• 0

Onderneming overnemen

Hallo

 

 

Ik heb een case die ik nog niet heb kunnen vinden hier.

 

Ik heb een persoonlijke holding met daaronder een bedrijfsholding/tussenholding die voor 98 procent eigendom is van mijn holding, onder deze bedrijfsholding hangt nu een werkmaatschappij.

 

Afgelopen week kreeg ik het aanbod om een collega bedrijf in een andere provincie over te nemen, dit bedrijf kennen we zeer goed, we werken er vaak mee samen en hun hebben dezelfde hoge kwaliteit en service als wij.

 

Ik heb berekend dat de bedrijfsholding genoeg geld heeft om ongeveer 55 procent van de aandelen over te nemen zonder lening en zonder gekke fratsen dit is echter niet genoeg het bedrijf dient volledig overgenomen te worden.

 

Mijn persoonlijke holding heeft echter wil genoeg geld en daarom heb ik nu 4 optie`s:

 

1.Het volledige bedrag lenen bij de bank. dit is voor mij onaceptabel, ik wil geen lening.

2.Resterende geld overpompen van mijn holding naar de bedrijfsholding en dan kopen.

3.55% kopen met de bedrijfsholding en de rest overnemen met mijn persoonlijke holding.

4. niks doen.

 

 

De laatste optie is eigelijk geen optie gezien dit een zeer mooi bedrijf is, waar wij veel van kunnen leren en waarvan ik de baas voor 100& vertrouwd, daarnaast ligt dit bedrijf in een andere provincie en dat komt goed uit gezien wij in meerdere provincie`s actief willen worden.

 

Daarnaast heeft de eigenaar/directeur toegezegd, nog 5 jaar met een optie voor 10 jaar actief te blijven als directeur dit op mijn verzoek zodat het bedrijf in rustig vaarwater blijft en niet teveel veranderd wat klanten kan kosten.

 

Ik twijfel tussen 2 en 3, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar 3 omdat ik dan bij verkoop van mijn bedrijf nog steeds 45 % van het over te nemen bedrijf in handen heb als appeltje voor de dorst.

 

 

Heeft iemand hier een mening over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

5. De resterende 45% lenen van je holding met de aandelen in de over te nemen club als onderpand?

 

Ook mijn gedachte toen ik je post las.

 

Waarom wordt het bedrijf eigenlijk verkocht? En is het een gelegenheidsdeal of was je er al een tijdje op aan het azen?

Nouja we zijn goede collega`s en ik heb altijd geroepen dat mocht hij het ooit kopen dat hij moest bellen en op zijn beurt heeft hij ook de belofte gedaan om mij de eerste keus te geven.

 

Echter is het bedrijf pas sinds vorige te koop, een gelegenheidsdeal dus.

 

 

Het bedrijf word verkocht omdat de eigenaar prive of eigenlijk met zijn prive holding flink in de problemen is gekomen door een foute investering en een conflict met de gemeente, wat hem veel geld heeft gekost, het is een kwestie van bedrijf verkopen, huis verkopen, kleiner gaan wonen en weer opnieuw beginnen of failliet gaan en hij dus voor de eerste optie gekozen.

Link naar reactie
  • 0

Dus hij verkoopt zijn inkomensbron in plaats van op zijn vermogen in te teren en dat later - met behulp van die inkomensbron - weer aan te vullen? Nou ja, het is zijn keuze, zolang het verhaal maar klopt (ik ben graag achterdochtig in dit soort situaties).

 

Wat vindt je medeaandeelhouder ervan? Met 2% heeft hij wellicht niet zoveel te zeggen, maar hij zal toch wel een mening hebben? De keuze bepaalt namelijk ook mede de verdeling van de opbrengst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben in dit soort situaties een beetje achterdochtig. Ik wil je adviseren er voor te zorgen dat je de financials van de onderneming zeer goed kent. Dat zal ook nodig zijn om een realistische prijs te bepalen.

Wat ik me wel af vraag: wat vindt je van de genomen risico's die de man genomen heeft? Hoe is het conflict ontstaan? Ik vraag dit omdat hij straks wel directeur is van je onderneming. En is het vaarwater dus echt zo rustig of lijkt dit maar zo?

 

Je acquisitiedoel is begrijpelijk en zoals je aangeeft ook verdedigbaar. Neem wel rustig de tijd voor je besluit en schakel zo nodig advies in.

 

Succes met de deal!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb uiteraard de cijfers bekeken en laten bekijken.

 

Hij heeft helemaal niks raars gedaan, er zijn geen lening, geen hypotheek, het bedrijf is volledig vrij.

 

Naast de gebruikelijk mangementfee worden er af en toe kleine bedragen weg gepompt maar dat is duidelijk te herleiden naar zijn prive inkomsten, en duidlijk is dat er voor het bedrijf altijd zeer goed is gezorgd.

 

 

De onderneming is volledig schoon en is absoluut niet gebruikt voor risicovolle ondernemingen, zijn prive holding daar in tegen is zo goed als failliet, volgens zijn acountant heeft de holding max nog een maand.

 

Tja interen op je vermogen hoe doe je dat met een bijna failliete holding? ik denk dat hij de juiste keuze maakt door zijn dochteronderming onder te brengen bij iemand die er goed voor zorgt(ik) en om zijn huis te verkopen waardoor de holding schuldenvrij kan worden opgeheven.

 

 

Mijn acountant heeft trouwens berekend dat we ongeveer een 50 a70 k korting krijgen gezien de snelheid waarmee het bedrijf verkocht moet worden, normaal gezien is deze vraagprijs veel te laag.

 

Het conflict als laatste is ontstaan doordat hij de vraag van de gemeente kreeg om iemand in dienst te nemen uit de kaartenbak, hij heeft dit gedaan in de verondestelling dat de gemeente alles had geregeld, dit bleek niet juist de papieren waren niet in orde, en uiteindelijk is hij voor de bijl van de arbeidsinspectie gegaan, Hij schat dat de totale kosten van boete`s en procederen 1.5 tot 2 ton hebben gekost.

Link naar reactie
  • 0

Als het echt zo een goede kans is en je hebt genoeg om het te betalen ook al is het in je holding, dan kan je nu snel schakelen en het overnemen.

In eerste instantie gaan voor optie 3.

Daarna kan je altijd een banklening in de BV trekken voor zoveel als je dat kunt krijgen en wilt en onder goede voorwaarden want het hoeft niet direct..

Vergeet niet dat je ook van je eigen geld de rente moet tellen.

Ervaring met middelgrote bedrijven in moeilijke tijden en crisismanagement. Toch gek op vieze handen en ik denk graag met u mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.