• 0

Nieuwe cookie wetgeving, mag zelfs G. analytics niet meer?

De nieuwe telecomwet met aanpassingen voor het gebruik van cookies (of andere manieren om de bezoeker van je website te volgen) is aangenomen.

 

Dit onderwerp speelde al even maar de wet, voortvloeiend uit een Europesche richtlijn (kan link niet zo snel vinden) is nu van kracht. Cookies mogen niet meer zonder instemming van je bezoeker tenzij deze nodig zijn voor de werking van je site. Een cookie voor een login of winkelwagen mag dus, de rest niet meer zonder instemming van je bezoeker. Arnoud Engelfriet is op zijn blog van mening dat zelfs Google Analytics valt onder deze wet en dus ook daarvoor toestemming is vereist.

 

In de UK is een soortgelijke wet net van kracht geworden. Sites van UK overheid zelf en grote partijen als de BBC voldoen (nog) niet aan de eisen.

 

Ik heb een paar sites die niet voldoen maar kijk even aan wat de aanbieders van advertenties (o.a. adsense) en Google Analytics gaan doen om een product aan te bieden wat voldoet aan deze nieuwe regelgeving. Wat doe jij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij is het antwoord eenvoudig: voor het plaatsen van niet-functionele cookies (zoals Google Analytics) is altijd toestemming vooraf vereist.

 

De OPTA is ook niet gek en weet dat heel weinig websites hieraan voldoen, dus er zijn plannen om een cookiemonitor te bouwen.

 

Let op: je mag dus ook niet gewoon alle cookies plaatsen en een popup voor toestemming laten zien: eerst de popup, dan pas de cookie plaatsen. Pas na mijn expliciete toestemming mag er een cookie geplaatst worden. Op dit moment voldoet higherlevel.nl dan ook niet aan de wet, ondanks de popup - de cookies zijn immers al geplaatst voor ik toestemming heb gegeven.

Link naar reactie
  • 0
Aangezien de overheid zelf ook nog niet voldoet aan de wetgeving, zou ik gewoon nog even wachten hoe alles zich gaat ontwikkelen.

 

http://webwereld.nl/nieuws/111409/rijksoverheid-weigert-aan-cookiewet-te-voldoen.html

 

Ondertussen hebben de overheidssites een brief van de OPTA gekregen omdat ze een voorbeeldfunctie hebben.

http://www.nu.nl/internet/2902667/overheidssites-aangepakt-schenden-cookiewetgeving.html

 

Ik heb ook nog steeds analytics op mijn sites staan en als ik het niet mag hoor ik het wel.

Wat zou je er anders op moeten zetten? Weer die visuele teller per pagina eropzetten zoals je dat in het begintijd van het internet had?

Ik ben nu aan het testen met Piwik. Dit kun je cookieloos laten werken en je kan instellen hoeveel cijfers van het IP adres je wilt laten scramblen. Zo zijn de bezoekers vrijwel niet meer individueel te volgen. Dit heeft natuurlijk wel gevolgen voor de data die je krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld herhaalbezoeken en conversies in latere sessies niet meer meten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij doen niks. Wij doen geen onoirbare dingen met privacygevoelige gegevens. We willen graag ons CMS blijven gebruiken en statistiek bedrijven met onze websites. De OPTA gaat voorlopig alleen achter grote partijen die het echt bont maken aan, dus dikke boetes en enge handhavers verwachten we niet.

Link naar reactie
  • 0

Oude reactie met quote verwijderd, was wel een heel erg oude quote :-[

 

Ik gebruik momenteel deze voor een aantal sites:

http://www.cookiefreeanalytics.co.uk/

 

Geen cookies en er wordt niets opgeslagen op de pc van de gebruiker, werkt prima tot nu toe. De overige cookies die ik gebruik heb ik echt nodig voor inloggen en winkelwagens e.d.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 1

Cookiewet wordt aangepast

 

Minister Kamp (Economische Zaken) gaat de cookiewet aanpassen. Daardoor mogen cookies voor het bijhouden van statistieken zonder toestemming geplaatst worden.

 

 

Dat laat Kamp donderdag in een brief (pdf) weten. De aanpassing van de cookiewet volgt na een voorstel van Kamerlid Kees Verhoeven (D66).

 

Websites mogen volgens de nieuwe wet cookies voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming plaatsen mits de informatie niet met derden gedeeld worden

Link naar reactie
  • 1

Cookiewet wordt aangepast

 

Minister Kamp (Economische Zaken) gaat de cookiewet aanpassen. Daardoor mogen cookies voor het bijhouden van statistieken zonder toestemming geplaatst worden.

 

 

Dat laat Kamp donderdag in een brief (pdf) weten. De aanpassing van de cookiewet volgt na een voorstel van Kamerlid Kees Verhoeven (D66).

 

Websites mogen volgens de nieuwe wet cookies voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming plaatsen mits de informatie niet met derden gedeeld worden

 

Oeh das fijn! Toepasbaar op mijn website. Hoef ik in ieder geval mensen niet lastig te vallen met een pop-up..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Is google een derde?

 

Dat wordt bij cookierecht.nl aardig uitgelegd:

... kan er wellicht wel sprake zijn van “first party” cookies, maar ook dan zou je toestemming nodig hebben: De “voorwaarden van Kamp” -stellen dat je de gegevens niet mag delen met anderen, dus ook niet met Google zelf...

 

Met speciale afspraken zou je Google tot first party kunnen rekenen, maar dan alsnog is het onvermijdelijk dat je de gegevens deelt met Google. Dus ook met de nieuwe wijzigingen mag GA niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe er niet aan mee simpelweg omdat het onzinnig is.

 

Het wachten is namelijk op het moment waarop een of andere malloot bedenkt dat het wel zo netjes is om bezoekers die niet uit NL komen de achtergrond achter het cookie scherm te tonen, anders weten ze immers niet wat ze accepteren of weigeren.

Dat zou kunnen leiden tot de uitleg in een paar officele talen, ik noem er even enkele.

Afrikaans

Albanees

Arabisch

Armeens

Assamees

Aymara

Azerbeidzjaans

Bengaals

Bislama

Bosnisch

Bulgaars

Catalaans

Chinees

Dari

Deens

Divehi

Duits

Dzongkha

Engels

Estisch

Fijisch

Fijisch Hindi

Filipijns

Fins

Frans

Fries

Georgisch

Grieks

Groenlands

Guaraní

Haïtiaans Creools

Hawaïaans

Hebreeuws

Hindoestaans

Hiri Motu

Hongaars

Iers

Italiaans

Japans

Kannada

Kasjmiri

Kazachs

Khmer

Koreaans

Koerdisch

Kirgizisch

Kroatisch

Laotiaans

Latijn

Lets

Litouws

Luxemburgs

Maori

Macedonisch

Maleis

Nepalees

Nederlands

Nieuw-Zeelandse Gebarentaal

Oekraïens

Papiaments

Portugees

Reto-Romaans

Roemeens

Romani

Russisch

Servisch

Sloveens

Slowaaks

Spaans

Turks

Vietnamees

Wit-Russisch

Zweeds

 

Daarnaast zou het ook fijn zijn als je je site zo inricht dat deze ook door mensen met een visuele handicap kan worden bezocht.

 

Filteren op basis van ip is niet mogelijk simpelweg omdat er geen sluitende lijst is van ip reeksen.

 

Ga er maar aan staan. ???

 

Een lijstje met overheids ip's daarentegen zou wel leuk zijn.

Helaas is de content van deze website niet beschikbaar voor bezoekers afkomstig vanaf het volgende ip adres: [ip adres]

Neem contact op met uw ICT afdeling voor meer informatie.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het trouwens met als je banners van bv een affiliate partij als Zanox toont? Ik heb een site waar ik banners van hun toon, maar volgens mij wordt er verder geen cookie ofzo geplaatst. De code is namelijk niets meer dan een en met een verwijzing naar de website voor wie je reclame maakt (en dus niet Zanox zelf). Verder geen javascript geneuzel enzo. Of wordt er onder water stiekum toch iets gedaan?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dus straks mag je wel statistieken verzamelen via zelf geplaatste cookies, maar die statistieken ("verzamelde gegevens") mag je dan niet meenemen in een online backup omdat je ze dan "deelt" met de partij die die backup beheert?

 

Ik vermoed dat er binnenkort nog een aanpassing van de wet komt ...

Link naar reactie
  • 0

Websites mogen volgens de nieuwe wet cookies voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming plaatsen mits de informatie niet met derden gedeeld worden

 

Is google een derde?

 

Ja maar je kan bij analytics aangeven dat je gegevens niet wilt delen: https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&utm_id=ad&answer=1011397

 

Dit icm het anoniem maken hierboven zou voldoende moeten zijn om gewoon google analytics te gebruiken.

 

Verder zijn de cookies van Google wel "First party":

 

Bij een first-party cookie geldt dat de cookie bij het domein van de website zelf hoort en niet uitgelezen kan worden door een andere site. Bij een 3rd party cookie kun je op meerdere websites uitlezen en daardoor betere tracking uitvoeren..

 

Dus Google Analytics-cookie is first-party cookie, de google adsense cookie bijv. niet.

 

 

Edit: Wat Kees zelf ook zegt dus:

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0
Ja maar je kan bij analytics aangeven dat je gegevens niet wilt delen: https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&utm_id=ad&answer=1011397

Je deelt dan niet meer met andere diensten van google en je gegevens worden niet meer gebruikt om te benchmarken. Desondanks deel je de data wel met Google zelf en dat kun je niet uitzetten. Je slaat de gegevens immers niet op je eigen servers op, Google bewaart ze voor je. Aangezien de OPTA er bij betrokken was hoop ik dat ze snel met een nieuwe FAQ komen waarin ze expliciet iets over GA zeggen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Websites mogen volgens de nieuwe wet cookies voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming plaatsen mits de informatie niet met derden gedeeld worden

 

Is google een derde?

Als leek zou ik zeggen dat je zelf de eerste partij bent. Google de tweede partij en pas als Google weer deelt met een andere partij is dat de derde partij.

 

In meeste verhalen lees ik enkel over 1ste en 3de partij maar niks over 2de.

Ik hoor het graag als hetero vreemd is hoe ik het bekijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar je kan bij analytics aangeven dat je gegevens niet wilt delen: https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&utm_id=ad&answer=1011397

Je deelt dan niet meer met andere diensten van google en je gegevens worden niet meer gebruikt om te benchmarken. Desondanks deel je de data wel met Google zelf en dat kun je niet uitzetten. Je slaat de gegevens immers niet op je eigen servers op, Google bewaart ze voor je. Aangezien de OPTA er bij betrokken was hoop ik dat ze snel met een nieuwe FAQ komen waarin ze expliciet iets over GA zeggen.

 

Ja daar heb je gelijk in. Maar als je de gegevens anonimiseert en diep instelling aanzet moet het voldoende zijn. Het is een Cookiewet en geen Wet bescherming persoonsgegevens. Van het laaste weet ik inderdaad dat opslaan in Amerika problematisch kan zijn.

 

Wat wel roet in het eten kan gooien is dat dit weer niet voldoet aan de Europese Wet :-\. Dus we moeten inderdaad maar weer afwachten waar dit naar toe gaat en hopen dat de OPTA duidelijkheid geeft waarop gecontroleerd wordt.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.