• 0

Afstandsverkoop? en BTW

Hierbij wil ik graag de volgende situatie schetsen:

 

Ondernemer A (Nederland 19% BTW)

Ondernemer B (Duitsland 19% BTW)

Particulier C (Zweden 25% BTW)

 

A verkoopt product aan C via internet.

C betaald bijv. 100 euro aan A.

A koopt het product in bij B voor bijv. 80 euro en B stuurt deze rechtstreeks naar C (dropshipping).

Product komt dus niet Nederland in.

 

Is dit een afstandsverkoop?

Hoe moet er hier met de BTW omgegaan worden?

Welk BTW tarief moet er komen op de verkoopfactuur van A aan C?

Welk BTW tarief moet er komen op de inkoopfactuur van B aan A?

 

Graag jullie visie hierop.

 

Bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Is dit een afstandsverkoop?

Particuliere klant koopt bij jou via het Internet, ja dus.

Hoe moet er hier met de BTW omgegaan worden? Welk BTW tarief moet er komen op de verkoopfactuur van A aan C?

Ondernemer is gevestigd in NL en draagt dus 19% BTW af in NL. Dat is ook wat er op de factuur naar de klant toe staat. Ik dacht begrepen te hebben dat het anders ligt wanneer je als ondernemer bijvoorbeeld vooral aan klanten uit Zweden zou verkopen, maar daar ben ik verder niet in thuis.

Welk BTW tarief moet er komen op de inkoopfactuur van B aan A?

Dat lijkt mij een intracommunautaire levering, gesteld dat beide bedrijven over een BTW nummer beschikken?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hi,

 

Helemaal eens met Liesbeth, met als voorbehoud de drempels die gelden voor aftandsverkopen per jaar (per land verschillend). Zie op www.belastingdienst.nl bij afstandsverkopen voor die drempels.

Kom je boven die drempel dan bereken je de BTW van het land van de afnemer en moet je je daar ook registreren.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt het toch niet helemaal.

 

Een intracommunautaire verwerving betekent toch dat het product naar Nederland vervoerd moet worden (vanuit een ander EU land)?

Dat is hier dus niet het geval.

 

Ook zal de ondernemer in Duitsland moeten aantonen (voor hem een intracommunautaire levering) dat het product naar Nederland is gegaan. Mag er op de factuur dan nog wel 0% BTW staan?

Link naar reactie
  • 0

Vrijstelling van BTW is mogelijk als:

[*]EN uw klant een BTW-belastingplichtige is die 'als zodanig optreedt in een andere lidstaat' (bedoeld wordt : die de aankoop doet voor zijn beroepsactiviteit)

[*]EN de goederen verzonden of vervoerd worden buiten België maar binnen de Europese Unie door u, de koper of voor rekening van één van uw beiden.

 

Bron: http://www.bfak.be/intracommunautaire_levering.htm

 

Ik neem aan dat voor Nederland hetzelfde geldt. Jij koopt aan binnen de EU en de verkoper verzendt het pakket ook binnen de EU. Hij moet kunnen aantonen dat het pakket inderdaad verzonden is naar een ander EU land, maar dat kan geen probleem zijn. De factuur gaat naar jou, volgens mij valt dit dus wel degelijk onder de intracommunautaire levering. Je klant moet uiteraard wel gewoon de Nederlandse BTW betalen, die jij op jouw beurt moet afdragen in Nederland.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.