• 0

Waar vind ik een goede programmeur?

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet wel het nodige van PHP/MySQL applicaties (ik gebruik zelf deze scripttaal en databasetechniek). Maar de mogelijkheden zijn enorm, dus misschien betreft het iets waar ik absoluut geen verstand van heb.

Je mag het mij wel proberen uit te leggen, dan kijk ik of ik er wat mee kan. Uiteraard vrijblijvend (maar volgens mij is het voor de gewone lezer niet te volgen, dus misschien moet het niet via een topic?).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tweakers.net heeft een 'jobs' sectie. Niet 100% zeker of die ook voor freelance opdrachten geschikt is.

Freelance.nl inderdaad. Al is de kwaliteit van de reacties, volgens de klanten die ik daar gevonden heb, niet erg hoog.

Stackoverflow job board niet veel aanbod in Nederland.

Als het pakket dat je gebruikt een forum heeft is dat ook een goede plek.

Afhankelijk van je budget kun je een detacheerder overwegen en dan liefst niet de grote jongens.

 

Toevoeging: linkedin groepen.

Link naar reactie
  • 1

Wij zoeken dus zeg maar iemand die overweg kan met php/mysql etcetera.

 

Dat is zoiets als een kok zoeken die overweg kan met aardappelen en groenten. Dat kunnen alle koks, maar het smaakt nergens naar.

 

Heb je geen andere bruikbare aanknopingspunten? Een kok die een kwartel kan confijten kan ook wel wat aardappelen en groenten bereiden, maar is misschien een betere kok.

Link naar reactie
  • 0

Wij zoeken dus zeg maar iemand die overweg kan met php/mysql etcetera.

 

Dat is zoiets als een kok zoeken die overweg kan met aardappelen en groenten. Dat kunnen alle koks, maar het smaakt nergens naar.

 

Heb je geen andere bruikbare aanknopingspunten? Een kok die een kwartel kan confijten kan ook wel wat aardappelen en groenten bereiden, maar is misschien een betere kok.

 

Als je een voorbeeld hebt wil ik dat best geven (ben totaal niet thuis qua programmeertalen etc) Wel weet ik wat er moet gebeuren uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Helaas hebben programmeurs daar geen ervaring met het systeem wat wij gebruiken en wij zoeken juist iemand die direct weet wat hij moet doen.

 

Lijkt me wijs om dan even hier te vermelden om welk systeem het gaat. Dan weet de kok hier dus welk gerecht(joomla/wordpress) hij moet maken, en niet alleen de ingrediënten(php/sql).

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

een goede programmeur vinden is heeeeeeel erg moeilijk

Ik heb in een aantal jaar tijd een tiental programmeurs versleten en heel veel geld verspilt.

 

Laatste grote project had ik toch echt een goede programmeur gevonden dacht ik, maar project liep uit van 9 weken naar ruim 1 1/2 jaar en was toen nog niet klaar en kon uiteindelijk alles zo weggooien omdat het gewoon niet goed genoeg was.

 

veel programmeurs hebbeb het probleem dat ze sociaal niet vaardig zijn, niet kunnen communiceren , en zich moeilijk in het eindresultaat kunnen inleven om naartoe te bouwen. Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste niet zo goed zijn (understatement) in het nakomen van gemaakte afspraken.

 

En ik heb ervaring met programmeurs uit zowel Nederland, Rusland, India, Duitsland enz.

 

En voor degene die zich aangevallen voelen: dat zal zeker niet voor elke programmeur gelden (programmeur die nu alles voor mijn projecten doet is b.v. wel zeer goed) maar degene die wel goed zijn zijn of in dienst van een groot bedrijf, of heeel erg duur of vrijwel onmogelijk om te vinden.

Link naar reactie
  • 0
veel programmeurs hebbeb het probleem dat ze sociaal niet vaardig zijn, niet kunnen communiceren , en zich moeilijk in het eindresultaat kunnen inleven om naartoe te bouwen. Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste niet zo goed zijn (understatement) in het nakomen van gemaakte afspraken.

 

Ik voel me niet aangesproken, hoor. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Mijn ervaring met opdrachtgevers is vaak dat ze zelf niet eens weten wat ze nou precies willen, maar voor de helft informatie verstrekken, continu hun wensenpakket bijstellen en denken dat alles binnen een week wel gerealiseerd is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gelukkig niet dezelfde ervaringen als Daniël. Ik heb gelukkig wel regelmatig goede programmeurs ingehuurd.

 

Communicatief zijn ze niet allemaal even sterk, juist dan is het zaak om zo helder mogelijk te communiceren. Soms een miscommunicatie accepteren hoort er ook bij (en dus gewoon betalen voor de uren die de programmeur erin heeft zitten). Overigens is communicatie iets dat per definitie van twee partijen uit gaat en bij beide partijen goed wil gaan, anders gaat het alsnog mis. Zoek dus iemand waarmee er een klik is en denkt goed te kunnen communiceren.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

veel programmeurs hebbeb het probleem dat ze sociaal niet vaardig zijn, niet kunnen communiceren , en zich moeilijk in het eindresultaat kunnen inleven om naartoe te bouwen. Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste niet zo goed zijn (understatement) in het nakomen van gemaakte afspraken.

 

Ik voel me niet aangesproken, hoor. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Mijn ervaring met opdrachtgevers is vaak dat ze zelf niet eens weten wat ze nou precies willen, maar voor de helft informatie verstrekken, continu hun wensenpakket bijstellen en denken dat alles binnen een week wel gerealiseerd is.

 

ik kan me voorstellen dat dat ook wel eens een probleem is. maar ik heb meestal zeer goed uitgewerkt wat er precies moest gebeuren, voor laatste project had ik project omschrijving van ruim 40 pagina's waarbij voor elke mogelijke pagina en functie op die pagina exact omschreven stond hoe en wat dat moest doen en moest samenwerken met andere functies.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gelukkig niet dezelfde ervaringen als Daniël. Ik heb gelukkig wel regelmatig goede programmeurs ingehuurd.

 

Communicatief zijn ze niet allemaal even sterk, juist dan is het zaak om zo helder mogelijk te communiceren. Soms een miscommunicatie accepteren hoort er ook bij (en dus gewoon betalen voor de uren die de programmeur erin heeft zitten). Overigens is communicatie iets dat per definitie van twee partijen uit gaat en bij beide partijen goed wil gaan, anders gaat het alsnog mis. Zoek dus iemand waarmee er een klik is en denkt goed te kunnen communiceren.

 

ik heb nogal vaak gehad dat je medegedeeld kreeg dat een functie zo goed als klaar was en dat weken of zelfs maanden later er ineens informatie gevraagd wordt over hoe iets moet worden en dat hij daar nu mee ging beginnen.

Link naar reactie
  • 1

Ik gaf alleen maar aan dat het van beide kanten bekeken moet worden. Het kan in het hoofd van de opdrachtgever wel helemaal duidelijk en helder zijn, maar dat wil niet zeggen dat het duidelijk en helder kan worden doorgegeven aan de programmeur, omdat de opdrachtgever daar niet toe in staat is en denkt dat de programmeur in zijn hoofdje kan meekijken. Ik heb de gekste opdrachten gehad. Zelfs waarbij ik slechts een paar screenshots kreeg en daar moest ik het maar mee doen. En dan snapt de opdrachtgever niet dat ik daar niet genoeg aan heb. Of als ik in een gesprek vraag of ik nu alle informatie heb, die ik nodig heb en dan als antwoord ja krijg, dat dan later toch weer blijkt dat er allerlei andere zaken zijn, waar toch ook rekening mee moet houden. En dan snapt de klant weer niet dat het dan nog langer gaat duren en dat daar ook een prijskaartje aan hangt. Ik zeg niet dat alle projecten zo zijn, maar het komt wel vaak voor. Communicatie moet van beide kanten goed zijn. Ga desnoods dagelijks even een paar minuten rond de tafel. Laat elke dag zien wat je hebt gebouwd en of het naar wens is. Als opdrachtgever heb je zo snel een beter beeld van de programmeur zelf en of het verwachtte eindproduct op lijn ligt met jouw gedachten. Als programmeur heb je zo de minste frustraties, omdat je niet elke keer vast loopt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook zeker niet dat niet voorkomt dat opdrachtgevers onduidelijk zijn. zeker ook dat gebeurd.

Maar problemen met vinden van goede programmeurs heeft er tot nu toe voor gezorgd dat ik met mijn bedrijf ondertussen al ruim 2 1/2 jaar achterstand heb op de ontwikkeling van nieuwe systemen.

Eerst dus ruim 1 1/2 jaar werk kunnen weggooien omdat gewoon niet goed genoeg was en nog steeds niet af was.

Nu wel heel goede programmeur maar die heeft een tiental projecten en maar 2 uur per dag beschikbaar voor mijn projecten waardoor het nu dus wel goed gebeurd maar wel lang duurt. Ze hebben al meerdere keren delen van de projecten aan andere uitbesteed maar daarin zaten steeds zoveel fouten dat de vaste programmeur meer tijd kwijt was aan oplossen van die fouten als dat hij het zelf gemaakt zou hebben.

 

Kortom: het niet kunnen vinden van fatsoenlijke programmeurs kost uiteindelijk ook gewoon handenvol met geld en levert veel vertraging en frustratie op.

 

En dit is geen oproep aan programmeurs om zich nu plots allemaal aan te gaan melden)

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, we dwalen af van het onderwerp.

 

Even voor de TS: In het wereldje van de programmeurs zijn er heel veel disciplines en expertises. Als je op zoekt bent naar een bepaalde programmeur zul je wat concreter moeten zijn met wat je precies verlangt op technisch vlak. Dus welk platform, welke taal, welk script heb je gekocht e.d. Lang niet iedereen kan overweg met php/mysql, omdat dat hun expertise niet is. Datzelfde geldt voor ervaring met frameworks en cms'en e.d.

 

Zoals al eerder genoemd is een site als freelance.nl een goede site om op zoek te gaan naar wat je wilt, maar als je een oproep plaatst maak de informatie zo volledig mogelijk, want anders word je overspoeld met reacties, waar tussen ook heel veel hobbyisten zitten. Iets als 'Ik ben op zoek naar een php/mysql programmeur' is lang niet voldoende.

 

Ik kan je verder ook als tip geven dat je niet voor de eerste de beste moet gaan en vooral niet moet denken 'Hey, dat is niet duur' als iemand voor 25,- per uur voor jou aan de slag wilt. Het vinden van een goede programmeur zal je vast wel lukken, maar daar hangt ook een prijskaartje aan qua uurtarief. Maar laat je niet afschrikken door het uurtarief, want over het gehele project zal zich dat dubbel en dwars terug verdienen, omdat je kwaliteit krijgt (gaan we wel even van uit) en ook nog binnen afzienbare tijd (gaan we ook nog even van uit).

 

En zoals ook al eerder genoemd: Hou de communicatie strak. Desnoods dagelijks, vooral in het begin. Ook al zegt de opdrachtgever tegen mij vaak dat ik gewoon thuis mag klussen, heeft mijn voorkeur om toch bij de opdrachtgever te gaan zitten. Ik neem mijn laptop wel mee. En weet je, het blijkt later dat dat toch wel zijn vruchten af werpt.

 

Overigens kan ik je niet helpen. Ik heb geen php expertise en dat wil ik zo houden ook (maar dat even terzijde).

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Verder kan ik je meegeven om het project in heel duidelijke hapklare brokken op te delen met heel strakke planning en deadlines.

En dan b.v. 50% van het volledige bedrag te verdelen over die verschillende dealines en per deel oplevering daarvoor dan een deel van die 50% te betalen en laatste 50% pas na volledige oplevering.

 

en eventuele boete bedingen als deadlines niet gehaald worden.

Link naar reactie
  • 0
en eventuele boete bedingen als deadlines niet gehaald worden.

 

Totaal overbodig als je van beide kanten uit goed communiceert en duidelijke afspraken maakt. Het is ook de verantwoording van de opdrachtgever om sowieso de juiste persoon aan te nemen en de voortgang in de gaten te houden. Als de programmeur wekenlang maar wat aanmoddert en de opdrachtgever laat hem zijn gang gaan, wiens fout is het dan? Die van de programmeur of die van de opdrachtgever? Ik denk dat voor beide wel wat te zeggen is.

 

Ik zou er niet van houden om op die manier onder druk gezet te worden. Sowieso kan een opdrachtgever nooit beoordelen hoeveel werk iets is (ook al denken ze vaak van wel), maar ook voor de programmeur is het lastig inschatten, omdat er altijd wel onvoorziene zaken naar voren komen, die meer tijd vergen dan beraamd. En tijdens het project komen er vast wel allerlei nieuwe ideetjes naar voren, enz, enz. Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat het eindresultaat exact hetzelfde is als wat de opdrachtgever bij aanvang van het project voor ogen had en dan bedoel ik dus niet dat de programmeur niet kan maken wat de opdrachtgever wil. Niets zo veranderlijk als opdrachtgevers, die constant hun wensenpakket bijstellen en vooral uitbreiden. :)

 

Dus ik blijf er bij: Hou de communicatiekanalen kort. Dat voorkomt de meeste ellende en ergernis.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat voor opdrachtgevers het belangrijk is om zich ook eens te verdiepen in projectmanagement. Dan wel te zorgen dat er een man in the middel is.

 

Zoals eerder al gezegd is communicatie cruciaal, iemand die zowel jouw bedrijf als een programmeurs problemen doorgrond kan dan erg handig zijn.

 

Anderzijds is het managen van een project ook niet iets dat je de eerste keer goed doet. Voor kleine ondernemers zou het zich verdiepen in Agile projectmanagement een uitkomst zijn. Ik las hier boven een paar dingen die gewoon niet handig zijn:

 

[*] Goed om een heel uitgewerkt ontwerp te hebben, maar dat laat weinig vrijheid voor de programmeur voor input, het is beter om een raamwerk te hebben en een geprioriteerde lijst van eisen. Zodat je ook als er uitloopt dreigt de minst belangrijke eisen kunt laten afvallen. Het raamwerk vul je dan samen in met een specifiek ontwerp wat in de weken er na ontworpen wordt.

[*] Zorg er voor dat je programmeur werkende functies opleverd. Een functie die maanden lang bijna af is kun je dan voorkomen.

[*] Zorg dat je je programmeur dagelijks kort spreekt over de voortgang afspraken ets, en dat je regelmatig nieuw stukjes werkende software een demo van krijgt en eventueel ook al beschikbaar stelt voor publiek. Feedback kan dan snel in je planning verwerkt worden. Wat er waarschijnlijk voor zorgt dat je eisen veranderen, maar dat is niet erg omdat je toch geen detail ontwerp nog had.

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

en eventuele boete bedingen als deadlines niet gehaald worden.

 

Totaal overbodig als je van beide kanten uit goed communiceert en duidelijke afspraken maakt.

Als* je goed communiceert, duidelijke afspraken maakt en die nakomt, zal op een boetebeding geen beroep worden gedaan, maar dat maakt het beding nog niet overbodig. Het alternatief is namelijk dat wanneer hetgeen hiervoor bij * genoemd niet goed verloopt, je daarnaast nog eens inhoudelijk moet gaan discussiëren over de omvang van de schade, waardoor je als opdrachtgever nog meer tijd verloren ziet gaan aan iets wat al niet je corebusiness is.

 

Een boetebeding is in mijn ogen primair iets waarmee je het vertrouwen op basis waarvan de opdracht wordt verstrekt borgt. Het uitgangspunt van beiden is dat er op het beding geen beroep gedaan hoeft te worden en het accepteren van het beding is daarmee imho vooral een volmondig: 'ja, dat gaan we doen' van de opdrachtnemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.