• 0

Beste ondernemers,

Als consultant ben ik de laatste tijd veel bij opdrachtgevers in de zorg werkzaam.Ik ben hier bezig met managementopdrachten en inkoop opdrachten. Zoals bij de meesten wel bekend kan een zorginstelling de 19% BTW niet terug vragen. En dat bracht mij op een idee. (overigens heb ik wel al uitgebreid gezocht hier op HL maar dit heeft mij in ieder geval nog niets opgeleverd, excuses dus als de vraag al eens eerder gesteld is)

Doelstelling is om vanuit het buitenland producten te gaan aanbieden die, behalve dat dit product nog andere unieke eigenschappen heeft, ook nog eens voordeliger moet zijn omdat de producten vanuit een buitenlands bedrijf (nog op te starten) naar de zorginstelling worden gestuurd en gefactureerd. De producten worden ook in het buitenland geproduceerd. Dit zou bij voorbaat al een voordeel voor de instelling kunnen opleveren van 19% aangezien ze de producten momenteel binnen Nederland bestellen.

Nu heb ik hier enkele vragen over die voor de "kenners" wellicht gemakkelijk te beantwoorden zijn:

1: Is dit uberhaupt mogelijk?

2: Waarschijnlijk wordt het een land buiten de EU. Mocht het binnen de EU worden dan is er van BTW verlegging volgens mij nog steeds sprake. (dan moet je volgens mij wel een EU BTW/VAT nummer hebben). Klopt dit?

3: Hoe werkt het traject bij de douane op het moment dat er rechtstreeks aan de instelling geleverd wordt? Ik wil het liefst zelf de invoerrechten betalen en in de prijs meerekenen. Moet de instelling dan ook BTW hierover betalen?

Mocht bovenstaande goed uitpakken dan kon het wel eens een goed idee zijn. Als het niet goed uitpakt ben ik bang dat door de hogere verzendkosten een groot gedeelte van het financieel voordeel in het "niet '" gaat vallen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!!

Jeroen

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Citaat:

"Het verplegen en verzorgen van personen die in een instelling zijn opgenomen is vrijgesteld van omzetbelasting. In de rechtspraak is het begrip instelling inmiddels redelijk omlijnd. Voorbeelden hiervan zijn: ziekenhuizen, verpleeghuizen, verzorgingshuizen, huisartsenposten en internaten.

Het is voor u, als directeur, bestuurder of controller van een zorginstelling, uiterst belangrijk zich te realiseren dat de BTW-vrijstelling niet voor de instelling als geheel geldt, maar voor de reeds genoemde activiteiten verpleging en verzorging. Veel zorginstellingen zijn in de afgelopen jaren tijdens belastingcontroles op een pijnlijke wijze achter dit gegeven gekomen.

Niet alle activiteiten binnen een instelling zijn dus per definitie vrijgesteld van BTW. Denk bijvoorbeeld aan administratieve dienstverlening aan derden. Het is niet logisch dat als een administratiekantoor deze activiteit verricht, wel BTW is verschuldigd, terwijl dit bij een zorginstelling niet het geval is.

Door periodiek de activiteiten van uw instelling te (laten) beoordelen, voorkomt u dat de belastingdienst achteraf bij een controle belaste activiteiten constateert en vervolgens over een periode van maximaal 5 jaar kan naheffen over deze activiteiten.

De andere kant is dat het zinvol kan zijn om te beoordelen of een activiteit die normaliter onder de vrijstelling valt, kan kwalificeren als een met BTW belaste prestatie. Het gevolg hiervan is dat u BTW afdraagt over de omzet uit hoofde van deze activiteit, maar dat u ook de BTW die u in rekening is gebracht, kunt aftrekken. In bepaalde situaties (bijvoorbeeld nieuwbouw) kan de aftrekbare BTW veel hoger zijn dan de af te dragen BTW. Dit biedt u reële en legale mogelijkheden voor besparingen."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar