• 0

WBSO vooral goed voor het MKB

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: Nieuwsbrief Syntens]

Uit een evaluatie blijkt dat kleine bedrijven (Midden- en Kleinbedrijf) relatief meer baat hebben bij de WBSO dan grote bedrijven. Dit komt met name doordat bij kleine bedrijven speur- en ontwikkelingswerk relatief vaker leidt tot meer directe omzet uit nieuwe producten.

 

In het onderzoek wordt ook geconstateerd dat het gebruik van de regeling nog steeds stijgt. Uit recente cijfers van Senter, de organisatie die namens EZ de WBSO uitvoert, blijkt dat in de periode 1999-2001 het aantal structurele gebruikers gegroeid is met 22%. Wel blijkt dat met name kleinere bedrijven en bedrijven uit de dienstensector, die wel technologisch innovatief zijn, de weg naar de WBSO moeilijker kunnen vinden.

Het artikel van Syntens over het WBSO-onderzoek is te lezen in bijgesloten document.

WBSO_onderzoek.doc

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de rapportage van Senter las ik juist dat de groei afvlakt. In 2001 zijn er 0,75% meer aanvragen in vergelijking tot 2000, terwijl een normale stijging 6% tot 9% is. Komt dit door de economische situatie?

 

MKB-ers profiteren sowieso extra omdat je over de eerste 90.000 euro aan R&D-loonkosten 40% subsidie krijgt. Over het meerdere krijg je 13% subsidies.

 

Overigens profiteren technostarters NOG meer. Een technostarter krijgt over de eerste 90.000 euro 70% subsidie.

 

Overigens scoort de WBSO-regeling goed in evaluaties. De regeling levert een euro subsidie op korter termijn meer dan een euro aan R&D op.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit alleen maar beamen. Ik heb net te horen gekregen dat de definitieve bevestiging binnen is en ik de WBSO subsidie binnen heb.

 

Ik heb beloofd dit hier te melden (Ik ben door verschillende HL-leden ondersteund bij de aanvraag), dus hier bij......

 

:up: :wave: :up:

 

Heel erg bedankt iedereen!

 

En ik kan het iedere technostarter aanraden om de aanvraag hiervoor in te dienen. Met een beetje hulp van externen (HL-leden bijvoorbeeld), is de WBSO-subsidie redelijk eenvoudig aan te vragen. Deze subsidie zet dan de weg open naar nieuwe (grotere) subsidies (Als ik het goed heb begrepen), maar daarvoor is het wel handig om een subsidie adviseur in de arm te nemen....

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: Kleverlaan (nogmaals) gefeliciteerd. Zo zie je maar: 't kan gewoon zelf.

 

Brengt me meteen bij de EZ-evaluatie. Ik denk dat één v/d succesfactoren v/d WBSO voor het MKB vooral ligt in het feit dat het één v/d meest laagdrempelige subsidieregelingen is die beschikbaar zijn. Met een relatief beperkt inspanning kun je op relatief korte termijn een aardige kostenbesparing op R&D-uren binnenhalen. Vanuit de "gebruikerkant" is m.i. de grote "+" van de WBSO.

 

Dat MKB'ers er "meer aan zouden hebben" dan grote bedrijven betwijfel ik. Ik denk dat bij grotere bedrijven de directe impact van R&D-activiteiten of (a.g.v. een WBSO-aanvraag) een reductie van de R&D-kosten gewoon wat minder zichtbaar zijn. Het effect is, denk ik, vergelijkbaar; de opvallendheid ervan wat minder. Ik ken wat grote ondernemingen die een vrij "glorieuze" geschiedenis hebben waar het gaat om het jaar-in, jaar-uit (letterlijk) miljoenen guldens aan WBSO-afdrachtvermindering binnen te halen. Staan de bedrijfsresultaten dan onder druk, dan kan de WBSO uiteindelijk een heel plezierige uitwerking op het totale rendement (de "winstmarge") v/e onderneming hebben

 

Brengt me tot slot bij de "opstap" naar andere subsidieregelingen. Ik ben het eens met Kleverlaan dat als je eenmaal met het subsidiebijltje gehakt hebt, jouw handigheid in een dergelijk proces aanzienlijk is toegenomen. Al was het alleen maar omdat je je niet meteen een hoedje schrikt als je de volledige regelingentekst plus aanvraagformulieren ontvangt.

 

Dit neemt niet weg dat de meeste andere subsidieregelingen die t.z.t. voor technostarters van belang zouden kunnen zijn, van een totaal andere orde zijn wat complexiteit betreft dan de WBSO. Alleen al het opzetten van het project t.b.v. de aanvraag kost veel tijd en aandacht, nog los van het feit dat de financiële onderbouwing, vormgeving van evt. samenwerking met anderen een aantal extra dimensies t.o.v. de WBSO met zich meebrengen.

 

Een subsidieadviseur inschakelen kan dan een oplossing zijn. Scheelt je tijd; voorbereiding; afstemming met subsidieverstrekker, etc., maar kost wel (vrij veel) geld.

 

Ik denk dat je ook de wat complexere aanvragen zelf zou kunnen indienen. Moet je er echter WEL rekening mee houden dat dit je echt veel tijd en hoofdbrekens gaat kosten. Dat moet je er wel voor over hebben c.q. je kunnen permitteren: je bedrijf (i.o.) draait nl. ondertussen wel gewoon door!

 

Man-en-paard-noemen: het is mijn inschatting dat een beetje serieuze technologie-aanvraag (TOP, TS, EET) je drie maanden aan voorbereiding gaat kosten. Niet full-time natuurlijk; maar wel aanzienlijk. Een maand full-time kost het je echt wel. Bedenk dat je in die periode meestal ook nog wat partners over de streep moet trekken; een PvA moet schrijven; contractzaken netjes regelen; planning & budget bepalen; taakverdeling; administratief geneuzel (jaarrekening; KvK; samenwerkingsovereenkomst) etc. Zaken waarbij je OOK van anderen afhankelijk bent. Dat moet je dus goed kunnen en willen managen. Subsidieadviseurs kunnen juist hier werk uit handen nemen.

 

Samengevat: een "echte" aanvraag doen is een kosten-/batenanalyse. Wat kan het potentieel opleveren en wat kost het me aan tijd, geld, ergernis en moeite (ook in het natraject: rapporteren & declareren!).

 

Conclusie: doe-het-zelvers zijn goed bezig maar bedenk je vantevoren bij een volgende stap waar je in stapt!

 

 

Gr.

 

 

 

Bengel.

 

:contract:

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

MKB-ers hebben wel degelijk meer aan de WBSO dan grote bedrijven. Ze genieten namelijk van een hoger percentage subsidie. Waar de door Bengel bedoelde (grote)bedrijven gemiddeld iets meer dan 13% van de loonkosten vergoed krijgen, kan het voordeel voor een technostarter oplopen tot 70%.

 

Het argument dat grote bedrijven er meer aan hebben omdat ze hun marge met de WBSO kunnen opkrikken, geldt daarom in een nog sterkere mate voor kleinere bedrijven. Ik blijf bij het standpunt: kleine bedrijven profiteren meer!

 

Ook verdedig ik de stelling dat een WBSO-aanvraag een goed vertrekpunt is voor andere subsidies. De adviseur krijgt door zo'n WBSO-aanvraag namelijk direct een goed beeld van de ontwikkelingen binnen een bedrijf. In de tijd dat de WBSO-aanvraag wordt gemaakt, wordt eigenlijk een technologie/subsidiescan uitgevoerd. Een goede subsidie-adviseur is in staat om na de WBSO de verdere (on)mogelijkheden te benoemen. Ook mag je dan een kosten/baten-overzicht van een vervolgaanvraag verwachten.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.