• 0

Ondernemen naast een baan, werkgever doet moeilijk

hallo iedereen,

 

Ik heb eerlijk gezegd zoveeel vragen over ondernemen, ik hoop dat ik hier vele antwoorden kan vinden.

Ik ben al sinds februari bezig met het uitzoeken van alles.

Mijn ondernemingsplan is voor 86% af!.

 

Nu zit ik met een paar dingen, ik wilde in eerste instantie beginnen als parttime ondernemer. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ik van mijn werkgever geen eigen onderneming mag starten die verkoopt als ik bij hun in dienst ben.

Dit maakt voor mij alles moeilijk. Ik zou dus ontslagen kunnen worden, ik ben er nog mee bezig maar het ziet er lelijk uit. Ja of ik moet ontslag nemen als ik dus echt door wil gaan met mijn bedrijfje wat ik dus echt met hart en ziel wil. Overal waar ik een aanvraag wil indienen voor een lening voor het starten van mijn bedrijf, zie ik dat ze zeker aanraden om te starten als parttime ondernemer. Het is dus veel moeilijker om te starten als fulltime ondernemer.

Ik heb nog duizenden anderen vragen, maar ik begin maar eerst hiermee.

 

groetjes

 

[titel verduidelijkt en topic verplaatst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

zal ik de vraag dan maar voor je stellen? ;)

 

Mag een werkgever je verbieden om in je vrije tijd als zelfstandig ondernemer aan de gang te gaan als dat verder geen concurrentie voor je werkgever oplevert en je daardoor ook niet minder beschikbaar bent voor je werkgever?

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu precies je vraag? :)

 

De meeste bedrijven hebben een concurrentiebeding, dat is niet ongewoon. Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik er een administratief baantje bij genomen, gewoon iets wat niks met mijn sector te maken had. Zo had ik toch wat basis inkomen, maar geen problemen met een beding.

 

Edit: Daniel is weer sneller. :)

Link naar reactie
  • 0

Ja dat mag niet van hun zolang ik in loondienst ben. Ik mag geen producten verkopen, ook al hebben mijn producten niets met die van mijn werkgever te maken. ik werk in de telecom, maar wil schoenen gaan verkopen.

 

Daniel, heeft de vraag goed gesteld.

 

Sabra ...moet ik dan een andere baan zoeken? Dat kan ook maar is wel balen. Maar als dit is wat ik wil zall het wel moeten indd.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou rustig met iemand anders een vriendelijk maar zakelijke brief opstellen waarin je duidelijk maakt wat je wil gaan doen en waarom dat geen negatieve invloed heeft op je huidige werkzaamheden. Zou ook meteen heel duidelijk maken dat je erg gemotiveerd bent en blijft om je werkzaamheden met 100% inzet te blijven doen. Met het verzoek hierop schriftelijk en gemotiveerd te reageren. Het is mijn ervaring dat een verzoek op papier serieuzer wordt genomen dan een mondeling verzoek.

Link naar reactie
  • 0

Het staat zo'n beetje standaard in ieder arbeidscontract.

 

Als jij fulltime werkt gaat het feestje dus niet door.

 

Als je parttime werkt is het een ander verhaal. Dan houdt dit bij een rechter moeilijk stand.

 

Wat natuurlijk ook meespeelt is of je een contract onbepaalde tijd hebt of een tijdelijk contract. Heb je een tijdelijk contract en je werkgever ziet het niet zitten dan wordt je contract simpelweg niet verlengd.

 

Dit soort dingen moet je regelen voordat je een arbeidscontract tekent.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Ik werk 32 uur, 4 dagen per week.. Ik heb daarnaast dus nog 3 dagen over om aan mijn webwinkel te werken. En natuurlijk ook elke avond, zo heb ik het ook gedaan met mijn huidige website. Echter was dit geen verkoop website maar een doorlink, dus ik weet dat ik nu 3x zoveel werk heb.

 

Maar goed, ik heb een tijdelijk contract voor een jaar. Mijn contract is na 6 maanden proeftijd automatisch verlengd. Ik weet zelf niet zo goed hoe alles in elkaar zit. Belangerijk was toen voor mij dat ik een baan had en dat ik kon eten, wat er verder aan vast zat heb ik niet over nagedacht. Ik had toen ook niet in me hoofd dat ik een onderneming wilde gaan starten.

 

Het liefst zou ik gelijk fulltime aan de slag gaan, maar ik weet dat dit financieel niet handig is.m

 

Maar ik zou dus opzoek moeten gaan naar een baan waar ik hier geen last mee heb?

Of ik kan een brief schrijven ? .. hmm hm

 

Link naar reactie
  • 0

christine: Daar heb je helemaal gelijk in. Ike weet wel dat ik me op werk altijd focus op het werk. Ik sta wel altijd te poppelen om naar huis te gaan en aan mijn website die ik nu heb te werken. Maar dat is aan mij werk kwaliteiten niet te zien.

 

Maar goed, ik kan ook niet zomaar fulltime aan mijn onderneming beginnen .. Zonder eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Met een tijdelijk contract kun je nu op je vingers uittellen wat er gebeurt, geen verlenging.

Dus dan is de vraag of je ongehoorzaam gaat zijn en dat bedrijf toch gewoon gaat beginnen.

Kun je ondertussen ook gaan solliciteren naar een job van 20 uur.

Of je gaat met je huidige werkgever proberen om een contract te krijgen van 20 uur.

Of een andere strategie.

 

Een webwinkel in schoenen? Je hebt wel lef.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Nayo,

 

Welk tijdspad heb je voor ogen ?

Je geeft aan dat je ondernemingsplan nu 86% af is. Hoeveel tijd zit er tussen het gereed komen van je ondernemingsplan en het daadwerkelijk verkopen ? (website bouw, etc)

 

Eerlijkheid is belangrijk, maar kan nu ook tegen je worden gebruikt als je werkgever besluit je contract niet te verlengen.

Als bovenstaande periode tot daadwerkelijk verkopen langer dan een half jaar duurt dan kun je overwegen gewoon door te gaan met de voorbereidingen. Zodra je zicht hebt op een echte start kun je dit alsnog overleggen.

 

Het geeft je nu de ruimte om je voorbereiding goed te doen zonder druk vanuit je werkgever.

Link naar reactie
  • 0

thor: Jaa er komt meer bij kijken dan ik me had voorgesteld. k denk dat ik dan inderdaad ergens wat aan de 20 uur zal moeten zoeken. k ga kijken wat het gesprek van morgen mij oplevert, k ga zoizo voor mijn onderneming!

 

Ja, k heb lef. Maar ik heb heel lang en heel goed onderzoek gedaan. k heb nergens online tot nu toe de schoenen kunnen vinden die ik wil gaan verkopen. Plus voor vrouwen zijn er nooit te veel schoenen, zeker niet de type die ik wil gaan verkopen en zeker niet voor de lage prijs.

 

Anyways

Link naar reactie
  • 0

Plus voor vrouwen zijn er nooit te veel schoenen, zeker niet de type die ik wil gaan verkopen en zeker niet voor de lage prijs.

 

 

Kijk, jij snapt het. :)

 

Trouwens, als je in de telecom werkt, neem ik aan dat je sales wordt bijgehouden? Je zou dus tijdens je gesprek ook naar voren kunnen brengen dat hier mee redelijk te meten is of jij straks onder de maat gaat presteren. Als je blijft werken zoals je dat nu doet, zou dat moeten blijken uit die cijfers.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

at alexander:

 

Mijn plan is hopelijk binnen een maand egt af.

Helaas heb ik mijn moeders boekhouder gevraagd het voor mij af te werken, maar die laat nooit meer iets van zich horen. En een ondernemingsplan door een instantie laten maken kost mijn nu teveel geld. Dus ik doe hard me best om het zelf zo goed mogelijk af te maken.

 

Verder heb je helemaal gelijk. Ik verwacht ook dat ik pas oktober/ november echt online kan gaan. ik was zeker van plan om nadat alles geregeld was met mijn werkgever te overleggen. Toevallig viel het gesprek kortgeleden, ik wilde niks zeggen maar ik was best geschrokken. Mijn collega's hadden het over iemand die boxershorts verkocht en dat van het bedrijf ook niet mocht. Ik ben toen toch bij iemand boven mijn gaan vragen hoe dit zat. En toen vertelde zij dus hoe het zat. En het klopt dat het in mijn contract staat.

 

Ik heb toen ook aangegeven of ik niet nadat ik alles heb voorbereid heb alles kan doorgeven maar ze gaf aan dat ik in de problemen kan komen als ik al mijn kvk aanvraag. En mijn kvk heb ik voor heel veel dingen nodig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

AT Sabra : wij vrouwen snappen dat beter dan mannen. Ahaha Schoenen schoenen schoenen!!

 

At christine: Van alles, ik heb wel foto's van ze maar dit zijn misschien niet de pumps die ik tegen de tijd dat alles zover is zal inkopen. Ik ga namelijk zelf naar naar het buitenland ( wel in europa) en ga zelf de schoenen selecteren. Ik kan ze zelf ophalen en mee terug nemen. Dit scheelt mij heel veel geld en zo kan ik zorgvuldig de juiste schoenen uitkiezen. Ik zal zeker op de forum plaatsen wanneer alles online is dus stay tooned. Ik kan wel foto's toevoegen als je een beeld wil hebben oor. Laat maar weten. Mag dat trouwens ? :P

Link naar reactie
  • 0

 

 

At christine: Van alles

 

Het probleem met schoenen kopen is altijd dat ze alle schoenen hebben in alle winkels, behalve de schoenen die je zoekt. Ik heb lang gezocht naar schoenen bij een paarse outfit, en niet gevonden, toen zelf andere schoenen paars gemaakt. Witte schoenen zijn toch altijd overal te koop, behalve als je ze zoekt.

Laat maar weten wanneer je site online is.

Link naar reactie
  • 0

jaa dat weet ik. ze kopen allemaal hetzelfde in dat is irritant. soms heb je wat unieks nodig. kijk op nelly.com daar hebben ze echt leuke schoenen vind ik altijd. ook uniek dat zoek je toch ?

 

ik zal je zeker laten weten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.