• 0

Korting op producten uit eigen bedrijf: naheffing per individu of zien alsgroep?

Bij een bedrjf waar ik een opdracht doe (P&O) is geconstateerd dat een aantal mw's over de periode 2008 t/m 2010 het maximale bedrag van € 1500,- per drie jaar aan korting op producten uit eigen bedrijf heeft overschreden.

Om precies te zijn, zijn er 11 mw's (ca. 35 mw's totaal hebben gebruik gemaakt van de kortingsregelingen) van de ca. 1150 mw's die over een periode van 3 jaar meer dan de toegestane € 1500,- aan korting ontvangen.

 

De fiscus zegt bij deze regeling: "In principe moet u per werknemer bijhouden of het jaarmaximum wordt overschreden. Maar als op basis van onderzoek of ervaringen voor al het personeel of een te onderscheiden groep aannemelijk is dat dit jaarmaximum niet zal worden overschreden, hoeft u dit niet per individuele werknemer bij te houden."

 

vraagAls slechts 1% van het personeel de regeling overschrijdt, is het dan aannemelijk de regeling voor al het personeel tezamen bij te houden?

 

Indien het individueel moet, zullen we in dit geval ongetwijfeld een naheffing moeten betalen.

 

Alvast bedankt.

 

ps: uiteraard heb ik navraag gedaan bij onze salarisadministratie en financiele breinen, maar niemand weet 'n antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat je vraag over 'wat te doen met het risico op naheffing over 2008 t/m 2010'? Of gaat je vraag over 'moeten we het vanaf 2012 nu wel of niet individueel gaan bijhouden'?

 

Mijn eerste reactie: als jij aannemelijk wil maken dat de komende jaren géén medewerkers dat jaarmaximum gaan overschrijden, terwijl uit onderzoek blijkt dat ze dat in het verleden WEL hebben gedaan, wat is dan je verhaal? Zijn die 11 medewerkers allemaal vertrokken, of allergisch geworden voor het product in kwestie? Of zijn de kortingsregelingen aangepast waardoor het reëel is om te verwachten dat men er minder gebruik van zal maken?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@Marcel: Ik wil eigenlijk graag weten of we de periode 2008/2010 ook als groep kunnen bekijken. Jij zegt dus eigenlijk dat je alleen kunt kiezen voor het bijhouden per groep voor de groep die de korting in het verleden niet heeft overschreden. oftewel, voor 1139 kunnen we het evt. als groep bijhouden en de 11 overschrijders dan individueel.

 

V.w.b. de korting geldt dat eigenlijk best veel mw's producten van het eigen bedrijf kopen, maar niet via personeelscondities. Dit simpelweg omdat de reguliere korting die aan klanten wordt gegeven zo'n beetje vergelijkbaar en soms zelfs gunstiger is dan de personeelskorting (vast bedrag). Dit maakt het extra gecompliceerd, zodadelijk komt er een naheffing voor gekochte producten waarvan de ontvangen korting niet eens een extra personeelsvoordeel is.

Link naar reactie
  • 0

Loonbelasting is niet direct mijn koppie thee, maar ik vermoed dat, als jij kan aantonen dat de kortingen niet voortkwamen uit het dienstverband maar reguliere kortingen waren die aan alle klanten gegeven werden, dit geen naheffing op zou moeten leveren.

 

Over de periode 2008-2010 wederom vermoedens: In 2008 had het bedrijf ervoor kunnen kiezen om het per groep bij te houden, als ze aannemelijk kon maken dat niemand er overheen ging. Het bedrijf heeft er voor gekozen om het individueel bij te houden. Hieruit blijkt dat voor een aantal medewerkers de norm is overschreden, dus zal een navordering plaats moeten vinden.

 

Als het bedrijf met terugwerkende kracht per 2008 de gegevens per groep bij wil gaan houden, zal ze eveneens met terugwerkende kracht aannemelijk moeten kunnen maken dat men kon verwachten dat niemand er overheen zou gaan. Zo lees ik het althans. En je zult dan de onderzoeksgegevens - die nu wel per individu bestaan - moeten vervangen door gegevens over de hele groep. Al met al nogal een gedoe, nog los van de ethische vragen.

 

Voor wat betreft de toekomst: zijn die 11 en die 1139 "te onderscheiden groepen"? met andere woorden, zitten die 11 toevallig allemaal in managementlaag X? In dat geval kun je ervoor kiezen om vanaf 2012 voor managementlaag X de zaken individueel bij te houden en voor de rest van het bedrijf als groep.

 

Ik herhaal maar even dat ik hier geen ervaring mee heb, ik tekstverklaar jouw citaten. Wellicht dat iemand met ervaring hier zinniger dingen over kan zeggen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@Marcel bedankt voor je meedenken. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik iets wilde wat simpelweg niet kan. Er is immers het vermoeden dat het juist wel kan worden overschreden. Ook denk ik dat het teveel gedoe is om aan te tonen dat reguliere kortingen voor klanten gelijk zijn aan die aan het personeel worden gegeven.

 

We gaan simpelweg het bedrag aan teveel ontvangen korting alsnog te beschouwen als loon. Oftewel, daar we gaan uitrekenen hoeveel werknemer- en werkgeverslasten er nog over betaald moet worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.