• 0

Faillisement distributeur curator laat al 3 maanden niets horen?

Vorig jaar 4 april is er een faillisement uitgesproken voor een distributeur (eenmanszaak) van ons die zelf het faillisement heeft aangevraagd. Dit deed hij nadat hij een kwartaal lang producten van ons had afgenomen en doorverkocht.

Na zelf zoeken hebben we de curator gevonden en hier mijn schuldeis neergelegd welke werd geaccepteerd. Na een half jaar geen bericht een brief gestuurd om enigzins op de hoogte te worden gesteld van het faillisement. Wij zouden binnenkort bericht ontvangen over de afronding van het faillisement. Na 3 maanden nogmaals meerdere brieven gestuurd waarop we een brief kregen met de mededeling dat het faillisement binnen 1 maand afgerond zou zijn en wij hiervan bericht zouden krijgen. Wederom geen bericht. Na telefonisch contact zoeken en emails sturen nog geen verslag of iets. Wat nu te doen?

Nu hoorde ik via bekenden dat zodra het om een eenmanszaak gaat het bedrag onlangs het faillisement te claimen blijft is dit waar of slecht valse hoop?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
Nu hoorde ik via bekenden dat zodra het om een eenmanszaak gaat het bedrag onlangs het faillisement te claimen blijft is dit waar of slecht valse hoop?

als het faillissement bij gebrek aan baten wordt opgeheven kan je daarna alsnog weer bij de eigenaar van die (voormalige) eenmanszaak aankloppen ja.

Maar zeer waarschijnlijk (als de curator zijn best heeft gedaan) is daar op dat moment niks te halen.

Wel blijft die vordering uiteraard gewoon nog een tijdje geldig en kan je als hij b.v. een nieuwe baan vind daar weer stappen op ondernemen.

Hangt er ook vanaf in welk stadium van de vordering jullie zitten, enkel aangemaand of is er al een kanton procedure geweest?

Wat je het beste met curator kan doen kan ik je zo niet zeggen.

• 0

Beste Daniël,

Bedankt voor je vlotte reactie. Er is naar mijn weten geen kanton procedure gestart enige wat ik weet is dat hij 4 april 2011 failliet is verklaard. Inmiddels hoor ik van bekenden dat hij de grote jongen uithangt weer een auto rijdt en overal rond bazuint hoe mooi hij ons te pakken heeft gehad en wij hem toch niets kunnen maken.

Wat voor stappen zou jij ondernemen als je in mijn schoenen zou staan?

• 0

als het faillissement bij gebrek aan baten wordt opgeheven kan je daarna alsnog weer bij de eigenaar van die (voormalige) eenmanszaak aankloppen ja.

Maar zeer waarschijnlijk (als de curator zijn best heeft gedaan) is daar op dat moment niks te halen.

Wel blijft die vordering uiteraard gewoon nog een tijdje geldig en kan je als hij b.v. een nieuwe baan vind daar weer stappen op ondernemen.

Precies. Het klopt dat na opheffing van het failissement de vordering blijft bestaan. Het kan zijn, maar dat zou wel bar slechte communicatie zijn van de curator, dat de failliet hard aan het werk is om de boedelschuld te betalen. Waarschijnlijker is het dat de schuld niet afbetaald wordt.

Meestal wordt het na opheffing van het faillissement een enkeltje WSNP. In dat geval kun je helaas ook naar (een heel groot deel van) je centen fluiten. Al met al een trieste situatie en haal hier dus geen valse hoop uit. Ik neem aan dat je de debiteur in ieder geval afschrijft zodat je je wint kunt drukken. Ook hoop ik voor je dat je de BTW al hbt teruggevraagd bij de Belastingdienst. Alle beetjes helpen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste Dennis,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de debiteur afgeschreven en ook de BTW teruggevraagd en gekregen van de belasting dienst bedankt voor de tip.

Klein beetje hoop dus nog om iets van het geld te krijgen. Is het een idee omtrent het niet reageren van de curator om de rechter commissaris die het destijds afgehandeld heeft om opheldering te vragen aangezien de curator dit niet doet of heb ik daar uberhaubt geen schijn van kans?

• 1

Beste Dennis,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de debiteur afgeschreven en ook de BTW teruggevraagd en gekregen van de belasting dienst bedankt voor de tip.

Klein beetje hoop dus nog om iets van het geld te krijgen. Is het een idee omtrent het niet reageren van de curator om de rechter commissaris die het destijds afgehandeld heeft om opheldering te vragen aangezien de curator dit niet doet of heb ik daar uberhaubt geen schijn van kans?

De rechter-commissaris is inderdaad wel het adres als je bij de curator niet correct behandeld wordt. Een brief naar deze figuur kan zeker geen kwaad. Je kunt ook de curator laten weten dat als hij binnen 7 dagen niets van zich laat horen je niet anders kan dan het geval voorleggen aan de rechter-commissaris. Meestal zijn ze dan wel genegen om op de radar te komen :-\

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste Daniël,

Bedankt voor je vlotte reactie. Er is naar mijn weten geen kanton procedure gestart enige wat ik weet is dat hij 4 april 2011 failliet is verklaard. Inmiddels hoor ik van bekenden dat hij de grote jongen uithangt weer een auto rijdt en overal rond bazuint hoe mooi hij ons te pakken heeft gehad en wij hem toch niets kunnen maken.

Wat voor stappen zou jij ondernemen als je in mijn schoenen zou staan?

wat ik bedoel is of jullie voor de vordering op hem al een vonnis hebben. Maar ik vermoed van niet.

heb je curator al gemeld dat hij weer de grote jongen uithangt met alle overige info zoals die auto enz.?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar