• 0

staking eenmanszaak en onverkoopbare voorraad

Beste Joost Rietveld,

 

Ik heb de volgende vraag:

 

De onderneming eenmanszaak is per 1-5-2011 gestaakt omdat het erg slecht ging met de verkopen.

Per stakingsdatum had het bedrijf €12500,- aan overkoopbare artikelen die tot nu toe thuis liggen.

Moet dit voorraad bij het bepalen van stakingswinst als verlies geboekt worden of laat ik als balanspost

staan op de eindbalans.

 

Alvast bedantkt voor de moeite en tijd.

 

Groetjes,

 

Mo Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probeer de voorraad te verkopen als partij.. Dan moet je het afboeken naar de opbrengst.

Wat is het voor voorraad? Misschien zijn er ook wel partijen die dit kunnen/ willen verkopen in hun winkel voor een percentage. Laat me even weten wat voor product het is dan kan ik je eventueel doorverwijzen.

Ervaring met middelgrote bedrijven in moeilijke tijden en crisismanagement. Toch gek op vieze handen en ik denk graag met u mee.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de eenmanszaak staakt gaat de voorraad (tegen marktwaarde = waarde in het economisch verkeer) over naar jou privé. Je bent daar dan ook BTW over verschuldigd.

 

Zoals Ronaldinho al zei kan je niet per definitie zeggen “onverkoopbaar” en “de waarde is nul”. Zo werkt het niet. Je moet toch de waarde (die dan naar jezelf overgaat en waar je ook BTW over verschuldigd bent) een beetje kunnen verdedigen.

Vandaar dat het inderdaad (CJN's voorstel) ook handig kan zijn om het gewoon (vóór 'de staking) te ‘dumpen’ als een geheel (bij een opkoper?).

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de eenmanszaak staakt gaat de voorraad (tegen marktwaarde = waarde in het economisch verkeer) over naar jou privé. Je bent daar dan ook BTW over verschuldigd.

 

M.i. ben je geen BTW over de voorraad verschuldigd, als er geen verbruik is bij jou als privé persoon. Er is pas weer BTW verschuldigd als je de rest voorraad verkoopt aan een derde. Anders gezegd: Voor de inkomstenbelasting gaat de voorraad over naar het privé vermogen; voor de BTW blijft er sprake van bedrijfsvermogen zolang de rest voorraad niet is verkocht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens ben je wel BTW hierover verschuldigd. Het is niet de bedoeling dat je op een "goedkope manier" (lees: BTW-vrij) aan goederen via je gestaakte eenmanszaak in privé kan komen.

 

Als de goederen de ondernemerssfeer verlaten (zoals bij staking) – wanner zij het bedrijfsvermogen verlaten dus - en terechtkomen in de privésfeer, dan is daar BTW over verschuldigd (wanneer BTW bij de aanschaf afgetrokken is dan natuurlijk).

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens ben je wel BTW hierover verschuldigd. Het is niet de bedoeling dat je op een "goedkope manier" (lees: BTW-vrij) aan goederen via je gestaakte eenmanszaak in privé kan komen.

 

Als er verbruik van de goederen plaatsvindt in de privé sfeer, ben ik het met je eens. Maar als de goederen niet worden verbruikt in de privé sfeer is er geen BTW verschuldigd. Als de rest voorraad wordt verkocht aan een opkoper is er uiteraard wel BTW verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je redenering eerlijk gezegd niet helemaal. Een concreet voorbeeld:

 

Stel dat je marktkoopman bent en T-shirts verkoopt. Je hebt een voorraad van 2000,- (inkoop excl. BTW) op het moment dat je besluit om te stoppen.

Nu kan je drie dingen doen:

1.) De restpartij verkopen aan een opkoper of dergelijke (voor dat je de onderneming staakt).

2.) Je restpartij afwaarderen tot nul (dan heb je dus 2000,- ‘extra’ kosten), de voorraad vernietigen en de onderneming staken.

3.) De onderneming staken met de goederen in voorraad.

 

Als je dat laatste doet, dan worden de goederen voor jou in privé. Je kan daarna ermee doen wat je wil (kerstkado’s, eigen gebruik, marktplaats misschien), maar je bent op het moment van staking wel de BTW die je bij aanschaf terugvroeg weer verschuldigd.

Als je 1). kiest, dan wordt de onderneming (fiscaal) pas gestaakt na de verkoop van de restpartij (na de laatste stakingshandeling).

 

Ik zou geen actie kunnen bedenken waarbij de goederen met een (markt) waarde formeel overgaat naar privé en je geen BTW daar over verschuldigd zou zijn. Dan moet je ze weggooien omdat zij dus waardeloos zijn en niet naar privé overhevelen.

 

Als dat wel mogelijk zou zijn, dan zou er massa's eenmanszaken ontstaan die kleding, keukens, TV's etc inkopen en vervolgens de BTW terugvragen en gestaakt worden. Zo makkelijk gaat dat niet (althans heb ik wel meegemaakt dat de BD daar - terecht - kritisch naar gekeken heeft in verschillende gevallen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Voor de BTW is er alleen sprake van een belastbaar feit als een ondernemer goederen (voorraad) aan zijn bedrijf onttrekt voor privé-doeleinden (van de ondernemer of zijn personeel), goederen weggeeft of goederen voor anderen dan bedrijfsdoeleinden bestemt (art 3 lid 3 letter a Wet OB).

 

Zolang de voorraad nog bestemt is voor de verkoop, is er m.i. dus geen sprake van een belastbaar feit voor de BTW.

 

Voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting gelden verschillende criteria voor ondernemerschap. Je kunt dus je eenmanszaak voor de inkomstenbelasting staken, terwijl je nog wel ondernemer bent voor de BTW.

 

Om op je voorbeeld van de tv's terug te komen. Stel je hebt een winkel in consumentenelectronica en besluit deze te staken en je hebt nog een restvoorraad van 20 tv's. Misschien dat je 1 tv in privé gaat gebruiken (en daarover draag je BTW af), maar de overige tv's worden opgeslagen in de garage tot er een koper is. Er is dus geen sprake van privé gebruik.

De tv's worden op Marktplaats gezet en pas als zich een koper aandient is er BTW verschuldigd. Dit is dus, nadat de onderneming voor de inkomstenbelasting is gestaakt.

 

Het kan ook zijn dat dat de tv's minder opbrengen dan aanvankelijk ingeschat. Als je dan BTW afdraagt over de te hoog ingeschatte voorraadwaarde, is er te veel BTW afgedragen.

 

Dus zolang de ondernemer nog het voornemen heeft de voorraad te verkopen, is er m.i. geen BTW verschuldigd. De BTW is pas verschuldigd op het moment dat de verkooptransactie daadwerkelijk tot stand komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

Ja, maar dan zou de ondernemer dus doorgaan als “BTW ondernemer” volgens jou en alleen de “IB onderneming” staken. Dat komt in de praktijk toch niet voor?

Een ondernemer die ‘staakt’ stopt toch gewoon. Hij/zij gaat toch niet door met de onderneming, maar dan onder een andere noemer (dat heb ik althans nooit meegemaakt – ook zou het in theorie misschien wel kunnen).

 

Als de goederen bestemd zijn voor de verkoop en deze worden later ook daadwerkelijk verkocht, dan is de onderneming pas dan gestaakt mijns inziens (de onderneming wordt pas gestaakt na de laatste stakingshandeling).

Dus dan loopt alles formeel gesproken toch gewoon door totdat de voorraad verkocht is (of privé overgenomen! of weggegeven/vernietigd e.d.) naar mijn mening.

 

In 'de Bijbel' (Elsevier BTW Almanak) staat dit als volgt omschreven:

"Als een ondernemer zijn bedrijf beëindigt en hij goederen van het bedrijf onder zich houdt vormt dat een met BTW belaste levering."

Dat geldt overigens alleen wanneer de BTW bij aanschaf in aftrek is gebracht.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een kleine vraag aan jullie.

 

In 2011 ben ik een bedrijf gestart ( eenmanszaak).

Dit loopt niet zoals ik had gehoopt. Ik zit er aan te denken om er mee te stoppen.

 

Ik heb geen vaste activa, heb alleen een bankrekening, debiteuren en creidteuren op mijn balans staan.

Ik maak wel gebruik van operational lease ( auto).

 

Nu is mijn vraag of ik nog wat moet afrekenen met de fiscus op het moment van staken.

 

Vanaf het begin het ik namelijk wel elk kwartaal BTW teruggekregen van de fiscus ( meer kosten dan omzet)

Hier vallen o.a. de hoge leasekosten onder.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht niet dat je ergens over af hoeft te rekenen is mijn eerste indruk zo, zal geen IB kosten.

 

Dat je elke keer BTW terug hebt gekregen van de fiscus maakt niet zoveel uit, is eigenlijk vaker zo als je verlies draait.

 

Heb weinig ervarig met lease, maar kun je er nog van af nu je misschien je onderneming staakt ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij er meer om dat ik wel alle BTW heb terug gekregen van de fiscus betreft de opertaionele lease en tankbonnen. ( heb overigens wel BTW correctie betaald, maar dit is lang niet zoveel dan wat ik heb ontvangen)

 

Nu ben ik bang dat wanneer ik ga staken ik wat moet terug betalen. En ik weet dus niet of dit klopt.

Wanneer ik de BD bel krijg ik van die antwoorden waar ik mijn twijfels over heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die btw ziet toch ook allemaal op diensten die ten behoeve van de onderneming zijn geweest (het privégebruik van de auto wordt immers door de correctie afgedekt)? Als je de btw over je omzet netjes hebt afgedragen (c.q. verrekend met de te vorderen btw) zie ik, nu je aangeeft verder geen activa te hebben, weinig redenen waarom nog btw zou moeten worden afgedragen/terugbetaald. Belangrijker lijkt me inderdaad wat je met de leaseovereenkomst gaat doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Die btw ziet toch ook allemaal op diensten die ten behoeve van de onderneming zijn geweest (het privégebruik van de auto wordt immers door de correctie afgedekt)? Als je de btw over je omzet netjes hebt afgedragen (c.q. verrekend met de te vorderen btw) zie ik, nu je aangeeft verder geen activa te hebben, weinig redenen waarom nog btw zou moeten worden afgedragen/terugbetaald. Belangrijker lijkt me inderdaad wat je met de leaseovereenkomst gaat doen.

 

Wat is normaal in dit soort situaties?

Het gaat de leasemaatschappij er toch om dat ik gewoon betaald. Of dit nu via een eenmanszaak of prive is.

Wat ik wel weet is dat ik geen overeenkomst kon afsluiten wanneer ik geen eenmanszaak had.

 

Wie kan mij hier een advies over geven?

Link naar reactie
  • 0

Vraag is natuurlijk ook wat je zelf wil, wil je de auto houden, dan betaal je de leasetermijnen inclusief BTW vanuit prive. Maar ik kan me zo voorstellen dat je minder kilometers gaat rijden, dan is het nog maar de vraag of je dat wilt.

 

Je geeft aan te willen stoppen met je bedrijf omdat je verlies maakt, de lease door laten lopen betekent dat je nog steeds nog kosten (nu dan in privé) houdt die je wellicht beter kunt besparen. Ligt er ook een beetje aan wat je na staking van je bedrijf gaat doen.

 

Het is volgens mij afhankelijk van je contract of en op wat voor manier je van dit contract af komt. Maar daar zijn andere personen op HL beter van op de hoogte dan ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.