• 0

Prijzengeld en ondernemersschap

Hallo,

 

Ik doe als ontwerper wel eens mee met een ontwerpwedstrijd. Echter, wanneer ik een wedstrijd win wordt het prijzengeld overgemaakt naar mijn zakelijke rekening. In principe komt daar geen factuur aan te pas. Ik heb contact gehad met de belastingdienst en zij zeggen dat dit niet kan. Ik moet volgens hen een factuur sturen.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

Vriendelijke groet,

Nataz

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Hmm...als de organisatie van mij geen factuur wil accepteren schijn ik volgens de belastingdienst toch een probleem te hebben. Daarnaast gaat er dan nog eens 19% van het gewonnen bedrag af ipv 19% over het gewonnen bedrag welke dan bij de organisatie ligt…

 

Niet echt voordelig als het om kleinere bedragen gaat!

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of er wel sprake is van een (tegen)prestatie voor de omzetbelasting. In een arrest uit 1996 diende een golfer btw af te dragen over zijn start- en prijzengeld. Hierbij stond echter vast dat hij geregeld deelnam aan toernooien en vrijwel altijd start- en/of prijzengeld ontving, die bovendien reeds vooraf vaststonden. De enige onzekerheid was feitelijk de hoogte van de totale vergoeding, het prijzengeld is immers afhankelijk van de prestatie.

 

Wanneer een vergoeding niet al bij vaststaat, kan worden aangevoerd dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen de vergoeding en de prestatie, omdat de vergoeding afhankelijk is van een geluksfactor (kansspel). Op grond van het Tolsma-arrest van het Europese Hof van Justitie (dat ging over een orgeldraaier die langs de weg geld ophaalde) moet namelijk een tegenprestatie zijn bedongen. Het (slechts) vragen om een tegenprestatie is niet voldoende, ook niet als je die tegenprestatie in meer of mindere mate kunt verwachten. Of dit ook succesvol zal zijn, daar ga ik niet over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is een Nederlandse organisatie. Opdrachtgevers kunnen op hun website een ontwerpwedstrijd plaatsen waar ontwerpers inzendingen op kunnen doen. Zodra een ontwerper wint keert de organisatie achter de website het, door de opdrachtgever vastgestelde, prijzengeld uit aan de ontwerper. De opdrachtgever betaald het prijzengeld eerst aan de organisatie, waarna er een fee ingehouden wordt door de organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Het is een Nederlandse organisatie. Opdrachtgevers kunnen op hun website een ontwerpwedstrijd plaatsen waar ontwerpers inzendingen op kunnen doen. Zodra een ontwerper wint keert de organisatie achter de website het, door de opdrachtgever vastgestelde, prijzengeld uit aan de ontwerper. De opdrachtgever betaald het prijzengeld eerst aan de organisatie, waarna er een fee ingehouden wordt door de organisatie.

 

Naar mijn mening gaat het Tolsma-arrest hier niet op. Daarbij ging het om een prestatie waar geen overeenkomst aan ten grondslag lag die een tegenprestatie bedong. Dat mensen betaalde was dus uit vrijgevingheid. Hierdoor ontstond geen overeenkomst onder bezwarende titel.

 

In dit geval gaat iemand een overeenkomst aan, waarbij een ontwerp wordt gemaakt (een prestatie) met een kans op een prijs (tegenprestatie). De prijskans is dus onderdeel van de overeenkomst, waardoor er een overeenkomst onder bezwarende titel ontstaat. Als de prijs nihil is, wordt de heffing ook gerelateerd aan de tegenprestatie en zal dan ook nihil zijn.

 

Als de ontwerper ook ondernemer is, zal er op grond van artikel 1 OB 1968 omzetbelasting moeten worden afgedragen over de ontvangen prijs.

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hmm...als de organisatie van mij geen factuur wil accepteren schijn ik volgens de belastingdienst toch een probleem te hebben.

 

 

Hmm, gebeld met de belastingtelefoon? Je mag gerust geld ontvangen op je zakelijke rekening zonder dat daar een factuur aan ten grondslag ligt. Als je geld leent, als je als IB-ondernemer geld overmaakt van je privé-rekening naar je zakelijke rekening of als je contante inkomsten stort op je zakelijke rekening: allemaal mutaties waar geen factuur aan ten grondslag ligt. Je moet de mutatie alleen wel op de juiste manier boeken.

 

Met betrekking tot de vraag of er al dan niet BTW afgedragen dient te worden over het prijzengeld mijn 2 cents. Ido haalt terecht artikel 1 OB 1968 aan waarin aangegeven staat dat er omzetbelasting geheven wordt over

leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht.
De bezwarende titel heeft betrekking op leveringen en diensten die anders dan om niet verricht worden.

Naar mijn mening maakt Ido een paar stappen te snel. Het indienen van het ontwerp vind in beginsel om niet plaats dus hoeft er volgens mij ook geen omzetbelasting afgedragen te worden. Indien prijskans een factor zou zijn valt de wedstrijd eerder onder de wet voor de kansspelen (en zou ze dus vrijgesteld zijn van omzetbelasting). Ik denk dat je zou kunnen stellen dat er een overeenkomst zonder bezwarende titel is aangegaan en dat de prijs vrijgesteld is van omzetbelasting. Mocht dat niet zou zijn dan zou de beheerder van de website denk ik heus wel een factuur met BTW verzenden (selfbilling). Waar BTW moet worden afgedragen kan deze immers ook worden teruggevorderd.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen boekhouder, maar als je het mij vraagt is het gewoon een vergoeding over een geleverde dienst;

je levert een ontwerp (als designer) en de website betaalt jou prijzengeld (vergoeding nameens de klant)

en ik zie de website dan gewoon als bemiddelaar tussen klant en opdrachtgever?

 

of je het nu 'prijzengeld' of 'subsidie' noemt zal de BD toch een worst zijn?

het is zeker geen loterij, dus kansspel-regelingen zijn uitgesloten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen boekhouder, maar als je het mij vraagt is het gewoon een vergoeding over een geleverde dienst;

je levert een ontwerp (als designer) en de website betaalt jou prijzengeld (vergoeding nameens de klant)

en ik zie de website dan gewoon als bemiddelaar tussen klant en opdrachtgever?

 

of je het nu 'prijzengeld' of 'subsidie' noemt zal de BD toch een worst zijn?

het is zeker geen loterij, dus kansspel-regelingen zijn uitgesloten.

 

 

Dus? Ik bedoel, ben je van mening dat er omzetbelasting afgedragen moet worden over het prijzengeld of niet?

 

Stel je voor dat dat zo is, een inzicht dat ik dus niet met jou deel, dan moet je je afvragen welke overeenkomsten er ten grondlag liggen aan deze casus. Ik zie er twee, en misschien zelfs wel drie:

 

[*]de overeenkomst tussen de beheerder van de website en de uitschrijver van de prijsvraag;

[*]de overeenkomst tussen de beheerder van de website en de indiende ontwerper;

[*]de overeenkomst tussen de uitschrijven van de prijsvraag en de indienende ontwerper.

 

De eerste optie lijkt mij helder. Er wordt een belaste prestatie geleverd tegen een fee. Het geld wordt overgemaakt naar de beheerder van de website, deze roomt haar fee af (inclusief BTW), draagt de BTW af aan de Belastingdienst en maakt het restant over naar de prijswinnaar.

 

De tweede optie is al lastiger. Is er een levering onder bezwarende titel verricht door de ontwerper aan de beheerder van de website. Dat ligt er natuurlijk aan wie juridisch feitelijk het prijzengeld betaalt - kennis die wij nu niet hebben. Hierin zijn er twee opties, namelijk dat het prijzengeld betaalt wordt door de uitschrijver via de beheerder van de website of dat de beheerder van de webstie het prijzengeld betaalt (in dat laatste geval zou de beheerder van de website dus niet omzetbelasting moeten afdragen over de fee maar over het gehele prijzengeld. Voor dit geld zou de uitschrijver van de wedstrijd namelijk het ontwerp van de beheerder van de website overnemen.

 

De laatste optie stelt dat de ontwerper zijn ontwerp levert aan de uitschrijver van de wedstrijd en dat deze daar een bepaald bedrag voor betaalt. Of dat nu rechtstreeks betaalt wordt door de uitschrijver van de wedstrijd of door de beheerder van de wedstrijd doet niet ter zake.

 

Nu heb ik al beargumenteerd dat er door de ontwerper in mijn ogen geen dienst onder bezwarende titel is verricht en dat er dus geen omzetbelasting verschuldigd zou zijn. Maar laten we nu eens stellen dat dit wel het geval zou zijn en dat de ontwerper omzetbelasting moet afdragen over het prijzengeld. Het voorbeeld maakt het een beetje concreter.

In dat geval is er door één van de twee andere ondernemers (de beheerder van de website of de uitschrijver van de wedstrijd) dus BTW afgedragen (namelijk begrepen in het prijzengeld). De enige manier waarop dit terug ontvangen kan worden is als daar een factuur aan ten grondslag ligt. Waarom zou één van deze ondernemers dan niet eisen dat er een factuur gemaakt wordt (dan wel d.m.v. selfbilling dan wel dan door te stellen dat het bedrag niet eerder wordt overgemaakt dan dat er een factuur inclusief BTW ontvangen is)? Zonder factuur mag de BTW namelijk niet terug gevorderd worden.

 

Lastig hoor ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Nu heb ik al beargumenteerd dat er door de ontwerper in mijn ogen geen dienst onder bezwarende titel is verricht en dat er dus geen omzetbelasting verschuldigd zou zijn. Maar laten we nu eens stellen dat dit wel het geval zou zijn en dat de ontwerper omzetbelasting moet afdragen over het prijzengeld.

 

Dennis, ik heb respect voor je mening en je antwoord maakt de discussie interessant. Ik zie ook dat je openstaat voor andere argumentatie. Voor de duidelijkeheid wil ik praktijk en theorie even uit elkaar halen.

Praktisch zou ik na het winnen van de prijs geen factuur met BTW sturen en het geld in m'n zak houden. Daarbij verwijzend naar jou argumentatie.

Theoretisch zeg ik echter dat de kans op een prijs op zich al een (vermogens)recht inhoudt. Dit kan gewaardeerd worden. In theorie kan je stellen dat je dit recht zou kunnen overdragen (verkopen) aan een ander. Dit komt tot uiting in het feit dat iemand niet meedoet als deze weet dat er geen kans op een prijs aanwezig is. Dat betekent dus geen overeenkomst om niet, maar onder bezwarende titel. Toegegeven het verschil is flinterdun en kan door een andere voorstelling van zaken snel anders geinterpreteerd worden.

Bij beroepssporters wordt dit zo gezien, ook als de sporter grote kans loopt geen pijs te ontvangen. Als reactie op andere reacties inzake subsidie: Ook over subsidie moet BTW worden betaald als de ontvangen subsidie een tegenprestatie inhoudt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik al beargumenteerd dat er door de ontwerper in mijn ogen geen dienst onder bezwarende titel is verricht en dat er dus geen omzetbelasting verschuldigd zou zijn. Maar laten we nu eens stellen dat dit wel het geval zou zijn en dat de ontwerper omzetbelasting moet afdragen over het prijzengeld.

 

Dennis, ik heb respect voor je mening en je antwoord maakt de discussie interessant. Ik zie ook dat je openstaat voor andere argumentatie. Voor de duidelijkeheid wil ik praktijk en theorie even uit elkaar halen.

 

 

Ha Ido. Same here. En indrdaad, ik sta open voor de interpretatie en argumentatie van anderen en kan het ook zeer waarderen als een discussie als deze zich vormt. Waar ik moeite mee heb is mensen die ongefundeerd iets roepen, dat doe jij zeker niet.

 

 

Praktisch zou ik na het winnen van de prijs geen factuur met BTW sturen en het geld in m'n zak houden. Daarbij verwijzend naar jou argumentatie.

 

 

Dan zijn we het daar over eens ;)

 

 

Theoretisch zeg ik echter dat de kans op een prijs op zich al een (vermogens)recht inhoudt. Dit kan gewaardeerd worden. In theorie kan je stellen dat je dit recht zou kunnen overdragen (verkopen) aan een ander. Dit komt tot uiting in het feit dat iemand niet meedoet als deze weet dat er geen kans op een prijs aanwezig is.

 

 

Kijk, en dat weet ik nou zo net niet. De kans als vermogensrecht waar een waarde aan te koppelen is... Is dat dan het prijzengeld gedeeld door het aantal deelnemers? Maar sommige deelnemers zijn veel beter dan anderen, moet je de waarde dan wegen? En als er nou drie evn goede ontwerpen zijn, dan hebben we het niet over een prestatie als je wint maar het resultaat van een kansspel. Allemaal moeilijk definieerbaar enn daardoor in mijn ogen nogal speculatief (zonder hier jou op de tenen te willen trappen). Ik zou dn ook niet weten wat de prijs voor dit recht zou moeten zijn.

En ik weet ook niet of je als ontwerper niet mee doet als er geen prijs aan gekoppeld is. Soms is exposure interessant, wil je je skills voor een wedstrijd oefenen of heb je gewoon even niets beters te doen. Meedoen is dan verel belangrijker dan winnen. Wat voor een waarde moet er dan aan het recht gekoppeld worden? Zeker als de inzender zich oorf kansloos acht. Dit speelt volgens mij bij TS ook een rol omdat zij aangeeft dat het vaak over relatief kleine bedragen gaat (en ik dan ook maar lees dt er geen reële verhouding is tussen de prestatie en het prijzengeld.

 

 

Dat betekent dus geen overeenkomst om niet, maar onder bezwarende titel. Toegegeven het verschil is flinterdun en kan door een andere voorstelling van zaken snel anders geinterpreteerd worden.

 

 

Yup, zie boven ;D

 

 

Bij beroepssporters wordt dit zo gezien, ook als de sporter grote kans loopt geen pijs te ontvangen.

 

 

Daar heb je een punt... ga ik nog eens over nadenken.

 

 

Als reactie op andere reacties inzake subsidie: Ook over subsidie moet BTW worden betaald als de ontvangen subsidie een tegenprestatie inhoudt.

 

 

Helemaal eens!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen boekhouder, maar als je het mij vraagt is het gewoon een vergoeding over een geleverde dienst;

je levert een ontwerp (als designer) en de website betaalt jou prijzengeld (vergoeding nameens de klant)

en ik zie de website dan gewoon als bemiddelaar tussen klant en opdrachtgever?

 

of je het nu 'prijzengeld' of 'subsidie' noemt zal de BD toch een worst zijn?

het is zeker geen loterij, dus kansspel-regelingen zijn uitgesloten.

 

 

Dus? Ik bedoel, ben je van mening dat er omzetbelasting afgedragen moet worden over het prijzengeld of niet?

ik heb het niet gehad over omzetbelasting, daar heb ik geen kaas van gegeten.

ik zal me er verder niet me bemoeien.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen boekhouder, maar als je het mij vraagt is het gewoon een vergoeding over een geleverde dienst;

je levert een ontwerp (als designer) en de website betaalt jou prijzengeld (vergoeding nameens de klant)

en ik zie de website dan gewoon als bemiddelaar tussen klant en opdrachtgever?

 

of je het nu 'prijzengeld' of 'subsidie' noemt zal de BD toch een worst zijn?

het is zeker geen loterij, dus kansspel-regelingen zijn uitgesloten.

 

 

Dus? Ik bedoel, ben je van mening dat er omzetbelasting afgedragen moet worden over het prijzengeld of niet?

ik zal me er verder niet me bemoeien.

 

 

Dat was niet de bedoeling! Ik was gewoon benieuwd naar jouw mening. Blijf alsjeblieft input geven!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt allen voor de reacties. Het bedrijf heeft mij het volgende gemaild op mijn vraag of ik hen een factuur kon sturen:

 

Dat zou inderdaad opgaan als het omzet was voor ons. Maar het is puur een reservering voor derden. De fees worden als omzet gekenmerkt en daar rekenen wij ook btw over.

De award is slechts een reservering voor derden. (net als bijv een notaris die kent). Wij kenmerken de award niet als omzet en betalen deze alleen door. Onze toegevoegde waarde wordt betaald dmv de fee en daarvoor factureren wij de klant.

 

Duidelijk. ik krijg dus gewoon het prijzengeld uitgekeerd en kan geen factuur sturen. Hoe zet ik deze ontvangsten dan goed in mijn boekhouding?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt allen voor de reacties. Het bedrijf heeft mij het volgende gemaild op mijn vraag of ik hen een factuur kon sturen:

 

Dat zou inderdaad opgaan als het omzet was voor ons. Maar het is puur een reservering voor derden. De fees worden als omzet gekenmerkt en daar rekenen wij ook btw over.

De award is slechts een reservering voor derden. (net als bijv een notaris die kent). Wij kenmerken de award niet als omzet en betalen deze alleen door. Onze toegevoegde waarde wordt betaald dmv de fee en daarvoor factureren wij de klant.

 

Duidelijk. ik krijg dus gewoon het prijzengeld uitgekeerd en kan geen factuur sturen. Hoe zet ik deze ontvangsten dan goed in mijn boekhouding?

 

 

In zoverre duidelijk dat de beheerder van de website de btalung verricht voor de uitschrijver van de prijsvraag. Als er al een belaste prestatie plaatsvindt (zie disussie hierboven) is die dus aan verricht aan de uitschrijver van de prijsvraag en deze zou dan ook de factuur moeten ontvangen.

 

Na ja, verder niet moeilijk over doen en gewoon boeken:

 

Aan bijzondere baten (zit ergens in de 9000-serie): ontvangen prijzengeld;

Bank (ergens in de 1000-serie): ontvangen prijzengeld.

 

Zo wordt het meegenomen voor de inkomstenbelasting.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.