• 0

Wel of geen verplichting storten kapitaal

Goedendag,

 

Ik wil me inkopen in de BV van mijn partner. Zodat we beiden voor 50% eigenaar zijn, ben ik verplicht daadwerkelijk een bedrag te storten? op dit moment staat er maar 10.000 in de BV. Pas nadat ik me heb "ingekocht" zal ik een ontslagvergoeding inbrengen welke nu op een Bankspaarrekening Gouden-handdruk staat, kan dat als ik voor 50% eigenaar ben? Na deze constructie zal de BV werkmij worden en zullen we beide afzondelijker en holding er boven plaatsen. Wij willen zo min mogelijk netto spaargeld inbrengen en daarom een "kasrondje" maken.

Is bovenstaande constructie handig? werkbaar? of kan ik me beter eerst als zzp-er door mijn partner laten inhuren en als de fiscale voordelen passe zijn dan de bovenstaande constructie alsnog in gang zetten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je voor 50% eigenaar van een bv wil worden zijn daar twee manieren voor:

1. Je koopt de helft van de aandelen van de huidige eigenaar. Dan moet je een koopprijs betalen.

2. De bv geeft nieuwe aandelen uit, het aantal is hetzelfde als de aandelen die de huidige eigenaar heeft. Die aandelen moeten worden "volgestort".

Het bedrag van 1. en 2. hangt af van de waarde van de onderneming en (bij 2.) van de nominale waarde van de aandelen (aantallen euro).

Bij het meedoen aan een bv is het altijd belangrijk om fiscaal en juridisch advies in te winnen. Zo weet ik niet of je zonder fiscale consequenties over die ontslagvergoeding kunt beschikken. Het kan je heel veel geld kosten als je fiscaal een foute keuze maakt. Verder is het bij het samenwerking via een bv essentieel dat je controleert of je geen "kat in de zak" koopt. Verder is het belangrijk om met je partner goede afspraken te maken over de samenwerking, aangezien het Nederlandse bv-recht daar vrijwel niets over regelt.

Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht Pellicaan Advocaten (http://www.pellicaan.nl)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.