• 0

Verlengstukwinst in coöp bij EMZ en BV als lid?

Beste allen,

 

na enkele vragen over de coop op dit forum ben ik het Handboek Coöperatie (2012) aan het doornemen. Reden voor onderzoekje is oprichting van coöp met EMZ en BV als de 2 leden. Bladzijde 707:

 

De verlengstukwinst kan buiten de vennootschapsbelasting gelaten worden voor uitkeringen lid/nat.persoon (EMZ), maar niet voor uitkeringen aan lid/rechtspersoon (bijv. B.V.).

 

Er wordt gesuggereerd dat leden/natuurlijke personen meebetalen aan de vennootschapsbelasting die de uitkeringen aan de leden/rechtspersonen oproepen.

 

Dit snap ik niet. Er wordt immers gezegd dat de uitkering aftrekbaar is, niet de complete winst. Ik zou dus verwachten dat de verlengstukwinst eerst wordt opgesplitst naar rato van ledenbijdragen, en dat daarna de afzonderlijke delen al dan niet belast worden.

 

Of begrijp ik dit verkeerd, en wordt de complete verlengstukwinst eerst belast met vennootschapsbelasting, en daarna gesplitst?

 

Bedankt voor duidelijkheid hierin,

 

met vriendelijke groet,

 

Leon.

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De verlengstukwinst is aftrekbaar bij de coöperatie, waardoor de coöperatie minder vennootschapsbelasting betaalt. Daarmee stijgt dus de (commerciële) winst van de coöperatie als geheel, welke winst over alle leden wordt verdeeld, ongeacht of de uitkering aan dat lid bij de coöperatie aftrekbaar is of niet.

 

Voorbeeld:

Coöperatie, 2 leden, waarvan 1 BV en 1 EMZ.

Winst: 100, initiele uitkering 50 pp

 

1*50 is aftrekbaar, het belastingvoordeel daarover is 10 (uitgaande van 20% vpb). Die 10 wordt vervolgens weer uitgedeeld aan de leden, ieder 5 (waarvan 1 x dus weer aftrekbaar, maar dat laat ik even buiten beschouwing). In plaats van ieder 50 krijgt ieder dus 55, waarbij die uitkering bij de EMZ belaste winst vormt en bij de BV onder de deelnemingsvrijstelling valt.

 

Dus omdat bij uitkering aan de EMZ de belastingheffing wordt verschoven, krijgt de BV meer uitgekeerd. De extra uitkering aan de EMZ is daarentegen niet eens voldoende om de verschoven belastingheffing mee te kunnen betalen. Dat zou je door middel van de winstgerechtigdheid kunnen rechttrekken, maar dat luistert erg nauw (je moet immers ook vooraf regelen dat bij een sfeerovergang de winstgerechtigdheid weer wijzigt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bladzijde 707:

Bladzijde 707 ???

 

Is dat boek zo dik?

 

Even on-topic: als je met 2 leden werkt, waarvan de een eenmanszaak is en de ander een BV is het veel handiger om qua winst in de coop op nul uit te komen.

 

Stel dat je 30.000 omzet draait in de coop. (verder even geen kosten) De eenmanszaak stuurt voor 13.000 euro facturen aan de coop en de bv ook. Waardoor je een winst zou overhouden van 4.000 euro.

 

Vervolgens moet je dan met de in dit geval nogal krom uitpakkende verlengstukwinstberekening die 4.000 euro gaan verdelen. (Als je het laat uitrekenen door een fiscalist/accountant kost het misschien wel 400/500 euro). Waarbij je altijd een "vreemde" uitkomst krijgt.

 

Houd het simpel. Factureer gewoon allebei 15.000 euro en maak nul euro winst in de coop. Boekhoudkundig veel handiger.

Link naar reactie
  • 0

Bladzijde 707 ??? Is dat boek zo dik?

Ik schat dat je 7 cm vrij moet maken op de boekenplank. Maar op blz. 707 ben je de helft al gepasseerd. Mijn volgende boek wordt weer een thriller ter compensatie. :)

 

Even on-topic: als je met 2 leden werkt, waarvan de een eenmanszaak is en de ander een BV is het veel handiger om qua winst in de coop op nul uit te komen.

Bedankt, zeer duidelijk. Daarmee is mijn praktische vraag opgelost.

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat maakt het inderdaad lastig, zeker als het nog recursief is.

 

Dit stukje gaat me net even te snel:

Winst: 100, initiele uitkering 50 pp

1*50 is aftrekbaar

Winst 100 EUR, en uitgekeerd 50 EUR per lid (50 aan EMZ, 50 aan BV).

Op basis waarvan is 1*50 aftrekbaar (en niet 2*50)?

 

Mvgr,

 

Leon.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

Je (althans, dat boekwerk waar je uit citeert) geeft het antwoord zelf al:

De verlengstukwinst kan buiten de vennootschapsbelasting gelaten worden voor uitkeringen lid/nat.persoon (EMZ), maar niet voor uitkeringen aan lid/rechtspersoon (bijv. B.V.).

Je keert 50 per lid uit, maar de uitkering aan 1 lid (de EMZ) is aftrekbaar bij de coop en de uitkering aan het andere lid (de BV) niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het kwartje valt. De fout in mijn gedachtengang was dat de aftrek ten gunste kwam aan de rechtspersoon waaraan werd uitgekeerd, maar de aftrek is ten gunste van de coop. Daarom wordt het rekensommetje recursief, zoals je eerder al aangaf:

1*50 is aftrekbaar, het belastingvoordeel daarover is 10 (uitgaande van 20% vpb). Die 10 wordt vervolgens weer uitgedeeld aan de leden, ieder 5 (waarvan 1 x dus weer aftrekbaar, maar dat laat ik even buiten beschouwing).

 

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.