• 0

Vrienden uitbetalen via IB-47, payroll of 0 uren contract?

Beste HL-ers,

 

Graag jullie advies over de volgende situatie.

 

Ik heb een eenmanszaakje in de reclame. Zo'n vier keer per jaar moet ik voor een grote beurs >1000 stickers plakken. Op zo'n dag komen een paar (+- 8, vaak verschillende) vrienden mij helpen. Ik leg uit wat de bedoeling is en in groepjes doet iedereen zijn ding.

 

Naast een avondje drinken ( offtopic - prive ) betaal ik hen ongeveer honderd euro bruto via een payroll bedrijf. Ik ben echter ontevreden met dat proces, omdat mijn vrienden dan tweemaal een formulier voor het payroll bedrijf moeten invullen en de betaling in drieën (nettoloon, vakantiegeld in mei en belastingteruggave) op hun rekening krijgen.

 

Biedt het IB-47 formulier hier uitkomst?

 

Voor zover ik uit andere topics heb kunnen herleiden zijn de volgende dingen belangrijk:

 

Arbeid wordt persoonlijk verricht >>> Ja

Is er sprake van een machtsverhouding >>> Kan ik niet inschatten?

Administratie (sofi, datum, bedrag etc) bijhouden, fotokopie ID aan te raden

 

Het liefst zou ik iedereen na de werkzaamheden honderd euro in een envelop geven. Welke fiscaal en juridisch correcte manier komt hier het dichtste bij in de buurt? Moet ik mij verdiepen in het opstellen van nul uren contracten?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

Tim

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt ze 75,- netto in een envelop meegeven, en aan het payroll-bedrijf aangeven dat je een verloning wenst inclusief vakantiegeld en dat je het nettoloon al uitbetaald hebt. Dan krijgen ze op het einde van het jaar nog een jaaropgaaf die ze bij een aangifte kunnen gebruiken. Het wordt voor jou wellicht iets duurder en vooral iets onvoorspelbaarder qua kosten, maar het is wel zo makkelijk.

 

IB-47 zou volgens mij ook wel moeten kunnen, het is dan aan je vrienden om de bedragen op te geven in hun aangifte onder het kopie 'overige werkzaamheden''.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Naast een avondje drinken ( offtopic - prive ) betaal ik hen ongeveer honderd euro bruto via een payroll bedrijf. Ik ben echter ontevreden met dat proces, omdat mijn vrienden dan tweemaal een formulier voor het payroll bedrijf moeten invullen en de betaling in drieën (nettoloon, vakantiegeld in mei en belastingteruggave) op hun rekening krijgen.

 

Waarom doe je dat via een payrol bedrijf?

Volgens mijn navraag bij de belastingdienst mag ik vrienden of personen van de straat (als modellen voor video opnames) netto uitbetalen en dit administratief vermelden als uitbetaling aan derden. Persoongegevens en rekeningnummer worden wel opgeslagen voor bewijs. Meestal gaat het ook om dezelfde kleine bedragen.

Link naar reactie
  • 0

Marcel, je begrijpt waar ik naar toe wil, maar nog steeds zou ik het liever wat simpeler houden. Ik ga navraag doen bij het payroll bedrijf of het mogelijk is dat ik naast het netto-loon bijvoorbeeld ook vast het vakantiegeld mag verrekenen.

 

Brood, Ik zou hen inderdaad graag belonen via een uitbetaling aan derden. Meteen geld in het handje en weinig administratie. Echter, als ik de informatie van djluc bekijk is er wel sprake van een gezagsverhouding, ook al zijn het vrienden.

 

Betekent dit dan dat ik IB 47 niet mag gebruiken? Of zit ik er naast, en is er in deze context geen sprake van een gezagsverhouding?

 

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Marcel, je begrijpt waar ik naar toe wil, maar nog steeds zou ik het liever wat simpeler houden. Ik ga navraag doen bij het payroll bedrijf of het mogelijk is dat ik naast het netto-loon bijvoorbeeld ook vast het vakantiegeld mag verrekenen.

 

 

Volgens mij is dit precies wat Marcel voorstelt: € 75,00 netto inclusief alle reserveringen, en laat de payroller dat maar bruteren.

 

 

Brood, Ik zou hen inderdaad graag belonen via een uitbetaling aan derden. Meteen geld in het handje en weinig administratie. Echter, als ik de informatie van djluc bekijk is er wel sprake van een gezagsverhouding, ook al zijn het vrienden.

 

Betekent dit dan dat ik IB 47 niet mag gebruiken? Of zit ik er naast, en is er in deze context geen sprake van een gezagsverhouding?

 

 

Zoals jij de werkzaamheden omschrijft is er wel degelijk een gezagsverhouding en wordt er voldaan aan de drie voorwaarden om te kunnen spreken van een dienstverband, namelijk:

 

[*]Persoonlijke arbeid verrichten (jij vraagt specifieke vrienden, ze kunnen geen neefje of een buurjongen sturen);

[*]Er wordt betaald voor de arbied (check);

[*]Er is een gezagsverhouding (check).

 

Ergo: er is een dienstverband dus een inhoudingsplicht. IB47 is dan ook geen optie, ook al vermoed ik dat de BD niet moeilijk zal doen als jij netjes de betalingen opgeeft en de mensen dit inkomen in hun aangifte moeten meenemen. Ik vind jouw oplossing van de payroller eigenlijk een hele goede en creatieve die weinig rompslomp geeft en alle risico's tot een minimum beperkt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.