Aanbevolen berichten

 

Voor mijn werk maak ik veel gebruik van een laptop (compaq evo 800v) Nu is dit apparaat net anderhalf jaar oud. Vanmiddag knalde de harde schijf eruit waardoor ik al mijn gegevens kwijt ben. >:( Nu heb ik regelmatig een back-up gemaakt dus dat is op zich niet zo'n probleem.

Het apparaat wordt zeer intensief gebruikt, maar is het normaal dat de harde schijf er na 1,5 jaar de brui aan geeft?

 

Weet iemand wat de gemiddelde levensduur is van zo'n ding? En klopt het dat software ook min of meer aan slijtage onderhevig is? (werd mij verteld door de leverancier)

 

Alsvast bedankt voor de antwoorden!

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3682-levensduur-harde-schijf/
Delen op andere sites

Na anderhalf jaar is die HD kapot? Oh my god! Ik heb zelf ook een compaq van 1,5 jaar oud en ik hoop dat deze het nog even volhoud. Maar nee een schijf moet minimaal 5 jaar meegaan.

 

Software slijt? Nee. Software wordt bevuilt? Ja.

Tegenwoordig worden we door internet overal aan blootgesteld: trojans,virussen,spyware. Hierdoor kan je computer na verloop van tijd kuren gaan krijgen.

 

Heb je nog garantie??

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Na anderhalf jaar is die HD kapot? Oh my god! Ik heb zelf ook een compaq van 1,5 jaar oud en ik hoop dat deze het nog even volhoud. Maar nee een schijf moet minimaal 5 jaar meegaan.

 

Software slijt? Nee. Software wordt bevuilt? Ja.

Tegenwoordig worden we door internet overal aan blootgesteld: trojans,virussen,spyware. Hierdoor kan je computer na verloop van tijd kuren gaan krijgen.

 

het lijkt mij sterk dat er een minimum levensduur is, eerder een gemiddelde verwachte levensduur. er blijven altijd gevallen die er eerder mee uitscheiden, dat krijg je met dergelijke bewust gekozen afwegingen tussen levensduur en kosten, en dus heeft camelot pech en hopelijk garantie. en het lijkt mij sterk dat virussen en spyware je computer sneller doen slijten. in dat geval zouden windows computers dus een kortere levensduur kennen dan linux machines. dat zou nog eens een mooie marketing insteek kunnen zijn.

Na anderhalf jaar is die HD kapot? Oh my god! Ik heb zelf ook een compaq van 1,5 jaar oud en ik hoop dat deze het nog even volhoud. Maar nee een schijf moet minimaal 5 jaar meegaan.

 

Software slijt? Nee. Software wordt bevuilt? Ja.

Tegenwoordig worden we door internet overal aan blootgesteld: trojans,virussen,spyware. Hierdoor kan je computer na verloop van tijd kuren gaan krijgen.

 

het lijkt mij sterk dat er een minimum levensduur is, eerder een gemiddelde verwachte levensduur. er blijven altijd gevallen die er eerder mee uitscheiden, dat krijg je met dergelijke bewust gekozen afwegingen tussen levensduur en kosten, en dus heeft camelot pech en hopelijk garantie. en het lijkt mij sterk dat virussen en spyware je computer sneller doen slijten. in dat geval zouden windows computers dus een kortere levensduur kennen dan linux machines. dat zou nog eens een mooie marketing insteek kunnen zijn.

Zeker! Maar ik ben van mening dat je van een goed merk zoals hp/compaq mag verwachten een goede schijf te krijgen. En met die software ging het mij niet om de invloed die het heeft op de hardware. Ik bedoel dat een besturingssysteem vaak slechter gaat functioneren na verloop van tijd. Dit is iedergeval mijn persoonlijke ervaring.

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Beste Camelot,

 

Laat je niet afschepen door de fabrikanten / verkopers van de computers. Zover ik weet geven alle fabrikanten vijf jaar garantie op hun harde schijf.

 

Ik heb het even opgezocht en voor 'Seagate' klopt dat: http://www.seagate.com/support/service/warranty.html

 

Probeer dus even het merk te achterhalen van je harde schijf. Op de website van compaq kan het ik typenummer niet terugvinden.

 

De levensduur van een harde schijf is in ieder geval (veel) langer dan 1,5 jaar! Ook bij intensief gebruik.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Harde schijven kunnen er vaak wel snel mee kappen.

Als je losse harde schijven koopt heb je volgens mij altijd 2 jaar garantie. Ik weet alleen niet hoe het zit bij laptop hd's.

 

Ik heb laatst gelukkig wel een nieuwe harde schijf van maxtor gehad... Dat zal ze aardig wat kosten volgens mij, al die hd's.

Bedankt voor de reactie's! (reusje voor allemaal)

 

Volgens de leverancier heb ik geen garantie meer op de harde schijf. Gezien jullie reacties en de prijs toendertijd (circa € 2.600,00) zal ik verhaal gaan halen bij HP/compaq. Ik zal me zeker niet af laten schepen. ;D

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Ieder product heeft een MTBF (mean time between failure) en dat is, zoals de naam al zegt, een gemiddelde. Temperatuur heeft hier nog een grote invloed op en het aantal keer up- en downspinnen (beginnen met draaien en stoppen) Anderhalf jaar is dus inderdaad wel kort maar niet heel vreemd, zelfs voor respectabele merken.

 

De door Persoon genoemde garantie periode van 5 jaar klopt niet. De bij seagate genoemde periode is voor fiber en SCSI schijven. Dit zijn prof. producten. Voor consumenten producten is een periode van 1 tot 3 jaar gangbaar. Het kan overigens wel zo zijn dat de leverancier maar 1 jaar geeft terwijl de fabrikant een langere periode geeft. Ik heb een aantal keer harde schijven naar Quantum opgestuurd en een nieuwe ontvangen terwijl de leverancier geen garantie meer gaf.

 

Zet in ieder geval de S.M.A.R.T. functie in de BIOS van je PC aan. Deze controleert je harde schijf bij het starten van je PC/laptop en kan in veel gevallen een harddisk crash zien aankomen. Erg prettig als je twee dagen voor de crash weet dat die er aan zit te komen.

 

De leverancier had de volgende dag een nieuwe harde schijf geplaatst en windows opnieuw geïnstalleerd. Kosten: schijf € 109 en € 110 installatiekosten (2 uur)

Ze hadden volgens hun zeggen ook geprobeerd om de informatie op de defecte schijf te redden maar dit bleek onmogelijk. Vervolgens ben ik zelf uren bezig geweest om alle updates en andere software op de laptop te zetten en het bleek dat ook de back-up software niet goed gefuntioneerd had waardoor ik alsnog veel informatie kwijt was.

 

Een van mijn relaties heeft een techneut (student) op mij afgestuurd om te kijken of er toch nog informatie terug te halen viel. Hij installeerde de defecte harde schijf in m'n laptop, rammelde wat op het toetsenbord en alles bleek GOED te werken. De schijf was helmaal niet defect!! Door het ontbreken van een van de borgschroeven kon het volgens hem wel zo zijn dat de schijf lostrilt en daardoor problemen kunnen ontstaan.

Ik had me dus door onwetendheid gewoon door hen laten foppen!!

 

Ik heb de leverancier gebeld en die hadden niet zoveel te melden. Ze nemen de nieuwe schijf terug en verscheuren de factuur.

 

Case closed! :D

www.camelot-legal.nl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.