• 0

belastingvrije kilometervergoeding

In het uitgelekte lente akkoord staat dat de belastingvrije kilometervergoeding voor woon-werk verkeer in de toekomst belast zal gaan worden. Zakelijke ritten mogen daarentegen nog steeds tot 0,19 ct per kilometer vergoedt worden.

 

Mijn situatie is dat ik in dienst ben bij mijn eigen Beheer B.V. deze staat op mijn huisadres. Met de werkmaatschappij waar ik voor 1/3 eigenaar ben wordt ik ingezet op een project waar ik veel kilometers voor rijd per week, zijn dit zakelijke kilometers of wordt dit gezien als woon-werk verkeer?

 

Alvast dank voor de reacties.

 

Groet,

CIK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het niet handiger om te wachten tot medio november voordat je hier energie in gaat steken?

 

De maatregel gaat op zijn vroegst in op 1 januari 2013. We hebben nog eerst verkiezingen in september. Dus afhankelijk van verkiezingsbeloftes en coalitievorming kan in november alles weer anders zijn. ;)

 

Daarnaast is je openingspost erg summier.

 

Waar is het kantoor van de werkmij gevestigd?

Rijd je vanuit huis rechtstreeks naar het project of eerst naar het kantoor?

etc etc.

 

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Met 80.000 kilometers per jaar is het voor mij een relevante vraag.

 

- Mijn eigen kantoor (beheer) is op mijn huisadres gevestigd, ik ben ook in dienst bij mijn Beheer B.V.

- De werkmaatschappij is 100 kilometer van mijn huis gevestigd

- De afstand tussen de werkmaatschappij en de opdrachtgever is 80 km

- Ik rijd altijd vanaf mijn huis dat tevens mijn kantoor (beheer) is naar de opdrachtgever, ik kom bijna nooit op het adres van de werkmaatschappij.

 

Ik kan nergens terugvinden of in deze situatie de belastingdienst de afstand van het adres van mijn beheer B.V. naar de opdrachtgever ziet als zakelijke kilometers of als woon-werk kilometers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit nog niet duidelijk is.

Als je alleen kantoor aan huis had en je rijdt naar een opdrachtgever, dan zijn dat (mijns inziens) zakelijke ritten. Je hebt geen woon-werk verkeer namelijk.

 

Maar je hebt belang in een werk-BV, ergens anders gevestigd, en daar werk je dan weer voor via je holding (neem ik aan), gevestigd aan huis.

Afwachten dus, zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de btw (waar woon-werkverkeer nu al als privé wordt aangemerkt) geldt voor de DGA die in dienst is bij de op zijn woonadres (feitelijk) gevestigde holding dat de rit naar het feitelijke werkadres van de werkmaatschappij, waar hij namens de Holding werkzaamheden verricht voor de werkmaatschappij, zakelijke kilometers zijn. De afstand huis - kantoor holding (nihil) is woon-werkverkeer, de afstand adres holding - adres werkmaatschappij (of andere opdrachtgever) is zakelijk. Het staat mij bij dat dit op HL voor de btw de revue al eens is gepasseerd. Ik verwacht dat dat voor de IB straks niet anders zal zijn, maar je weet het natuurlijk nooit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Altijd gevaarlijk om te reageren als je het nog vaag kunt herinneren, maar voordat woon-werkverkeer onbelast was, kwamen zulke punten altijd tot discussie. Wanneer kwalificeren kilometers van de woning naar een opdrachtgever als woon-werkverkeer en wanneer als zakelijke kilometers.

 

Daarnaast kan ik heel veel informatie erbij halen, maar ook mijn advies is om nog zeker een maand te wachten voordat we ons allemaal gek gaan maken door maatregelen die nog niet bekrachtigt zijn.

 

Ik snap daarentegen wel cash is king dat dit een groot punt van aandacht voor je is. In het geval je geen kilometers declareert bij je opdrachtgever (cliënt) dan kun je ook in je offertes een kilometerdeclaratie verwerken. Dan zijn het namelijk per definitie zakelijke kilometers (er staat een omzetvergoeding tegenover).

Link naar reactie
  • 0

Altijd gevaarlijk om te reageren als je het nog vaag kunt herinneren, maar voordat woon-werkverkeer onbelast was, kwamen zulke punten altijd tot discussie. Wanneer kwalificeren kilometers van de woning naar een opdrachtgever als woon-werkverkeer en wanneer als zakelijke kilometers.

Dat is ook de strekking van het artikel in het FD van deze week en het rapport van de Studiecommissie Van Weeghel uit 2010 hierover.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.