• 0

Partner wil vordering omzetten in aandelen, ik niet

Beste forumleden,

Ik ben mede-aandeelhouder (50 procent) van een BV. Mijn zakelijk partner heeft de andere 50 procent. We runnen nu vijf jaar een bedrijf. In die vijf jaar hebben we zo nu en dan financieel moeten bijspringen. Nu zitten we in rustig vaarwater. Mijn partner heeft een vordering van 20.000 euro op de BV, ik heb een vordering van 6000 euro.

Het ligt niet in de lijn van verwachtingen dat de leningen snel zullen worden terugbetaald. Een afbetalingsregeling is wel mogelijk. Mijn zakenpartner wil zijn vordering omzetten in nieuwe aandelen. Zijn motivatie is dat hij rendement wil van zijn lening. De stemverhoudingen blijven wel gelijk. Ik krijg opties voor de periode van vijf jaar – tegen de huidige prijs – zodat ik kan bijkopen.

Ik vind echter dat het bijspringen van weleer moet worden gezien als lening. Daar moet door de BV wel een rente worden afgedragen (met iets meer rendement dan een gewone lening, aangezien het risico groter is). Daarnaast wil ik een afbetalingsregeling voorstellen: 20 maanden x 1000 euro.

De partner houdt zijn poot stijf, ik in principe ook. Misschien kan dit forum me helpen:

- waarom zou ik niet akkoord gaan met zijn voorstel (leningen omzetten in aandelen, opties voor mij met een looptijd van vijf jaar en gelijke stemverhoudingen)?

- Waarom moet ik mijn poot stijf houden en de vordering als een lening te blijven behandelen (rente met afbetalingsregeling)?

- Is het lood om oud ijzer?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dag Medusa

Je partner wil dus eigenlijk een weg maken naar meer dividend. Hij ruilt dus rentebaten over zijn 20K in voor de optie om dividend te ontvangen. Ik weet niet hoe het nu geregeld is qua rente, maar het kan dus wellicht lood om oud ijzer zijn. Zeker als jij elk jaar aangeeft dat er geen dividend uitgekeerd gaat worden, want ook daar moeten jullie het samen over eens worden.

En zolang jij geen ja zegt, verandert er niets. Waak wel voor de gezonde verhoudingen tussen jullie beide.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar