• 0

Eenmanszaak of Vof beginnen?

Hallo iedereen,

 

Ik en mijn collega willen voor ons zelf beginnen in de dakbedeking.

 

Ik zelf heb al 2 jaar een eigenzaak in de computerhandel maar wil dit gaan stopen en beginnen en de dakbedeking.

 

Nu is mijn vraag: Is het beter een Vof te beginnen of een eenmanszaak en dan 1 van ons in dienst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jullie beide ondernemer willen zijn lijkt mij beide eenmanszaak het handigste en veiligste. Als er bij een vof herrie in de tent komt om wat voor reden dan ook heb je ook echt herrie in de tent.

 

Dus beide eenmanszaak en elkaar factureren. Kan prima. Maar dat is mijn mening.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bij een VOF moet je inderdaad heel zeker van je zaak zijn, je bent namelijk ook verantwoordelijk voor de acties die je partner doet. Als hij een sportauto koopt van de zaak terwijl dit geld er eigenlijk niet is dan ben jij hier ook aansprakelijk voor.

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet te regelen. Om maar eens wat te noemen: Een werknemer heeft recht op het minimum (CAO-)loon, als de inkomsten te laag zijn, zal er toch moeten worden doorbetaald. En ook als hij ziek is, etc. Het risico (en niet alleen dit risico, maar ook schade, etc.) is voor de werkgever, zodat het vanuit dat oogpunt ook wel terecht is dat de goede kansen ook aan de werkgever toekomen.

 

Zeg maar: gelijk risico, gelijke beloning, ongelijk risico, ongelijke beloning.

 

Overigens, als er voldoende basis is voor vertrouwen, hoeft een VOF geen verkeerde rechtsvorm te zijn. De keuze wordt mede ingegeven door jullie wensen: hoe ver wil je gaan met samenwerken c.q. samen ondernemen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik dit voorstel is omdat ikzelf al 2 jaar een eigenklein bedrijf heb en waarschijnlijk niet in aanmerking kom voor de startersaftrek etc.. als wij samen een vof beginnen.

Vandaar dat ik dan in loondienst ga en na een jaar samen een vof begin.

Link naar reactie
  • 0

Patron,

 

De startersaftrek volgens mij circa € 2.300.

 

Indien deze aftrek niet kan worden toegepast omdat reeds enkele jaren eerder een andere onderneming is gestart, weegt o.a. dit wel op tegen de eventuele extra kosten als een van beide in loondienst gaat in de onderneming?

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

En daarbij: met 1 jaartje loondienst (althans, 1 jaar geen ondernemer) red je het niet om startersaftrek te krijgen. Je hebt het dan dus over een aantal jaren, waarin je ook geen zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling krijgt, je (althans de werkgever) een jaartje premies werknemersverzekeringen mag betalen, een hogere inkomensafhankelijke premie zvw, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

1 van beide in loondienst is een slecht idee. De verhoudingen zijn dan erg scheef.

 

Diegene die in loondienst zit die heeft recht op een vast loon, X vrije dagen en allerlei sociale voorzieningen. Diegene die de eigenaar van het bedrijf is die heeft dan weer veel meer vrijheid tov. de persoon in loondienst. Maakt het bedrijf veel winst, dan gaat dat naar hem toe, niet naar de werknemer. Maakt het bedrijf verlies, dan betaalt hij dat en moet hij ook nog eens de werknemer betalen.

 

Het verhaal had dan moeten zijn dat "ik wil voor mijzelf beginnen en neem mijn collega in dienst" of "mijn collega wilt voor zichzelf beginnen en neemt mij in dienst". Maar dat zeg je niet, want je zegt "ik en mijn collega willen voor onszelf beginnen". Dus geen van beide gaat dan bij de ander in loondienst.

 

Een VOF of twee eenmanszaken is de meest logische oplossing.

Link naar reactie
  • 0

2 losse eenmanszaken factureren aan elkaar en aan de klanten. Binnen een VOF factureren de vennoten niet aan elkaar maar treden ze naar buiten als 1 bedrijf. Een VOF is op zich het simpelst om op te zetten en uit te voeren, maar het draagt wat risico's met zich mee. Zelf doe ik het al bijna 6 jaar prima in een VOF, maar anderen vinden het soms lastig dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor wat je vennoten uitspoken.

Link naar reactie
  • 0

Zal het gaan voorleggen aan mijn collega om een Vof te beginnen. Dus als ik het goed begrijf dan is een Vof dus 1 gezicht, maar hoe zit het dan met belasting die je gaat betalen 1 geheel of ieder apart voorbeeld:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.