• 0

Investeerder, 20% aandeel en investeringsbedrag

Beste,

 

Heb al wat rond gekeken op het forum, maar kan helaas geen concreet antwoord vinden op mijn vraag.

Ben op dit moment bezig met het verder uitbreiden van een van mijn webshops de omzet en bijbehorende winsten zijn goed.

Nu wil een kennis van mij graag investeren in deze webshop, maar wat is nu een reëel bedrag voor 20% van de aandelen. Voor alle duidelijkheid ik wil graag 20% verkopen om wat extra cash te hebben en een stuk pensioen veilig te stellen : )

 

Hieronder even wat gegevens.

 

Gegevens 2011

Omzet 121.000

Resultaat 44.000

 

Gegevens 1 januari 2012 tot heden

Omzet 72.000

Resultaat 26.000

 

Resterende jaren verwacht ik een jaarlijkse groei van circa 30 tot 35%, deze groei wordt vooral gerealiseerd door het verder uitrollen van de business in andere Europese landen. Op dit moment zijn we alleen nog maar in NL en Belgie actief.

Het betreft hier een fysiek product wat makkelijk via internet te verkopen is en iedereen en altijd nodig heeft, daarnaast is het product goed te versturen via UPS of DHL.

 

Nu is concreet mijn vraag als ik 20% van mijn aandelen wil verkopen aan deze investeerder/kennis wat zijn deze dan nu waard met in achtneming de groei mogelijkheden in de toekomst ?

 

Nog een kleine toelichting over de investeerder, hij wil graag investeren om 2 redenen;

1. Wil graag een aandeel in een internetbedrijf, maar zeker niet actief in ondernemen

2. Wil zijn vermogen graag spreiden / risico spreiding

 

Verneem graag jullie reactie met een uitleg van de berekening.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mark, ik vind het een tikje vreemd om 20% van je bedrijf te verkopen terwijl je dat geld niet nodig hebt voor je business. Bovendien voegt die kennis niet veel toe.

 

Maar goed, je wil een indicatie van het bedrag. Bij deze.

 

Allereerst ben ik benieuwd of alle kosten in het resultaat verwerkt zijn. Heb je je salaris er al uit gehaald? Dat moet wel.

 

Ten tweede vind ik je groei erg fors en op langere termijn lijkt dit mij onhoudbaar. Wat voor producten betreft het? En waarom kopen klanten bij jou en niet bij je concurrent? Is je concurrentiepositie duurzaam?

 

Ik tik op mijn telefoon, dus echt rekenen zit er nu niet in. Bovendien ga ik heel kort door de bocht.

 

De gemiddelde winst stel ik even op 60.000,-. Als discount neem ik 30% en de groei zet ik "conservatief" op 10% per jaar. Waarde bedrijf is dan 60.000 / (30% - 10%) = 300.000,-. Een belang van 20% zou dan 60.000,- waard zijn, echter voor een minderheidsbelang mag je nog een korting van ongeveer 30% rekenen. Kom ik hier op 42.000,- uit.

 

Ik benadruk nog even dat ik HEEL kort door de bocht ga. Liever zou ik naar cash projectie voor de aandeelhouder opstellen (dividend). Verder vind ik de waarde niet zo spannend. Je kennis wil graag en jij hoeft niet want je hebt het niet nodig. Bij overnames is altijd 1 partij die druk voelt en je moet altijd zorgen dat jij dat niet bent.

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt niet geantwoord op de vraag of loon er al uit is. Ik ga er dus vanuit dat dit er nog niet uit is.

 

Dan maak je feitelijk verlies, en zou ik zelf als overname partner (andere rol) max 1x omzet betalen voor 100% aandelen.

 

Is je product uniek, nergens of zo goed als nergens beschikbaar en leef je niet van vergelijkingssites e.d. dan wordt het wellicht een ander verhaal.

 

 

Bizway.nl

Link naar reactie
  • 0

Naast de zeer nuttige tips van voorgaande posters, en met risico dat je deze al kent: de belangrijkste rekenmethode blijft altijd: "wat de koper er voor geeft".

Wil hij heel graag, ziet hij veel potentie, dan wil hij meer betalen. Hoeft hij niet perce, dan zal hij minder bereid zijn te betalen. De waarde in euro's op jouw bankrekening is uiteindelijk wat iemand anders bereid is ervoor te betalen.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.