• 0

verlies boeken Beheer BV

Beste forumleden,

 

Uit kostenoverweging probeer ik het JV van mijn vrouw`s Beheer BV op te stellen met mijn beperkte boekhoudkundige kennies maar zit met een vraag.

 

Situatie (datum oprichting) op 01-08-2011:

ACTIVA:

FVA (deelneming in een werk BV) 120.000

 

PASSIVA

EV

Aandelenkapitaal 18.000

Algemene Reserve 102.000

 

Situatie 31-12-2011

ACTIVA

FVA (deelneming in een Werk BV) 120.000

 

PASSIVA

EV 119.905

 

Zoals jullie kunnen zien is de Balans niet in evenwicht. Verlies 2011= 95, dit bedrag is toebedeeld aan het EV.

 

Maar nu is de vraag: wat doe ik met het verlies van 95, aan de debetzijde,Waar boek ik dit bedrag? Ik zat zelf te denken aan FVA maar dit is het bedrag van deeleneming in een andere BV. Hier mag ik toch niet aan komen?

 

Graag jullie reacties.

 

Bvd

 

Kemal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kemal, je kunt het resultaat (verlies) boeken op de overige (algemene) reserve. Maar klopt het verlies wel? Denk aan de oprichtingskosten van de bv (notariskosten), contributie en inschrijving bij de Kamer v Koophandel etc. Succes, Rob

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

normaal gesproken gaat het andersom: er gebeurt iets waarbij een resultaat ontstaat en het effect van die gebeurtenis is dus een aanpassing van het EV. Hoe heb je vastgesteld dat er sprake is van een verlies? Of is dat het resultaat dat in de werkmaatschappij is opgekomen? Dan kun je dat niet zo een op een bij de holding overnemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

95 is neem ik aan het verlies van de werk BV

 

Als dit het geval is wordt de deelneming 95 minder waard. Je boekt dan:

Resultaat deelneming (resultatenrekening), @ FVA ad EUR 95.

 

Balans wordt hierdoor:

 

FVA 119.905 AK 18.000

Algemene reserve 102.000

Resultaat boekjaar -95

Totaal EV 119.905

Link naar reactie
  • 0

Het verlies is geen verlies van de werk BV. Het is wel degelijk van de Holding. Kosten bijdrage KvK 2011.

 

De Holding is per1 augustus opgericht (n.a.v. splitsing van de werk BV) heeft in 2011 geen activiteiten gehad. die zijn pas op 1 januari 2012 gestart.

 

Trevor, waar boek ik ik aan de debetzijde het verlies van 95, nu het geen verlies van de werk-BV betreft?

Link naar reactie
  • 0

Iemand heeft die 95 euro voor de kvk inschrijving betaald, (ik vermoed de werk bv) dus je moet aan de de creditzijde een schuld opnemen

 

- ofwel aan de werk bv ofwel "rek courant werk bv"

- ofwel de kvk als de bijdrage in 2011 nog niet betaald was

- ofwel is als de holding bv hem zelf heeft betaald dan moet het bank saldo -95 zijn.

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

De Kvk bijdrage is door mijn vrouw`s priverekening betaald. Dus dit betekent dat de R/C directie aan de debetzijde balans een saldo van -95 aan moet geven, klopt dit?

 

lol, toch knap ik bedenk 3 mogelijkheden en het blijkt de 4e te zijn.

 

ja inderdaad als jou vrouw dit prive heeft betaald dan is er een rekening courant met de directie.

Als iets een schuld is presenteer je hem gewoon aan de passiva zijde, ook de rekening courant met de directie.

Link naar reactie
  • 0

Roel en de rest,

 

Ik ben er eindelijk, dank voor jullie uitleg.

 

Roel nog 1 vraagje voor mijn algemene beeldvorming:

 

Als de bank van de BV een negatief saldo vertoont, moet dit daan ook aan de creditzijde vermeld worden?

 

Tot nu toe deed ik het nl voor mijn bedrijf als volgt (ik heb zelf een IB onderneming)

Activa

Liquide middelen:

Bank -500

 

bvd

Link naar reactie
  • 0

JA als je een schuld bij de bank hebt hoort die ook aan de passiva of creditzijde.

 

dat houd een balans overzichtelijk, bezittingen / activa staan links, schulden, passiva staan rechts.

 

Als je overal maar minnetjes voor gaat zetten dan word de balans onoverzichtelijk en geeft geen duidelijk beeld van de financiele staat van het bedrijf.

Er zijn maar een paar posten die een sterke binding hebben met een post die als negatief getoond kunnen worden op de balans.

2 voorbeelden

 

- Cumulatieve afschrijving word negatief onder de aanschafwaarde van de vaste activa getoond om per saldo de actuele boekwaarde van de activa weer te geven. (vaak word alleen de boekwaarde getoond)

 

- Voorziening dubieuze debiteuren word negatief onder debiteuren bij de activa getoond

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een credit bedrag negatief debet verantwoord geeft dit een vertekend beeld, aangezien je als het ware dan de balans (totaal activa en passiva) verlaagd ('balansverkorting'). Dit heeft een (onterecht) effect op te berekenen ratio's.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.