hallo,

Ik heb mijzelf sinds deze maand ingeschreven bij de kamer van koophandel. Nu zit ik alleen met een btw vraag.

Ik gaat de inkoop en verkoop doen van losse goederen en partijen goederen. De goederen worden verkocht aan particulieren via marktplaats, mond tot mond en via mij toekomstige website.

De goederen komen voornamelijk uit faillissementen/restpartijen bij bedrijven en veilinghuizen vandaan, maar doe de inkoop ook via particulieren die kun goederen aanbieden mits het nieuw in verpakking is.

Als ik inkoop via een bedrijf of veilinghuis krijg ik netjes een factuur of bon mee. Als ik inkoop via een particuliere persoon dan stel ik zelf een inkoopsverklaring op met naam van de persoon + handtekening.

De goederen worden alleen verkocht aan particulieren personen en zelden aan bedrijven. De goederen worden alleen afgehaalt of gebracht en er wordt dan een bon uitgeschreven met het afgesproken bedrag zonder btw.

Ik vraag zelf de btw terug bij de belastingdienst van de inkoop/huur/omkosten.

Maar ik verrekend geen btw aan mij klanten.

even een voorbeeld.

Ik zet een nieuwe lounge set te koop op marktplaats, iemand biedt 500euro.

Dan wordt erop de bon geschreven 1x loungeset zwart, prijs €500,-

Dus mij vraag is hoe doe ik het nu met mij btw???

En weet iemand misschien een oplossing voor de bonnen? want een bon uitschrijven komt uit de jaren 80.

Kan iemand mij misschien helpen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37010-btw-omzetbelasting-vraag/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Je moet altijd BTW rekenen bij de verkoop. Of je aan particulieren of aan bedrijven levert veranderd daar niets aan.

Mogelijk val je met jouw activiteiten onder de margeregeling. Je hoeft dan alleen BTW te rekenen over jouw marge. Andere leden van HL kunnen dit beter uitleggen. :)

• 0

Dag Roy

Als je verkoopt aan particulieren hoef je helemaal geen bon uit te schrijven. Wel moet je met de fiscus de BTW afrekenen, in jouw geval volgens de margeregeling wegens handel in gebruikte goederen met particulieren als afnemer.

Zoek maar even op margeregeling, dan kom je genoeg topics tegen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

1x loungeset zwart, prijs €500,-

Dan is het natuurlijk logisch dat je geen btw op de bon zet ;)

(sorry, ik kon het niet laten)

Dat er geen btw op de bon staat, betekent niet dat er geen btw in rekening is gebracht en moet worden afgedragen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

- Aan particulieren hoeft niet altijd een factuur met btw te worden uitgereikt;

- Bij eventuele toepassing van de margeregeling mag er geen btw op de factuur worden vermeld.

In het laatste geval bereken je alleen btw over je marge, niet over de inkoopprijs (de margeregeling geldt onder omstandigheden wanneer de producten zonder btw (dus van niet-ondernemers) worden aangekocht, dus valt er ook geen btw terug te vragen).

Maar met of zonder toepassing van de margeregeling zal er dus wel btw afgedragen moeten worden (even zonder rekening te houden met eventuele toepassing van de KOR.

Een bon schrijven is nog wel ouder dan de jaren 80, maar gebeurt nog steeds - al dan niet elektronisch. Naar wat voor oplossing ben je op zoek?

edit: jeetje, wat ben ik weer traag vandaag

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho logisch dat er btw in rekening wordt gebracht, dat staat natuurlijk niet op de bon. Maar hoe berekening ik nu de btw om aan te geven bij de belastingdienst?

Margeregeling zal waarschijnlijk niet lukken, want het betreft nieuwe goederen en 2dehands goederen.

mvg

• 0

Het btw-bedrag is 19/119 * het bedrag inclusief btw.

Dus 500 inclusief btw betekent 19/119 * 500 = 79,83 aan btw (en dus 420,17 excl. btw).

Overigens is de margeregeling juist bedoeld voor handelaren in tweedehands goederen. Je kunt prima voor een deel de margeregeling toepassen en voor een deel de normale btw rekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho logisch dat er btw in rekening wordt gebracht, dat staat natuurlijk niet op de bon. Maar hoe berekening ik nu de btw om aan te geven bij de belastingdienst?

Margeregeling zal waarschijnlijk niet lukken, want het betreft nieuwe goederen en 2dehands goederen.

mvg

Dan kun je toch de marge-regeling alleen voor de tweedehands goederen toepassen? Autobedrijven doen niet anders.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Maar hoe berekening ik nu de btw om aan te geven bij de belastingdienst?

Ehm... Google? Dan vind je als snel deze informatieve pagina van de Belastingdienst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar