• 0

Flexbv : de actuele status en de gevolgen

Beste allen,

 

Er beweegt weer wat... ;)

Zie hieronder, de memorie is als bijlage toegevoegd.

 

Op 29 mei 2012 is de nadere memorie van antwoord (pdf) door de Eerste Kamer ontvangen. Hierin geeft de demissionair minister van Veiligheid en Justitie aan dat de concrete datum van inwerkingtreding, mede afhankelijk van de behandeling van de wetsvoorstellen door de Eerste Kamer, nog wordt bepaald. Op 5 juni 2012 bespreekt de Eerste Kamer de nadere procedure.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Maurice

vizwlklah8x6.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ter info: Bovenstaande bestandsnaam lijkt wat verdacht i.c.m een nieuw lid, maar het is de officiele eerste kamer bestandsnaam, dus daar kan MaPo niets aan doen. Bestand is veilig.

 

Eventueel ook te vinden op de site van de eerste kamer Directe link naar PDF, en dit keer wel werkend

 

Mod mod edit: link werkend gemaakt. Ik zal Frans nog wel een keer uitleggen hoe het werkt! ;D

 

mod mod mod edit: jeetje

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog Christine, de wet zal ook dan nog niet het stadium van invoering bereiken. In de aangehaalde memorie van antwoord wordt enkel antwoord gegeven op vragen vanuit de politiek. Er is nog niets bekend over de feitelijke inwerkingtreding. Ik ben wel goed gemutst over de vragen die gesteld zijn en de mate waarin experts serieus genomen worden in hun vragen en ook antwoorden.

 

Zullen we een nieuw (naast voetbal) pooltje instellen?

Voorspel de datum waarop de flex-BV-wet eindelijk wet wordt (datum inwerkingtreding) en verdien een gratis uur consult met mij over de zin en onzin van de nieuwe flex BV.

 

En ja, dat doe ik niet voor niets (het gesprek wel). De flex BV wordt her en der al gepromoot als het ei van columbus door vakgenoten. Maar bedenk je wel: de fiscale regels wijzigen niet, dus de nadelen van een BV wegen nog immer (vrijwel) net zo zwaar als voor de invoering van de flex-BV. Enkel de oprichting ervan wordt eenvoudiger. De vraag BV of geen BV wordt hierdoor nauwelijks beïnvloedt.

 

Overigens heeft de flex-BV wel een positief effect op de oprichting van stamrecht BV's, maar dat ter zijde.

 

Ciao

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Overigens heeft de flex-BV wel een positief effect op de oprichting van stamrecht BV's, maar dat ter zijde.

Dat wordt dan wel weer gecompenseerd door aanpassing van het ontslagrecht en (de besteding van) ontslagvergoedingen...

 

Ik ben wel in voor een cursus van Joost. Ik ben ook erg optimistisch over de gezwinde spoed waarmee het wetsvoorstel verder zal worden behandeld. Ik voorspel dat de inwerkingtreding per 1 januari 2014 zal zijn.

:P

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht (hoop wellicht) dat het afgesteld gaat worden.

 

Zeker als je ook nog zonder notaris een BV kan oprichten, dan komt er binnen no time duizenden nieuwe BV's. Frauduleus handelen wordt dan erg makkelijk gemaakt, controle valt er zowel voor de klant als de fiscus niet uit te voeren.

 

Vergelijk het maar eens met websites. Doordat er haast geen restricties meer zijn en de kosten erg laag, is de aanbod erg hoog geworden. Er zitten veel goede bij, maar deze zullen lijden onder de verkeerden.

 

Verder verwacht ik dat curatoren veel makkelijker aandeelhouders/bestuurders aansprakelijk zullen stellen, als ze die al kunnen vinden. Ik hoop dat ik het fout heb, maar ik verwacht dat de invoering Nederland niet veel goeds brengt.

 

Ja, ik weet het dit is een alternatief voor de engelse rechtsvormen. Maar we hebben toch al coöperaties, of maak wat mij betreft een geheel nieuwe rechtsvorm maar blijf van de BV af. In ons aller belang.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Komt de FlexBV er bij of moet hij de huidige BV gaan vervangen?

 

Want als hij hem moet vervangen dan hoop ik niet dat de BV de zelfde betrouwbaarheid gaat uitstralen als de Engelse variant hiervan. Dan moeten we straks nog gaan verhuizen naar de GmbH of BVBA. Of misschien een NV maar ik weet niet hoe haalbaar überhaupt dat scenario is.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
  • 0

Wat dan dus wel betekent dat je aan de buitenkant niet meer kunt zien of je met een "ouderwets vormgegeven BV" of de moderne versie te maken hebt. Daarvoor zul je dan wat meer onderzoek moeten doen. Niet dat dat veel uitmaakt, want het is nu ook niet zo moeilijk om met een BV te maken te krijgen die elk moment kan omvallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor de mensen die niet iedere dag de vergaderplanning van de Eerste Kamer volgen:

 

12 juni aanstaande worden de wetsvoorstellen Wet vereenvoudiging en flexibilisering bv-recht (31.058) en Invoeringswet vereenvoudiging en flexibilisering bv-recht (32.426) als hamerstuk afgedaan. Ik neem aan dat het concept-KB met de datum van inwerkingtreding al op het ministerie klaarligt, dus dat zou betekenen dat de flex-BV er daadwerkelijk zomaar eens per 1 juli 2012 zou kunnen zijn!

 

Maar niet te vroeg juichen, natuurlijk.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De twee flex-bv wetsvoorstellen zijn voor de Eerste Kamer vergadering van 12 juni a.s. als "hamerstukken" geagendeerd. Dat betekent dat zij waarschijnlijk zonder stemming worden aangenomen.

Over de datum van inwerkingtreding is op dit moment nog niets bekend. Ik heb gehoord dat het ministerie daarover uiterlijk op 12 juni duidelijkheid verschaft.

 

Wie het meer in detail wil volgen kan mijn weblog http://flexbv.wordpress.com/ (e-mail signalering mogelijk).

 

Zie voor algemene informatie over de flex-bv en de wet bestuur & toezicht onze nieuwsbrief, https://flexbv.files.wordpress.com/2012/06/2012-05-flex-bv-special-juridische-actualiteiten-pellicaan.pdf

Overigens is de wet bestuur & toezicht vertraagd en zal niet gelijk met de flex-bv voorstellen in werking treden.

2012-05_Flex-bv_special_juridische_actualiteiten_Pellicaan.pdf

Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht Pellicaan Advocaten (http://www.pellicaan.nl)

Link naar reactie
  • 0

Vers van de pers:

 

Flex-bv aanvaard door 1e Kamer. BV-recht per 1 oktober 2012 eenvoudiger en flexibeler

 

Nieuwe BV kans voor startende ondernemer

 

Nieuwsbericht | 12-06-2012

 

De Eerste Kamer heeft een wetsvoorstel van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie aangenomen waardoor ondernemers met ingang van1 oktober 2012 makkelijker een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BV) kunnen oprichten. Onnodige belemmeringen zijn weggenomen. Sterke vereenvoudiging van de regels voor deze rechtsvorm levert het bedrijfsleven veel voordelen op.

 

Belangrijk is de afschaffing van het minimumkapitaal van 18.000 euro als startkapitaal. Ondernemers kunnen in het nieuwe systeem zelf kiezen welk bedrag zij bij de oprichting van de bv inbrengen. Dit zal naar verwachting een gunstig economisch effect hebben omdat het voor kleinere en startende ondernemers makkelijker wordt om te kiezen voor een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid. Het maakt investeren in de onderneming aantrekkelijker. Ook de verplichte blokkeringregeling, de bankverklaring en de accountantsverklaring bij inbreng in natura worden afgeschaft.

 

Voor ondernemers die een standaard-bv willen oprichten, passen de statuten op één A4-tje. Uitgebreide statutaire regelingen en juridische advisering zijn dan niet meer nodig.

 

De grotere vrijheid die ondernemers wordt geboden, blijkt vooral uit de ruimere mogelijkheden om in de statuten af te wijken van bepalingen in de wet. Voorbeelden daarvan zijn de mogelijkheid dat iedere aandeelhouder of groep van aandeelhouders zijn eigen bestuurder benoemt, de uitgifte van stemrechtloze aandelen en meer gelegenheid om besluitvorming buiten de algemene vergadering te laten plaatsvinden.

 

De inwerkingtreding op 1 oktober biedt huidige en toekomstige ondernemers en andere betrokkenen gelegenheid om zich op de nieuwe wetgeving voor te bereiden. In het nieuwe bv-recht zitten overigens geen verplichtingen waarop de statuten onmiddellijk moeten worden aangepast.

 

De wet treedt niet in werking voor zover het de bepalingen betreft tot beperking van het aantal commissariaten (een aanpassing van de Wet bestuur en toezicht, Stb. 2011, 275, die nog niet in werking is getreden).

 

Groet,

 

Maurice

Link naar reactie
  • 0

EINDELIJK!

 

MAAR, laat ik de eerste hier zijn die meteen een waarschuwing geeft:

 

Met de komst van de Flex BV verandert er in de keuze eenmanszaak of BV vrijwel niets! De Flex BV moet dus vooral niet gezien worden als een soort wonder-rechtsvorm die het beste van alle werelden combineert.

 

Het is ook straks nog steeds een afweging die betrekking heeft op:

- bescherming aansprakelijkheid;

- fiscale gevolgen;

- toekomstige verkoop en/of samenwerking

 

Wees vooral alert op 'adviseurs' die straks met de Flex BV te koop lopen alsof je bij hen het ei van columbus kan krijgen.

De Flex BV ziet op de oprichting van de BV, niet op de andere keuzes en afwegingen die je moet maken als je speelt met het idee om je bedrijf in BV-vorm te voeren.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

EINDELIJK!

 

MAAR, laat ik de eerste hier zijn die meteen een waarschuwing geeft:

 

Met de komst van de Flex BV verandert er in de keuze eenmanszaak of BV vrijwel niets! De Flex BV moet dus vooral niet gezien worden als een soort wonder-rechtsvorm die het beste van alle werelden combineert.

 

Het is ook straks nog steeds een afweging die betrekking heeft op:

- bescherming aansprakelijkheid;

- fiscale gevolgen;

- toekomstige verkoop en/of samenwerking

 

Wees vooral alert op 'adviseurs' die straks met de Flex BV te koop lopen alsof je bij hen het ei van columbus kan krijgen.

De Flex BV ziet op de oprichting van de BV, niet op de andere keuzes en afwegingen die je moet maken als je speelt met het idee om je bedrijf in BV-vorm te voeren.

 

Groet

Joost

 

Uiteraard zeer terechte opmerking Joost. Wat echter wel verandert is de afweging BV of buitenlandse rechtspersoon (Ltd).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/wetsvoorstel-vereenvoudiging-bv-recht/

 

Zoals velen hier waarschijnlijk wel zullen weten, is er per 1 oktober nieuwe wetgeving van kracht omtrent BV's. Dit houdt o.a in dat de verplichte notariele akte zal komen te vervallen, en ook de inleg van 18.000 euro bij oprichting zal straks niet meer van toepassing zijn. Wat ik mij afvraag: zullen er na oktober grote verschuivingen gaan plaatsvinden? Zouden er bijvoorbeeld meer BV's worden gestart dan voorheen, i.p.v bijvoorbeeld eenmanszaken en VOF's? En zouden de banken hier niet steeds vaker op gaan reageren door de oprichters van BV's voor een groot deel (hoofdelijk) mee te laten tekenen? Zouden veel ondernemers overstappen van rechtsvorm, omdat een BV toch relatief "veiliger" is qua aansprakelijkheid? En zou door de makkelijke toegankelijkheid het -toch wel redelijk betrouwbare- imago van een BV niet kunnen gaan devalueren? Kortom, wat zal het teweeg gaan brengen. Ben erg benieuwd hoe jullie tegen deze nieuwe wetgeving aankijken! :)

Link naar reactie
  • 0

http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/wetsvoorstel-vereenvoudiging-bv-recht/

 

Zoals velen hier waarschijnlijk wel zullen weten, is er per 1 oktober nieuwe wetgeving van kracht omtrent BV's. Dit houdt o.a in dat de verplichte notariele akte zal komen te vervallen...

 

 

Hier schiet je toch iets uit de bocht... De akte van oprichting en de statuten moeten toch echt door de notaris verleden worden, daar wijzigt niets aan. Wel is het zo dat er wat aan de vereisten die gesteld worden aan statuten verandert.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/wetsvoorstel-vereenvoudiging-bv-recht/

 

Zoals velen hier waarschijnlijk wel zullen weten, is er per 1 oktober nieuwe wetgeving van kracht omtrent BV's. Dit houdt o.a in dat de verplichte notariele akte zal komen te vervallen...

 

 

Hier schiet je toch iets uit de bocht... De akte van oprichting en de statuten moeten toch echt door de notaris verleden worden, daar wijzigt niets aan. Wel is het zo dat er wat aan de vereisten die gesteld worden aan statuten verandert.

Ah, oke.

De berichtgeving omtrent die akte verschilde kennelijk nogal de laatste tijd. Zie o.a: http://www.accountant.nl/Accountant/Nieuws/Verplichte+notariele+akte+bij+oprichting+bv+afgesc.aspx

 

Heb jij dan misschien een idee of de veranderde vereisten aan statuten/akte nog invloed zullen gaan hebben op de prijs? :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.