• 0

Marge bestelauto uitsluitend zakelijk verklaring

Dag iedereen,

 

Momenteel gebruik ik voor mijn bedrijf een priveauto, en trek voor elke km 19 cent van de winst af. Nu dit waarschijnlijk in 2013 ivm de bezuinigingen niet meer kan, zit ik vast te denken over een andere oplossing. Ik zat er aan te denken een bestelauto op grijs kenteken te kopen en deze uitsluitend zakelijk te gebruiken om zo geen bijtelling te hebben. Ik heb erg veel gelezen op het forum maar kom er niet helemaal uit, vandaar dat ik de vragen hier stel:

 

Klopt het dat ik op deze manier alle kosten en btw voor de auto in mindering mag brengen op de winst? En hoe gaat dit als het een margeauto is? Ik kan dan de btw op aanschaf niet terugvragen, kan hij dan wel voor de btw als zakelijk gezien worden? En hoe moet je aangeven dat een auto voor de IB zakelijk is?

 

Alvast bedankt,

 

Gr. Leon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leon,

 

om te beginnen is je uitgangspunt al fout voor alle zakelijke kilometers kun je gewoon 19 cent blijven aftrekken, alleen het woon-werk verkeer word dan een privé post en is dan dus niet meer aftrekbaar. dus de vraag is of al je andere vragen dan nog relevant zijn..

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me ook af als de 19 cent per kilometer gaat vervallen, je niet de werkelijke kosten per kilometer kunt gaan verrekenen.

 

Stel je autokosten (inclusief afschrijving) zijn € 6000 per jaar de auto rijdt 20000 km totaal per jaar. De prijs per km is dan 30 cent. Hierover betaal je per km bijvoorbeeld 42 % inkomsten belasting. Dan hou je 17 cent per km over. Toch niet zo gek uit dit voorbeeld?

 

Of zie ik dat verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me ook af als de 19 cent per kilometer gaat vervallen, je niet de werkelijke kosten per kilometer kunt gaan verrekenen.

 

Stel je autokosten (inclusief afschrijving) zijn € 6000 per jaar de auto rijdt 20000 km totaal per jaar. De prijs per km is dan 30 cent. Hierover betaal je per km bijvoorbeeld 42 % inkomsten belasting. Dan hou je 17 cent per km over. Toch niet zo gek uit dit voorbeeld?

 

Of zie ik dat verkeerd?

 

 

 

Dus je wilt € 0,30/km van je winst aftrekken en die als ROW aangeven?

 

Naast het feit dat je jezelf in de vingers snijdt i.v.m. de mkb-heffingskorting en dat het onmogelijk is voor een ib-ondernemer om zichzelf te factureren lijkt het mij ook nog eens lood om oud ijzer. Ik bedoel, wat je links aftrekt en niet langer WUO moet je rechts optellen en wordt ROW.

 

Niet voor niets is aan de huidige regeling een apart stuk tekst in de wet gewijd ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, er komt veel werknemers getint nieuws en daar word inderdaad vaak over afschaffing gesproken, terwijl ook daar je gewoon 19 cent mag vergoeden, het word alleen een belaste vergoeding. Snelheid van berichtgeving lijkt steeds vaker ten koste van zorgvuldigheid te gaan en "het word afgeschaft" verkoopt qua nieuws natuurlijk veel beter als "u krijgt netto minder als uw werkgever niet compenseert"

 

maar terug naar je vragen..

 

Klopt het dat ik op deze manier alle kosten en btw voor de auto in mindering mag brengen op de winst? En hoe gaat dit als het een margeauto is? Ik kan dan de btw op aanschaf niet terugvragen, kan hij dan wel voor de btw als zakelijk gezien worden? En hoe moet je aangeven dat een auto voor de IB zakelijk is?

 

- Als je geen privegebruik hebt (wat je mede met die verklaring kan aantonen) hoef je ook geen btw correctie toe te passen

- Je moet geen marge auto kopen.. een garage kan gewoon een btw factuur uitreiken, daarbij is natuurlijk het overgrote deel van de bestelauto's al van ondernemers die de btw willen verrekenen. Alleen als je van een particulier zou kopen dan heb je geen factuur met btw, maar het is dan ook geen marge auto.. maar gewoon een aanschaf zonder btw van een niet-ondernemer.

- voor de IB merk je een auto als zakelijk aan door hem gewoon op je zakelijke balans op te voeren en er over te gaan afschrijven en voor de btw doe je het door de btw terug te vragen voor de kosten (en aanschaf als het niet van een particulier is)

Link naar reactie
  • 0

Bij een marge-auto betaal je btw over de marge van de handelaar. Die btw kun je niet terugkrijgen, ook niet als aftrekgerechtigde ondernemer. Simpelweg omdat je niet weet hoe groot de marge is, en dus ook niet hoeveel btw je betaalt - bovendien staat die btw niet op de factuur en alleen al daarom kun je de btw niet terugkrijgen.

 

Bij een btw-auto betaal je meer btw, maar krijg je die btw ook volledig terug. Per saldo is dat voor ondernemers dus goedkoper (althans, zonder rekening te houden met eventuele correcties voor privegebruik).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.