• 0

Advies gevraagd in moeilijke situatie [nepproducten]

Beste,

 

Ik zit met een probleem, en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.

 

Het zit zo; Enkele weken geleden heb ik (voor het eerst) producten uit China over laten komen. Niets mis met de kwaliteit, en alles was netjes geregeld. Ik heb van te voren zelfs een sample opgestuurd gekregen, waarna ik de rest over heb laten komen (een totaal van 120 stuks).

 

de helft daarvan had ik al doorverkocht aan een retailer toen er opeens berichten op het internet verschenen over namaak modellen. Als een speer ben ik gaan kijken, en ja hoor! Ook die van mij waren nepperds.

 

Ik heb direct mijn klant gebeld die mijn zending al ontvangen had. Hij had ze zelfs al verkocht (webwinkel) maar nog niet opgestuurd.

 

Hoe of wat nu verder? Wat zijn juridisch gezien mijn plichten als leverancier? Ik heb zonder dat ik het wist namaak producten geleverd, maar ik hoor wel garant te staan voor de kwaliteit en dus ook de echtheid?

 

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren.

 

Mvg,

 

Joost

 

[Titel verduidelijkt]

Internet ondernemer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze zijn zó nep dat het echt lijkt. Complete namaak, wel met dezelfde functionaliteit, merk naam etc. alleen aan de hand van kleine details zijn ze van echt te onderscheiden. daarnaast zit er een product registratie code bij die niet werkt.

 

Mijn leverancier in China geeft nu toe dat ze nep zijn. Maar aangezien ik het sample dat ze opgestuurd hebben zelf goed heb gekeurd kan ik ze niet zo veel maken.

Internet ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Het terughalen van de levering is inderdaad de enige keuze denk ik. Ik ben alleen bang voor een claim van mijn klant, die moet namelijk zijn kopers nu weer vertellen dat hij niet kan leveren. Ik weet er zelf helaas te weinig vanaf om te kunnen inschatten of hij met het eisen van een schade/onkosten/etc.-vergoeding in zijn recht staat.

Internet ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Er zit denk ik weinig anders op. Je reseller kan kiezen tussen het leveren van het nepproduct, of uberhaupt niet leveren. Ik denk dat zijn klanten niet bepaald bij zullen zijn als ze een nagemaakt product krijgen (zeker als ze dat merken door een niet werkende code).

 

Vermoeddelijk zullen klanten best begrip hebben voor de situatie - het is iets dan gewoon kan gebeuren, net als het kantelen van een vrachtwagen waardoor iets niet meer leverbaar is. Geld terug met excuses voor de overlast lijkt me een nette oplossing, tenzij je op korte termijn het echte product alsnog kunt leveren.

Link naar reactie
  • 0

jouw klant heeft ze toch nog niet geleverd? hoezo dan claims. Jullie beiden leveren niet omdat de producten niet zijn wat jullie willen en moeten leveren, lijkt mij redelijke vorm van overmacht.

 

Persoonlijk vind ik het wel een vreemd verhaal.... Ik weet dat dit ook bij de grote jongens als kruidvat V&D etc gebeurt.... maar toch....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je je leverancier in china niets kunnen maken omdat jij het product (sample) geaccepteerd hebt?

 

Dat vind ik een vreemd argument.

 

Heeft jou leverancier gezegt dat het om echte producten ging, voordat jij deze bij hen inkocht?

Lijkt mij dat er dan gewoon sprake is van dwaling/bedrog en dat de leverancier aansprakelijk is voor de schade.

 

Als jij de sample goed hebt onderzocht en niet hebt kunnen ontdekken dat het om namaak ging.. Heb jij aan je eventuele 'onderzoeksplicht' sowieso voldaan.

Link naar reactie
  • 0

D'r wordt nogal laconiek gedaan over de verkoop van nepproducten. Besef wel dat hier zowel een privaatrechterlijke als strafrechterlijke kant aan zit. Je bent betrokken bij een misdadige opzet, en daar pleit je je niet zo simpel van vrij. Hoe aannemelijk is dat die Chinese leverancier het originele product kon verkopen? Je hebt als handelaar een onderzoeksplicht en als je je onderzoek niet doet, is het risico vele malen groter dan de kosten die je gemaakt hebt.

 

Privaatrechterlijk krijg je niet alleen te maken met eindgebruikers die gecompenseerd willen worden en een wederverkoper die misgelopen marge kan gaan verhalen, maar ook met een merkhouder die stevige claims kan indienen vanwege gemiste verkoop en verwatering van zijn merkreputatie.

 

Wat mij betreft mag ieder handelaartje dat nepproducten uit China haalt (terwijl je op je kousevoeten kan aanvoelen dat er iets niet klopt) stevig aangepakt worden. Procedeer ze maar kapot. Die verzieken namelijk een heleboel. Kijk maar eens hoe Nike de tussenhandel in (volgens hen) valse Converse All Stars helemaal bankroet maakt. Sporttrading Holland: failliet. En nu heeft expediteur Alpi de advocaten van Nike in z'n nek. Die eisen gewoon vergoeding van de retailprijs!

 

Ik zou dat straatje als de wiedeweerga schoonvegen voordat je meer heisa krijgt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Nike heeft een schadeclaim bij Alpi ingediend van meer dan €60 mln. Nike heeft beslag laten leggen op het bedrijfspand in Zaandam, op woonhuizen van directieleden in Zeist en Almere, alsmede op bankrekeningen.

 

Dat moet je inderdaad niet hebben.

 

Nou heb je geluk dat het om 100 producten gaat en niet om 1000 of honderduidenden.

Link naar reactie
  • 0

D'r wordt nogal laconiek gedaan over de verkoop van nepproducten. Besef wel dat hier zowel een privaatrechterlijke als strafrechterlijke kant aan zit. Je bent betrokken bij een misdadige opzet, en daar pleit je je niet zo simpel van vrij. Hoe aannemelijk is dat die Chinese leverancier het originele product kon verkopen? Je hebt als handelaar een onderzoeksplicht en als je je onderzoek niet doet, is het risico vele malen groter dan de kosten die je gemaakt hebt.

 

de kans dat je in China echte merkproducten koopt is natuurlijk bijzonder klein.

In China verwarren ze copyright met right to copy

Privaatrechterlijk krijg je niet alleen te maken met eindgebruikers die gecompenseerd willen worden en een wederverkoper die misgelopen marge kan gaan verhalen, maar ook met een merkhouder die stevige claims kan indienen vanwege gemiste verkoop en verwatering van zijn merkreputatie.

dat zou enkel het geval zijn als hij ze zou verkopen. Niet als hij ze voor de verkoop al terugtrekt.

Nu hij ze niet op de markt brengt is er voor wederverkopers en merkgerechtigde geen schade.

Wat mij betreft mag ieder handelaartje dat nepproducten uit China haalt (terwijl je op je kousevoeten kan aanvoelen dat er iets niet klopt) stevig aangepakt worden. Procedeer ze maar kapot. Die verzieken namelijk een heleboel. Kijk maar eens hoe Nike de tussenhandel in (volgens hen) valse Converse All Stars helemaal bankroet maakt. Sporttrading Holland: failliet. En nu heeft expediteur Alpi de advocaten van Nike in z'n nek. Die eisen gewoon vergoeding van de retailprijs!

 

Ik zou dat straatje als de wiedeweerga schoonvegen voordat je meer heisa krijgt.

 

TS is op dit moment hooguit te verwijten dat hij naïef was dat hij dacht dat hij in China tegen een lage prijs echte merk producten kon kopen, verder heeft TS gewoon tot op heden keurig gehandeld.

 

Ik zou zeker als ik TS was nog eens kijken of de partij in China niet zover te krijgen is dat ze geld terug betalen (geef anders maar aan dat je melding van hun bedrijf maakt bij merkgerechtigde (geen idee of dat enige indruk maakt bij die fop chinezen)

Link naar reactie
  • 0

Op welke manier ben je aan dit contact gekomen? Mocht het Alibaba, Ebay of iets dergelijks zijn dan wil het nog al eens helpen wanneer je dreigt deze tussenpartij in te lichten of dreigt openlijk negatieve feedback te plaatsen op het account van de verkoper.

 

Mocht je het gevoel hebben dat er weinig terug te halen valt uit China, dan kan je altijd nog proberen de "marktwaarde" van het nepproduct vast te stellen (voor hoeveel staan de nepperds te koop) en hetgeen wat jij daarboven betaald hebt terug te vragen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Vreemde variatie aan reacties. Van niets aan de hand want er is nog niets bij een consument terecht gekomen tot een oproep om alle handelaartjes "kapot te procederen". Stoer hoor. :(

 

Er is duidelijk geen sprake van kwade opzet, TS heeft een product laten komen en heeft op basis van zijn (beperkte) kennis geconcludeerd dat het echte producten waren. Bovendien neemt TS meteen de verantwoordelijkheid om zijn fout te herstellen. De enige twee die schade leiden zijn de wederverkoper en TS. Strafrechtelijk is er helemaal niets aan de hand volgens mij. Voor naïviteit is nog niemand veroordeeld naar mijn weten.

 

De vraag is of de wederverkoper een claim kan neerleggen wegens derving van marge. Naar mijn mening niet omdat ook de wederverkoper een onderzoekplicht heeft. Als TS, volgens mij een student die wat wilde bijverdienen, ergens duidelijk heeft gemaakt dat de merkproducten uit China werden geïmporteerd en de inkoopprijs duidelijk onder de normale inkoopprijs lag is de wederverkoper minstens net zo fout of (als dat kan) fouter.

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben in ieder geval blij te lezen dat de meesten hier vinden dat er niets aan de hand is. Gelukkig!

Wanneer het allemaal afgehandeld is zal ik hier nog even laten weten hoe het uiteindelijk afgelopen is.

 

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

 

Mvg,

 

Joost

Internet ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

 

Er is duidelijk geen sprake van kwade opzet...

 

 

Dat is geen criterium. Als jij aan het verkeer deelneemt, wordt je geacht de verkeersregels te kennen. Veroorzaak je een ongeluk door onkunde, dan ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk, ook als er geen sprake is van kwade opzet. Ken je de regels niet, dan moet je niet aan het verkeer deelnemen.

 

Topicstarter neemt als ondernemer deel aan het economisch verkeer. Nou is hij betrokken geraakt bij een ongelukje. Er zijn nepproducten in de handel gebracht, die zijn doorverkocht, daar is reclame voor gemaakt en alleen omdat hij elders las dat er vergelijkbare nepproducten zijn aangetroffen besefte hij dat hij wellicht onbedoeld iets verkeerds gedaan heeft. Hij is verantwoordelijk en aansprakelijk.

 

Waarschijnlijk kan hij er ongestraft mee wegkomen als hij heel snel de schade herstelt en de sporen wist. Dat hij dat wil doen is prima, maar volgens mij is het niet meer dan normaal dat je je eigen rotzooi opruimt. Het argument "ik wist van niks" gaat echter niet op en naieviteit is geen excuus. Inkopen in China betekent extra oppassen. Dik kans dat als naam en toenaam genoemd worden, dat vrij evident is dat deze deal niet kosher was. Dik kans dat als niet elders nepproducten aangetroffen waren (iemand zit er bovenop dus) de topicstarter netjes geincasseerd had.

 

Dat is allemaal geen schouderklopje waardig. En de suggestie dat hier niets aan de hand is, duidt erop dat topicstarter zijn lesje niet geleerd heeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.