• 0

1225 ureneis: als ik het niet red, wat gebeurt er met mijn aftrekposten?

hallo,ik denk dat ik dit jaar als zzp er niet de 1225 ureneis haalt,maar stel dat ik uitkomt op 800 uur,wat heeft dit voor een gevolgen voor mijn aftrekposten die ik normaal wel zou hebben bij die 1225 ureneis?

en als vb stel dat ik een wuo hebt van 20.000 euro ,hoe wordt de berekening dan met die 800 uur,de berekening hoeft niet precies te zijn,maar meer als voorbeeld.

vr gr phg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

die berekening is vrij simpel.. boven de 1225 uur heb je recht op een zelfstandigen aftrek van 7.280, over 2012 is dit een vast bedrag, ongeacht inkomen. Als je de 1225 uur niet haalt dan mag je dit bedrag niet in mindering brengen op je WUO.

 

dus boven de 1225 uur en 20.000 euro WUO dan mag je 7280 er van aftrekken. en betaal je over 12.720 belasting.

Zit je onder de 1225 uur dan betaal je gewoon belasting over de 20.000.

Daarbij heb ik dan nog geen rekening gehouden met de gewone heffingskortingen of andere regelingen die eventueel van toepassing zijn op jou situatie. maar puur op basis van zelfstandigen aftrek is dit het verschil bij meer dan 1225 uur heb je dus een lagere grondslag voor belasting.

 

Waarom kom je niet (meer) aan de 1225 uur? je bent toch full time ondernemer? en wat reken je allemaal tot je ondernemersuren?

Link naar reactie
  • 0

Je kan waarschijnlijk meer uren registreren dan je denkt.

Denk aan brainstorm sessies, research, veld-onderzoek, reistijd. Je kan bijna alles als werk uren noteren.

 

Ik ben zelf fotograaf / ondernemer.

Als ik een magazine lees zou ik dat bijvoorbeeld al als werk kunnen zien

Link naar reactie
  • 0
die berekening is vrij simpel.. boven de 1225 uur heb je recht op een zelfstandigen aftrek van 7.280, over 2012 is dit een vast bedrag, ongeacht inkomen. Als je de 1225 uur niet haalt dan mag je dit bedrag niet in mindering brengen op je WUO.

 

dus boven de 1225 uur en 20.000 euro WUO dan mag je 7280 er van aftrekken. en betaal je over 12.720 belasting.

Zit je onder de 1225 uur dan betaal je gewoon belasting over de 20.000.

Daarbij heb ik dan nog geen rekening gehouden met de gewone heffingskortingen of andere regelingen die eventueel van toepassing zijn op jou situatie. maar puur op basis van zelfstandigen aftrek is dit het verschil bij meer dan 1225 uur heb je dus een lagere grondslag voor belasting.

 

Waarom kom je niet (meer) aan de 1225 uur? je bent toch full time ondernemer? en wat reken je allemaal tot je ondernemersuren?

hoi bedankt voor je berichtje,wat u zei dat wist ik al een beetje,en waarom ik niet aan die uren komt,dat ligt eraan omdat ik zzp er id bouw bent en zoals u wel weet gaat het daar niet erg goed,en tot mijn uren reken ik alles,dus bv reisuren,fileleed bezoek boekhouder,email,administratie en noem maar op:ps ik neem wel aan dat ik bij het vb wel de brandstofkosten in mindering kan brengen en ook de aov verzekering,en materialen die ik aanschaf voor mijn werk?

vr gr phg

 

 

[Mod edit: quote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Ha yvopiet,

 

of je het urencriterium (1225 uur) nu wel of niet haalt, dezelfde regels blijven gelden voor je onderneming. Dus zaken die vorig jaar aftrekbaar waren, zijn dat dit jaar nog steeds.

In aanvulling op Roel: de zogeheten mkb-winstvrijstelling van 12% geldt nog steeds, urencriterium of niet.

 

Bij een winst van 20.000 MET urencriterium, gaat eerst de zelfstandigenaftrek (7280) eraf, dan 12% van wat er dan nog overblijft, en over de 11.193 die je dan nog overhoudt betaal je belasting. Uit de losse pols betaal je daarover een paar honderd euro belasting en zo'n 550,- bijdrage zorgverzekeringswet.

Bij 20.000 ZONDER urencriterium, gaat er nog wel 12% vanaf en betaal je belasting over 17.600, grofweg zo'n 2.500 en daarnaast nog een kleine 900,- bijdrage zorgverzekeringswet.

 

Als je vreest dat je de uren niet haalt, kun je overwegen om werk wat je voorheen uitbesteedde, weer naar je toe te halen. Enigszins berucht is het voorbeeld van de persoon die honderden uren in het bouwen van zijn eigen website stak en zo toch aan het urencriterium kon voldoen.

Of zulke acties nu echt een goed idee zijn is een vraag die je zelf beter kan beantwoorden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ok bedankt, maar bij uw berekening zonder urencriterium zegt u dat ik dan 2500 euro nelasting betaalt over 17600 euro,hoe berekent u dat,en zijn al de kosten die ik maak,dus materiaal aanschaf,aov,brandstof ed toch ook af te trekken?vr gr phg

 

Ha yvopiet,

 

of je het urencriterium (1225 uur) nu wel of niet haalt, dezelfde regels blijven gelden voor je onderneming. Dus zaken die vorig jaar aftrekbaar waren, zijn dat dit jaar nog steeds.

In aanvulling op Roel: de zogeheten mkb-winstvrijstelling van 12% geldt nog steeds, urencriterium of niet.

 

Bij een winst van 20.000 MET urencriterium, gaat eerst de zelfstandigenaftrek (7280) eraf, dan 12% van wat er dan nog overblijft, en over de 11.193 die je dan nog overhoudt betaal je belasting. Uit de losse pols betaal je daarover een paar honderd euro belasting en zo'n 550,- bijdrage zorgverzekeringswet.

Bij 20.000 ZONDER urencriterium, gaat er nog wel 12% vanaf en betaal je belasting over 17.600, grofweg zo'n 2.500 en daarnaast nog een kleine 900,- bijdrage zorgverzekeringswet.

 

Als je vreest dat je de uren niet haalt, kun je overwegen om werk wat je voorheen uitbesteedde, weer naar je toe te halen. Enigszins berucht is het voorbeeld van de persoon die honderden uren in het bouwen van zijn eigen website stak en zo toch aan het urencriterium kon voldoen.

Of zulke acties nu echt een goed idee zijn is een vraag die je zelf beter kan beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

In je openingspost schreef je 'stel dat ik een wuo heb van 20.000 euro'. Ik ben er van uitgegaan dat je daarmee een Winst Uit Onderneming bedoelde. Winst is wat er overblijft na aftrek van kosten. Ik heb geen rekening gehouden met de aftrekbare AOV-premie, omdat ik niet weet hoeveel je daarvoor betaalt.

Of de kosten die jij noemt aftrekbaar zijn, is afhankelijk van je specifieke situatie. Brandstof is aftrekbaar als de auto 'op de zaak' staat, maar in dat geval geldt er ook een bijtelling.

 

Ik las in je tweede post dat je een boekhouder hebt, die zou je voor twee tientjes of minder een onderbouwd antwoord moeten kunnen geven op de vraag "stel dat ik in 2012 een winst behaal die 30% lager ligt dan in 2011, hoeveel belasting en bijdrage zorgverzekeringswet betaal ik dan als ik het urencriterium WEL haal, en hoeveel als ik het NIET haal?"

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ok,vb 20000 wuo,800 uren,aov 400 p/m , km 10000km/jr, inkoop 1000 p/j en volgens mij kan ik gewoon 19 ct brandstofkosten opvoeren ,ook in mijn geval want ik rijd zowel prive als zakelijk en heb het niet op de zaak staan.

vr gr phg

Link naar reactie
  • 0

beste yvopiet,

 

Graag wil ik even meegeven dat het een idee zou kunnen zijn om zelf iets te onderzoeken. Er is een fiscale regeling waarbij een aftrekpost genereert word door speur- en ontwikkelingswerk te verrichten, naar bijvoorbeeld een innovatie concept. Wel dient hier een verklaring voor te worden aangevraagd en dienen er minimaal 500 uurtjes aan onderzoek te worden besteed. Meer info is hier te vinden:Belastingdienst

 

Of dit iets voor u is kan ik niet zeggen, maar op deze manier is en het uren criteria te behalen en een extra aftrekpost te genereren.

 

Ook kan u eraan denken om iets meer richten het ondernemen te gaan. U zou bijvoorbeeld kunnen sponsoren in natura, hiermee kan gratis publiciteit worden opgewekt. Stel u bouwt een ballenhok, als sponsoring, voor de plaatselijke voetbal vereniging en zij geven u hiervoor advertentie ruimte terug. Dit kan meerdere voordelen hebben: a) de advertentie b) binnen vereniging zal uw werk bekend worden c) een lokaal krantje zal er een artikel over willen schrijven (met een beetje een goede aanpak).

 

Aan de hand van uw voorbeeld begrijp ik dat uw tarief tussen de €25 en €30 zal liggen, als u de prijs met bijvoorbeeld €7,5 verlaagt en hierdoor wel genoeg werk binnen haalt om aan het criteria te voldoen is dit ook een optie. Onderaan de streep zal u hierdoor meer overhouden.

 

Hopelijk heb ik u hiermee een beetje op weg geholpen.

 

modedit:link gefixed

Link naar reactie
  • 1

Er van uitgaande dat die 10.000 km die je noemt zakelijke kilometers zijn, zou je kunnen overwegen om de auto weg te doen en een bakfiets aan te schaffen. Gegarandeerd dat je dan wel het urencriterium haalt.

 

omzet 20.000,-

af: inkoop: 1.000,-

af: 10.000 zakelijke kilometers x € 0,19 = 1.900,-

winst: 17.100

 

Optie 1: je voldoet WEL aan het urencriterium:

af: zelfstandigenaftrek 7.280

af: mkb-winstvrijstelling 12%: 1178

 

belastbare winst: 8.642

af: AOV-premie 12 maanden x 400,- = 4.800 euro

 

Belastbaar inkomen: 3.842,-

Verschuldigde belasting vóór heffingskorting: 33% ofwel +/- 1.300 euro.

Af: heffingskorting van +/- 3.000 maar nooit meer dan de verschuldigde belasting: +/- 1.300

Belasting: 0,-

bijdrage zorgverzekeringswet: 8.642 x 5% = 432 euro.

 

 

Optie 2: je voldoet NIET aan het urencriterium

winst nog steeds: 17.100

af: zelfstandigenaftrek 7.280

af: mkb-winstvrijstelling 12%: 2.052

 

belastbare winst: 15.048

af: AOV-premie 12 maanden x 400,- = 4,800 euro

 

Belastbaar inkomen: 10.248,-

Verschuldigde belasting vóór heffingskorting: 33% ofwel +/- 3400 euro.

Af: heffingskorting van +/- 3.000 maar nooit meer dan de verschuldigde belasting:

Belasting: +/- 400,-

bijdrage zvw: 15.048 x 5% = 752 euro.

 

 

 

Kortom, aan het urencriterium voldoen levert je in dit geval ongeveer 700 euro op. Je zou ook kunnen kijken of je je AOV-premie goedkoper kan maken, als je daar 75,- per maand vanaf weet te halen heb je meer verdiend.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ok bedankt,maar nu het volgende:het lijkt mij duidelijk dat het beter is dat je toch aan de 1225 uren eis komt gezien de aftrekposten.

ik ben timmerman zzp er in de bouw en wil dus de 1225 uren halen ,ode een of andere manier.

met alleen werkuren red ik het toch niet dus moet ik andere dingen erbij halen,en dat wil ik op de volgende manier doen:

al de reisuren tellen natuurlijk mee,en ook de tijd dat ik achter mijn pc zit voor te mailen en werk te zoeken,en ik doe ook zelf de kw aangiftes behalve de jaaraangifte.maar wat moet ik hiervoor opvoeren zodat het voor de bd wel aannemelijk is?

en bv als ik in mijn schuur een kastewand maakt om al de gereedschappen in op te bergen,kan ik dit ook opvoeren?

wat is aannemelijk en hoeveel uren kan ik er dan extra bij opzetten,met andere woorden weet u hoe ik zoveel mogelijk uren extra kan opvoeren en wat is aannemelijk voor de bd,en weet u nog wat anders om de uren op te voeren?

vr gr phg

Link naar reactie
  • 0

ok bedankt,maar nu het volgende:het lijkt mij duidelijk dat het beter is dat je toch aan de 1225 uren eis komt gezien de aftrekposten.

ik ben timmerman zzp er in de bouw en wil dus de 1225 uren halen ,ode een of andere manier.

met alleen werkuren red ik het toch niet dus moet ik andere dingen erbij halen,en dat wil ik op de volgende manier doen:

al de reisuren tellen natuurlijk mee,en ook de tijd dat ik achter mijn pc zit voor te mailen en werk te zoeken,en ik doe ook zelf de kw aangiftes behalve de jaaraangifte.maar wat moet ik hiervoor opvoeren zodat het voor de bd wel aannemelijk is?

en bv als ik in mijn schuur een kastewand maakt om al de gereedschappen in op te bergen,kan ik dit ook opvoeren?

wat is aannemelijk en hoeveel uren kan ik er dan extra bij opzetten,met andere woorden weet u hoe ik zoveel mogelijk uren extra kan opvoeren en wat is aannemelijk voor de bd,en weet u nog wat anders om de uren op te voeren?

vr gr phg

 

Uiteraard zal je een stuk beter af zijn als je wel aan het urencriterium voldoet. De werkuren (en ook de reisuren als je die kunt door berekenen) zullen eenvoudig uit de facturatie (manurenregister) aan je opdrachtgevers blijken. De overige uren zullen moeten blijken uit je overige bijgehouden gegeven. ALS de belastingdienst je zelfstandigenaftrek controleert (bij de aangifte of later bij een boekencontrole) zul je de gemaakte uren moeten kunnen aantonen. dit kan blijken uit een bijgehouden urenadminstratie, aangevuld met b.v. (werk) gegevens uit je agenda, uitgebrachte offertes, correspondentie etc. Des te groter het verschil tussen de 1.225 uur en de daadwerkelijke werkuren hoe moeilijker dat natuurlijk zal zijn. Belangrijk is dat er een duidelijke relatie is tussen de activiteiten en de onderneming. Overigens zijn als men voor kinderen gebruik maakt van kinderopvang is van een ondernemer vanaf 1-1-2012 de gewerkte uren eveneens nodig, omdat de kinderopvangtoeslag daarop gebaseerd zal worden.

In ieder geval "succes met het verzamelen van de uren"

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

ok,maar ik hen nu niet echt een antwoord op mijn vragen.zoal hoeveel uren kan ik tellen voor administratie,telefoneren,mailverkeer enz enz en waar kan ik nog meer uren halen?

vr gr phg

 

 

Dat antwoord heb je al meerdere malen gehad in dit topic: alle uren. Zorg gewoon dat het aannemelijk is. Als jij 400 uur aquisitie opschrijft per jaar, en je haalt er 3 offertes uit dan gaat de BD daar natuurlijk vragen over stellen.

 

Je kunt ook nog uren halen uit het lezen van vakliteratuur, of het volgen van een cursus t.b.v. je onderneming. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het aantal uren dat je moet overbruggen om aan het urencriterium te voldoen nogal groot, vooral omdat je aangeeft in je geschatte 800 uur al je reistijd, emailverkeer en administratie rekent.

Link naar reactie
  • 0

ok,maar ik hen nu niet echt een antwoord op mijn vragen.zoal hoeveel uren kan ik tellen voor administratie,telefoneren,mailverkeer enz enz en waar kan ik nog meer uren halen?

vr gr phg

 

De werkelijke uren is in het kort het antwoord. Het is niet de bedoeling om "allerlei uren te gaan verzinnen". Die zal je namelijk nooit kunnen aantonen. Ga na welke indirecte uren je werkelijk aan je bedrijf hebt besteed en voeg die bij je directe uren. kom je aan de ureneis, dan is het o.k., maar kom je er nog lang niet aan, dan is daar niets aan te doen, hoe vervelend dat in een slechter jaar ook zal zijn (en ik weet uit eigen ervaring hoe pijnlijk dat kan zijn, omdat ik door arbeidsongeschikt over twee jaren niet aan de uren kwam). Een paar uurtjes zijn natuurlijk altijd aannemelijk te maken, maar als je meer dan 25% van de uren moet gaan zoeken, dan zal dat bijna zeker niet kunnen/lukken.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

ok nu even wat anders:ik ben timmerman en heb op marktplaats een advertentie gezet,dat klanten houten bloembakken kunnen kopen en stel dat ik daar 40 uur aan gewerkt hebt,maar niet alles verkocht hebt,hoe gaat dat dan in werking?

wel zoveel uur aan gewerkt maar niet alles verkocht,en wat verkocht is daar heb ik natuurlijk via markplaats geen factuur van of zo?

ben benieuwd!

vr gr phg

Link naar reactie
  • 0

Dan schrijf je gewoon 40 uur op. Je hebt neem ik aan die bloempotten, dus je kunt aantonen hoeveel je er hebt gemaakt, en hoe veel je er hebt verkocht. Het doel was om ze allemaal te verkopen, dat hoeft niet te lukken maar het doel moet duidelijk zijn. En je kunt je klanten gewoon een factuur meesturen.

Link naar reactie
  • 0

ok,en als ik geen factuur heb,en stel ik heb mijn schuur verbouwd zodat ik er mijn duur gereedschap er kan opbergen en heb er 30 uur aan gewerkt,tellen die uren ook mee?

vr gr phg

 

Die uren zou ik ook gewoon schrijven, maar wel met een belangrijke kanttekening, het moet wel echt voor zakelijke doeleinden zijn, dus het goed / veilig opbergen van je dure zakelijke gereedschap. Als je daarvoor een stevige kast timmert, geen probleem, als je gelijk ook de rest van de schuur betimmert omdat het er dan wat netter uitziet, en je ook je grasmaaier en ander tuingereedschap netjes op kan bergen dan zou je discussie kunnen krijgen met de inspecteur over welk deel van de uren aftrekbaar zijn. het is altijd een beetje een spel, wat kan wel en wat kan niet op het moment dat je aan ruimtes die je ook prive gebruikt .

 

ok,nu het andere verhaal,ik ben vanuit de wia in loondienst gaan werken voor 1 jaar en toen als zzp er begonnen,welke ureneis wordt er dan gehanteerd en wat zijn dan de berekeningen belasting technisch:?

 

Tsja, dat zijn wel vrij essentiele details die je beter in je openingspost had gemeld, dan had je waarschijnlijk andere antwoorden gekregen.. of jij in aanmerking komt voor startersaftek bij arbeidsongeschiktheid is voor ons lastig beoordelen, in de link staat in elk geval aan welke voorwaarden je moet voldoen, waarvan de belangrijkste is of je nog steeds voor een wia uitkering in aanmerking zou komen als je geen ondernemer was, dat is dus zeker het onderzoeken waard als je in het recente verleden een wia uitkering hebt gehad, want als dit je 2e jaar is en je er richt op hebt dan had je het in het eerste jaar vermoedelijk ook en zou je wellicht over 2011 nog belasting terug kunnen krijgen

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat zijn wel vrij essentiele details die je beter in je openingspost had gemeld, dan had je waarschijnlijk andere antwoorden gekregen..

 

Ja, maar op deze manier heeft yvopiet al wel weer een heleboel uren bij elkaar gesprokkeld, met het schrijven en bedenken van vragen en het lezen van de door zijn vraagstelling verkegen deel-antwoorden. Slim bezig. :-\

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

dat dacht ik ook,en bedoeld u dat de uren die ik besteed aan dit spprt foriums ook mee tellen?

alleen nog mijn vraag over spullen die ik wil verkopen op marktplaats ed,kan ik die uren die ik eraan gewerkt hebt ook opvoeren?

en als ik verkocht heb en er geen bewijs van hebt,dus geen factuur ed,hoe moet ik dat opgeven?

vr gr phg

Link naar reactie
  • 0

dat dacht ik ook,en bedoeld u dat de uren die ik besteed aan dit spprt foriums ook mee tellen?

alleen nog mijn vraag over spullen die ik wil verkopen op marktplaats ed,kan ik die uren die ik eraan gewerkt hebt ook opvoeren?

en als ik verkocht heb en er geen bewijs van hebt,dus geen factuur ed,hoe moet ik dat opgeven?

vr gr phg

 

Wel geen faktuur, maar je hebt natuurlijk wel de opbrengst via de bank ontvangen c.q. contant bij aflevering met een (kopie) kwitantie.

Daarnaast heb je de advertentiekosten van Marktplaats moeten betalen. Al met al wel bewijs dat je e.e.a. hebt verkocht en de overige goederen staan nog als voorraad op de balans. Totaal gemaakte goederen is daarbij dus aan te tonen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.