënter werken, automatiseren etc?

- Je aantallen, een kleine marge per product is an zich niet erg maar dan heb je aantallen nodig.

- etc.

 

In basis heeft het nu geen zin om na te denken over die kosten van de keuken want uiteindelijk haal je het op de bruto marge al niet om dit als bedrijf te gaan zien met als focus dus winst maken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je met het huren van de keuken veel te inflexibel denkt.. thuis je keuken op horeca standaard krijgen is zoals je zelf al zegt moeilijk, het is niet onmogelijk,en misschien zul best het nodige moeten investeren, wat gelijk staat aan vele maanden of jaren aan huur van een keuken voor een paar uur per keer.

 

Al jou klanten waar je aan gaat leveren zullen in principe over een keuken beschikken die aan de eisen voldoet. daarnaast kun je spekkoeken eventueel ook in een (banket)bakkerij bakken. bakkers werken vaak 's nachts voor de dagverse producten en een deel van de dag voor de wekelijks verse producten.

In elk geval is er een heel arsenaal aan keukens of bakkerijen beschikbaar die op bepaalde uren niet bemand zijn maar prima geschikt voor jou om je "kunstje" te doen, goede kans dat als het ook een klant van je is dat het je hooguit een paar gratis spekkoeken per week kost om die keuken te mogen gebruiken, een derde bron qua potentiele locaties zou een toko, traiteur of delicatessenwinkel met eigen keuken kunnen zijn, meestal wat kleinschaliger keukens maar ook geschikt voor jou product. en misschien ook wel een afzetmarkt. Als je in een bakkerij of toko je product mag aanbieden dan heb je ook meer speling voor de restaurants om kleinere hoeveelheden af te nemen als een hele spekkoek te veel is per keer.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou mijn allereerste intentie voordat ik op dit forum kwam was zo:

 

Verkooprijs: €10,-

Ingredienten: € 4,-

Brutowinst/ nettowinst (Omdat ik het dan zwart doe): € 6,-

 

Voor mij als student zijnde is dit een heel mooi bedrag per uur, omdat ik nu bij mijn huidige bijbaan €4,- per uur verdien.

Hier komt voor mij bij dat ik hiervan leer en dit aansluit op mijn studie en ik bezig kan zijn met mijn passie koken.Het gaat er uiteindelijk niet om, om rijk te worden maar meer als een soort bijbaantje.

 

Nu kwam ik dus hier op dit forum en werd er verteld dat restaurants mijn product nooit zonder te voldoen aan de regelgeving zouden kopen. Dat is dus het probleem, ik moet een oplossing weten te vinden om te voldoen aan de wetgeving van de voedsel waren autoriteit.

 

Het ''wit'' verkopen is verder geen probleem, wanneer de belasting daadwerkelijk 1.85% is. Natturlijk kan ik het product altijd nog verhogen naar €11. Met deze twee combinaties zou ik uiteindelijk nog op een netto winst van €6 uit komen.

 

De hamvraag blijft het ''legaal'' maken van de productie.

 

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik over het huren van een keuken inderdaad te inflexibel heb gedacht. Dit zou zeker een oplossing kunnen zijn. Alleen vraag ik me dan af hoe ik het moet gaan aanpakken qua bestellingen. Ik zou niet zomaar wanneer ik wil de keuken in gebruik kunnen nemen, maar op afspraak. Hoe moet ik dit dan doen als een restaurant bijvoorbeeld 's avonds besteld en het product 's morgens wil hebben? Misschien dat de klant een paar dagen van te voor moet bestellen?

 

EDIT: @Roel: Denkt U trouwens dat een bakkerij dit zal doen voor hooguit een paar spekkoeken per week? Ik denk het eerlijk gezegd niet, want spekkoeken zijn over het algemeen te duur voor de gemiddelde consument om deze aan te schaffen, ookal wordt die in delen verkocht. Hierdoor zal de bakkerij er nauwelijks winst op maken. In tegenstelling tot een restaurant die de spekkoek in veel kleinere delen verkoopt tegen een veel hogere prijs.

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

I@John: Een cake kost bij hen inderdaad 6 euro, maar daar komt nog is 6.75 euro verzendkosten bij en is de cake 2 cm kleiner.

 

Bij jou vliegen de koeken vanzelf uit de oven naar de klant?

 

Ik snap niet goed dat je Small Business & Retail Management studeert en niet denkt aan vragen als:

- is er vraag naar spekkoeken

- wat wil een klant maximaal betalen voor een spekkoek

- wat zijn de kosten om mijn koeken bij de klant te brengen

- hoe groot is mijn potentiële afzetgebied

- waarom zou een klant bij mij kopen

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou natuurlijk heb ik daar in mijn achterhoofd al aan gedacht, maar ik moet voor mijzelf als eerst op een rijtje zetten of ik het product überhaupt wel kan produceren.

 

-Hierna ga ik langs alle restaurants in de buurt, stel dit zijn er een stuk of 100, hiervan hoeft maar 5% klant te worden en ik heb genoeg klanten om mijn huidige loon voorbij te streven.

 

-Ik ken toevallig een toko die ook spekkoeken verkoopt, die loopt erg succesvol. Zij verkopen de spekkoeken voor 11 Euro, aan consumenten! Gelukkig zit deze toko aan de andere kant van Nederland.

 

-Als eerst probeer ik de restaurants in mijn eigen stad te verkopen, hierdoor zijn de kosten 0 Euro, als ik hier te weinig afzet heb ga ik naar Eindhoven, doordeweeks heb ik OV dus dat kost ook niks, in het weekend 3,40 Euro heen en terug.

 

-Mijn afzetgebied is dus mijn eigen stad en de omliggende steden.

 

-Klanten kopen bij mij, omdat het product door nog niemand anders wordt aangeboden (niet vers althans), en zij met mijn product een mooie winst kunnen maken.

 

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Als eerst probeer ik de restaurants in mijn eigen stad te verkopen, hierdoor zijn de kosten 0 Euro, als ik hier te weinig afzet heb ga ik naar Eindhoven, doordeweeks heb ik OV dus dat kost ook niks, in het weekend 3,40 Euro heen en terug.

Het ligt er natuurlijk aan of je je huidige bijbaantje leuk vindt, maar als je op deze manier 2 uur onderweg bent voor het afleveren van je producten, dan zou je die 2 uur ook in dat baantje kunnen stoppen. Is toch weer 8 euro ... ;)

 

Naast het feit dat je de professionaliteit van je producten moet verkopen (correcte bereiding, voedselveiligheid, etc.) moet je ook nadenken over de professionaliteit van de bezorging. Als je die spekkoeken bijvoorbeeld komt afleveren in een rugzak zou ik als restauranteigenaar wel vraagtekens zetten bij de hygiëne ...

Link naar reactie
  • 0

Nou 2 uur hoef ik sowieso niet te reizen, de maximale tijd is 20 minuten. Verder zitten er bij die 4 Euro aan kosten al taartdozen bij. Dit lijkt mij redelijk professioneel overkomen en natuurlijk niet onbelangrijk hygiënisch.

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.