• 0

Offshore ondernemen - Malta, Gibraltar of andere optie?

Ik stel deze vraag voor een Nederlandse vriend van mij die om verschillende redenen hier niet aangemeld is. Bij nieuwe concepten vraagt hij altijd mijn mening maar nu komen we er even niet uit. Gezien google kan ik niet helemaal in detail treden maar ik probeer het zo helder mogelijk te omschrijven.

Hij is officieel woonachtig in een Noord Afrikaans land en zit in de toerisme. Getrouwd met een local en doet alles met ruim aanwezig eigen geld (hard gewerkt - veel gespaard). Zaken gaan ondanks de crisis gewoon goed.

Nu wil hij uitbreiden naar een Zuid Europeaans land, met hetzelfde concept als wat hij nu doet, om de te warme afrikaanse zomermaanden te vullen en natuurlijk omdat er behoefte is naar zijn concept.

De vraag die nu speelt word gevoed door de lokale afrikaanse wet die regelt dat bij een eventuele scheiding een groot deel van de bezittingen naar de vrouw gaan. Om dit te voorkomen heb ik voorgesteld om alles te verkopen aan een firma in bv Malta of Gibraltar en het dan terug te huren.

Dat er ergens weinig tot geen belasting betaalt moet worden is natuurlijk mooi meegenomen maar is niet de basis van deze constructie. Het gaat er puur om dat de eigen ingebrachte financiën veilig gestelt worden bij een eventuele calamiteit die ikzelf reeël in schat.

Iemand die ervaring heeft met dit soort constructies? Andere wegen, eventueel toch via Nederland ?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 2

De vraag die nu speelt word gevoed door de lokale afrikaanse wet die regelt dat bij een eventuele scheiding een groot deel van de bezittingen naar de vrouw gaan. Om dit te voorkomen heb ik voorgesteld om alles te verkopen aan een firma in bv Malta of Gibraltar en het dan terug te huren.

Out of the top of my head:

[*]Ik vermoed dat je doelt op een sale and lease back-constructie. Dit moet dan gebeuren bij een betrouwbare partij die niet in eigendom is van jouw vriend.

[*]"Alles" vertegenwoordigt natuurljk een reële waarde. Heeft de partner geen recht op een groot deel van deze opbrengst bij een eventuele scheiding? In Nederland zou de partner in ieder geval voor akkoord mee moeten tekenen bij dergelijke transacties, omdat ze indirect nogal wat kwijt raakt.

[*]Is het niet veel verstandiger dergelijke zakn door een locale specialst op te laten lossen in plaats van hier aan de noordzeekust te lopen bedenken hoe we een lokaal Afrikaans rechtssysteem kunnen gebruiken om als de reltie eventueel stukloopt vervreemding te voorkomen? Ik bedoel, de Nederlandse wet-en regelgeving is vaak al lastig zat ;D

Off topic: als de energie die nu gestoken gaat worden in het ontwerpen van juridische constructies geïnvesteerd wordt in de relatie van jouw vriend en zijn partner zal de kans dat het fout gaat natuurlijk significant afnemen. Maar ik ben dan ook een romanticus ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

De vraag heeft weinig met ondernemen van doen, meer met de privé zaken van jouw vriend. Maar ik denk dat je vriend daar niet mee weg komt.

En wat gebeurt er dan met het geld wat hij bij de verkoop ontvangt. Wegsluizen naar een Zwitserse bank? Of alles voor een appel en een ei verkopen op papier en de rest zwart?

Het kan wel een Afrikaans land zijn maar ik denk dat ze daar ook niet achterlijk zijn in dit soort zaken. In Nederland noemen we dit paulianeus handelen. In Afrika waarschijnlijk gewoon fraude :P

• 0

Out of the top of my head:

[*]Ik vermoed dat je doelt op een sale and lease back-constructie. Dit moet dan gebeuren bij een betrouwbare partij die niet in eigendom is van jouw vriend.

Het is meer de bedoeling om zelf iets op te zetten in één van die landen. Aangezien er geen banken/financieringen zijn. Dus firma opzetten in Malta, het gedeelte Afrika verkopen aan Malta en dan terug huren. Het gedeelte Zuid Europa opzetten met Maltees geld en ook weer terughuren. Lijkt me een prima constructie waarbij eventuele winsten in Malta belast worden. Als alternatief kan Gibraltar eventueel, maar ook Nederland is niet ondenkbaar.

[*]"Alles" vertegenwoordigt natuurljk een reële waarde. Heeft de partner geen recht op een groot deel van deze opbrengst bij een eventuele scheiding? In Nederland zou de partner in ieder geval voor akkoord mee moeten tekenen bij dergelijke transacties, omdat ze indirect nogal wat kwijt raakt.

Tot nu toe is hij de kostwinner geweest en heeft alles van eigen geld betaalt. Firma staat ook op zijn naam.

[*]Is het niet veel verstandiger dergelijke zakn door een locale specialst op te laten lossen in plaats van hier aan de noordzeekust te lopen bedenken hoe we een lokaal Afrikaans rechtssysteem kunnen gebruiken om als de reltie eventueel stukloopt vervreemding te voorkomen? Ik bedoel, de Nederlandse wet-en regelgeving is vaak al lastig zat ;D

Heb ik ook geadviseerd, maar het valt niet mee om een betrouwbare advocaat te vinden.

Off topic: als de energie die nu gestoken gaat worden in het ontwerpen van juridische constructies geïnvesteerd wordt in de relatie van jouw vriend en zijn partner zal de kans dat het fout gaat natuurlijk significant afnemen. Maar ik ben dan ook een romanticus ;)

Tja...... het is niet zozeer de liefde die een probleem is, meer een cultuur verschil wat botsingen veroorzaakt.

• 0

De vraag heeft weinig met ondernemen van doen, meer met de privé zaken van jouw vriend. Maar ik denk dat je vriend daar niet mee weg komt.

We praten hier over een goedlopend bedrijf. Alleen het vervelende is dat er bij een eventuele scheiding het onroerend goed automatisch naar de echtgenote gaat ongeacht wie het betaalt heeft.

Er word geen geld weggesluisd en ook niets in het zwart gedaan. Zie ook mijn comments hierboven.

• 0

Als ik het goed begrijp wil je vriend dus het onroerend goed verkopen zodat zijn partner daar geen aanspraak op kan maken. raag me af hoe het dan verder met de verdeling van ander vermogen gaat. Valt dat dan niet in de boedel? Zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden voor zover ze dat daar kennen?

En is jouw vriend gerechtigd om het o.g. te verkopen zonder toestemming van zijn partner?

• 0

Als ik het goed begrijp wil je vriend dus het onroerend goed verkopen zodat zijn partner daar geen aanspraak op kan maken. raag me af hoe het dan verder met de verdeling van ander vermogen gaat. Valt dat dan niet in de boedel? Zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden voor zover ze dat daar kennen?

En is jouw vriend gerechtigd om het o.g. te verkopen zonder toestemming van zijn partner?

Dat je in een Noordafrikaans land kunt trouwen in gemeenschap van goederen lijkt me vrij onwaarschijnlijk, aangezien deze rechtsfiguur internationaal gezien vrij zeldzaam is. Voor zover ik weet kun je buiten Nederland alleen in Suriname trouwen in gemeenschap van goederen.

• 0

We praten hier over een goedlopend bedrijf. Alleen het vervelende is dat er bij een eventuele scheiding het onroerend goed automatisch naar de echtgenote gaat ongeacht wie het betaalt heeft.

Het lijkt me dat het onroerend goed dan op naam van de echtgenote staat. De vraag is dan of je vriend dit onroerend goed zomaar kan vervreemden aan een off-shore trust in Malta/Gibraltar zonder toestemming van de echtgenote.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar