• 0

Wat is een redelijke aandelenverdeling?

Beste experts,

 

ik ben op dit moment bezig om een nieuw internetconcept (wat ik zelf bedacht heb) op te zetten met een partner. Op dit moment zijn we bezig met het verdelen van de aandelen. Ik weet niet goed wat een redelijke onderlinge aandelenverdeling is. Jullie advies is daarom van harte welkom.

 

Onze inbreng is als volgt:

 

Mijn inbreng:

-5k

-het idee (wat wereldwijd uniek is en waar ook al enkele investeerders interesse in hebben getoond).

-dragen van 20k van een lening van 60k die we hebben gekregen.

-200 werkuren

 

Zijn inbreng:

-10k

-dragen van 40k van een lening van 60k die we hebben gekregen.

-1400 werkuren (hij is in feite degene die de hele onderneming op gaat zetten)

 

Als de onderneming gestart is krijgt hij gewoon een salaris voor de uren (fulltime) die hij hiermee bezig gaat, maar in de opstartfase zijn de eerste 1500 uren dus zijn inbreng.

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

 

Groeten Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, we zien elkaar als gelijkwaardig hierin. Ik heb het idee bedacht en hij is degene die de kar voornamelijk gaat trekken omdat ik voor 90% van mijn tijd met een andere onderneming bezig ben.

 

In principe zou het plan niet zonder één van beiden uitgevoerd kunnen worden. Zonder mij zou er geen idee zijn, zonder hem zou er niemand zijn die het idee op kan zetten. Hij gaat er fulltime mee bezig en heeft er ook zijn baan voor opgezegd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Zou alleen met de geldelijke inbreng rekening houden: 5 : 10 of 1/3 : 2/3. Via salaris en aandelenopties kun je eventueel verder onderhandelen.

 

Hoe dan ook bespreek het uitgebreid met je zakenpartner en maak samen een aandeelhoudersovereenkomst. In de kapitaalgids van higherleveler van het eerste uur Nils de Witte op http://startkapitaal.blogspot.com/.

 

Succes!

 

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ik zou alleen handelen op basis van een gelijkwaardige aandelenverhouding.

Degene met een kleiner percentage van de aandelen staat altijd zwakker. Feitelijk blijf je werknemer in loondienst voor de sociale verzekeringswetgeving. Je kunt ook ontslagen worden tegen je zin.

Indien je wel akkoord gaat met een onevenredige verhouding van de aandelen dan adviseer ik alles goed vast te leggen in een overeenkomst, gelijk bij aanvang als de verhoudingen (nog) goed zijn. Denk ook aan de rechten van je concept, indien je dit vastlegt als eigendom van de gezamenlijke BV. Welke rechten behoud je bij overhoopt ontslag?

Klinkt enigzins negatief, maar naar mijn mening maak je het beste afspraken op het moment dat je goed met elkaar door een deur kunt.

 

Bloem

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van onderhandelen in deze fase. Wat Ties zegt is natuurlijk logisch en tegelijkertijd zou ik er dan als ik jou was voor kiezen om zelf ook 10k in te leggen en niet in deze fase, met deze relatief kleine bedragen al meteen voor een minderheidsaandeel te gaan.

 

Daarbij komt er dus binnenkort een investeerder bij, wat zijn jullie van plan om die toe te zeggen? Die zal ook aandelen willen, hoeveel gaan er dan naar hem?

 

Eigenlijk heb ik te weinig info nu om er echt een harde uitspraak over te doen want het heeft, zoals Jeroen ook schrijft, te maken met hoe belangrijk is iedere aandeelhouder. Jij zegt hier dat beiden even belangrijk zijn, is één van jullie misschien vervangbaar? Degene met het idee lijkt me moeilijker vervangbaar dan degene die het gaat uitvoeren.

 

Bij welke verhouding voel jij je goed en waarom? En wat schat je in dat jouw medeaandeelhouder vindt? Verder van belang wat jullie afspreken over stemrechten. Deze hoeven niet verbonden te zijn aan de aandelenverhouding dus als dat belangrijk voor je is, zou je economisch een andere verhouding kunnen hanteren dan qua stemrechten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wie de directie mag aanstellen/ontslaan, wie het salaris van de directie vaststelt etcetera. Hou hierbij ook meteen rekening met de investeerder die er bij komt. Als je bijvoorbeeld vastlegt dat directie met meerderheid van stemmen benoemd kan worden en jij hebt straks minder dan de helft, dan heb je natuurlijk veel minder invloed.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.