• 0

Waarom crowdfunding in 95 pct van de gevallen niet werkt

Nederlandse ondernemers zijn sinds enige tijd in de ban van crowdfunding. Crowdfunding is een financieringsvorm die de belofte in zich draagt dat kleine of startende ondernemers op laagdrempelige wijze ideeën of projecten kunnen financieren met geld dat ze zelf niet hebben. Het basisidee is dat de financiering kan worden gerealiseerd door de geldbehoefte te betrekken uit een groot aantal bronnen, de crowd. Crowdfunding is daarmee een variant op crowdsourcing.

 

Kapitaal aantrekken uit een groot aantal bronnen is niet nieuw, maar eeuwenoud. De eerste openbare aandelenemissie ter wereld, die van de VOC in 1606, was waarschijnlijk de eerste vorm van crowdfunding. Alle openbare en onderhandse aandelenemissies, ook die van Facebook vorige week, zijn een vorm van crowdfunding. Het verschil is dat als wordt gesproken van “crowdfunding” , bedoeld wordt dat gebruik wordt gemaakt van internetplatforms die crowdfunding faciliteren. Daarbij gaat het vrijwel nooit om de emissie van aandelen, maar om het aantrekken van leningen.

 

De hype rond crowdfunding is in Nederland een jaar of anderhalf geleden begonnen, zoals te zien is in Google Trends. Op de meeste internetforums voor ondernemers begint nu de teleurstelling rondom crowdfunding door te sijpelen. Dat is een begrijpelijke ontwikkeling, omdat de verwachtingen rond crowdfunding altijd veel te hooggespannen zijn geweest. De verwachtingen en de daarop volgende teleurstelling rondom crowdfunding volgen vrij exact de contouren van de Gartner Hype Cycle van marktonderzoeksbureau Gartner Research.

 

Crowdfunding zit nu in de Vallei van Desillusie en daarom is nu het moment gekomen om duidelijk te maken waarom crowdfunding in 95 procent van de gevallen niet werkt. De redenen zijn dezelfde redenen die ervoor zorgen dat ook het aantrekken van kapitaal van professionele investeerders in 95 procent van de gevallen niet werkt .

 

Financiering aantrekken is in de basis afhankelijk van twee dingen. Een rendement, de geloofwaardigheid van dat rendement en de contractuele vorm. Geloof het of niet, maar het overgrote deel van de kapitaalzoekers, ook die gebruik maken van crowdfunding, heeft geen enkel idee welk rendement ze aan investeerders kunnen bieden. Op dat punt gaat het dus al mis. Maar als er een rendement kan worden beloofd, dan is bij crowdfunding de geloofwaardigheid vrijwel altijd het probleem. Geloofwaardigheid is afhankelijk van het vertrouwen dat de financiers moeten hebben in de ondernemer. Vertrouwen door financiers is op zijn beurt afhankelijk van vaste factoren zoals persoonlijk contact, bekendheid met de persoon, goede communicatie, een track record dat de kwaliteiten van de ondernemer bewijst en een controlemechanisme.

 

Bij aandelen die op de beurs genoteerd staan, is geen persoonlijk contact aanwezig tussen directie en beleggers. Het vertrouwen wordt onderhouden door een professionele communicatie via de media, het opbouwen van een track record en het controlemechanisme van de wettelijke verplichte verslaggeving voor NV’s en BV’s. Als kleine bedrijven zoeken naar professionele investeerders is het persoonlijk contact wel aanwezig en kunnen een track record en een controlemechanisme worden opgebouwd.

 

Crowdfunding verloopt via internetplatforms en het spreekt vanzelf dat een stuk software voor geen enkele van deze factoren kan zorgen. Het platform verzorgt geen persoonlijk contact, de ondernemers hebben geen track record en een controlemechanisme is er ook niet. Het platform biedt alleen de illusie dat contact met “investeerders”, bij deze platforms gaat het helaas meestal om gokkers en goedbedoelende amateurs, leidt tot een investering.

 

Het is niet moeilijk te voorspellen dat het overgrote deel van de crowdfunding-platforms binnen enkele jaren is verdwenen. De teleurstelling zal zowel van de kant van de kapitaalzoekers komen, die geen geld weten aan te trekken, als van de kant van beleggers die hun geld niet meer terugzien. De uitzonderingen zijn de platforms waar de financieringsaanvragen door de eigenaren van het platform worden gescreend op terugbetaalcapaciteit. Zo wordt de kans vergroot dat de “investeerders” hun geld terugzien en wellicht een rendement maken.

 

Crowdfunding werkt dus in 95 procent van de gevallen niet, maar even interessant is het om te zien wie de 5 procent zijn die wel in staat zijn kapitaal aan te trekken. Daartoe behoren uiteraard de kapitaalvragers die door het platform op terugbetaalcapaciteit worden gescreend. Deze werkwijze is geschikt voor de verbouwing van een winkelpui of voor verhuizing van een bedrijf naar een goedkoper pand. Kortom, voor bestaande bedrijven met gegarandeerde inkomsten. De werkwijze is echter niet geschikt om de start of groei van een bedrijf te financieren. Dan is de terugbetaalcapaciteit niet aanwezig, want al de omzet wordt in de groei van het bedrijf gestoken.

 

Bedrijven die met succes groeifinanciering aantrekken via crowdfunding zijn er vrijwel niet, maar degenen die er toch in slagen, zijn de bedrijven die er veel werk van gemaakt hebben: ze hebben een business plan, bieden een rendement aan, mobiliseren het eigen netwerk en hebben een duidelijke overeenkomst klaar liggen voor de investeerder. Het opvallende is dat met deze benadering ze ook voor professionele investeerders interessant zijn. Dat lijkt me ook een betere route, want professionele investeerders hebben een toegevoegde waarde die crowdfunding-platforms niet hebben: ze kunnen ook hun eigen expertise en netwerk aanbieden om de groei van het bedrijf te versnellen.

 

Wat is dan uiteindelijk de toegevoegde waarde van crowdfunding? Crowdfunding is interessant voor projecten waarbij voor de financiers het behalen van een rendement niet het belangrijkste doel is. Het gaat dan meestal om kleine bedragen waarmee bijvoorbeeld het maken van een nieuw product, zoals een stijlvol horloge, door een groep afnemers wordt voorgefinancierd. De financiers wilden dat product toch al hebben. De financiers schieten in feite als collectief het bedrag voor dat ze later toch moet betalen en maken daarmee de productie mogelijk. In ruil krijgen ze een korting. De geldzoeker kan daar nog aardige strategieën omheen bouwen, bijvoorbeeld: hoe eerder de belegger inschrijft, hoe groter de korting. De financiers moeten van hun kant bereid zijn hun geld te verliezen, want controles op het nakomen van de afspraken zijn er in het algemeen niet. Maar bij kleine bedragen is dat niet onoverkomelijk. Het gevoel om iets goeds te hebben gedaan voor de wereld, is soms voldoende compensatie.

 

[Noot: deze column is ook verschenen op Venture Media

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel ik zelf ook de indruk heb dat crowdfunding meestal niet werkt, vind ik in deze column geen harde feiten waaruit dat afgeleid kan worden.

 

Bijvoorbeeld, waarom "spreekt het vanzelf" dat je via internet geen persoonlijk contact kunnen hebben met je investeerders, waarom zou de software of de werking van het systeem zorgen dat de ondernemers geen track record kunnen hebben en hoezo zou dit geen controlemechanisme kunnen hebben? Ik vind dit helemaal niet vanzelf spreken. Volgens mij is dit juist iets wat bij uitstek via een stuk software gedaan kan worden. En het track record van iemand staat al helemaal los op de manier waarop een investering verkregen zou worden.

 

EDIT toevoeging; even een andere vergelijking; laten we aannemen dat crowdfunding inderdaad voor 95% van de gevallen niet werkt. Zet dat eens af tegen de cijfers van een lening bij de bank of investering door investeerders. In hoeveel procent van de gevallen werkt dat niet? Heb je via crowdfunding met een slagingskans van 5% nu een kleinere of juist een grotere kans dan geld van de bank of investeerders?

 

EDIT2; Een van de grote crowdfunding topics van afgelopen weken heb ik nog niet gevolgd. Wellicht staat daar al een betere toelichting. Die ga ik morgen maar even lezen.

Link naar reactie
  • 0

Als je het gebruik van de "crowd" ook als crowdfunding beschouwd, (en dat vertegenwoordigt toch daadwerkelijk het kapitaal) dan zijn de sociale netwerken wel succesvol. In 95% van de gevallen zal het wel niet werken, maar ik denk dat sommigen in de Kunst en in Theater/Film het al succesvol toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Als je het gebruik van de "crowd" ook als crowdfunding beschouwd, (en dat vertegenwoordigt toch daadwerkelijk het kapitaal) dan zijn de sociale netwerken wel succesvol. In 95% van de gevallen zal het wel niet werken, maar ik denk dat sommigen in de Kunst en in Theater/Film het al succesvol toepassen.

 

 

Het vervelende is dat "succes" door de geldzoekers wordt gedefinieerd als: het geld kunnen ophalen/hebben opgehaald om het doel te realiseren.

 

Dat is maar de helft van het verhaal. De andere helft is dat er een tegenprestatie moet worden geleverd in de zin van een product of een rendement.

 

De platforms die na de shake out overblijven, zullen het controleren van die tegenprestatie onderdeel moeten maken van hun aanbod. Dus niet primair de geldzoekers faciliteren, maar net zo goed de geldverstrekkers.

 

Als ik zie dat de meeste crowdfunding-platforms op dit moment daar nog letterlijk geen aandacht aan besteden, inclusief Kickstarter dat als het grote voorbeeld dient, dan is meteen duidelijk waar die shake out gaat plaatsvinden.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom vind je dat CF-platforms de tegenprestatie moeten controleren? En welke middelen moeten ze krijgen om die naleving af te dwingen?

 

Als ik op Marktplaats iets verkoop en ik lever niet maar incasseer wel het geld, is MP dan analoog aan bovenstaande degene die ervoor moet gaan zorgen dat ik mijn product alsnog lever?

 

Of moeten ze een soort bank/depotrekening die pas uitbetaald na levering? Dan is het idee van voorfinanciering weg.

 

Ben benieuwd hoe je dat in de praktijk ziet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Crowdfunding is nog redelijk nieuw, wat precies kan en wat niet is nog compleet onbekend bij de meeste ondernemers. Denk dat vrijwel elke nieuwe financieringsvorm zo'n mislukkingspercentage heeft.

 

Kijk maar naar hoeveel afwijzingen hier staan over Qredits

Link naar reactie
  • 0

Dat crowfunding in de vallei van desillusie zit ben ik wel met je eens. Het wordt gezien als dé oplossing, wat het uiteraard niet is. Toch ben ik het met een heel aantal stellingen niet met je eens omdat je veel te kort door de bocht gaat.

 

Geloofwaardigheid kan in mijn ogen juist heel goed bereikt worden. Sociale netwerken en een online historie bieden voldoende mogelijkheden tot persoonlijke communicatie. Het is daarvoor niet per definitie nodig dat dit georganiseerd wordt via het crowdfunding platform. Ik denk dat deze platformen dat juist ook niet doen omdat er hele goede andere tooling aanwezig is online...

 

Ook ga je er op dit moment vanuit dat de motivaties van normale investeerders en crowdfunders totaal gelijk is. Dat is niet zo! Onderzoeken wijzen uit dat er binnen crowdsourcing, en dus ook crowdfunding, een hoge mate van intrinsieke motivatie aanwezig is. Het is in die zin zowel voor grote als kleine projecten potentieel interessant; het voordeel is namelijk dat je zowel op extrinsieke als intrinsieke motivatie kan inzetten en daarmee meer succesvoller kan zijn. Sommige concepten zijn namelijk extrinsiek gezien te risicovol, en dan heeft crowdfunding nut. Zeker omdat zulke concepten vaak veel waarde toevoegen voor de klant wat dan een risicovermindering is.

 

Wat ik overigens wel jammer vind is dat weinig crowdfunders geen daadwerkelijke aandelen uitgeven. Dat zou tot de opties moeten behoren. I.c.m de intrinsieke motivatie waar de concepten nu veelal op inzetten kan het denk ik een stuk succesvoller worden.

Link naar reactie
  • 0

Goed verhaal, vallei van desillusie zie ik inderdaad ook als meest waarschijnlijk.

 

@DonnieDarko betreft jouw laatste alinea, volledig mee eens. Alleen is het daadwerkelijk uitgeven van aandelen een behoorlijk lastig juridisch gezien (heb ik begrepen). Mocht hier ruimte voor gemaakt worden door bijvoorbeeld AFM/DNB + regelgeving dan zou het niet lang duren voordat dergelijke constructies naar boven komen.

Ik kan het uiteraard mis hebben, mocht jij een goede constructie in gedachten hebben, laat het me svp weten via PB. Ben namelijk bezig met een onderzoek wat nauw tegen dit vlak aanligt.

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

Volgens deze link

http://www.crowdfunding.nl/2012/08/14/crowdfunding-in-nederland-groeit-stevig-door/

Gaat het goed met crowdfunding.

Reacties?

 

Ik ben geen fan van de proposities, maar wel van het idee van crowdfunding an sich.

 

Crowdfundingproposities bieden zelden een met tijd en risico verdisconteerd rendement. Het betreffen meestal start-ups die opereren met een rendement op geïnvesteerd vermogen hoger dan de kosten van kapitaal. Als je terugrekent wat een verkoop na een aantal jaren minimaal moet opleveren om de investering op netto contante waarde basis neutraal te maken, is dit meestal een prijs boven de waarde, en daarmee een onrealistisch bedrag. Dit gegeven wordt nog versterkt door de onrealistische ‘hockeystick’ bedrijfswaarderingen die veel start-ups hanteren.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Het idee achter crowd funding vind ik wel goed en zie ik als een goed alternatief voor financiering via traditionele routes.

 

Ik vind dat in deze column iets te veel de suggestie wordt gewekt dat dit nooit kan werken omdat in 95% van de gevallen crowdfunding niet zou werken.

Nu vraag ik me dus af, is dit te wijten aan het 'platform' an sich?

Hoe zit het dan met alle overige financieringsverzoeken. Is het percentage geslaagde financieringsaanvragen daar zoveel beter dan, ook gezien het feit dat banken momenteel zeer terughoudend zijn met het verstrekken van kredieten.

 

Verder zijn er toch genoeg andere voorbeelden te noemen waarbij directeuren uiteindelijk met het geld van investeerders er een leuk leventje op na hielden? (Palm Invest, Madov, enz...)

 

Ik denk dat crowd funding uiteindelijk niet veel anders is dan alle andere financieringsmogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet waar die 95% vandaan komt, want de statistieken van kickstarten geven een heel ander beeld. Ook voor internationale fundingcampagnes.

 

Ook blijkt uit die cijfers dat kunst en cultuur fundingcampagnes ongelooflijk succesvol kunnen zijn, tot wel 70% slagingskans.

 

Voor nederland staat crowdfunding nog in z'n kinderschoenen. Het is geen wondermiddel, maar een regelrechte kans voor creatieven, innovators om hun droom te kunnen verwezenlijken, mits ze hun publiek kunnen enthousiasmeren.

Het is zoals het is :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet waar die 95% vandaan komt, want de statistieken van kickstarten geven een heel ander beeld. Ook voor internationale fundingcampagnes.

 

Ook blijkt uit die cijfers dat kunst en cultuur fundingcampagnes ongelooflijk succesvol kunnen zijn, tot wel 70% slagingskans.

 

Voor nederland staat crowdfunding nog in z'n kinderschoenen. Het is geen wondermiddel, maar een regelrechte kans voor creatieven, innovators om hun droom te kunnen verwezenlijken, mits ze hun publiek kunnen enthousiasmeren.

 

Helemaal mee eens. Ik hoop ook zelf, als creatieveling, gebruik van te maken.

 

Zijn er ervaringsdeskunigen hier die aan de een of de andere kant van CF zitten of gezeten hebben?

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
  • 0

@SomethingSmelly, wat zou je willen weten ?.

Het beginnen van een crowdfundingcampagne is niet wat je in een middag opzet.

Daar gaat een goed doordacht plan aan vooraf, weten wie je fans zijn, waar ze zitten, hoelang de campagne moet duren en gedurende die periode ongeveer 16u p/d bezig zijn met de campagne.

 

Maar heb je dat eenmaal onderzocht dan kan crowdfunding een ideale manier zijn om je droom te verwezenlijken.

 

Succes.

Het is zoals het is :-)

Link naar reactie
  • 0

@SomethingSmelly, wat zou je willen weten ?.

Het beginnen van een crowdfundingcampagne is niet wat je in een middag opzet.

Daar gaat een goed doordacht plan aan vooraf, weten wie je fans zijn, waar ze zitten, hoelang de campagne moet duren en gedurende die periode ongeveer 16u p/d bezig zijn met de campagne.

 

Maar heb je dat eenmaal onderzocht dan kan crowdfunding een ideale manier zijn om je droom te verwezenlijken.

 

Succes.

 

Dank voor je reactie.

Natuurlijk kost het tijd. Gelukkig is tijd iets waar ik veel van heb ;)

 

Heb jij zelf ervaring met CF?

 

Ik vraag me praktische zaken af: waar moet je beginnen, wat is nodig, moet je een pitch schrijven, wat moet erin en wat niet, wat werkt en wat niet, hoe werkt dat precies, wat kun je teruggegeven aan je fans, hoe maak je je idee bekend, hoe werkt dat met aandelen, is het aanbieden van een kado of product voldoende incentive, is CF een mogelijkheid voor risicokapitaal en nog veel meer.

 

Ook vroeg ik me af of iemand de verschillende CF in NL tegen elkaar gezet heeft? Moet je voor 1 platform kiezen of kun je meerdere tegelijk gebruiken? Wat zijn de voors en tegens?

 

Tot nu toe heb ik de basis info gelezen op

http://www.crowdfunding.nl/

http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx

http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/

http://www.share2start.com/hoe-werkt-het

 

Heb ik iets belangrijks gemist?

 

Thanks!

 

Vriendelijke groet,

Irina

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf nog geen ervaring met CF, maar ben bezig met het opzetten van een webcast over het succesvol inzetten van CF en alles wat daar bij komt kijken.

Ik heb een aantal platformen in nederland bekeken, maar wordt daar niet heel enthousiast van helaas.

Kickstarter is een hele goede uitvalsbasis om mee te beginnen. Veel info, veel statistieken en hebben een goede blog die je op weg kan helpen.

Afhankelijk van wie je potentiéle financiers zijn bepaald wat voor pitch je opstelt. Zakelijke financiers verwachten een zakelijk voorstel, daarentegen fans als financiers verwachten een andere vorm van beloning. Dit kan variëren van een persoonlijk bedankje tot een een eerste productie van het geen je aanbiedt.

 

De pitch naar mijn idee is een persoonlijke boodschap die een gevoel weergeeft waarom jij gesteund moet worden. Mensen moeten zich kunnen inleven in de persoon die ze willen steunen. Gunfactor.

 

De vier regels die ik aanbeveel zijn:

A. De WOWfactor, moet absoluut aanwezig zijn

B. Je moet niet vragen om liefdadigheid,

C. Volhouden, de aanhouder wint ( betreft de periode waarin je campagne loopt)

D. Als je het goed doet wordt je wellicht beloont met een groter resultaat.

 

Voor dat je de campagne begint moet je al feitelijk een fan base hebben die tijdens de duur van de campagne jouw ambassadeurs zijn. Dit kan via je persoonlijke netwerk, FB, Linkedin, etc.

 

Mocht je daarna je campagne willen beginnen zou ik aanraden om dit via Kickstarter UK te doen.

 

Hoop je hiermee wat antwoorden te hebben gegeven,

 

Succes.

 

Het is zoals het is :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf nog geen ervaring met CF, maar ben bezig met het opzetten van een webcast over het succesvol inzetten van CF en alles wat daar bij komt kijken.

Ik heb een aantal platformen in nederland bekeken, maar wordt daar niet heel enthousiast van helaas.

 

Daar ben ik het helemaal met je eens. Het is heel anders dan in US of UK, veel minder 'cool'.

 

Dank je wel voor je praktische tips.

 

Ik wil me daar zeker meer in verdiepen. Bijv. de WOW factor, ik moet nog kijken welke van mijn ideeen dat hebben en welke niet. De meest coole dingen die ik gezien heb, zijn dan ook echt geniaal. Ik moet nog geloven in mijn eigen brilliant idee LOL

 

Jij ook succes met de webcast! Als je zover bent, hoop ik dat je hier een linkje naar mag zetten of een eigen column over gaat schrijven.

 

Vriendelijke groet,

Irina

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.