• 0

wellness & beautysalon vakantiepark: Hoe nu verder?

Sinds een jaar heb ik een wellness & beautysalon op een vakantiepark. Voorheen had ik een salon aan huis. Ik ben op dat park begonnen omdat ik dacht dat het mijn mogelijkheid zou zijn om uit de financiele problemen te komen.

Ik betaal 20% van de omzet aan huur. Na een jaar blijkt echter dat ik er gewoon te weinig aan over houd om uit de problemen te komen. Het ene gat wordt met het andere gedicht. Ik heb van alles geprobeerd om de omzet te verhogen maar op zich is de omzet goed maar door dat het met pieken druk is moet ik in die tijden personeel inzetten waardoor er voor mezelf weinig of niets overblijft. Alle reserveringen lopen centraal en worden ook centraal afgerekend. 1 x per maand krijg ik het bedrag dat over is na aftrek huur en waskosten overgemaakt. Daarvan ben ik 1/3 kwijt aan aflossing en btw, 1/4 aan personeel, 1/4 aan inkoop, een klein gedeelte aan kosten zoals drukwerk e.d. en de rest is voor mij. Dit is meestal 500 per maand. Veel te weinig als je kijkt naar de 36 uur dat ik werk.

Nu had ik eigenlijk een voorstel gedaan voor een vaste huur, ik had het gemiddelde genomen van het afgelopen jaar. Daarbij heb ik als voorwaarde gesteld dat ik zelf mag boeken waardoor ik niet een hele maand op het geld hoef te wachten. Dan wilde ik de openingstijden verruimen en tijden open zijn voor reserveringen en verkoop producten.

De laatste maand was buiten verwachting erg slecht, ondanks meivakantie, moederdag, hemelvaart en pinksteren. Ik durf die vaste huur dus nu weer niet aan want dan zou ik er afgelopen maand 500 euro mee de mist in zijn gegaan.

Ik haal amper 1% van het aantal gasten binnen voor een behandeling. Dat is veel te weinig.

Wat is nu verstandig?

- Doorgaan op basis van percentage van de huur?

- Vaste huur?

- Alleen gaan werken zonder personeel met beperkte openingstijden?

- Stoppen en werk zoeken (wat ook niet mee valt als je 50 bent)

Graag jullie ideeën en meningen.

Edith

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sinds een half jaar run ik een wellness & beautysalon op een vakantiepark. Dit draait naar volle tevredenheid van zowel de gasten, de organisatie en mijzelf. Het loopt erg goed. .

 

Sinds een jaar heb ik een wellness & beautysalon op een vakantiepark. Voorheen had ik een salon aan huis. Ik ben op dat park begonnen omdat ik dacht dat het mijn mogelijkheid zou zijn om uit de financiele problemen te komen.

Ik betaal 20% van de omzet aan huur. Na een jaar blijkt echter dat ik er gewoon te weinig aan over houd om uit de problemen te komen.

 

Wat is er tussen februari en nu (mei) wezenlijk veranderd?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik betaal 20% van de omzet aan huur.

 

Ik heb geen idee wat je winstmarge is, maar 20 % vd omzet is echt enorm. Kan je uitrekenen wat voor percentage dat van de winst zou zijn?

 

Ik denk dat je daar zowieso open kaart voor moet spelen bij de huisbaas. Die zit nu zo voor het hoogseizoen ook niet te wachten op een leegstaande ruimte denk ik.

 

 

r op zich is de omzet goed maar door dat het met pieken druk is moet ik in die tijden personeel inzetten waardoor er voor mezelf weinig of niets overblijft.

 

Als er ten tijde van drukte niets overblijft gaat er ergens wat mis in de calculatie denk ik. Je zegt alleen personeel in te hoeven zetten als het druk is,dan zou je er ook aan moeten verdienen op deze dagen. Ben je niet te goedkoop?

 

 

 

 

Ik haal amper 1% van het aantal gasten binnen voor een behandeling. Dat is veel te weinig.

 

 

Strookt een beetje met de zin dat je vindt dat de omzet goed is. Heb je voor je zelf een goed overzicht van alle kosten en baten over die eerste maanden?

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Wat er sinds februari en nu is gebeurd weet ik niet, ik denk de recessie. Mensen geven niets meer uit.

Te duur ben ik zeker niet, gemiddeld 50 euro per uur. En als het druk is en ik zet de ZZP-er in die 20 euro per uur ex btw krijgt en er moet dan ook nog 20% huur ex btw af en de btw zelf moet afgedragen worden dan kun je uittellen dat er niets overblijft. Oke ik draai meer omzet maar houd aan haar behandelingen niets over.

De omzet is voor een salon goed te noemen. Maar daarvoor heb ik geen 10% van de gasten nodig. Als ik 5% van het aantal gasten binnen zou halen zou ik al erg tevreden zijn. Maar als je nagaat dat er vaak plm. 400 huisjes bezet zijn en ik misschien 3 van die huisjes binnen krijg dan is dat erg weinig naar mijn mening. Wel vaak meerdere mensen uit een huisje maar dan nog.

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Welke akties heb je ondernomen om meer mensen uit die 400 huisjes, jouw salon in te krijgen?

 

Zoals Marco aangeeft is de tijd van alleen de vlag uit en deuren open voorbij om de klant in je toko te krijgen.

 

Organiseer eens themadagen/avonden e.d.

 

P.s. misschien is beter om ipv een zzper in te huren iemand aan te nemen met een 0-uren contract.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Op Inhousetv is een presentatie van de salon te zien in elk huisje. Verder sta ik vermeld op de plattegrond die de mensen bij aankomst krijgen. Ook heb ik zelf flyers met alle behandelingen in 4 talen aan de buitenkant van de salon hangen zodat mensen ze mee kunnen nemen, zo ook in de kledingshop en in de supermarkt hier op het park. Ook bij de receptie staat een bakje met folders (wel ergens achteraan).

Ik mag geen schreeuwende reclameborden of iets dergelijks aan reclame-uitingen naar buiten brengen van het management.

Op de bewegwijzeringsborden sta ik niet vermeld terwijl dat wel zou zijn. Ook sta ik niet op de website van het park of in de brochure. Daar ben ik al vanaf het begin over aan het "vechten"

Edith

Link naar reactie
  • 1

Je hebt 1 voordeel: de massa van die gasten komt verspreid over 2 uurtjes in de week het terrein oprijden. Iedere week/weekend hetzelfde ritueel. Die 2 uurtjes heb je waarschijnlijk dus sowieso niets te doen. Ga dan 100 meter vóór die rood-witte toegangspoort staan. Aan de passagierskant (daar zit in 93% v/d gevallen een vrouw). Houd de auto's met een kleine handbeweging aan. Raampje gaat open. Heet ze welkom op het park, wens ze een fijn verblijf en geef ze een flyer met een leuke aanbieding. Tot ziens, doei.

 

En geef nu alsjeblieft niet de reactie: dat mag niet van het management. Ondernemers moeten zich af en toe meer gedragen als honden. Je mag alles doen, maar kom niet aan zijn voerbak als hij moet eten. In jouw geval betekent dus dat je eerst moet zorgen dat je centjes verdiend en dan ga je weer brave hendrik spelen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Dat van die flyers voor de ingang is een erg goed advies. Daarmee moet je de omzet omhoog kunnen krijgen.

 

Daarnaast zou ik met het park een afspraak maken waarbij je een maximale afdracht aan huur afspreekt zodat je een potje op kan bouwen voor de moeilijkere tijden. Daarnaast heeft het dan ook zin om een zzp-er in te huren.

Als het niet lukt om de huur af te toppen is de de eerste besparing is dat personeelslid, geef aan dat men geen 2 personen mag inplannen of anders dat ze maximaal 10% van de omzet pakken bij een dubbele afspraak.

 

Als je iets meer mensen krijgt kan je de prijzen ook 10% verhogen, de mensen die willen komen laten het echt niet zitten op 5 euro, iedereen is op vakantie..

 

succes ermee!

Ervaring met middelgrote bedrijven in moeilijke tijden en crisismanagement. Toch gek op vieze handen en ik denk graag met u mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit al eerder voorgesteld en mocht dus niet. Maar ik ga in elk geval aangeven dat ik het op deze manier niet red en dat er wat moet gebeuren. Als ik zo links en rechts op internet kijk naar prijzen van bedrijfspanden van 30 m2 op een A1 locatie dan betaal ik wel heeeeeeeeeeeel erg veel te veel. Al is het bij incl. gas, water en licht, de promotie op inhouse tv en plattegrond en de reserveringen die door hen worden verzorgd omdat ik tijdens behandelingen de deur gesloten heb.

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar wat mocht niet?

Flyeren en minder afspraken plannen?

Misschien moet je gaan kijken wat voor contract je hebt en dreigen met opzeggen als dat niet lukt zou je ook kunnen vertellen dat de situatie je zo 'ziek' maakt dat je moeilijk door kunt werken...

 

Het park moet wel begrijpen dat er een gezamenlijk probleem is....

Ervaring met middelgrote bedrijven in moeilijke tijden en crisismanagement. Toch gek op vieze handen en ik denk graag met u mee.

Link naar reactie
  • 0

Het park moet wel begrijpen dat er een gezamenlijk probleem is....

 

Het betrof hier toch een van de grote ketens?

Die heeft toch geen probleem.

 

Bij het UMC in Utrecht zit er een kapper, bij de ingang, tussen receptie, restaurant etc.

Als zij (de kapster) niet genoeg verdient heeft het UMC toch geen ‘gezamenlijk probleem’ met haar…?

 

Link naar reactie
  • 0

Het park moet wel begrijpen dat er een gezamenlijk probleem is....

Het betrof hier toch een van de grote ketens?

Die heeft toch geen probleem.

Dat welnesspakket bieden zij aan in hun brochure en op internet. (Kom lekker naar ons park en trakteer jezelf op een ontspanningsmassage). Daar zit dus het gemeenschappelijke belang. Iemand zal daar toch een boterhammetjes in moeten kunnen verdienen. Anders wordt het "kom lekker naar ons park ...met uitzicht op een boom". :)

 

TS zal zich echter als een ondernemer op moeten gaan stellen en niet als een personeelslid. Gezonde assertiviteit is een hele belangrijke ondernemersvaardigheid. Als je dat niet in je hebt, ga dan een training volgen. Anders kun je beter stoppen en ergens in loondienst gaan werken.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Thor slaat de spijker op z'n kop. En als de TS dat vanaf het begin gedaan had, was die nooit akkoord gegaan met een huurbedrag in percentage van je omzet. En was er vooraf een veel beter "strijdplan" gemaakt. Ik heb de indruk dat de activiteiten van de TS nu louter door de verhuurder worden gebruikt om dat als lokkertje in hun brochures te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
Te duur ben ik zeker niet, gemiddeld 50 euro per uur. En als het druk is en ik zet de ZZP-er in die 20 euro per uur ex btw krijgt en er moet dan ook nog 20% huur ex btw af en de btw zelf moet afgedragen worden dan kun je uittellen dat er niets overblijft. Oke ik draai meer omzet maar houd aan haar behandelingen niets over.

Deze snap ik niet. Van die 50 euro moet je 23,80 euro (incl. BTW) aan die ZZP'er betalen, en 8 - 3,80 = 4,20 euro BTW afdragen. De huur is 20% van 42 euro = 8,40. Dan houd je van die 50 euro nog 13,60 euro over die je anders misgelopen was - je wordt er dus nooit slechter van.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt!

Voor de ‘extra’ uren waanneer de ZZP’er werkt. Vandaar dat het ook helemaal zinloos is (of lijkt) om daar in te snijden.

 

Maar er zijn ook meer kosten: inkoop (van wat, dat zou ik niet weten trouwens – potjes? doekjes?).

 

En dan moet TS ook geld voor de aflossingen (schuld – uit het verleden?) hebben.

Maar zo slecht ziet het er niet uit inderdaad. Behalve dat de klanten het een beetje laten afweten (recessie?) en dat de 20% huur misschien toch aan de hoge kant blijkt te zijn.

En dat de 50,- euro misschien iets omhoog moeten (55,-?).

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor de duidelijkheid. Er staat dus niets in de brochure of op internet over de salon. Daar ben ik vanaf het begin over aan het "vechten". Inderdaad zit ik met schulden uit het verleden. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een percentage van de bruto omzet als huur omdat ik niet wist wat het zou gaan doen. Dat leek me veiliger dan een vaste huur. Er is toen wel een minimum van 450 euro afgesproken. Nu betaal ik ruim 1100 euro per maand aan huur ex btw. Dus dat is erg veel voor 30 m2.

Ik ga proberen om het percentage naar beneden te krijgen of om inderdaad een vaste huur af te spreken maar dan wel een stuk lager. Als ik op internet kijk lijkt rond de 600-700 euro reëel voor een dergelijk oppervlakte winkelruimte of zie ik dat verkeerd?

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor de duidelijkheid. Er staat dus niets in de brochure of op internet over de salon. Daar ben ik vanaf het begin over aan het "vechten".

Vechten? Wat is dat daar voor management? Het is toch normaal dat een vakantiepark een overzicht heeft van de faciliteiten: midgetgolf, pizzeria, cafetaria, restaurant, fietsverhuur etc In dat rijtje hoort zo'n welness-verhaal toch thuis?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, die mening heb ik ook, maar omdat ik als zelfstandige daar zit wordt het niet in de lijst opgenomen.

 

Harde actie morgen?

 

Op de stoep staan bij degene die erover gaat,met de sleutel in je hand. En dan zeggen dat je ermee stopt en aangeven dat je alleen door kan gaan onder andere voorwaarden. En die voorwaarden heb jij op een lijstje gezet waarvan jij denkt dat je het dan wel gaat redden.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.