• 0

handelen vanuit particulier

Beste HL,

 

Ik zit met een vraag waarvan mensen hier wellicht het antwoord kunnen geven. Als particulier heb ik zo nu en dan de mogelijkheid om kleine partijen te importen. Dit gaat vaak om ca. 50 tot 100 stuks. Dit kan van alles zijn maar gemiddeld zal het niet vaker dan 2x per jaar voorkomen.

 

Nu werk ik gewoon en wil dit eigenlijk als particulier weer verkopen. Via bijvoorbeeld marktplaats en wellicht ook via een eigen website. Nu kom ik tegenstrijdige berichten tegen. Namelijk dat dit mag zolang je inkomsten belasting betaald over je winst, andere zeggen weer dat de belastingdienst je als onderneming kan zien en dat je dan een probleem heb. Wat zijn de richtlijnen hiervoor en zijn die te achterhalen? Is er bijvoorbeeld een maximum bedrag dat je mag verdienen alvorens het een perse een onderneming moet worden?

 

Ten slotte wanneer ik hier een onderneming van wil maken ( lees moet maken) wat is dan de beste optie. Het gaat vaak maar om winsten van ca. 2000 euro en we zijn met zijn 2en.

 

Uiteraard wil ik er gewoon bij blijven werken..

 

Mocht er iemand zijn die dit herkent en mij van nuttige tips kan voorzien graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het moment dat je een website gaat beginnen lijkt mij dit geen prive gelegenheid meer.

Dan ben je aan het ondernemen en kun je er net zo goed een bedrijf van maken.

Indien je een aantal producten koopt en die later weer verkoopt via marktplaats lijkt mij geen probleem om dat prive te doen.

Echter zorg er wel voor dat het niet te gek wordt, ga er dus niet een paar duizend euro per jaar mee verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Houdt er rekening mee dat je voor de omzetbelasting al vrij snel als ondernemer wordt gezien. Voor de inkomstenbelasting ligt dat anders, maar zul je al snel richting resultaat uit overige werkzaamheden gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor de reactie. Maar is er geen duidelijke grens omtrent bijverdiensten? Of moet ik het zo zien dan de belastingdienst kan bepalen of je wel of geen onderneming bent?

 

Tevens wanneer ik een rechtvorm ga starten. Wat is dan aan te raden gezien mijn situatie? een eenmanszaak kan volgens mij niet als je met 2 mensen bent ( lijkt me :)) Wat zijn dan de beste opties. Een BV is niet haalbaar omdat we daarvoor niet genoeg uur er in steken...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het afstemmen bij de fiscus. In principe bekijken zij a.h.v. aantal activiteiten/ aantal afnemers/ omzet niveau/ urencriterium of je ondernemer bent voor IB en/ of BTW. Belangrijkste is dat je deelneemt aan het handelsverkeer en bijv. reclame maakt en concureert met andere partijen. Is denk ik een grijs gebied. Als het hobby-matig is kan je het ook als resultaat uit overige werkzaamheden opgeven, maar ik zou e.e.a. navragen/ afstemmen bij de fiscus als ik jou was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.