• 0

2 vragen ontslag zonder afspiegelingsbeginsel

Ik zit met een aantal vragen. Ik heb al contact gehad met het uwv, deze geven soms wat tegenstrijdige adviezen dus ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die mij met het volgende kunnen helpen.

 

Een eenmanszaak met twee werknemers.

Werknemer 1 werkzaamheden verkoop, 10 jaar dienstverband

Werknemer 2 werkzaamheden 65% van de tijd verkoop, 35% van de tijd andere taken, 5 jaar dienstverband

 

Werknemer 1 werkt al 10 jaar op de woensdag en donderdag, in het contract staan geen vaste dagen. 17 uur per week

Werknemer 2 werkt al 4 jaar in principe op de maandag en dinsdag, maar wisselt regelmatig ivm. externe werkzaamheden voor het bedrijf in het contract staan ook geen vaste dagen. 13 uur per week.

 

Mijn eerste vraag.

Ik heb de 'andere taken' van medewerker 2 nodig voor het blijven uitoefenen van het bedrijf. Deze taken kan medewerker 1 niet overnemen, dit deel van haar functie is onmisbaar.

Bij een ontslag, kunnen ze me dwingen werknemer 2 te ontslaan voor 65% van haar tijd en werknemer 1 aanhouden, of kan ik werknemer 2 aanhouden en aannemelijk maken dat zij bij een ontslag van 65% niet langer in dienst kan blijven.

De functies zijn natuurlijk deels inwisselbaar.

 

De dagen dat werknemer 1 werkt zijn dagen waarop de omzet hard is teruggelopen, bij een eventueel ontslag van werknemer 2, zal werknemer 1 op andere dagen aan de slag moeten. Kan ik haar dit verplichten?

 

Ik begrijp dat bij twee werknemers het last in first out principe geldt, maar er moet echt het een en ander veranderen. De bank eist een ontslag (daling van de kostenpost loon) en ik zie geen mogelijkheid om met enkel werknemer 1 door te gaan.

Ik heb nu al behoorlijk wat dingen op papier staan, maar ik wil graag op alle 'valkuilen' voorbereid zijn.

 

Ik heb volgende week weer een gesprek bij het UWV en wil daar graag goed voorbereid aankomen. Misschien zijn het domme vragen die ik, mijn excuses daar dan voor, het is allemaal zo nieuw voor mij en op de site van het uwv en met google, kom ik zoveel informatie tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

 

Ik heb een rechtsbijstandverzekering, maar zij hebben mij nog niet teruggebeld.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn complimenten voor je zeer informatieve openingspost.

 

Je zult ongetwijfeld in je zoektocht al tegen zijn gekomen dat je die ene persoon als onmisbaar moet weten te betitelen.

 

Daarnaast lijkt het mij dat een te verregaande versnippering van een dienstverband zowel niet in het belang van werknemer als werkgever is. Hiermee bedoel ik dat de ene werknemer slechts 17 uur werkt en de andere 13 uur. Misschien dat er ook wel ondergrenzen zijn waarbij je het werk niet meer verder hoeft te verdelen.

 

(stel dat je de ene werknemer 9 uur wil laten werken en de andere 6 uur, dat is eigenlijk voor beide werknemers oninteressant en "onwerkbaar")

 

Overigens weet ik niet of je CAO nog zinnige tips op kan leveren?

 

Die rechtsbijstandverzekering morgen om 11.30 weer bellen als ze dan nog niet gebeld hebben!

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste vraag.

Ik heb de 'andere taken' van medewerker 2 nodig voor het blijven uitoefenen van het bedrijf. Deze taken kan medewerker 1 niet overnemen, dit deel van haar functie is onmisbaar.

Bij een ontslag, kunnen ze me dwingen werknemer 2 te ontslaan voor 65% van haar tijd en werknemer 1 aanhouden, of kan ik werknemer 2 aanhouden en aannemelijk maken dat zij bij een ontslag van 65% niet langer in dienst kan blijven.

De functies zijn natuurlijk deels inwisselbaar.

 

 

Het UWV kan je in principe nergens tot dwingen, ze geven jou toestemming om een arbeidsovereenkomst op te zeggen. Of die toestemming jou goed uit komt is een tweede. De vraag is nu hoe je toestemming krijgt om de arbeidsovereenkomst van medewerker 1 op te mogen zeggen.

 

Even voordat ik hier verder op in ga, is het jou bekend dat je ook door middel van een vaststellingsovereenkomst de arbeidsovereenkomst op kunt zeggen? Dit houdt in dat werkgever en werknemer op initiatief van de werkgever de overeenkomst beëindigen. Het voordeel van deze constructie is dat het heel veel sneller gaat, het UWV er niet bij betrokken hoeft te worden (geen toestemming nodig) en dat de werknemer het recht op WW behoud.

Staat werknemer 1 open voor een ontbinding van de arbeidsovereenkomst, zeker in het licht dat dit toch onvermijdelijk is? De reden is namelijk duidelijk bedrijfseconomisch, sterker nog, de bank eist dat er afgevloeid wordt. Dan kun je je kont wel tegen de krib gooien, maar de vraag is hoeveel dat oplevert, voor haar en voor jullie samenwerking. Zijn de medewerkers op de hoogte van de huidige situatie en de eisen die de bank stelt?

 

Nu even terug naar jouw voorbeeld. Ik begrijp dat het deels geen uitwisselbare functies zijn. Voor dat deel van haar functie dat ze afwijkende taken doet kun je werknemer 2 dus behouden. De vraag is dus wat er gebeurt met de uren als verkoopmedewerker. Hoe zit je met je dossiervorming omtrent het functioneren van deze werknemers? Zijn er functioneringsgesprekken gehouden en wat is daar uit gekomen? Geeft dit handreikingen om het op een andere boeg te gooien?

Overigens denk ik dat het UWV niet zo moeilijk zal doen over een ontslagaanvraag voor werknemer 2. Duidelijk is dat werknemer 2 bij een ontslag voor haar verkoopuren een arbeidsovereenkomst voor minder dan 5 uur overhoud en dan is het niet waarschijnlijk dat ze voor jou blijft werken. Bovendien kun je wellicht stellen dat voor de andere werkzaamheden het essentieel is dat zij ook in de winkel staat (marktkennis o.i.d.).

Je kunt dus misschien stellen dat met het vertrek van werknemer 2 de continuïteit van de onderneming zo wankel wordt dat het risico er is dat de hele onderneming en dus ook alle arbeidsplaatsen verdwijnen. Dit kan een zwaarwegend argument zijn, als is het wel te hopen dat werknemer 1 niet alle registers open trekt om tegen te werken. Vandaar dat goed overleg essentieel is.

 

 

De dagen dat werknemer 1 werkt zijn dagen waarop de omzet hard is teruggelopen, bij een eventueel ontslag van werknemer 2, zal werknemer 1 op andere dagen aan de slag moeten. Kan ik haar dit verplichten?

 

 

In principe zijn er geen arbeidstijden vastgesteld in de overeenkomst. Dat betekent dat er geen recht is om op deze dagen te werken. Wel is het zo dat het persoonlijke leven van werknemer 1 afgestemd is op deze vaste dagen. Dat betekent dat je wel de werktijden en werkdagen mag wijzigen, maar dat de werknemer wel de tijd moet krijgen om haar privéleven af te stemmen op deze gewijzigde tijden. Dus je kunt niet nu zeggen dat het maandag allemaal anders gaat worden, je kunt wel nu zeggen dat het over twee maanden allemaal anders gaat worden.

Zou dit een reden kunnen zij voor werknemer 1 om mee te werken aan een vaststellingsovereenkomst?

 

 

Ik begrijp dat bij twee werknemers het last in first out principe geldt, maar er moet echt het een en ander veranderen. De bank eist een ontslag (daling van de kostenpost loon) en ik zie geen mogelijkheid om met enkel werknemer 1 door te gaan.

Ik heb nu al behoorlijk wat dingen op papier staan, maar ik wil graag op alle 'valkuilen' voorbereid zijn.

 

Ik heb volgende week weer een gesprek bij het UWV en wil daar graag goed voorbereid aankomen. Misschien zijn het domme vragen die ik, mijn excuses daar dan voor, het is allemaal zo nieuw voor mij en op de site van het uwv en met google, kom ik zoveel informatie tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

 

Dit is helemaal niet dom! Het is juist heel goed dat je het hier bespreekbaar maakt. HL is juist hiervoor een bij uitstek geschikt medium.

 

Wat ik het doel van de afspraak van volgende week bij het UWV? Kan jouw boekhouder/administrateur/accountant je helpen bij het papierwerk? Ik vermoed trouwens dat deze dienst niet gedekt is in je rechtsbijstandverzekering, maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad ;)

 

Nogmaals, de allerbeste manier is er samen met werknemer 1 uit te komen. Je kunt dan de arbeidsovereenkomst opzeggen en de opzegtermijn in laten gaan. Houd er rekening mee dat opzegging tegen het einde van de maand gebeurt, dus eind mei gaat hem niet meer worden.

Via een traject via het UWV kun je ervan uitgaan dat op zijn vroegst de arbeidsovereenkomst eind juli opgezegd kan worden. Dat betekent dat de arbeidsovereenkomst met werknemer 1 op zijn vroegst per 1 oktober zal eindigen. Indien jij volgende maand tot een vaststellingsovereenkomst kunt komen kan dat met een maand vervroegd worden, dus pet 1 september.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. De weg bewandelen van een ontslag in samenspraak zit er helaas (waarschijnlijk) niet in. Ik heb van familie van medewerker 1 bedreigingen ontvangen dat ze me kapot zullen maken als ik een eventueel ontslag ga aanvragen.

 

De man van het uwv deed het allemaal wat makkelijker voorkomen dan de werkelijkheid is.

Voordat ik hulp van buitenaf ga inschakelen (waar ik waarschijnlijk idd dik voor moet betalen aangezien de rechtsbijstand, vast een reden heeft om dit niet te vergoeden) probeer ik nu voor mijzelf een goede motivatie op papier te krijgen.

Het lijkt me beter dat ik zelf uitvoerig de verschillende punten aangeef.

Er is geen uitvoerig dossier opgebouwd. Hoe stom kan je zijn....ik weet het nu. Maar ik wil haar ook niet ontslaan vanwege disfunctioneren, maar vanwege dat haar functie eigenlijk komt te vervallen. In ieder geval een behoorlijk aantal van haar uren en dagen.

 

Ik heb alle fouten gemaakt als ondernemer die je kunt maken en ook in deze kwestie zal ik vast van alles fout doen. Maar ik heb voor het eerst sinds tijden wél het idee dat ik een ondernemer aan het worden ben.

 

Voor het eerst ben ik niet meer bang voor de consequenties en niet meer bang voor de toekomst (al heb ik wel behoorlijke stress op dit moment) mij krijg je niet zomaar kapot.

Ik doe wat ik moet doen om mijn zaak te laten overleven.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit er bij de accountant niemand die veel met personeel moet dealen? Daar heb je ervaring voor nodig mede voor het dossier e.d. maar daarnaast ook om de communicatie. Als je daadwerkelijk bedreigingen ontvangen hebt zou ik daar ook advies over vragen. Wellicht kan je nu nog zaken bespreekbaar maken met een derde er bij.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zit er bij de accountant niemand die veel met personeel moet dealen? Daar heb je ervaring voor nodig mede voor het dossier e.d. maar daarnaast ook om de communicatie. Als je daadwerkelijk bedreigingen ontvangen hebt zou ik daar ook advies over vragen. Wellicht kan je nu nog zaken bespreekbaar maken met een derde er bij.

 

Ja, ik heb nog stille hoop dat we er samen op een goede manier uit kunnen komen. De bedreigingen zijn waarschijnlijk gemaakt in een vlaag van blinde woede naar mij toe.

Ik ben hier verder ook niet op ingegaan en heb het zo zakelijk mogelijk afgehandeld. Ik hoop dat we begin volgende week samen om de tafel kunnen zitten om te kijken of we een ontslag samen kunnen bespreken of dat vanaf nu de communicatie per advocaten moet gaan lopen.

Bij de accountant zitten vast mensen die me bij kunnen staan, maar voor ik hun ga inschakelen moet ik mijn voorwerk al wel gedaan hebben. Ze kosten veel geld en dit moet ik zo laag mogelijk proberen te houden.

 

Ik heb binnen mijn familie mensen die me enigszins bij kunnen staan, ervaring hebben met ontslag, personeelszaken, bedrijfssaneringen e.d. maar geen van deze mensen heeft ervaring binnen zo'n klein bedrijf, waarbij de voortgang van de onderneming afhangt van dit ontslag.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. De weg bewandelen van een ontslag in samenspraak zit er helaas (waarschijnlijk) niet in. Ik heb van familie van medewerker 1 bedreigingen ontvangen dat ze me kapot zullen maken als ik een eventueel ontslag ga aanvragen.

 

 

Ho, wacht even. Ondanks alle begrip voor vlagen van verstandsverbijstering is dit ds tien bruggen te ver. Jongens, het gaat hier m een arbeidsovereenkomst geen zaak van leven op dood. Ik zou als ik jou was ook ernstig overwegen om aangifte te doen, dit is niet acceptabel.

Maar los daarvan, is de werknemer hiervan op de hoogte? Ik bedoel, de familie kan van alles roepen maar zij is de werkneemster en zij heeft de arbeidsovereenkomst met jou. Misschien dat zij er wel veel relaxter in staat. Ze zal in ieder geval begrijpen dat er iets moet gebeuren en dat er in ieder geval stappen in het personeelsbestand gezet moten worden.

Openheid en rede kunnen veel realiseren. Heb je bijvoorbeeld je personeel betrokken in de problematiek en hebben julle gezamenlijk nagedacht over oplossingen? Gewoon dievdeuren open gooien en bespreekbaar maken - wellicht zie je dan opties die jij alleen niet zag en msschien gaan zij ook in zien dat er mensen af moeten vloeien.

 

 

De man van het uwv deed het allemaal wat makkelijker voorkomen dan de werkelijkheid is.

 

 

Of misschien zij jij het wel te moeilijk in ;)

 

 

Voordat ik hulp van buitenaf ga inschakelen (waar ik waarschijnlijk idd dik voor moet betalen aangezien de rechtsbijstand, vast een reden heeft om dit niet te vergoeden) probeer ik nu voor mijzelf een goede motivatie op papier te krijgen.

Het lijkt me beter dat ik zelf uitvoerig de verschillende punten aangeef.

 

 

Dat kan nog best meevallen hoor, als jij alles goed aanlevert is het niet zoveel werk dus hoeft het ook niet veel te kosten.

 

 

Er is geen uitvoerig dossier opgebouwd. Hoe stom kan je zijn....ik weet het nu. Maar ik wil haar ook niet ontslaan vanwege disfunctioneren, maar vanwege dat haar functie eigenlijk komt te vervallen. In ieder geval een behoorlijk aantal van haar uren en dagen.

 

 

Ik zou iets doelgrichter denken. Het komt er op neer dat je de samenwerking wilt beëindigen, wat de uiteindeljke reden is lijkt mij veel mnder relevant. Uitgangspunt is natuurlijk wel altijd dat de werknemer de aanspraak op de rechten behoudt.

 

 

Ik heb alle fouten gemaakt als ondernemer die je kunt maken en ook in deze kwestie zal ik vast van alles fout doen. Maar ik heb voor het eerst sinds tijden wél het idee dat ik een ondernemer aan het worden ben.

 

Voor het eerst ben ik niet meer bang voor de consequenties en niet meer bang voor de toekomst (al heb ik wel behoorlijke stress op dit moment) mij krijg je niet zomaar kapot.

Ik doe wat ik moet doen om mijn zaak te laten overleven.

 

 

Hier spreekt een echte ondernemer. Inderdaad, focus naar voren en niet stil staan bij wat je had moeten doen maar vooral bij wat je gaat doen! En wat je gaat doen is onder meer alles wat je tot nu toe had moeten doen - trek lering uit het verleden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zit er bij de accountant niemand die veel met personeel moet dealen? Daar heb je ervaring voor nodig mede voor het dossier e.d. maar daarnaast ook om de communicatie. Als je daadwerkelijk bedreigingen ontvangen hebt zou ik daar ook advies over vragen. Wellicht kan je nu nog zaken bespreekbaar maken met een derde er bij.

 

Ja, ik heb nog stille hoop dat we er samen op een goede manier uit kunnen komen. De bedreigingen zijn waarschijnlijk gemaakt in een vlaag van blinde woede naar mij toe.

 

 

Des te meer reden om dit goed op te pakken!

 

 

Ik ben hier verder ook niet op ingegaan en heb het zo zakelijk mogelijk afgehandeld. Ik hoop dat we begin volgende week samen om de tafel kunnen zitten om te kijken of we een ontslag samen kunnen bespreken of dat vanaf nu de communicatie per advocaten moet gaan lopen.

 

 

Maar jij bent toch niet bedreigd door de werknemer? Contact via advocaten moet je altijd zien te voorkomen, daar wordt maar één partij beter van en dat zijn de advocaten... Nogmaals, ik wil niet bagatliseren maar het gaat over een arbeidsovereenkomst voor twee dagn in de week, geen halszaak. En het is niet dat jij dit wilt doen, jij moet dit doen. Neem je deze stap niet dan houd het voor iedereen op. En dat moet je voor alles voorkomen.

 

 

Bij de accountant zitten vast mensen die me bij kunnen staan, maar voor ik hun ga inschakelen moet ik mijn voorwerk al wel gedaan hebben. Ze kosten veel geld en dit moet ik zo laag mogelijk proberen te houden.

 

 

Misschien zit hier nog wel een grote bezuinigingspost voor jou...

 

 

Ik heb binnen mijn familie mensen die me enigszins bij kunnen staan, ervaring hebben met ontslag, personeelszaken, bedrijfssaneringen e.d. maar geen van deze mensen heeft ervaring binnen zo'n klein bedrijf, waarbij de voortgang van de onderneming afhangt van dit ontslag.

 

 

Dat is lastig. Maar wij denken graag mee en staan je waar mogelijk met raad en daad bij!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zit er bij de accountant niemand die veel met personeel moet dealen? Daar heb je ervaring voor nodig mede voor het dossier e.d. maar daarnaast ook om de communicatie. Als je daadwerkelijk bedreigingen ontvangen hebt zou ik daar ook advies over vragen. Wellicht kan je nu nog zaken bespreekbaar maken met een derde er bij.

 

Ja, ik heb nog stille hoop dat we er samen op een goede manier uit kunnen komen. De bedreigingen zijn waarschijnlijk gemaakt in een vlaag van blinde woede naar mij toe.

 

 

Des te meer reden om dit goed op te pakken!

 

 

Ik ben hier verder ook niet op ingegaan en heb het zo zakelijk mogelijk afgehandeld. Ik hoop dat we begin volgende week samen om de tafel kunnen zitten om te kijken of we een ontslag samen kunnen bespreken of dat vanaf nu de communicatie per advocaten moet gaan lopen.

 

 

Maar jij bent toch niet bedreigd door de werknemer? Contact via advocaten moet je altijd zien te voorkomen, daar wordt maar één partij beter van en dat zijn de advocaten... Nogmaals, ik wil niet bagatliseren maar het gaat over een arbeidsovereenkomst voor twee dagn in de week, geen halszaak. En het is niet dat jij dit wilt doen, jij moet dit doen. Neem je deze stap niet dan houd het voor iedereen op. En dat moet je voor alles voorkomen.

 

 

Bij de accountant zitten vast mensen die me bij kunnen staan, maar voor ik hun ga inschakelen moet ik mijn voorwerk al wel gedaan hebben. Ze kosten veel geld en dit moet ik zo laag mogelijk proberen te houden.

 

 

Misschien zit hier nog wel een grote bezuinigingspost voor jou...

 

 

Ik heb binnen mijn familie mensen die me enigszins bij kunnen staan, ervaring hebben met ontslag, personeelszaken, bedrijfssaneringen e.d. maar geen van deze mensen heeft ervaring binnen zo'n klein bedrijf, waarbij de voortgang van de onderneming afhangt van dit ontslag.

 

 

Dat is lastig. Maar wij denken graag mee en staan je waar mogelijk met raad en daad bij!

 

Ja, ik waardeer het ook ontzettend dat jullie op deze manier je kennis delen. Werknemer heeft zelf totaal geen dreigement geuit, het kwam echt vanuit haar familie.

Het lijkt misschien allemaal maar flauwekul en natuurlijk is het ook maar een kleine onderneming, maar daardoor is het natuurlijk allemaal veel persoonlijker dan wanneer je bij een groot bedrijf werkt met een manager, een teamleider, afdelingshoofden en een afdeling personeelszaken.

Ik heb betreffende medewerker nog wel gesproken en dit was een normaal gesprek. Ik weet alleen niet in hoeverre ze meegaat in de wraakgevoelens van haar omgeving of dat er in haar omgeving ook mensen zijn die de 'positieve kant' kunnen laten zien van een ontslag met wederz. goedvinden.

 

Accountant staat idd ook op mijn lijstje qua bezuinigingen. Maar ik wil dit pas doen wanneer ik het gevoel heb dat de zaak weer op de rit staat. Het kantoor waar ik zit is groot en heeft daardoor wel veel verschillende specialisten in huis. Die zijn duur, maar die kan ik misschien de komende maanden wel nog goed gebruiken.

 

Ik ben met hulp van HL ook al hard op weg om de cijfers inzichtelijk te krijgen en een realistische prognose op te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Medewerker 1 is 60

Hou er rekening mee dat bij een dergelijke leeftijd en dienstverband een eventuele afvloeingsregeling al vrij snel kan gaan lijken op vervroegd pensioen, met forse, fiscale sancties als gevolg. Niet iets om mee te gaan doe-het-zelven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Medewerker 1 is 60

Hou er rekening mee dat bij een dergelijke leeftijd en dienstverband een eventuele afvloeingsregeling al vrij snel kan gaan lijken op vervroegd pensioen, met forse, fiscale sancties als gevolg. Niet iets om mee te gaan doe-het-zelven.

 

Nee, dat begrijp ik. Wél kan ik proberen véél informatie te vergaren zodat ik in ieder geval zélf ook weet wat mogelijk is en wat niet. Als ik teveel leun op anderen dan verlies ik de touwtjes om het zo maar te zeggen en dat wil ik niet.

 

Ik heb me in het verleden te vaak laten adviseren zonder mijn eigen huiswerk goed te doen. Deze fout wil ik niet nog eens maken.

 

Ontslag kent zoveel grijze gebieden, zeker op deze leeftijd en zeker aangezien ik moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zeg ik iets heel raars maar het volgende kwam bij mij op :

 

Je vraagt ontslag aan voor beide werkneemsters maar je ontslaat er effectief maar 1. Weet niet of dit kan/mag?

 

Of:

 

Je vraagt ontslag aan voor beide werkneemsters en je neemt werkneemster 2 weer aan met eventueel een aangepast contract. Dit kan ook altijd nog via een payrolling, wat wellicht wat duurder is maar per saldo misschien toch weer goedkoper.

 

Zomaar even wat gedachtes...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

Hallo lelapoes,

 

Ik hoop dat een deal sluiten met een van de werknemers lukt. Lukt dat niet dan zult u de ontslagweg moeten bewandelen.

 

Met de vorige HL-reacties ben ik het eens dat het beter is om vragen te stellen en zelf actief bezig te zijn dan jezelf lijdelijk over te geven aan derden. Vragen is dus niet dom (en gelet op de wisselende berichten vanuit het UWV en uw casus ook geheel gerechtvaardigd: niemand zal u in deze 100% waterdicht kunnen aangeven wat het moet gaan worden).

 

In het bedrijfsgebeuren zult u naast de werknemers ook uw eigen werkzaamheden even moeten invullen. Wat doet u zelf en op welke dagen en voor hoeveel uur? Dit voegende bij de twee werknemers maakt het plaatje overzichtelijk(er):

[*]eigenaar: x jaar, x dienstjaren, y werkzaamheden, z uur op .............

[*]werknemer 1: 60 jaar, 10 dienstjaren, verkoop 100%, 17 uur op woe + do.

[*]werknemer 2 : 40 jaar, 5 dienstjaren, verkoop 65% = 8,75 uur plus overig 35% = 4,25 uur, totaal 13 uur op ma + di.

 

Ik weet niet of er binnen het bedrijf nog wordt gewerkt met uitzendkrachten, payrollers, zzp-ers e.d. maar dat moet ook meegenomen worden in het totale (personeels)plaatje.

 

Indien er sprake is bij een van de werknemers van ziekte/arbeidsongeschiktheid (opzegverbod via ontslagvergunningweg?) dan moet dat ook vermeld worden. En staat de 60-jarige vlak voor eventueel vroegpensioen?

 

Het afspiegelingsbeginsel bij bedrijfseconomisch ontslag vindt plaats bij onderling/wederzijds uitwisselbare functies (dus niet op eventueel onderling uitwisselbare werknemers). Het is dus zaak om de functies goed op een rijtje te hebben qua functieinhoud/taken, verantwoordelijkheden, functieniveau, opleidingsniveau, eventueel CAO-loonindeling etc.

 

Gaat het hier om inderdaad onderling uitwisselbare functies, dan wordt het afspiegelingsbeginsel erop losgelaten (hetgeen in deze onder de streep inderdaad neerkomt op last in, first out).

Gaat het hier niet om onderling uitwisselbare functies dan speelt het afspiegelingsbeginsel niet.

 

U geeft aan dat u om bedrijfseconomische redenen moet reorganiseren waarbij er naast andere ingrepen ook personeel moet afvloeiien. U zult dit cijfermatig moeten onderbouwen (drie vorige jaren, cijfers 2012 t/m mei, plus geheel 2012 prognose ongewijzigd beleid, plus 2013 prognose na reorganisatie) en ook bijv. cijfermatig moeten onderbouwen uw stelling dat juist op de woe + do de omzet daalt (en waarom). Geef ook aan wat uw andere (bezuinigings)acties opleveren qua geld.

 

Geef vervolgens aan hoe u de reorganisatie ziet op bedrijfsniveau (hoe wilt u nog invulling geven aan uw bedrijf en op welke dagen en op welke uren) en op het personele vlak (wie moet wat op welke dagen nog doen en voor hoeveel uren), waarbij u ook dit in geld moet uitdrukken. Vervolgens komen de functies en "poppetjes" daarbij.

Geef aan hoe na reorganisatie, met alle maatregelen mogelijk, het bedrijf zal kunnen overleven (blijkt ook uit prognose 2013).

 

Met dit overzicht door u zelf en voor u zelf nu al op te stellen, kunt u de gesprekken met het UWV, met externe adviseurs gestroomlijnder laten verlopen (hetgeen uiteraard ook tijd en kosten scheelt).

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 31-5-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.