• 0

Herstellen van de google Penguin Update

Penguin on the move

Op 25 mei lanceerde Google de laatste uit een reeks van updates: de Penguin Update. Deze update had als doel het effect van spammy linkbuilding en overoptimalisatie terug te dringen. Alhoewel de SEO forums bol staan van negatieve reacties, lijkt Penguin niet teruggedraaid te worden zoals eerder bij Panda wel het geval was. Sterker nog afgelopen vrijdag voor Pinksteren lanceerde Google nog even Penguin 1.1, alhoewel dat meer lijkt op een index update dan op een aanpassing van het algoritme.

 

Waarom websites dalen na Penguin

Penguin heeft als doel gehad om overoptimalisatie op de website en spammy linkbuilding aan te pakken. Websites die de hun pagina's volproppen met de belangrijke zoekwoorden in tekst, titels en vetgedrukte teksten worden niet langer beloond met hogere posities. Net zo min als links met precies die zoekwoorden in de anchor teksten binnen de eigen website en van andere websites. Links afkomstig van linkruilpagina's of websites die bij Google bekend staan als spammy, scoren voortaan negatief. Google verlangt voortaan een natuurlijk linkprofile en goed leesbare teksten.

 

Kan je website herstellen van de Penguin Update

De belangrijke initiator van de update Matt Cutts geeft aan dat je kunt herstellen van de Penguin Update. Daarvoor moet je je site ontdoen van keyword stuffing en al je gekopieerde teksten verwijderen. Zorg voor goed leesbare, unieke teksten die echt wat toevoegen. Verwijder inhoud en links van websites die niet voldoen aan de richtlijnen van Google. Je website zou dan na enkele weken weer langzaam moeten gaan stijgen. Als dat niet gebeurt heeft Matt maar 1 advies: opnieuw beginnen.....

 

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Omdat het zeker na een recente update van Google gissen is wat werkt en wat niet werkt, ben ik enorm benieuwd wat de ervaringen zijn van website eigenaren. Wie is er getroffen door de Penguin Update? Wat heb je vervolgens gedaan en belangrijker nog, heeft het geholpen? Ik ben benieuwd naar alle ervaringen!

Ik help ondernemers met Online Marketing

Online Marketing

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alhoewel de SEO forums bol staan van negatieve reacties

Je zegt het zelf al, alleen vage SEO bedrijfjes hebben er last van. Hun 'werk' blijkt keer op keer zinloos.

 

Je kan er lang of kort over discussiëren, maar het is totaal niet nieuw dat Google dit doet. Zo lang Google bestaat worden er ook sites "gestraft" als ze de boel denken te kunnen flessen. Maar eigenlijk is dit een foute benadering. Het is juist de gebruiker van Google die beloond wordt met betere zoekresultaten.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik na al die jaren zeker weet is...Geloof nooit wat Google zogezegd als oplossing geeft. Bij elke update zeggen ze hetzelfde: kopieer geen content, wees braaf en volg onze regels, doe niet aan zoekmachine optimalisatie maar schrijf content waarnaar webmasters spontaan linken (in your dreams), mijd zoekwoorden in titel tags, enzovoort. ;D

 

In realiteit worden bij deze update(s) enkel linkspammers aangepakt. En gedetailleerd heb ik het over:

1. zij die 1000den backlinks tegelijk creëeren zoals de zogenaamde commentspammers. Dit betekent dus dat je je concurrent kunt uitschakelen door zijn website te spammen. :)

2. zij die tegen de 1000 pagina's per keer in Google pompen. Het minimumaantal dat toegelaten is is niet geweten en de periode daartussen ook niet.

 

En on page optimalisatie is nog steeds nodig omdat de zoekrobot anders niet kan "zien" waarover de content gaat. Zo hebben we diverse tests uitgevoerd op een webite met een top 10 positie op een belangrijke zoekwoord. Verwijder je de on page optimalisatie dan zakt deze in de resultaten. Zet je deze terug, dan stijgt het weer naar de oude plek.

 

Andere tests wezen uit dat websites die niet aan link building doen na een tijdje zakken op het belangrijkste zoekwoord. Nu heb je altijd periodes waarbij sites het slecht doen, maar ik heb het hier over de herleving (opeens komen de bezoekers weer binnen) en dat zie je goed en sneller terug bij websites die aan linkbuilding doen.

 

Conclusie: on page optimalisatie + regelmatig aan linkbuilding doen (maar nooit overdrijven) is nog steeds the way to go.

Link naar reactie
  • 0

Conclusie: on page optimalisatie + regelmatig aan linkbuilding doen (maar nooit overdrijven) is nog steeds the way to go.

Waarmee je dus eigenlijk zegt dat er in al die jaren helemaal niets veranderd is, en dat dat hele SEO maar gebakken lucht is... ;)

SEO is geen gebakken lucht. >:( SEO is je website zichtbaar maken en houden in zoekmachines (Google als eerste, Vinden en Bing als 2e).

 

SEO is voor websites waarnaar niemand spontaan linkt, zoals de bedrijfssite van Piet z'n drukkerij. Je gaat dus voor backlinks zorgen (Google wil dat je daarop wacht ;D), en de website van Piet voorzien van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken (Google wil dat je website met dat onderwerp te maken heeft...logisch >;(). Zo verwacht Google dat in de H1/2-tag je zoekwoord voorkomt (er in verwerken en niet zomaar overnemen) en in de rest van de pagina varianten. Al wat duidelijk zichtbaar is voor de gewone bezoeker wordt beschouwd als betrouwbaar.

 

Allé ik ga slapen :P

Link naar reactie
  • 0

Alle websites zullen merken dat Google iets gewijzigd heeft in zijn algoritme, maar als je de website puur voor de bezoeker hebt ontwikkeld dan zal er eerder een positief resultaat uit komen dan een negatief.

 

Veel al hoor ik ook dat Google het resultaat (organisch) minder makkelijk wil maken, zodat er meer geïnvesteerd zal moeten worden in een goede Adwords Campagne. Vergeet niet dat Google 90% van de inkomsten uit reclame haalt (Adwords) en zo goed als niets uit de organische. De (hoge kwaliteit) organische resultaten leveren de bezoekers op, maar niet het directe geld.

 

Schrijf voor de gebruiker als je hoog in de organische resultaten van Google wilt komen en krijg meer bezoekers of investeer in een solide Adwords campagne.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties en meningen. Ik ben echter vooral op zoek naar reacties van website eigenaren of webmasters wiens websites zijn getroffen. Ik ben benieuwd!

 

Tja, ik kan eigenlijk alleen maar melden dat er geen verschil is in bezoek vanuit google, maar het gaat ook niet om overmatig geoptimaliseerde websites.

 

Ik vermoed dat het tactisch gebruik van zoekwoorden in urls,

tags en dergelijke nog steeds wel effect heeft, maar het zou best kunnen dat men bijvoorbeeld inkomende links uit linkfarms als negatief gaat tellen op de totale score. Voor fatsoenlijke websites die op de menselijke bezoeker gericht zijn is er denk ik niet zoveel loos, ook niet als er wat aan optimalisatie is gedaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.